Всички деца в ОУ „Отец Паисий“ в село Мененкьово, община Белово, област Пазарджик, завършват и продължават средното си образование
Стела МАРИНОВА
Учениците в село Мененкьово са обхванати на 100% в образователната система и учат в ОУ „Отец Паисий“, споделя пред „Аз-буки“ директорът Бисер Паров. Той допълва, че школото е дадено като образец за утвърждаване на модел на мултиетническа училищна среда в малките населени места и пример за интеграционна политика.
Благодарение на средата, заниманията, които се организират след часове, и работата с родителите от учебната 2015/2016 г. нито едно дете не е отпаднало от школото. Паров поема училището през 2014-а. В рамките на тези 8 години материално-техническата база се променя много. Училището е санирано, постепенно дограмата е подменена. Направена е парна инсталация, в двора е изградена физкултурна площадка с изкуствена трева. Класните стаи са оборудвани със съвременни чинове, монтирани са и шкафчета по национална програма с цел олекотяване на раниците. Учителската стая също е обзаведена за провеждането на работни срещи и педагогически съвети. Миналата година сменят и техниката в компютърния кабинет, като изграждат 12 работни места.
„Учениците ни са малко, но така за всеки един има работно място и може да работи спокойно в часовете за компютърно моделиране и информационни технологии“, казва Паров.
Реализирани са проекти по ПУДООС за изграждане на кътове за отдих, градинки, пейки, където малчуганите да си почиват. Оформена е и зона, в която учениците да могат да се приучават към основни дейности, свързани със земеделието и селското стопанство. „Имаме земеделска част, в която се опитваме да поддържаме т.нар. опитно поле. Учениците могат да отглеждат цветни градинки, земеделски продукти, има засадени и плодни дръвчета“, разяснява директорът.
Предстои да бъде изграден център за творческо развитие за даровити ученици. За целта една стая ще бъде пригодена в зона, която следобед ще е на разположение на учениците от прогимназиален етап, които не са на целодневна организация, а имат желание за работа. Ще има 3 – 4 компютъра, принтери, за да могат да изрязват материали и да правят табла.
В коридора ще бъде обособена и етнографска сбирка от предмети. А учителят по изобразително изкуство е изрисувал табла, които да оформят къта.
Различни награди мотивират децата да ходят на училище. Всеки месец в школото отчитат отсъствията. Учениците, които не са допуснали закъснение и ходят редовно на училище, получават стимули под формата малки материални награди. В края на срока имат награди за отличниците и децата, които са се явявали на конкурси и са завоювали престижни места. От 8 години са учредили награда „Ученик на година“.
Отличеният получава лаптоп или принтиращо устройство 3 в 1, които се осигуряват с дарения. Директорът посочва, че 90% от случаите се класират деца от уязвими групи. За учениците се организират различни извънкласни занимания, работилници, имат активен училищен съвет. Децата провеждат различни благотворителни мероприятия, ден на отворените врати, ден на самоуправлението. „По този начин успяваме да мотивираме учениците редовно да присъстват в училище, както и образованието да стане ценност за тях. Да имат стремежа да се реализират по-добре в живота. Тези неща дават резултат“, споделя Паров.
До миналата година по проект „Подкрепа за успех“ са имали образователен медиатор, който е работел с родителската общност. Тази година може да нямат, но се справят, защото хигиенистът е от уязвимите групи и говори с проблемните деца от няколко семейства.
„Няма безпричинно отсъствие. По всяко време знаем къде са децата и ако ги няма, знаем дали са болни, или се нуждаят от съвет, помощ. Опитваме се по всякакъв начин условията, които създаваме, да дават възможност за по-активна работа и да поддържаме желанието за учене. Това е най-важното. Както и да усещаме непрекъснато подкрепата и съдействието на родителите. Ако не се работи учител – ученик – родител, не може да се постигне този ефект. Няма ли я изградена здравата спойка, не се получават нещата“, обяснява директорът. Той допълва, че има и родители, с които се работи по-трудно, но за целта се полагат допълнителни усилия. Ако се налага, се търси и съдействие през „Закрила на детето“, за да получат допълнителна подкрепа.
Борбата на екипа на ОУ „Отец Паисий“ е да запазят училището. „Главната ни цел е да съхраним този духовен стожер на населеното място. Защото без училище знаем, че селото ни е обречено да бъде със затихващи функции. Нашата борба е да съхраним училището и да дадем шанс на децата да постигнат
това, на което са способни“, заявява директорът. Паров може да се похвали, че от седем години нямат ученик, който да е завършил основно образование и да не е подал документи да продължи да се обучава и в VIII клас. Имали са само два случая с родители, които са се притеснявали за момичетата си. Но успяват да ги убедят, и ученичките също се записват да продължат да учат. Макар и завършили основно образование, децата продължават да бъдат подкрепяни от училищния екип.
„Влизаме във взаимодействие с други училища, в които могат да бъдат насочени към желана от тях професия и специалност. Проследяваме тяхното развитие до завършване на средно образование, а някои подкрепяме и по-нагоре. Учениците ни са преобладаващо от уязвимите групи, но тези деца могат да се справят. Виждаме във времето успяващи сред тях. Някои се реализират много добре на пазара на труда, а други продължават образованието си и във висше училище“, казва директорът. Той допълва, че имат и отлични ученици, които са на челните места в училищата, в които продължават обучението си.
За добрата подготовка на децата ключово се оказва, че са в смесени паралелки и учителите могат
да им отделят повече време.
„По особеното е, че в рамките на един учебен час трябва да реализираш две методически единици и да текат два урока. Така да ги уплътниш, че да си свършиш основните дейности на часа. Нашите ученици са свикнали и на самостоятелна работа, което помага – казва Паров. – Слушам различни изказвания, че слетите класове трябва да се отхвърлят, защото не представляват никакво образование и обучение. Категоричен съм, че не е така. Мога да го докажа с множество примери, които са реализирани на практика, а не просто да си говорим на думи.“
Директорът дава пример, че при тях най-големият клас е от 15 ученици. Така в класната стая двата випуска са разделени в две редички и много по-лесно преподавателят може да провери работата на всяко от децата. „В една голяма паралелка с 25 ученици за 35 минути не вярвам учителят да провери всяка тетрадка. Не допускам, че може да види как работи всяко дете отделно. Това, че в слетите класове има по-малък брой ученици, дава основание да се прилага и по-индивидуален и диференциран подход и за домашните задачи“, категоричен е Паров.
Провеждат се и допълнителни часове за консултиране и индивидуална работа. „Извън графиците си учителите викат децата и работят с тях. Тогава учителят е удовлетворен, че е постигнал нещо малко, но е станало нещо с този ученик. Работи се, за да се реализира капацитетът на всяко дете. При нас малката крачка понякога е много голяма. Работим с билингви, трудни деца, с които е сложно да се постига напредък, но успяваме – казва директорът. – Спомням си как през 2014-а училището беше почти без покрив, а сега как изглежда. И се чувствам удовлетворен, защото това е смисълът на нашата професия. Тази мъничка крачка е голямо постижение. Днес си успял, утре надграждаш и така с малки крачки – към големия успех“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg