Ако не знаете какво е PlayStation, Nintendo или Xbox, може би упорито се съпротивлявате на времето. Лошата новина е, че днешните тийнейджъри бързо ще стопят тази съпротива. Според проучване на Entertainment Software Association за 91 % от учениците до 17-годишна възраст видеоигрите са любимо развлечение.
Има обаче и хубава новина. Играта си е игра, независимо каква. Тя забавлява, освобождава психическото напрежение, а освен това е интелектуално упражнение, защото стимулира умствените способности. Специално за видеоигрите, по-запознатите твърдят, че помагат на младежите да подобрят комуникативните си умения и дори грамотността. В крайна сметка, дали играем настолна семейна игра като монополи или скрабъл, или се изправяме пред трудностите на героите от сценария на видеоиграта, ние решаваме различни по сложност задачи. При това – по желание. Ето защо гейминдустрията вече намира място и в образованието. Включително в българското. Фокусът обаче е различен и може да се резюмира с кратко послание към младежите: „Когато превъртите играта, научете как се създава“.
„Разработка на видеоигри“ са клубове по интереси, които стартират през учебната 2021/2022 година като пилотен проект на „АРК академи“. Компанията, чийто основател Антони Христов работи 30 години в Холивуд, от които 18 – като художествен директор на Pixar, запознава с идеята 20 училища от цялата страна. Над 250 гимназисти преминават през процеса по създаването на една видеоигра и творят над свои проекти, а в края на учебната година ги представят пред Академията.
„Тази година имаме 25 клуба с около 300 ученици – разказва Ралица Стоянова, която отговаря за комуникацията с училищата в „АРК академи“. – Те са от София, Варна, Добрич, Русе, Габрово, Кюстендил, Харманли и др. Клубовете са в три направления и обхващат различни аспекти от създаването на една видеоигра – Concept Art, Game Design и програмиране за видеоигри. Подходящи са съответно за ученици с артистичен, хуманитарен и ИТ профил“.
Учебните материали са разработени от лектори в Академията, които работят и в гейм студиа. Освен че учениците могат да изберат подходяща за профила и интересите си тема, в процеса на работа те се запознават с различни софтуери, като Photoshop, Unreal 4, Unity, Blender, и имат възможност да работят с тях по практически задачи. От своя страна, училищата приемат сериозно предизвикателството да отговорят на интереса и желанието на учениците.
„За нас това е нова сфера. По този начин развиваме и нашите умения – споделя инж. Веселина Маринова, ръководител на клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ в СПГЕ „Джон Атанасов“ в София. –В клуба учениците разработват сами видеоигри, като се обучават да използват технологии, които не присъстват в задължителната им учебна програма“.
Инж. Маринова разказва, че заедно със своя колега инж. Стоян Николов стартират клуб по интереси „Разработка на видеоигри“ X клас, за да поставят основите на знанията в тази нова сфера. В XI клас учениците вече работят самостоятелно, участват в обученията на Академията и покриват изпитните програми на уебинарите.
„Децата проявяват голям интерес, защото самите те играят игри, а сега изграждат умения и като разработчици – казва Маринова. – В XI клас вече имат и предпочитания в коя от сферите на гейм индустрията да продължат развитието си. Част от тях изграждат умения за програмиране на игри, други – за рисуване на светове и герои, и така се профилират в желаната от тях насока.“
Миналата година на финалното национално състезание на Академията ученикът от СПГЕ „Джон Атанасов“ Михаил Маджаров печели I място в категория „Демо на игра“ с проекта си Bulgar. Освен него с първа награда си тръгват и две момичета: Елисия Благоева от ПМГ „Проф. Ем. Иванов“ – Кюстендил, в категория Concept Art и Гергана Димитрова от СУ „Св. Климент Охридски“ – Добрич, в категория „Концепция за игра“. Идеята ѝ за видеоигра с името JamScape печели журито.
„В Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе и през тази учебна година имаме клуб по интереси за разработка на видеоигри – разказва ръководителят Диляна Ангелова, старши учител по информатика и ИТ. – През новата учебна година клубът се нарича „Разработка на игри с ARC Academy – 2D/3D Art“. Записаха се 12 деца, а заниманията се провеждат веднъж седмично по 2 учебни часа в STEM центъра на училището. Моите ученици са на възраст от IX до XII клас, като всеки е с разностранни интереси. Предоставям им свободата да разработват идеите си според силните си страни. Някои са добри в рисуването, други – в изграждането на концепция, трети – в програмирането. Учениците се зареждат един от друг, обменят опит, боравят с богат инструментариум от софтуер и знания. В програмата включвам и различни онлайн мероприятия за обогатяване на кръгозора и понятията в света на игрите.“
Според Диляна Ангелова предимство на тази клубна дейност са добре структурираните материали за учебните часове. Учителите, заявили желание да водят клубове за разработка на видеоигри, получават подробни разяснения и насоки на организирани онлайн обучения. Ангелова твърди, че учениците се мотивират допълнително от участието в клуба. За втора поредна година очакват с нетърпение провеждането на националното състезание по информатика, ИТ и визуални изкуства „Аз мога тук и сега“, защото там се срещат със свои връстници, които имат интереси в същата област.
За една учебна година чрез клубовете по интереси „Разработка на видеоигри“ гимназистите навлизат в процеса на създаване на видеоигра и реално успяват да разберат дали такъв професионален път би бил подходящ за тях. Понякога от хоби видеоиграта може да се превърне в професия. В България вече има офиси на компании, които са лидери в разработването на видеоигри в световен мащаб. А завръщането на Антони Христов, участвал в създаването на филми като „Търсенето на Немо“, „Уол-И“ и „Феноменалните 2“, за да основе академия, която търси таланти в сферата на гейминдустрията, е допълнителна мотивация за учениците.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg