Тази година НУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Раждавица отбелязва 180-годишнината от създаването си. То е сред най-старите училища в област Кюстендил и се намира на около 14 км от града. Основано през 1843 г. като килийно училище с едва четирима ученици, днес то продължава да съществува и да надгражда постигнатото през годините. Школото се намира в един от районите с най-чист въздух. Точно заради това навремето управляващите решават не някъде другаде, а именно там да се обучават ученици с ревматични и сърдечни заболявания. Те не само са учели там, но и са живели в общежитието към учебното заведение. Създадено през 1963 г., общежитието и днес приема ученици за целодневна грижа.
Във връзка с демографския срив през 2000 г. училището ни от основно е преобразувано в начално“, споделя в началото на разговора ни директорката на НУ „Св. св. Кирил и Методий“ Антоанета Веселинова. То е сред малкото начални училища в България, които разполагат с прилежащо действащо общежитие. През учебната 2022/2023 г. в школото се обучават 101 деца, като 63 от тях живеят там. Паралелките са запълнени. Капацитетът на сградата не позволява прием на още ученици, а желаещи да учат там, винаги има. В общежитието децата са от понеделник до петък, а през почивните дни се прибират у дома.
„Общежитието ни съществува в помощ на родителите и е преди всичко със социална насоченост“, разказва директорката. Голяма част от семействата не живеят в село Раждавица и пътуването на децата всеки ден до училище и обратно би ги затруднило. Освен това животът в общежитието ги учи на ред и дисциплина. А това им помага да се адаптират и социализират след това по-лесно.
„Децата в начален етап на обучение не са толкова малки и уязвими, както повечето хора си мислят. Истината е, че в общежитието те се справят отлично. Сутрин стават, измиват се, оправят си леглото, отиват на закуска и след това са първо на училище, а след това си подготвят домашните за следващия ден“, обяснява моята събеседничка. По думите ѝ много родители благодарят на педагозите, че са научили децата им на ред, дисциплина и най-важното – на самостоятелност. Благодарение на всичко това възпитаниците на училището в с. Раждавица се адаптират и социализират много по-добре.
В училището има целодневна форма на организация на учебния ден, което също се възприема от родителите като голямо предимство. „Ползите от целодневната ангажираност са налице. Положителни резултати се наблюдават и в качеството на усвоените знания, и в резултатите, които показват учениците в края на годината“, допълва Веселинова. Категорична е, че такива училища трябва да има в цялата страна, а не да са единици. Децата изграждат навици в най-ранна възраст и този начин
на живот, изпълнен с правила и ред, им помага да се реализират успешно в бъдеще.
За по-плавна адаптация в училището има и подготвителна група. Тя е открита през миналата учебна година – броят на децата тогава е бил 16. Всички те през учебната 2023/2024 г. ще бъдат първо-
класници в НУ „Св. св. Кирил и Методий“. „Наличието на подготвителна група към школото, от една страна, улеснява работата на учителите при началното ограмотяване на учениците в I клас, а от друга – помага на децата по-лесно да се адаптират в образователната среда“, казва директорката.
Педагозите, които работят в училището, са 12. Веселинова благодари от сърце на прекрасния си екип. Разказва, че новите попълнения в педагогическия състав са все млади хора. „Всички те са мотивирани и много инициативни. Справят се отлично и най-важното – работят с желание“, казва директорката. Споделя, че с тяхна помощ училището е сред първите, които вече са подали документите за кандидатстване по изграждането на STEM център със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Той ще бъде за природни науки, роботика и киберфизични системи. Планират да направят не само отделни кабинети за предметите природознание, човек и природа, човек и общество, информационни технологии, технологии и предприемачество, но и отделна изследователска лаборатория и конферентна зала.
„Когато разработвахме Проекта, за нас бе водещо да намерим решение, което хем да бъде образователно, хем да бъде интересно“, споделя събеседничката ми. Категорична е, че вратата на Центъра никога няма да бъде заключена. Достъп до него учениците ще имат по всяко време на деня. „Искаме не просто да имаме STEM център, а той да бъде работещ и насочен изцяло в полза на образователните нужди на учители и ученици“, отбелязва тя.
Училището в село Раждавица вече е обновено в по-голямата си част. Със собствени средства от бюджета миналото лято класните стаи са ремонтирани и оборудвани с мултимедия. Днес нуждата от дигитална грамотност става все по-голяма, но дали навлизането на технологиите в час трябва да бъде още от I клас, питам директорката. Според нея в началото трябва да присъстват в час, но под формата на игра. Тогава акцентът трябва да е върху това децата да се научат да пишат и да четат. От II клас вече технологиите могат да бъдат застъпени по-активно в учебната програма. „Интернет вече е част от всекидневието на всеки от нас. Децата се „раждат“ с телефон в ръка. Няма как това да не промени стандартния и познатия до момента начин на преподаване“, аргументира се Веселинова. На мнение е, че и сухата материя, без която не може, поднесена по интерактивен начин, достига много по-бързо и ефективно до учениците. „Новите знания, поднесени под формата на игра, остават трайно в паметта на децата“, казва тя.
Относно кариерното ориентиране смята, че началният етап на обучение е прекалено рано за професионална ориентация на учениците. Тогава те са твърде малки, за да знаят с какво искат да се занимават в бъдеще. „Но в периода на обучение от I до IV клас децата трябва да се запознаят с различни професии и да разберат кой какво прави“, обяснява тя. Смее се, че ако попиташ някого от учениците ѝ какъв иска да стане, когато порасне, вариантите на отговор ще бъдат три – полицай, пожарникар и лекар.
През годините редовно в училището са организирали срещи с изявени личности от различни професии.
Тези часове са много интересни за децата. В това отношение получават подкрепата и одобрението на родителите им. Повечето от тях работят или са работили в чужбина, срещали са се с други националности и са опознали различни от българската култури. Това е разширило кръгозора им и съвсем разбираемо искат същото и за своите деца. Ясно осъзнават нуждата от дигитални умения, английски език и богата обща култура.
Родителите са част от живота в училището. Комуникират всеки ден с учителите и се стараят да присъстват на концерти и събития, свързани с школото. А там има много богата програма от извънкласни занимания. Учениците редовно участват в културни мероприятия, спортни празници, отбелязвания на обществени събития. Най-скорошната инициатива е участието в Детския фестивал „Отворено сърце“ във Велико Търново, организиран от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. Там учениците от село Раждавица представят традиционни танци.
„Децата ни винаги се включват с голямо желание и ентусиазъм във всички сценични изяви“, споделя директорката. А на официалното честване на 180-ата годишнина на школото представят не само песни и танци, но и драматизация на приказки и рецитал. Малчуганите от подготвителната група изпълняват хумористичен прочит на „Дядовата ръкавичка“, а учениците пресъздават съвременен вариант на „Дядо вади ряпа“.
Тържеството на училището се превръща в празник за цялата общност. Директорката получава редица поздравителни адреси от политици и обществени дейци. Гости на тържеството са хора не само от Кюстендилска област, но и от цялата страна. „Отзивите на всички присъстващи са много добри. Радвам се, че гостите ни уважиха, а децата показаха на какво са способни. 180 години просветно дело в село Раждавица е събитие, което не трябва да остане незабелязано“, завършва Антоанета Веселинова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg