Повече иновации в училищното образование, дигитализиране на процесите и намаляване на административната тежест за заетите в системата. Това са част от приоритетите, които министърът на образованието проф. Галин Цоков представя пред Съюза на работодателите в системата на средното образование в България, съобщават от МОН.
В срещата участват над 30 директори на училища от страната, както и целият екип на политическото ръководство на Министерството. Министър Цоков подчертава, че за него и екипа му ще бъде ключова промяната в системата на оценяването – повече задачи, които да измерват умения и компетентности, а не за механично възпроизвеждане на знания.
„Предлагаме съвместно с директорите и учителите да се сформират работни групи, които да направят пълен преглед на подзаконовата нормативна уредба в сектора“, отбелязва министър Цоков. По думите му в момента на заетите в системата са вменени голям брой административни и бюрократични задължения, които пречат на личностното развитие и за изпълняване на основните им ангажименти.
„Знаем, че много от проблемите са натрупвани с години, а в много направления виждаме и забавяне. С екипа ми обаче сме мотивирани да търсим решения във всички области и те да бъдат взимани заедно с хората, които работят в системата“, заявява образователният министър.
Проф. Цоков разговаря и с представители на Сдружението на директорите в системата на образованието в България. Пред тях той коментира, че предлага да се започне преглед на училищните програми по направления съвместно с учители, които работят по тях. Целта е да се намали фактологическата натовареност за сметка на практическите знания и умения, застъпени в тях.
„Дигитализацията в обучителния процес дава много възможности, една от които е създаването на персонализирано съдържание, съобразено с нуждите на отделни ученици. Подобни иновации биха позволили да изведем обучението на друго ниво“, отбелязва още министър Цоков.
По време на разговорите е обсъдена и подготовката на бъдещите учители, като според проф. Цоков обучението на младите педагози е сред дългосрочните приоритети на Министерството. Той обръща специално внимание на практическата им подготовка и нуждата от повече механизми, които да мотивират действащите учители да се включват активно в този процес.
Повишаването на заплащането в системата и увеличаване на единните разходни стандарти за издръжка, форматите за националното външно оценяване, започването на нови и разширяване на съществуващите програми, обмяна на опит между образователните институции, както и конкурсите за директори са сред темите, които поставят директорите. Поставена е и темата за предучилищното образование и за нуждата да се обърне много по-голямо внимание към дейностите в детските градини.
Министър Галин Цоков се среща и с представители на Националния младежки форум, по време на която коментира, че младежките и доброволческите дейности трябва да бъдат приоритет в политиките на МОН. „Анализите показват, че в сегашното постковид училище наред със съвременните технологии и изкуствения интелект ще се развиват социалното учене и емоционалната интелигентност. Те се формират още от най-ранна възраст, а младежките центрове имат ключова роля в този процес“, подчертава проф. Цоков. В тази връзка е коментиран и проектът по Плана за възстановяване и устойчивост за изграждането на младежки центрове в различни градове на страната, както и на Национален фокусен център за личностно развитие на деца и младежи в София. За тези дейности са предвидени 70 млн. лева, но към момента се констатира сериозно забавяне в подготовката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg