Стоян СТОЯНОВ
Нараства броят на действащите студенти в професионалните направления „Педагогика“ и „Педагогика на обучението по…“, както и делът на завършилите ги. Новината идва от представянето на новото издание на Рейтинговата система на висшите училища в страната. Така в направление „Педагогика“ вече се обучават 17 083 души, като по този показател само в „Икономика“ има повече студенти – малко
над 28 хиляди.
Видимо мерките от последните няколко години за финансово стимулиране на интереса към учителската професия дават резултати. Но успоредно с поддържането на тази тенденция са необходими поне още няколко стъпки, за да се гарантира качествена промяна в класните стаи.
Една от тях е промяна на учебните програми, по които се подготвят бъдещите педагози. Идеята е в много по-голяма степен те да получават практически познания и умения за работа с учениците не само в престижните школа в големите градове, но и с децата в т.нар. трудни училища в страната. Защо да не се помисли и за по-тясна „цедка“ на входа на педагогическите специалности и за завишаване на критериите по време на обучението им, така че да завършват наистина мотивирани и добре подготвени педагогически специалисти.
В същото време, трябва да продължи оптимизирането на административната тежест върху учителите и разтоварването им от несвойствени дейности, което често плаши и отблъсква младите педагози. Нужна е и повече подкрепа за адаптирането в първите им години, за да не напускат масово, както става до момента. И разбира се, непрекъсната квалификация. С тези стъпки ще може в много голяма степен да се гарантират истинска промяна в училищата и по-високо качество на образователния процес в тях.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg