В СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в с. Скалица, област Ямбол, дават шанс на децата да получат и професия
Zina Sokolova
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в с. Скалица, област Ямбол, има повод да празнува. Предстои да чества две годишнини – 190 години образователно дело в селото и 170 години светско училище. Кулминацията на тържествата ще бъде в края на настоящата учебна година.
Училището е средищно и защитено. В него се обучават ученици от 14 населени места, които са извозвани с три автобуса. Педагозите са 23, заедно с директора. Всички са специалисти в областта, която преподават. 64 от учениците са в целодневна организация на учебния процес. Има и професионална паралелка по „Лозаровинарство“ с ІІ СПК, открита през 2014 г. На всички ученици се осигуряват закуска и обяд.
„Фактът, че се намираме на 20 км от други училища със статут на средни и на професионални гимназии, ни дава възможност да правим по-дългосрочни проекти, да градим стратегия, която гарантира, че и в бъдеще това училище ще го има – казва неговата директорка Донка Костова. –То дава шанс на деца от отдалечени от Ямбол населени места не само да завършат средно образование, но и да получат професия.“
В голямата си част децата са от семейства с нисък социален статус, които нямат големи възможности да ги образоват над средната степен. В момента тук учат 152 ученици, като през годината бройката им се променя на приливи и отливи. Сега те са по малко, отколкото в началото на учебната година, но според директорката има добра перспектива броят им да се увеличи. Идеята на екипа е да бъдат обхванати не само ученици от социално слаби семейства. Вниманието се насочва и към други деца.
„Тази година при нас постъпиха деца с възможности, чиито родители ни гласуваха доверие, че те ще излязат оттук образовани – казва Донка Костова. – Знаете какво обезлюдяване е по селата. Партнираме си с основни училища от селата Ботево, Роза, Бояджик от същата община. Насочваме вниманието си към тях, защото, когато ученици от тези населени места отидат в Ямбол, някои прекъсват и не завършват по финансови причини. Затова искаме да ги убедим, че освен социалните придобивки нашето училище предлага и добро образование. То създава условия учениците да се развиват и да получават възможности.“
Училището изгражда добра база за професионалната паралелка. От учебното лозе вече може да се произвежда на 100% и учебно вино. Преди време за това се е налагало да ползват помощта на партньори винопроизводители в района, като местната фирма „Балар“, които помагат и за учебната практика на учениците. Неслучайно и професионалната паралелка е с такъв профил. Предвидено е, че тези деца ще могат след завършване на училище да намерят професионална реализация. В района има достатъчно работа и възможности за развитие. Една от големите фирми винопроизводители е готова да осигури транспорт на учениците от ХІІ клас до Ямбол по време на производствената им практика.
„Финансирането, освен от бюджета на училището, много често идва и от проекти към МОН, които се реализират при нас – подчертава директорката. – Разработваме и свои проекти, като особено много се гордеем с един от тях – „С надежда за бъдещето“, който приключи на 7 май 2022 г.
Главната му цел е да подкрепи социалното включване на учениците от маргинализираните групи и да повиши възможностите им за професионална и социална реализация, като подобри достъпа им до образование.
Бяха изградени кътове, които да създават уют за учениците, среда, в която те да общуват помежду си. А училищното радио създава настроение в междучасията. Благодарение на проекта допълнихме с оборудване базата на професионалната паралелка. С фитнес уреди на открито компенсирахме частично липсата на физкултурен салон. Построяването му е огром-
ното желание на ученици, колеги и мое лично. Направено е проектиране и очакваме възможност за финансиране на изграждането му. Към настоящия момент броят на учениците е основната бариера да получим такова.“
Други проекти, по които се работи в СУ „Св. Паисий Хилендарски“, са „Осигуряване на равен достъп до образование в условия на криза“, Националната програма „Подкрепа на образователните медиатори и социални работници“, НП „Заедно в изкуството и спорта“ – в модул спорт.
„Участваме и в НП „Иновации в действие“ – училището ни е иновативно от 2020 г. – подчертава директорката. – Развиваме иновация в областта на гражданското образование. Проектът се казва „Ученическо самоуправление в действие – формула за успешен модел на съвременното българско училище“. Вече трета година поред защитаваме позицията си на иновативно училище.
Защо избрахме иновацията да е в тази област? Решихме, че сме длъжни да мотивираме максимално нашите ученици, макар те да не постигат много високи резултати в областта на образованието.
И определено ученическото самоуправление даде резултат. Много инициативи започнаха от тяхна страна. Младежите видяха, че да се управлява, не е никак лесно, защото това носи освен права и отговорности. И ако предлагат нещо, трябва да се включат и в изпълнението. Още при планирането на дейностите по проекта „С надежда за бъдещето“ започна и реално социално включване. Ученическият съвет тогава вече активно функционираше и оттам също дадоха идеи и помогнаха за създаването на проекта.“
Наскоро неправителствената организация „Малките стъпки“ гостува в училището във връзка с инициативи на Ученическия съвет. Педагозите са категорични, че децата се мотивират повече, когато се включват в различни извънкласни дейности. Всяка година иновацията на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ се представя и на други училища, които проявяват интерес към нея.
„Удовлетворени сме от това, което можем да покажем – учениците се учат на емпатия, научават какво означава благотворителност, какво е взаимопомощ, какво е да сътворим нещо в базата и да го опазим. И редица други дейности, които носят своя позитив в нагласите на децата и в тяхната ценностна система. Наш ученик тази година ще завърши Аграрния университет в Пловдив. Нашият социален работник, която ни е бивша възпитаничка, учи в Тракийския университет „Специална педагогика“. Гордеем се с тези деца и смятам, че ще има и други като тях.“
В продължение на три години, откакто съществува Ученическият съвет, учениците извършват благотворителна дейност. Събират пари, обръщат се към фирми, към хора, които могат да помогнат. Разгласяват инициативите си толкова, че остават много учудени, когато чужденец се отзовава на техния призив и дарява известна сума. Със събраните средства за Коледа и Великден винаги правят пакети с различни продукти. Посещават бедни или многодетни семейства, както и възрастни хора, на които помагат.
„Учениците сами решават какво ще закупят. Но имат и ръководител, който се движи с тях, не са абсолютно сами – обяснява директорката. – Пътуват с ученическия автобус. Проявяват такава съпричастност към възрастни хора, виждала съм да се разплакват, когато видят някого в окаяно състояние. Това за мен е много важно, защото връзката между възрастното поколение и най-младите като че ли в един момент се губи. Затова съм удовлетворена, че децата помагат на тези хора не само по време на празниците – чистят двора, цепят им дърва.“
Друга инициатива на Ученическия съвет е да помагат за дисциплината в училище, тъй като има прояви на техни съученици, които не им харесват. Решават да има ученически патрул от по двама ученици от по-горните класове. Те ходят с баджове, на които пише „Ученически патрул“, и в междучасието помагат на дежурните учители.
Разговори с родителите се водят всекидневно, но не е лесно да се работи с тях, признава Донка Костова. В проекта „С надежда за бъдещето“ се организират мобилни училища за родители в определени села. Психолог прави срещи, за да ги привлече към идеята децата им не просто да присъстват в училище, а наистина да полагат усилия и да завършат средно образование. Но някои от родителите трудно приемат, че това дава възможности и отваря врати пред децата им. За тях е даденост наследниците им да повтарят модела на родителите си. Срещи с родителите организира и социалният работник, назначена по НП „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“. Родителите винаги са канени на празници. По време на пандемията срещите с тях са онлайн, но не всички се включват.
„Класните ръководители са с нагласа да обсъждат с родителите всяко действие на детето им, защото те невинаги ползват електронния дневник – казва директорката. – Имат акаунти, но стоят леко встрани от тази нова технология. Класовете не са много големи и това позволява на учителите да познават семейното състояние на всяко дете. Класни ръководители правят групи във „Вайбър“ с родителите, пишат им при нужда. Това е нов начин за общуване. Но не сме обхванали на 100% всички родители и причините са ясни, това е двустранен процес. Винаги хвалим децата им, когато са пос-
тигнали нещо. Наскоро ученик спечели конкурс благодарение и на своя ръководител и получи ваучер да си купи техника. Родителите останаха доволни от резултата. Но все още за повечето от тях образованието не е ценност.
А мнозина са и неграмотни, макар че са сравнително млади.“
Тези дни всички са в предколедна треска. Изработват се картички и сувенири за традиционния благотворителен базар. Готвят се за коледното тържество. Училището редовно участва в благотворителния базар на Община Тунджа, както и в конкурси, организирани в ОДК – Ямбол.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg