"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 38, 21-27.09.2023

Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Активно мислене, творчество, общуване и сътрудничество развива в часовете по английски език Росица Атанасова-Минева

Диляна Кочева от Диляна Кочева
20-09-2023
in Брой 38, 21-27.09.2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. В часовете си използва интерактивната платформа Seesaw. Тя е изключително лесна за употреба и предоставя изключителна свобода на действие както на учителите, така и на учениците.

 

Росица Атанасова-Минева

„Децата се променят много бързо. Затова и ние, учителите, трябва да се научим да се развиваме, да вървим напред и да водим процеса на интегриране на новите образователни технологии в обучението“, казва учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. Тя преподава на децата от II до IV клас. Училището, в което работи, е иновативно от 2018 г. насам и се фокусира върху нови методи на обучение и оценяване, които да повишат ангажираността на учениците и да развият у тях ключовите 4К умения – за активно мислене, творчество, общуване и сътрудничество. Иновацията в часовете по английски език им носи името „Класна стая по английски език – 4К умения“. В часовете, когато тя се прилага, обучават не един, а двама учители. „Така понякога работим в сътрудничество, а друг път разделяме класа на две групи, така че едните усвояват новия материал по традиционния начин, а другите използват за тази цел образователни технологии“, разказва учителката. Това обикновено се прави по време на блок-часовете, т.е. двете групи се редуват и накрая всички ученици са се запознали с новата тема и по двата начина. Най-често използваните приложения са познатите на децата Seesaw, Wordwall, Quizizz, Canva и много други.

Олимпиада по английски език HIPPO

Приложението Seesaw записва и проследява напредъка на всяко дете. Платформата дава възможност учениците да демонстрират наученото по различни начини – с презентация, с аудио, с видео, с рисуване или дейности, създадени от учителите в самата платформа. Предимствата са много. Първото определено е възможността образователните материали да бъдат в електронен вариант и на едно място. Това улеснява използването им във всеки момент. Seesaw позволява на учениците да използват образователни ресурси, подбрани от учителите им, видеа, викторини, електронни книги с цел подпомагане усвояването на чуждия език по забавен за тях начин.

Другата положителна страна е, че стимулира комуникацията чрез осъществяване на обратна връзка между учители и ученици. В секциите за коментари се обсъждат силни и слаби страни на учебните дейности, анализират се допуснатите грешки, правят се подобрения. В края на всеки месец учениците отчитат постигнатите от тях резултати и сами ги оценяват според предварително изяснените от учителя критерии. Така се научават както да правят оценка на своята работа, така и да оценяват работата на съучениците си.
Благодарение на електронното портфолио децата успяват да подобрят и уменията си за четене и презентиране. Този безценен образователен ресурс им позволява сами да планират времето си, да организират учебния процес и да следят за напредъка си. „Използваме смесено обучение, което означава, че една част от дейностите в час децата могат да свършат самостоятелно у дома“, посочва учителката.
В рамките на един месец всеки ученик има няколко задачи за самостоятелна работа в платформата. Първата е да прочете и запише посочен от учителя текст. „В един учебен час учителят няма възможност да чуе как четат всички ученици. А портфолиото ми позволява да го направя. Освен това по-срамежливите деца се притесняват да четат пред класа, а когато го направят вкъщи, смущението изчезва и те показват това, което наистина умеят“, разяснява моята събеседничка.

Освен акуратен прочит на текст на английски ученикът трябва да отговори на няколко въпроса, зададени от учителя. Така ще стане ясно дали чете с разбиране. Всеки месец има и различна проектна дейност по английски език. Това може да бъде разказ на тема „Моята лятна ваканция“, „Моят дневен режим“ „Моят сандвич“ и др. Учениците имат избора да направят своя разказ под формата на хартиен постер, като пишат, рисуват и апликират, или дигитално – използвайки възможностите на различни платформи като Canva, BookCreator, Writereader. Преди да представи своята дигитална презентация, ученикът трябва да структурира мисълта си в текст, да провери граматиката и да избере подходящ фон, който да кореспондира с темата, шрифтовете, ефектите. „Презентацията е вид комуникация“, казва моята събеседничка. Последната задача за месеца са пет решени викторини с отлични резултати. Последният критерий за отлична оценка е отчетена активност през целия месец по време на часовете. Така посредством поставените през месеца задания се работи върху усвояването всички тези 4К умения.
Друго предимство на платформата безспорно е възможността родителите виртуално да присъстват по време на уроците. Учителката с усмивка разказва, че в началото на майките и бащите им е било по-трудно да се справят с работата в платформата, отколкото на децата.
Освен споменатите предимства има и още едно – портфолиото дава възможност на децата да общуват в реално време със свои връстници от целия свят. „Години наред разговаряме с деца от САЩ“, уточнява Атанасова-Минева.

През 2021 г. 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора надгражда своята иновация. Нововъведението „Учим активно 4К умения“ вече става неизменна част не само от часовете по английски език в начален етап, а и от много други общообразователни предмети. И така започват да правят CLIL уроци (интегрирано изучаване на чужд език и учебно съдържание), в които математиката се изучава на английски език. „Така в учебното съдържание по математика, което развива логиката, вкарахме английс­кия език“, обяснява тя.
За активно учене могат да бъдат използвани различни методи, като обърната класна стая, мултидисцип­линарни уроци, проектно базирано учене. Методите и средствата са различни при различните дейности на училищната иновацията „Учим активно 4К“, но при всички дейности се прилага формиращо и автентично оценяване. То позволява обратна връзка в реално време и измерими резултати.
„При мен водещото е децата да заобичат английския език от самия старт, защото ще им трябва цял живот. Наред с това целя да ги науча как да прилагат образователни технологии за учене, така че един ден наистина да се превърнат в самостоятелни учащи се през целия живот“, споделя Минева. Възпитаниците ѝ вече пета година участват на Международната олимпиада по английски език

HIPPO 2023. „Учениците ми се представят отлично на местно ниво, след това се класират на национално, европейско и световно“, разяснява моята събеседничка. Пос­ледно през май пътуват до Италия, където се явяват на европейс­кия кръг от олимпиадата и неин ученик се представя много добре. Гордее се и със своя възпитаничка от VI клас, която на състезание по творческо писане на английски успява да победи конкуренцията на ученици от езикови гимназии и да се класира за национално оценяване.
Миналата година Минева и нейните ученици работят и по два STEM проекта. Единият е посветен на Деня на Европа. Всяко дете трябва да направи електронна книга за страна от ЕС, като представи държавата и езика посредством аудио файлове и изображения. „Накрая направихме виртуална библиотека, където поместихме всички проекти. Резултатът беше впечатляващ. С този проект спечелихме второ място на конкурс на Тракийския университет за STEM обучение“, казва учителката. Другият им проект е свързан с партньорите им от училище в САЩ – Bridgeway Elementary School в град Бриджтън, Мисури. Всеки ученик заснема видео, с което разказва за себе си и как преминава един негов ден. Така учениците ѝ излизат от зоната си на комфорт и се отпускат да говорят на английски със свои връстници – носители на езика.
„С образователни технологии се занимавам от 2008 г. Тогава бях на обучение в Англия по европейската програма „Еразъм+“ (тогава „Коменски“). Така започна всичко“, разказва учителката. Започва да се интересува от различни интерактивни образователни технологии. По това време открива и се свързва с група учители блогъри от цяла България на страниците на bg.log „Начално образование“. Заедно създават споделяща общност на учители, които обменят идеи за образованието и учебни ресурси.

„Наистина, в тази учителска общност научих не по-малко, отколкото в световните университети, в които се обучавах впоследствие“, смее се тя. Технологиите обаче се развиват и с тях необходимостта от електронни образователни ресурси също расте. Тук обаче идва следващият проблем – повечето платформи са платени. И така тя решава да стане посланик на идеите на различни международни образователни инициативи и техен представител в България. „Всички те са много лесни за прилагане. Трудното е, докато разучиш една-две, след това всичко е песен“, завършва учителката.

Your Image Description

Свързани статии:

Да дадеш частичка от себе си Удари звънецът и за малките ни сънародници в Атина Златният отбор на България Предлагаме родна олимпиада да прерасне в европейска

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Good practices

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Образователната бедност се задълбочава

Next article

Умението да привличаш млади учители

Next article
Умението да привличаш млади учители

Умението да привличаш млади учители

Да избягаш от рутината чрез игра

Да избягаш от рутината чрез игра

Нови състезания в календарите на МОН

Нови състезания в календарите на МОН

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"