Училищни лаборатории за иновации ще бъдат създадени в пет училища в различни населени места в България. Ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознават с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.
Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.
Училищните лаборатории за иновации се създават по Националната програма „Иновации в действие“. Осигурените за целта средства са 150 000 лв. – по 30 000 лв. за всяко от петте училища.
Днес разказваме за ОбУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци, община Луковит, област Ловеч. То е с над 100-годишна история. Днес в него учат около 200 ученици, а програмата му е сред най-иновативните и развиващите се в района. То е единственото селско училище, избрано от МОН за училищна лаборатория за иновации от МОН, а направлението, в което ще развива дейност, е „Позитивно образование и личностно развитие“. В него ще бъдат представени успешни практики, свързани с кинообразование и интегрирано знание. Със статут на иновативно училище е от четири години, а нововъведението, което предлага, е нов учебен предмет – кинознание. Така се превръща в единственото училище у нас, където този предмет се изучава като факултативен.
Неслучайно девизът ни гласи – „При нас е интересно“. Всичко това постигаме чрез разнородния талант и интереси на учителите, с които работим. Гордея се, че по-голямата част от тях са млади хора“, казва пред
в. „Аз-буки“ директорът на ОбУ „Неофит Рилски“ в с. Дерманци Петя Кръстева. Самочувствие ѝ дава фактът, че успява не само да привлече, но и да задържи млади и мотивирани хора в екипа си. Средната възраст на персонала в училището е около 35 – 37 години.
ОбУ „Неофит Рилски“ е иновативно от четири години. Нововъведението, което предлага, е кинопаралелка. Обучението започва в IV клас. „Киното развива социалните умения на учениците и им помага да се научат да работят заедно“, казва директорката. В началото киното присъства в училището като клуб по интереси – „Киноателие за развиване на емоционални умения“. Ползите за децата от него са много. Затова учителите решават да направят кинопаралелка и с това нововъведение да кандидатстват за статута на иновативно училище.
„Идеята на всички дейности в училището е да развием конкретните умения на всяко дете, да му дадем възможност за изява, за да повярва в себе си, и така да повишим интереса му към учебния процес. Да повишим самочувствието на учениците и да ги накараме да мечтаят“, споделя моята събеседничка.
Профилираната подготовка в училището започва от VIII клас, а специалността, по която се обучават учениците, е само една – „Механизация на селското стопанство“. Преди това са предлагали и „Работник в производство на облекло“. Причината е, че към момента в училището преобладават момчета, а те нямат интерес към шивашката професия. Районът е богат на сливови насаждения и има остра нужда от селскостопански работници. Изборът на предлагана професия съвсем разбираемо е съгласуван с общината и съобразен с необходимостта от кадри. Училището в Дерманци не разполага със собствена земеделска земя.
„Материалната база не е достатъчно добре подсигурена за практическата подготовка на учениците ни. Оказва се, че по националните програми за професионално образование не могат да кандидатстват обединени училища. Те просто не фигурират. Според мен това е технически пропуск, който трябва да бъде изчистен“, споделя директорката. Но Петя Кръстева е намерила вариант за получаване на реален опит. Сключила е договор със земеделска кооперация в селото, където учениците ѝ провеждат производствената си практика.
Друга причина за избора на специалността, която да изучават учениците, е близостта с Професионалната гимназия по селско стопанство „Сергей Румянцев“ в Луковит. Там възпитаниците им могат да продължат обучението си след X клас, без да държат приравнителен изпит. „Тази година изпратихме първия випуск с десетокласници. 1/3 от тях успяха да завършат, и продължиха обучението си в други училища“, разказва директорката. Школото е средищно. С училищен автобус превозват около 30 деца от съседните села Ъглен и Бежаново. Осигуряват и безплатна храна за учениците.
„Истината е, че броят на учениците ни в VIII клас намалява. Повечето от децата са от социално уязвими групи. Опитваме се в училище да предлагаме разнообразни и интересни дейности, с които да ги ангажираме и задържим в училище, като намалим и броя на ранните бракове“, обяснява Кръстева. В училището предлагат многообразна палитра от занимания по интереси.
С национално финансиране са пет от тях – „Млад математик“, „Ние четем“, „Приложни изкуства“, „Клуб мажоретки“ и „Дигитален свят“. По ОП НОИР с финансиране в размер на 150 000 лв. имат шест групи. В продължение на две години съществуват клуб по народни танци, киноателие за развиване на емоционални умения, „Забавна химия“, „Пъстър свят“ и „Шампион“. По НП „За изкуството и спорта“ имат две групи по спортни занимания и една по модерни танци.
Ученическият съвет към училището също развива много дейности. Редовно организират благотворителни базари, с които събират средства за нуждаещи се хора. „Учениците сами организират работния си процес. Учат се как да определят задачите си, разпределят ролите и времето за изпълнението им. Дори се научиха как да водят протоколи на заседанията си“, разказва Кръстева. Често влизат и в ролята на водещи по време на ученически и общински тържества. От новата учебна година по идея на Ученическия съвет на 1 ноември ще бъдат раздадени награди на изявени ученици в направленията добротворчество, лидерство, предприемачество и наука и образование.
„Възпитаниците ни не постигат много високи резултати на НВО и ДЗИ, но за сметка на това са креативни и активни“, споделя директорката. Разказва, че при всяко външно посещение това прави винаги най-силно впечатление. „За нас е изключително важно да научим децата да мислят критично, да анализират и да взимат правилните решения в живота“, казва тя.
Редовно учениците участват в различни дебати по актуални обществени теми като различните прояви на насилие – психическо и физическо, безопасността на пътя, употребата на вредни вещества и как това се отразява на организма, и много други. С голямо желание и ентусиазъм се включват в проекта на сдружение „Асоциация Пелаго“ – „Моят личен житейски проект не включва насилие“. По метода „разказване на истории“ учениците споделят истории от собствения си живот – такива, които са преживели, видели или на които са станали свидетели.
„Любопитното беше, че дори по-срамежливи и необщителни деца се включиха в проекта със собствена история“, допълва моята събеседничка. В Деня на розовата фланелка също говорят за агресията. Тогава разиграват различни казуси, свързани с форми на тормоз, и след това всички заедно обсъждат кои са правилните стъпки, за да могат да се избегнат подобни ситуации в реалния живот. В часовете често говорят и за киберпрестъпността и кибертормоза. Ръководството кани гост-лектор, който влиза във всеки клас и разговаря с учениците. Нейното име е инж. Ксения Тончева – специалист по киберсигурност. „Понякога децата си разменят обидни думи в социалните мрежи. Затова решихме, че трябва да предприемем действие в тази посока. Поканихме специалист, който да им обясни за силата на травмите, които оставят обидите и заплахите“, казва директорката.
В училището често гостуват известни личности. Срещата с тях винаги е много чакана от децата. Последната е с Ванко от реалити формата „Сървайвър“. Заедно с него ученици и родители провеждат зареждаща тренировка на открито. След това той разговаря с всеки ученик, дава автографи и позира за снимка за спомен. Посланието, което отправя към малките и големите си почитатели в училището в
с. Дерманци, е: „Нищо не може да ни спре!“. И ги призовава никога да не спират да вярват в себе си и в своите възможности.
В училището постоянно се стремят да разширяват кръгозора на децата, като им разкриват различни светове. По национални програми се опитват всяко лято да ги заведат на море, а през януари, по време на междусрочната ваканция – на зелено училище в планината. „Много от децата не бяха излизали от селото. С всяко следващо пътуване ние, учителите, наблюдаваме промяната у тях“, разказва Кръстева.
По програмата за мобилност „Еразъм+“ някои от възпитаниците на иновативната кинопаралелка заедно с учителя си Даниел Симеонов са посещавали различни страни в Европа, като Франция, Германия и Португалия. Наскоро училището печели и финансиране в размер на 30 000 лв. по програмата „Учим заедно“ на фондация „Заедно в час“. Направленията, в които ще развиват дейност, са три клуба – „Емоция“, „Училищен вестник“ и „Фотография“. Освен това са включени в списъка на Фондацията за „Училище за пример“. От учебната 2024/2025 г. предстои да преминат обучение всички членове на екипа им.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg