Демонстрация на първия автомобил в България, задвижван с водород, е направена в Центъра за компетентност „Хитмобил“ – в Института по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“ при БАН (ИЕЕС – БАН), съобщава БТА.
Колата е внесена в страната като част от проекта „Център за компетентност „Хитмобил – Технологии и системи за генериране, съхранение и потребление на чиста енергия“. Тя е представена от доц. д-р Благой Бурдин.
Това е изцяло водороден автомобил с горивни клетки, чийто задвижващ електродвигател е с максимална мощност 120 киловата. Тя се осигурява от горивна клетка с мощност 90 киловата. Върховите натоварвания се приемат от буферна батерия. Резервоарите са с капацитет 6 кг водород, който позволява пробег от 600 км.
Това е първата регистрация на такъв електромобил у нас. Проблем сега е зарядната инфраструктура. Тя е скъпа и изисква голям мащаб. За разлика от батерийната електромобилност, където зарядните станции могат да са много малки. Това, на практика, е минималната критична маса, за да има поне някаква икономическа логика да съществува, казва Бурдин. И допълва, че това е проблем като този за кокошката и яйцето – станциите чакат автомобилите, а без станции няма как да има автомобили. Първата станция за водородно зареждане у нас е в процес на изграждане.
Конвенционалният автомобил има двигател с вътрешно горене, който отделя емисии. Хибридният има батерия и електрически двигател, както и двигател с вътрешно горене, които работят в различна комбинация, но и при него има емисии. Водородният автомобил не отделя вредни вещества и въглероден диоксид, който не е вреден, но се счита за един от основните парникови газове. Автомобилът отделя свръхчиста вода в атмосферата, която след това пада като дъжд.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg