"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 24, 2023

Обсъждат втора дата за НВО

От ОИСР препоръчват реформа в учебните програми, начините на оценяване и подготовката на учители

Стела Маринова от Стела Маринова
14-06-2023
in Брой 24, 2023
A A

„Когато се сформира ръководният екип на Министерството, ще дискутираме да се промени в някаква степен форматът и да се въведе възможност за втори изпити, свързани с националното външно оценяване. Това ще е една от задачите ни“, заяви пред журналисти министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Той посочи, че една от възможностите е изпитът да бъде насочен повече към проверка на усвоените компетентности подобно на изследването PISA. Така резултатите на българските ученици от проучването също ще бъдат увеличени. Темата за провеждане на националните външни оценявания по нов формат вече е обсъждана няколко пъти.

В Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците е дадена възможност изпитите на НВО в IV, VII и X клас да бъдат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета. За целта преди началото на учебната година със заповед на министъра на образованието и науката се определят учебните предмети, които ще участват интегрирано в оценяването за съответната година, както и форматът на конкретния тест.

По отношение на възможността за посочване на втора дата за НВО министърът уточни, че с експертите са обсъждали тя да бъде близка до първата (б.а. – сега изпитът се провежда в средата на юни). Той посочи, че вече е имало прецедент за обявяването на такава след голямото земетресение в Перник през 2012 г.
„Втората дата е въпрос на промяна в нормативната база, но при непредвидени ситуации, като наводнения или земетресения, трябва да помислим и за такава. Това е изпитът, който определя живота и бъдещето на децата. Може би ще стъпим на тези прецеденти и в дискусия с родителската общност и специалистите ще се опитаме да дадем най-правилното решение“, каза още проф. Цоков.

В доклада „Стратегия за уменията в България – оценка и препоръки“, изготвен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, също е дадена препоръка за реформа в учебните програми и начините на оценяване. Това е една от възможностите за изпълнение на първия от общо четири очертани приоритета в документа – подобряване уменията на младежите.

„Тази възможност за промяна е насочена не толкова към установяване на възпроизвеждане на знания, колкото към формиране на умения и компетентности. Това е в основата и на Образование 5.0. То е насочено към създаване и изграждане на умения по отношение на критично мислене, съвместни дейности, управление на конфликти, то е по-технологично, по-компетентностно и по-приобщаващо ориентирано. Този доклад е визия за възможност за развитие на българското образование“, заяви министърът при представянето на документа. Той допълни, че учебните програми трябва да бъдат по-рамкови, по-интегрирани и компетентностно ориентирани.

Друга от препоръките е насочена към подобряване качеството на подготовката на бъдещите учители. Проф. Цоков посочи, че трябва да се промени и първоначалната подготовка на педагозите, която да бъде компетентностно ориентирана, а студентите, които ще стават учители, да имат по-голяма практическа подготовка.

Във връзка с изграждането на висококвалифицирана учителска работна сила е дадена и препоръка за подобряване продължаващата квалификация на преподавателите. По думите на министъра тя трябва да бъде свързана с данни и анализи за състоянието на всяко училище и спрямо него квалификацията да е насочена към модерни теми, които да допринесат за образователната институция.
„Четирите приоритета, очертани в доклада на ОИСР, са: подобряване уменията на младежите; подоб-
ряване уменията на възрастните; ефективно им прилагане на пазара на труда и на работното място и подобряване управлението на системата за умения“, каза Андрю Бел, ръководител на екипа на ОИСР. За постигането на всеки от тях са посочени по няколко възможности, както и насоки по отношение на политиките и препоръки.

За да се увеличи мотивацията сред възрастните и работодателите за допълнителна квалификация, може да се помисли за различни видове помощ. А за да станат по-гъвкави и по-достъпни програмите, могат да се разширят възможностите за дистанционно и онлайн обучение, посочи Тамара Уилсън от ОИСР.
Сред възможностите за ефективно използване уменията на пазара на труда, които колегата ѝ Бен Гейм очерта, са активизиране уменията на уязвимите групи, насърчаване на завръщащата се емиграция и квалифицираната имиграция в България, както и въвеждане на практики, които гарантират гъвкавост на работното време.

За подобряването на управлението на системата за умения авторите на доклада предлагат създаване на Съвет на уменията, в който да участват представители на заинтересованите министерства, агенции, социални партньори, както и поставяне на краткосрочни и дългосрочни цели за увеличаване разходите за развиване на умения.

Междувременно министър Галин Цоков коментира и появилия се в интернет пространството вариант на изпита по БЕЛ по-малко от два часа след началото на НВО след VII клас. „Няма предварително изтичане на информация от МОН. По-скоро има определени проблеми, евентуално свързани с недобросъвестни квестори“, заяви той. Службите вече правят проверка и ако се установят отговорните, те ще понесат не само административно наказание, но и наказателна отговорност.

Министър Цоков коментира още, че експертите в МОН работят и по промяна в Наредбата за финансирането на институциите в предучилищното и училищното образование, която ще позволи заплащането на образователните медиатори да става по отделно перо в бюджета. Той увери, че ще бъде подсигурено финансиране до края на годината чрез преструктуриране на средствата, предназначени за допълнителна подкрепа, а за 2024 г. такива ще бъдат заложени в бюджета.

Your Image Description

Свързани статии:

5600 на изпит по чужд език Талантите ще променят България Министър Цоков на визита в БАН Трима зам.-министри в МОН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

5600 на изпит по чужд език

Next article

Талантите ще променят България

Next article
Едва 54% от европейците имат основни цифрови умения

Талантите ще променят България

Министър Цоков на визита в БАН

Министър Цоков на визита в БАН

Проф. д.ф.н. Генка Петрова, зам.-министър на образованието и науката: Приоритет за МОН е повишаване качеството на висшето образование

Трима зам.-министри в МОН

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"