28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Капитан Петко войвода“ в Кърджали.
В училището ни базата е много добра. Надяваме се сега, като Център за високи постижения, да успеем да надградим постигнатото до момента с най-нова и съвременна апаратура в посока както на STEM центъра, така и към автоматизирани системи и роботи. Това е посоката, в която искаме да се развиваме в бъдеще, за да бъдем в крак с времето и от полза на бизнеса в областта. Ще закупим техника, която да помогне на учениците ни да се подготвят за работа във фирмите от региона“. Така започва разговорът ми с директорката на Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Капитан Петко войвода“ в Кърджали инж. Антоанета Сендова. Тя споделя, че планира да закупят модерно оборудване за електротехника и компютърна диагностика. Последните години влагат много средства в осъвременяване на училищната сграда. Разполагат и със STEM център, но от по-малките.
„В момента на кандидатстването броят на учениците ни беше 298, а сега е 350“, отбелязва моята събеседничка. Той е изцяло насочен в областта на професионалното обучение. Но голяма част от оборудването, като интерактивни дисплеи и мултимедия, могат да се използват и за преподаване на природни науки, математика и информатика. Гимназията подържа тясно сътрудничество с бизнеса в града. В дуална форма се обучават възпитаниците им от две специалности – „Електрообзавеждане на производството“ и „Автоматизирани системи“.
В партньорство с местните фирми на територията на гимназията са изградени четири кабинета за практическо обучение. По проекта „Подкрепа за дуалното обучение“
разполагат и с електролаборатория.
А със средства по Националната програма „Професионално образование и обучение“ – с голяма и съвременна работилница по електрообзавеждане на транспортната техника. Във всички кабинети се осъществява както теоретичното, така и практическото обучение. Имат и дарение от седем модула за обучение на учениците по автоматизирани професии. Благодарение на тях в учебни условия се пресъздава максимално близка до реалната работна среда. Модулите не са статични, а преносими и могат да бъдат поставени навсякъде в училището. Това много улеснява работата на педагозите.
В училището дуална форма на обучение се предлага вече пета година поред. През 2023 г. гимназията изпраща първия си випуск, който е придобил практически опит в реална работна среда. Някои от тях вече имат предложение за постоянен трудов договор.
„Идеята на дуалното обучение е двете страни да се харесат взаимно. Дали веднага след училище ще започнат работа, или ще решат първо да следват в университет, няма как да кажа. На трима от тях фирмата предложи да им плаща таксата за висше образование, ако останат да работят и изберат да учат задочно. Какво ще стане, само времето ще покаже. Оттук нататък им предстои да правят много важни избори, но решението е само в техните ръце“, разказва директорката. При положение че това са първите ученици, които завършват по дуалната система, все още нямат конкретни данни за броя на младите хора, избрали да работят във фирмата, в която са на стаж. Единственото, което е сигурно, е, че работодателите са много доволни от тях. Ползотворното сътрудничество между училището и местния бизнес води точно до това – предлагане на специалности, които се търсят на пазара на труда в региона, където се намира училището. По този начин ползите са и за трите страни. Училището запълва местата при приема си, учениците знаят, че след като завършат, имат къде да работят, а фирмите разполагат с висококвалифицирани и доб-
ре обучени кадри. Реалната работна среда изгражда много личностни и професионални качества. Във фирмите децата формират трудови навици – да ходят навреме и редовно, да спазват правила и крайни срокове. Освен това се запознават с трудовото законодателство. Това са все важни неща, които трябва да се научат в по-ранна възраст. „Да ходиш на работа, не е като в училище. Не можеш да се обадиш по телефона и да кажеш, че те боли коремът и няма да идваш. Ако отсъстваш, трябва да имаш болничен. Ако имаш ангажимент, трябва да ползваш отпуск“, смее се тя.
Опитът на директорката показва, че през годините по-голямата част от бившите възпитаници на гимназията решават да продължат образованието си в Техническия университет. Гимназията поддържа тясно сътрудничество с ТУ – София, ТУ – Пловдив, и ТУ – Габрово. „Повечето избират да надградят това, което са учили при нас. Това много ме радва“, споделя тя. Разбира се, някои от тях заминават да учат и зад граница. Преди това си взимат свидетелството за професионална квалификация, защото е общовалидно за всички държави в Европейския съюз.
В гимназията в Кърджали се обучават ученици в две направления и четири специалнос-
ти – „Електрообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“, „Автоматизирани системи“ и „Компютърна техника и технологии“.
„Всички тези професии са с недостиг на кадри на пазара на труда в региона. След завършване на средното си образование, нашите ученици лесно могат да си намерят работа“, разказва инж. Сендова. Споделя, че в училището има много млади учители. Двама от тях са бивши техни възпитаници, които са завършили висшето си образование и са се върнали на работа при тях. „Младите колеги внасят креативна нотка и иновации. Самите те са инициативни и постоянно търсещи. Добавят енергия за развитие и стремеж за работа с най-новата техника на пазара. Присъствието им в екипа допринесе за промяна на статута на училището ни. За кратък период дръпнахме доста бързо напред“, споделя директорката.
Педагогическият екип в гимназията се състои от 31 човека, като само за последните 2 – 3 години към тях се присъединяват четирима млади инженери. „Усилията ми винаги са били насочени към привличането на млади преподаватели. По отношение на съвременните технологии е много важно да има такива хора.
При нас има приемственост.
По-възрастните колеги споделят дългогодишен опит, а новите попълнения в екипа със своята инициативност, креативност, ентусиазъм и енергия са мотор на промяната“, казва тя. Инж. Сендова споделя, че в обществото грешно битува мнението, че младият човек е мързелив и не иска да работи. Напротив, бъдещето е на младите. Сред тях има толкова много способни и мотивирани личности, които не щадят нито време, нито сили, нито енергия, когато правят това, което им харесва и в което вярват. И точно на тях трябва да се дава възможност.
През последните години гимназистите им са носители на много отличия от национални конкурси и състезания. Миналата година получават златен медал от конкурса изложение на младежкото техническо творчество в Горна Оряховица. Голямото признание получават за автосимулатора, изработен изцяло от ученици, обучаващи се по три специалности – „Елект-
рообзавеждане на производството“, „Електрообзавеждане на транспортната техника“ и „Компютърна техника и технологии“. Години наред участват и в националното състезание за приложна електроника „Мога и зная как“. На последното му издание се класират на пето място на национално ниво и на първо – на регионално. „Гордея се, че учениците ни активно участват предимно в конкурси и състезания по професии“, споделя тя.
Сега кандидатстват с проект за авиосимулатор за статут на иновативно училище на МОН. Заложили са на проектобазирано обучение и мултидисциплинарния подход. „При изработката на авиосимулатор ще могат да се включат ученици от всички специалности. Всеки желаещ ще може да участва в разработката –
от избистряне на идеята, реализиране на конструкцията чак до компютърното навигиране“,
категорична е моята събеседничка. Работата по проекта не само ще обогати със знания и умения учениците им, но и ще ги научи да работят в екип. „Човек сам не може нищо да направи, но заедно с още хора – може. Хубавото е, че децата ще видят крайния резултат от задружната си работа“, допълва тя.
От 2007 г. гимназията работи по „Еразъм+“. От 2008 г. всяка година, с изключение на двете години с ограничения за пътуване заради противоепидемичните мерки, свързани с ковид, имат реализирани международни практики на реално работно място в чужбина. Последните 7 години работят с партньорско училище от Австрия с техния профил. Вече трети селекционен период са e-Twinning училище, като имат множество национални и европейски знаци за качество.
„Останахме в историята на e-Twinning като първата професионална гимназия, регистрирана в платформата и първата такава с национален знак за качество“, допълва инж. Сендова.
Директорката вярва, че вървят в правилната посока. Това, което ѝ липсва, е саниране на училищната сграда и общежитието. През учебната 2022/2023 г. там има 53 деца. „Стараем се да създаваме добри условия за живот, но сградата е много стара и отвън определено се нуждае от ремонт“, казва тя. Кандидатстват по различни проекти и се надяват в най-скоро време да получат средства за обновяването на външната част на сградите.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg