Учителят по теория в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Ангел Попов“ във Велико Търново арх. Мартин Лазаров е сред инициаторите за създаването на STEM център в училището. Той сам проектира вътрешните пространства и част от обзавеждането, така че да отговарят на нуждите на учениците. Центърът е създаден да подпомага обучението в областта на проектирането и дизайна. Оборудван е с необходимата техника за ефективно обучение – 3D принтер, интерактивен дисплей, дрон за заснемане и плотер, на който могат да се разпечатват готовите чертежи. Учениците имат възможността да чертаят в 2D и да моделират в 3D на AutoCAD и ArchiCAD и след това да материализират работата си с помощта на 3D принтера. В STEM центъра има и презентационна зала, където възпитаниците на училището могат да представят готовите си продукти.
„Колкото по-рано учениците започнат да работят в реална работна среда, толкова повече време ще имат за професионално израстване“, казва арх. Лазаров. Самият той нарича STEM центъра „кошер за трудолюбиви ученици и добри идеи“. По тази причина проектира голяма етажерка, символизираща кошер, превърнала се в символ на пространството за практическо обучение по професия. Мотивът за кошера и пчелите е пресъздаден и по стените от талантливата му колежка по практическо обучение в направление „Дизайн“ и изобразително изкуство Даниела Петрова и нейни ученици.
Арх. Лазаров признава, че когато имаш ясна идея, нещата лесно се получават. За кратко време Центърът се превръща в любимо място за учениците. Там те се чувстват свободни, творчески настроени и мотивирани за постигането на по-високи цели. Често питат дали не могат да провеждат всичките си часове в Центъра. А колкото до междучасията – редовно дори не излизат. Остават, за да довършат някоя задача или просто да прочетат статия от богатата библиотека със специализирана литература.
Мартин е на 30 години и е бивш възпитаник на гимназията. Архитект е по образование и по професия. Завършва средното си образование през 2012 г. Следва във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“. Вече пета година е преподавател по професионална подготовка – част теория, в гимназията във Велико Търново. Води часове във всички специалности, предлагани в училището, с изключение на една – „Парково строителство“. Основно заниманията му са с учениците от „Строителство и архитектура“ и „Архитектурна реставрация“.
Той е разработил и учебната програма по изцяло новия предмет СИМ проектиране (от англ. ез.
BIM – Building information modeling), който е пряко насочен към 3D моделирането. Разработил е и практични задачи по новия предмет. Всички упражнения се провеждат в STEM центъра.
„В момента, в който учениците видят резултата от своя труд – готовия 3D модел, създаден с техни усилия, разбират, че ученето си заслужава“, обяснява учителят. Категоричен е, че това ги мотивира да учат повече, за да могат да изпълняват все по-сложни задачи.
Новият предмет е въведен пилотно от тази учебна година в специалностите „Строителство и архитектура“ и „Архитектурна реставрация“. „Тяхната работа е най-тясно свързана със сградостроителството, а фокусът на предмета е поставен върху проектирането на сгради“, обяснява арх. Лазаров. В часовете по СИМ проектиране учениците усвояват знания в областта на работата с 3D принтера, чертожния софтуер и други практикоприложни за строителната професия уреди и инструменти. И може би най-важ-
ното е, че успяват да симулират реална работна среда. Това е и иновацията, с която Професионалната гимназия по архитектура, строителство и геодезия „Ангел Попов“ във Велико Търново кандидатства за статут на иновативно училище.
Учителят участва и в различни проекти. Съвсем наскоро посещава с трима свои ученици Варненската морска гимназия „Св. Николай Чудотворец“ по Националната програма на Министерството на образованието и науката „Иновации в действие“. Там се запознават с техния STEM център и с иновативни методи на преподаване. Миналата година отново по същия проект за мобилност отива в Природо-математическата гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ в Габрово, където отново обменят добри идеи и практики с колеги. „Гостуванията в различните професионални гимназии са изключително полезни. Всяко училище има определен модел на работа. Точно това е наистина ценното – можеш да откриеш нещо, да го преработиш, доразвиеш и да го използваш в работата си“, казва младият учител. Полезно е не само за учителите, но и за учениците. Те също могат да си направят равносметка за себе си – на какво ниво са, какво не им достига и какво правят връстниците им от други градове в България.
Мартин участва със свои ученици в поредица конкурси на различни теми. Сред тях е и международният форум „Велики Преслав – история на цял един народ“. Ментор е на ученичката Ипек Пастърмаджиева, която печели втора награда в раздела „Приложно-декоративни творби и проекти“. С негова помощ тя изработва макет на Кръглата (Златната) църква във Велики Преслав. Тази година възпитаниците на преподавателя се явяват и на националния ученически конкурс „Българските архитектурни паметници в макети“, където печелят специалната награда на Камарата на архитектите в България и поощрителна награда. В националното състезание за креативни умения Varna spaghetti engineering получават приза „Най-сплотен екип“. Миналата учебна година участват в националния конкурс за зелени идеи „Млад иноватор“. Получават почетни грамоти за разработките си.
Арх. Мартин Лазаров участва и по програми за мобилност в Европа. Заедно с учениците си посещават по „Еразъм+“ немския град Котбус, където обменят добри практики с колегите от Германия в областта на зеленото строителство и енергоефективните сгради. На въпроса защо е решил да стане учител, отговаря с усмивка: „От училище направо ме измъкнаха от офиса“. Паралелно със следването си започва работа по специалността си в частна фирма. Поканен да стане учител, в началото доста се колебае. Притеснява се да работи с младежи в тийнейджърска възраст, но накрая се решава да опита. Учителят признава, че пубертетът е особен период в развитието на човека. „Всеки го преживява по различен начин“, казва моят събеседник. Няма глупави деца. Самият той не е бил добър ученик в IX и X клас, но заради момиче започва да учи повече и да изкарва отлични оценки. Така стоят нещата и с възпитаниците му. Някои от тях са много мотивирани, а на други им идва акълът малко по-късно.
„Има младежи, които искат да изживеят времето си пълноценно откъм забавления. Мислят си, че лесно се влиза в университета. То става все по-достъпно. А и влязат ли в университета, смятат, че задължително ще завършат, и затова не си дават много зор. Вина за това има и незаинтересоваността на някои родители“, обяснява младият учител. Проблем вижда и в това, че по телевизията и в интернет всяка втора реклама е за бърз кредит или казино. „След това, което виждат, трудно можеш да им обясниш, че хазартът не е за забавление“, обяснява Мартин.
„Изпитвам голям сантимент към училището, което съм завършил. Имам хубави моменти и спомени. И не на последно място – респект към страхотните преподаватели“, допълва още той. Сега вижда благодарността и жаждата за знания в очите на децата. Радва се, че има на какво да ги научи и какво да им даде. Стреми се постоянно да бъде в час с новите тенденции. „Няма как да си учител по професионална подготовка и да не знаеш всеки ден какво ново се случва – новите програми, законовите разпоредби, измененията в тях“, казва моят събеседник. Понякога ежедневието му е стресово. Но разбира, че всичко си заслужава, когато се срещне със свои бивши възпитаници. Той не ги нарича така. Към тях се обръща с
„бъдещи колеги архитекти“.
Радва се да чуе, че подготовката, която са получили в училище, е солидна и в университета само надграждат и доразвиват усвоените до момента знания.
„Човешките взаимоотношения и признателност са много по-ценни от всяка сграда, която си проектирал“, допълва учителят. Разказва, че в момента дори работи по реален проект с бившия си ученик Александър Тодоров – настоящ студент трети курс в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. „Заедно заснемаме, проектираме и движим документацията“, обяснява той.
Мартин съвсем наскоро завършва III ПКС – „Същност на STEM базираното обучение“. Подобна е и темата на дипломната му работа – „Интегриране на 3D технологиите в часовете по професионална подготовка по сградостроителство в IX клас за подобряване качеството на образование при професионалните гимназии по строителство, архитектура и геодезия“.
„Това е педагогически експеримент между две паралелки, които изучават предмета сградостроителство. Разликата е, че само едната от тях изучава и СИМ проектиране. Изводите, до които стигнах, показват драстична разлика в знанията и респективно в оценките в полза на учениците, изучаващи проектиране. Това ясно доказва нуждата от включването на този предмет в професионалната им подготовка“, обяснява учителят. Поканен е да публикува разработката си в сборника за добри практики на Тракийския университет. На мнение е, че добрият специалист трябва да се развива на всички фронтове.
„Ако може да е перфектен във всичко, ще бъде идеално“, смята арх. Лазаров. Той е и класен ръководител на десетокласниците от специалността „Строителство и архитектура“. „Заемам ролята на бащата на семейството. Избягвам да повишавам тон или да се карам. Провокирам учениците сами да намерят правилното решение, когато имат нужда от мен. Стремя се да не им давам наготово отговорите, а само да ги насочвам в правилната посока“, разказва той. Старае се винаги да е до тях, защото те трябва да знаят, че имат опора в негово лице.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg