В ОУ „Васил Априлов“ в с. Голеш, Силистрeнско, наблягат на развитието на езиковите способности
Зина СОКОЛОВА
Основно училище „Васил Априлов“ в с. Голеш, област Силистра, е основано през 1894 г. „Тази година на 14 октомври честваме 128 години от неговото създаване. Въпреки днешните икономически затруднения успяваме да съхраним образователните традиции и просветния дух“, казва неговата директорка Елена Янкова.
Училището е средищно и осигурява целодневна организация на обучение. То е единствено в населеното място. Приема деца от с. Голеш, както и от съседното с. Добруджанка, намиращо се на
5 км. В училището се обучават 200 ученици и 30 деца на 6-годишна възраст, които са в подготвителна група. Сградата му е построена през 2014 г. – има 8 класни стаи, кабинет по биология и здравно образование, кабинети по химия, по физика и астрономия, физкултурен салон. В старата сграда на училището има 5 класни стаи, както и административни помещения.
Осигурен е достъпът до съвременни информационни технологии. Тук има 2 компютърни кабинета, 2 интерактивни дисплея, интерактивни дъски, мултимедия и компютър с интернет във всяка класна стая. Учениците учат в добре обзаведени класни стаи.
В училищния двор освен спортна площадка има и места за отдих.
Организацията и провеждането на образователния процес се осъществяват от 24 души – квалифицирани педагогически специалисти. Основните отговорности на училището са свързани с осигуряването на качествен образователен процес чрез създаване на оптимална училищна среда, усъвършенстващи се учители, партньорство с родители и развиване интересите на децата.
„Основните ни предизвикателства са свързани с подобряване на образователните резултати и повишаване нивото на владеене на българския език – казва директорката. – Отчитайки специфичните особености на района и съществуващите икономически условия в страната, пред учителската колегия стои въпросът за постигането на по-добри резултати от обучението, възпитанието и социализацията на децата. В нашето училище се обучават деца, за които българският език не е майчин. Принадлежността им към друг етнос обуславя по-слабото използване на българския език като основно средство за общуване. Това води до трудности в обучението по всички учебни предмети. А развитието на езикови способности е важен фактор за ограмотяването на учениците. Върху езиковото развитие влияят различни фактори – семейната среда, степента на владеене на езика, възрастовите особености на децата, социалната среда и местоживеенето. Те са от решаващо значение за мотивацията за учене и личностно развитие. Децата билингви се нуждаят от повече работа и търпение, за да преодолеят дефицитите, свързани с овладяване на езика.“
Освен в часовете по общообразователна подготовка учениците от I до VII клас изучават български език и литература, както и математика и в разширена и в допълнителна подготовка. Осъществява се и обща допълнителна подкрепа за личностно развитие на учениците, консултации по учебни предмети, допълнително обучение, което се финансира от бюджета на училището. Това са допълнителни форми за подобряване нивото на владеене на езика. За това допринася и богатата извънкласна дейност, която е залегнала в годишния план на училището – учениците със слаба мотивация за учене са включени в различни клубове за занимания по интереси.
Проектобазираното обучение дава възможност за подобряване качеството на образование, въвеждането на добри практики. Освен това осигурява и допълнително финансиране. В училището се реализира проект „Подкрепа за успех“. В него са включени ученици за допълнително обучение по български език и литература, както и по математика. А за децата от подготвителна група се провежда допълнително обучение по български език по проект „Активно приобщаване“ в системата на предучилищното образование. По проект „Равен достъп до училищно образование в условия на криза“ се включват ученици за придобиване на умения за обучение от разстояние в електронна среда.
Както и на много други места, в с. Голеш се увеличава броят на учениците, които напускат училище поради заминаване на семействата в чужбина, където децата не продължават образованието си, подчертава директорката. Тази година 6 техни възпитаници след VII клас не са кандидатствали, тъй като трима заминават за чужбина, а другите по семейни причини отпадат от образователната система. Тези, които продължават да учат, най-често се записват в Професионална гимназия по механизация на селското стопанство „Никола Йонков Вапцаров“ – с. Средище. Някои отиват в Силистра в Професионална гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“ и успешно я завършват.
Приобщаването на родителите и изграждането на доверие и партньорство между училището и семейството е основна предпоставка за намаляване броя на безпричинните отсъствия и на отпадащите ученици, убедена е Елена Янкова. Затова основна задача пред учителите е да търсят ефективни начини да мотивират родителите, тъй като много от тях в момента с нищо не допринасят за образованието на децата. Не се осъзнава, че владеенето на българския език е условие за добро образование.
Предпоставка за задържане на учениците в задължителна училищна възраст в училище е осигуряването на безплатна закуска за децата от подготвителните групи и от I до IV клас. Обедното хранене е безплатно за всички ученици в целодневна форма на обучение. Училището е включено и в програмите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“.
Пандемията прекъсва провеждането на много общински прояви, в които ОУ „Васил Априлов“ активно се включва заедно с други училища в района – концерти, състезания, викторини. Всички се надяват, че тези дейности ще бъдат възобновени, защото носят радост на децата и са възможност те да изявят своите таланти.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg