Открита е процедура за безвъзмездна финансова помощ за модернизация в сектора
Управляващият орган на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. обяви за кандидатстване процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ в рамките на Приоритет 3 „Връзка на образованието с пазара на труда“ на Програмата.
Специфичните цели на процедурата са модернизиране на професионалното образование и обучение спрямо динамиката на пазара на труда чрез съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и други институции, повишаване уменията и компетентностите на педагогическите специалисти по професионална подготовка и на учениците в системата на ПОО в партньорство с бизнеса, както и повишаване привлекателността на професионалното образование и обучение. Акцент е и подобряване приобщаващия характер на училищната образователна система с фокус върху учениците от уязвими групи и намаляване дела на преждевременно напусналите училище.
Общият бюджет по процедурата е 70 000 000 лева. От тях средствата от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) са 57 647 059 лева, а националното съфинансиране е 12 352 941 лв.
Максимум 12 352 941 лв. от общия бюджет на операцията (преки и непреки разходи) може да бъде планиран и отчетен към категория „Регион в преход“ (Югозападен район), като най-малко 36% от финансовия ресурс за региона следва да бъдат предвидени за инвестиране извън област София-град. Останалите средства следва да се планират и отчитат към категория „По-слабо развити региони“ – Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен и Южен централен район, като доколкото е възможно, поне 50% от средствата се разпределят общо за Северозападен, Северен централен и Североизточен район за планиране съгласно поет ангажимент на България в Споразумението за партньорство за програмния период 2021 – 2027 г.
Конкретен бенефициент по обявената процедура е Министерството на образованието и науката, което чрез дирекция „Управление и изпълнение на проекти“ реализира проекта в държавните, общинските и частните професионални гимназии/училища с паралелки за професионална подготовка, които осигуряват професионално образование и обучение за придобиване на степен професионална квалификация по професии, включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение. Изключение правят спортни училища, специални училища – възпитателни училища интернати и социално-педагогически интернати, професионални колежи, центрове за професионално обучение и центрове за информация и професионално ориентиране. МОН ще разработи Механизъм за подбор на училища, който включва обективни изисквания, гарантиращи отчитането на потребностите и балансирано териториално разпределение на средствата по операцията.
По процедурата са допустими за финансиране и е задължително да бъдат планирани, описани и обос-
новани няколко дейности.
Дейност 1 – разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение, разработване и актуализиране на ДОС, учебни планове и програми, национални изпитни програми, включително междусекторни, чрез използване на новосъздадени Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др. Секторните съвети трябва да представляват, доколкото е възможно, всички заинтересовани страни на територията на цялата страна – социалните партньори (работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор) и други доставчици на ПОО, бизнеса (микро-, малки, средни и големи предприятия) и неправителствения сектор в ПОО.
Дейност 2 предвижда въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения. Те ще бъдат разработени с подкрепата на Секторните съвети.
Дейност 3 е насочена към въвеждане на гъвкави пътеки, микроквалификации и кредити в професионалното образование и обучение с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива. Гъвкавите пътеки са предвидени за първи и втори гимназиален етап на образование.
С оглед преодоляване на риска от отпадане от училище на учениците, включително и от маргинализираните групи, следва да се прилагат гъвкави пътеки за ангажиране или повторно включване в професионално образование или обучение съвместно с работодателите. Успешният процес на ангажиране в образованието следва да се подпомага от прилагането на наставничес-
тво (менторинг), психологическа подкрепа и развитие на културата на тюторинг (включително подкрепа от страна на ученици от по-горните класове под наблюдението на педагогически специалисти, както и чрез осигуряване на разнообразни и гъвкави образователни пътеки за достъп до алтернативно и/или повторно включване в образованието.
Дейност 4 предвижда съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка за важни
за икономиката на региона и пазара на труда сектори. В рамките на дейността следва да се предвиди разработване – съвместно с участието на представители на ССУ, използване и споделяне на дигитални образователни материали по професионална подготовка с цифрово и интерактивно учебно съдържание, отворени образователни ресурси, виртуална реалност, електронно и смесено обучение за формиране на грамотност и култура за работа с цифрови учебни ресурси.
Посочено е, че трябва да се осигури апробиране и прилагане на постигнатите резултати от изпълнението на посочените по-горе четири дейности във всички училища, които предоставят професионална подготовка на учениците в гимназиален етап на образование. А получените успешни резултати от прилагане на посочения пилотен модел ще бъдат интегрирани в системата на ПОО в България и продължени с национално финансиране.
Дейност 5 предвижда с цел да се подобрят резултатите от обучението на учениците, като учители/преподаватели по професионална подготовка в рамките на проекта да се привличат представители от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор с перспектива да се включат в редовния учебен процес впоследствие. Така учениците ще получават знания от науката и практиката, така че да са максимално адаптивни при завършване на професионалното си образование и при прехода към пазара на труда. Предвидените практически занятия с представители на науката, бизнеса, публичния и неправителствения сектор са в рамките на допълнителна подготовка извън предвидената по учебен план с продължителност в зависимост от предвидените знания на учениците, качеството и темпа на усвояване на материала.
Предвиждат се и менторски обучения за придобиване на педагогически и методически умения за преподаватели по професионална подготовка, външни за образователната система.
Дейност 6 разписва квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС. Те са насочени към повишаване на дигиталните умения за създаване и използване на съвременни
цифрови технологии, включително умения за интерактивни техники за преподаване. Обученията ще завършват с присъждане на квалификационни кредити.
Дейност 7 е насочена към подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения и др. с участие на работодатели. Предвижда се провеждане на допълнителни занимания в рамките на 70 учебни часа в групи средно от 15 участници за подобряване на междупредметните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците. Те ще допринесат и за развитието на практически умения, съобразени с нуждите на пазара на труда. Успешното завършване на обучението ще носи и сертификат.
Дейност 8 разписва допълнителна професионална подготовка чрез подкрепа за учебни предприятия и допълнителни практики в реална работна среда. За провеждането им се разработва програма за конкретно работно място съвместно с работодателя за 240 астрономически часа, която се утвърждава от директора на училището. Практиката трябва да е свързана с обучението на ученика по съответната професия, да не дублира и да не замества задължителното по училищен учебен план практическо обучение. В нея се включват ученици, навършили 16 години.
Дейност 9 – информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители – работодатели – училище – местна власт, включително с цел кариерно и професионално ориентиране на ученици. Те ще се реализират на национално, регионално и училищно ниво и ще бъдат насочени към ученици, родители, работодатели и училища. Необходимо е да се реализират дейности по кариерно и професионално ориентиране на ученици към приоритетни професии и специалности с прогнозиран бъдещ недостиг на пазара на труда.
Индикатори
Заложено е в дейности по операцията да бъдат включени най-малко 43 197 ученици. От тях 7243-ма са ученици в „риск от отпадане“, включени в допълнително обучение и/или гъвкави пътеки за повторно включване. А 35 954 трябва да са преминали допълнителни занимания и ученически практики в реална работна среда. Залага се още до 2027 г. общо 23 758 от младежите, участвали в дейности по операцията, да са започнали да търсят работа до 6 месеца след приключването ѝ. А 17 279 от учениците след приключване на участието си по процедурата трябва да са започнали работа, включително като самостоятелно заети лица.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg