"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 38, 2022

Уроците на кралицата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-09-2022
in Брой 38, 2022
A A

Със смъртта на английската кралица Елизабет II – историческа фигура от планетарен мащаб, си отива цяла епоха! През 2022 г. в продължение на 4 дни обществото празнува 70-годишния юбилей от възкачването ѝ на трона. Управлението ѝ е по-продължително от това на кралица Виктория. Няколко месеца по-късно си отиде съпругът ѝ принц Филип, а след още година почина познатата на цял свят, уважавана и обичана кралица. През десетте дни траур медиите във Великобритания се надпреварваха да търсят хора, с които тя е имала интересни разговори, да припомнят заслугите ѝ и да подчертават историческите ѝ достойнства.
Всеки сектор на обществото и бизнеса ѝ отдаде почит, включително училищната общност, тъй като тя е поддържала дългогодишни контакти с различни образователни институции и е била патрон на няколко училища.

 

През годините на трона кралица Елизабет II поддържа дългогодишни контакти с различни
образователни институции и е патрон на няколко училища

Галя КЛАРК

Джеф Бартън – генерален секретар на Асоциацията на лидери на училища и колежи ASCL, казва, че работата на кралицата в служба на обществото е вдъхновение за деца и възрастни. „Дълбоко сме натъжени от нейната смърт. Тя ще липсва на нацията, включително на тези в света на образованието, където мнозина имат топли спомени от юбилея и други кралски събития по време на нейното управление. Чрез достойното ѝ и пословично чувство за дълг към обществото кралицата е изключителен пример за всички нас, тя ни вдъхваше сигурност в несигурните времена.“ Сър Мартин Оливър – изпълнителен директор на Outwood Grange Academies Trust, напомня, че училищните флагове ще бъдат свалени наполовина в знак на почит към посветилата се на служенето на нацията кралица. „Нашият тръст ще спазва периода на национален траур, докато в същото време се опитваме да подкрепяме учениците“, заяви още той.
Кралицата имаше дългогодишни контакти със сектора на образованието. И как иначе, та нали Елизабет II е прекарала значителна част от времето си по време на 70-годишното си управление, посещавайки училища и срещайки се с деца. Една от последните ѝ лични визити е в училището King’s Bruton School в Съмърсет през 2019 г., където открива музикален център и говори пред учениците.
В чест на платинения ѝ 70-годишен юбилей на престола всяко дете в държавно начално училище получава възпоменателна книжка, поръчана от Държавния отдел за образование (DfE). В нея чрез думи на кралски експерти и историци се дава възможност на децата да погледнат в живота на кралицата, да научат интересни факти за коронацията, както и цитати, с които тя е известна. Елизабет II е била патрон на няколко частни училища, включително Royal Russell School в Кройдън, Южен Лондон, и Berkhamsted School в Хъртфордшър.
По време на десетдневния национален траур бяха отложени и сесиите на Парламента. Затова и списъкът с приоритети на новия образователен министър е все още на бюрото му. Денят на погребението (19 септември 2022 г.,
б.р.) е неучебен, а учениците очакват и в деня на коронацията на новия крал Чарлз да не се учи.
Как е образована самата кралица?
За образованието на кралицата разказва в статия в сп. „Атлантик“ Уилсън Харис. Броят е от декември 1943 г., когато Елизабет е само на 17 години. Статията е писана във военно време с идеята да покаже как се готви за „поста“ бъдещата кралица, особено в сравнение с именитата си предходничка кралица Виктория.
Майка ѝ я учи да чете още преди да е навършила 7. Като една от двете дъщери на крал Джордж, Елизабет, престолонаследничката, има учители по френски, немски и музика. Тя учи история със заместник-ректора на прочутия колеж в Итън, подготвящ политици и обществени лидери. Черпи знания от произведения като прочутата „История на Англия“ на Тревелян и „История на Съединените щати“ на Мъзи, заедно с обща европейска история. Авторът на статията се пита риторично колко англичанки на 17 години четат американска история изобщо. В библейската история неин наставник е бил каноник Кроули от параклиса „Сейнт Джордж“ в Уиндзор.
Лингвист по природа, Елизабет говори френски и немски език свободно и с отличен акцент.
Чела е малко от Молиер, Корней, Доде и знае много от „Стоте най-добри френски стихотворения“ наизуст, подчертава Уилсън Харис.
Интересът на принцесата в областта на английската литература е може би от по-голямо значение, смята авторът на статията от 1943 г. Времето ѝ за четене, като цяло, е ограничено, тъй като има стриктен дневен режим. Но въпреки това във или извън „учебните часове“ 17-годишната принцеса е чела повечето пиеси на Шекспир, „Кентърбърийски разкази“, голяма част от творбите на Колридж, Кийтс, Браунинг и Тенисън; някои книги на Уолтър Скот, Дикенс, Джейн Остин, Тролоп и Робърт Луис Стивънсън. Понякога чете и по-развлекателна литература, като творби на Конан Дойл, Джон Бюкан и П.Г. Уудхауз.
В дневния режим на принцесите Елизабет и Маргарет се включват още езда и плуване, музика и пеене. Като дете принцесата има уроци всяка сутрин от 9,30 до 11 часа, а следобеда прекарва в игри навън, пеене и танци, пише списание Town & Country. През ваканциите в замъка Балморал се занимава с пантомима, в английския смисъл – театрално представление по някоя приказка с много шеговити реплики и необичайни костюми. Принцеса Елизабет е обучена професионално да плува. Дори взема изпитите за спасители и умее да се гмурка.
Елизабет II е била в Guids (това е момичешкият еквивалент на бой скаутите, б.а.). Принцесата е и морски рейнджър — повечето момичета от Guids стават рейнджъри, когато са на около шестнайсет. Обхватът на рейнджърите е широк. Разработена е система за военно обучение, известна като домашна спешна помощ. Тя включва първа помощ, грижи за децата и различни форми на гражданска защита. Принцеса Елизабет придобива и добри всестранни познания за електричеството.
Тя редовно слуша радио и следи отблизо военните новини. „Друга черта в характера на принцесата – пише човек, който познава добре Елизабет, – която със сигурност се предава през поколения от страната на краля, е нейната любов към армията и нейните традиции.“ По-специално, естествено, към гренадирите гвардейци, на които тя е полковник.
Така се е подготвяла младата Елизабет за отговорностите, свързани с ръководството на Британската общност. Държавни документи, оставки на премиери, нови кабинети… Монархът има своите задължения, които трябва да познава отлично. Затова е особено важна нейната подготовка в областта на историята и конституционната практика на Обединеното кралство.
Авторите на сп. Town & Country подчертават, че Елизабет е последният монарх, обучаван вкъщи. Тя самата изпраща своите деца в училище.
Синът ѝ, настоящият крал Чарлз III, е първият престолонаследник, завършил университет със степен бакалавър.
Учил е в училищата Cheam и Gordonstoun, в които се е образовал и баща му – принц Филип. По-късно Чарлз посещава една година Geelong Grammar School в щата Виктория в Австралия. Завършва Университета в Кеймбридж с бакалавърска степен.
Настоящият крал е учил антропология, археология и история в „Тринити колидж“, Кеймбридж. Посещавал е и на лекции по история и език на Уелс. Става магистър през 1970 г. и е първият престолонаследник с университетска степен.
Третият син на кралицата – принц Едуард, също е завършил Кеймбридж, но е учил история в друг колеж – Jesus College.
Най-малката дъщеря на принц Андрю и Сара Фъргюсън – Южени, се обучава в Университета на Нюкасъл, а сестра ѝ принцеса Биатрис – в лондонския университет Goldsmith’s University по история и история на идеите.
А какво са учили децата на краля и техните съпруги?
Принцовете Уилям и Хари са посещавали едни и същи училища – Wetherby School и Ludgrove School, а след това и известния колеж Итън – място, където учат предимно деца на аристократи и политици.
Уилям прекарва част от т.нар. gap year (след завършването на гимназия – колеж, и преди университет младежите често си оставят една свободна година, в която да опознаят света, б.а.) в Белиз и Чили, преди да учи в Университета „Сейнт Андрюс“ в Шотландия. През 2001 г. Уилям получава степен по история на изкуството, но впоследствие променя предмета на география. И така, синът на Чарлз завършва през 2005 г. география с магистърска степен. В университета Уилям е познат като „Стив“, за да се пази неговата анонимност.
След университетското си образование принцът получава обучение и във Военната кралска академия – Сандхърст. През април 2008 г. Уилям завършва Кралския военновъздушен колеж „Крануел“.
За разлика от брат си Хари не продължава в университет след „Итън“. Част от gap годината си прекарва в Австралия и Лесото, а след това се обучава за офицер във Военната кралска академия – Сандхърст.
Катрин – съпругата на принц Уилям, получава начално и средно образование в училището St Andrew’s и в колежа Marlborough, след което следва история на изкуството в университета. Там среща Уилям през 2001 г. Говори се, че именно Кейт окуражава принца да смени предмета, вместо да спре обучението си в университета.
Тя също е започнала да учи друг предмет– психология, преди история на изкуството.
И накрая – Меган Маркъл. В Лос Анджелис тя посещава холивудското училище Little Red Schoolhouse. Завършва Immaculate Heart High School, което е католическо училище, въпреки че е протестантка. През 1999 г. е приета в Northwestern University в Илинойс. Учила е и в Мадрид по програма за обучение в чужбина. През 2003 г.
получава бакалавърска степен от Университета в Илинойс. Нейният предмет е театър и международни отношения. Говори се, че първоначално е искала да учи английска филология.

Your Image Description

Свързани статии:

10 години „Математика без граници“ Шампиони избират Спортната академия В памет на Дякона Никой не забравя Найден Граматик, копривщенеца

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Памет

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ива Дойчинова: Личният почерк отличава добрия журналист

Next article

Школо’ „Христо Ботев“ отваря врати в Туламор

Next article
Школо’ „Христо Ботев“ отваря врати в Туламор

Школо' „Христо Ботев“ отваря врати в Туламор

Нюйоркско училище обучава българчета от пет щата

Нюйоркско училище обучава българчета от пет щата

2023-та – Европейска година на образованието

2023-та – Европейска година на образованието

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"