В СУ „Владимир Комаров“ – Велико Търново, разкриват нова специалност – „Сътрудник социални дейности“
Зина СОКОЛОВА
Прием по две специалности в STEM направление – „Автоматизирани системи“ и „Автоматизация на непрекъснати производства“, се прави от 2018 г. в СУ „Владимир Комаров“ – Велико Търново. През 2022 г. се ражда идеята за въвеждане на нова специалност – „Сътрудник социални дейности“, която ще увеличи възможностите за реализация на учениците. Тя ще се изучава от учебната 2023/2024 г.
„Осъществяването на каквато и да идея, както и дейности за издигане престижа на училището могат да се реализират само ако има добър, сплотен и мотивиран училищен екип, какъвто имаме ние – казва директорът Янаки Лазаров. – Притежаваме богата материална база, имаме подкрепата на Община Велико Търново, както и на Великотърновския университет. Всяко семейство е уникална структура, със своя история, взаимоотношения, вътрешни правила, роли, модели за комуникация, с изграден стереотип на поведение. Всичко това налага адекватна политика за дейности и мерки от страна на държавните институции, които имат непосредствено отношение към социалните проблеми. На всяко дете трябва да се осигури подходяща подкрепяща среда и то да израства, обградено с любов и грижа. И когато това, за съжаление, липсва, се намесват специалистите от социалната сфера. Затова се налага обучаването на кадри, които да подпомагат работата на социалните работници. Това е изключително благородна професия. В същото време, тя изисква много енергия, морал, любов към децата, отговорност и всеотдайност.“
Новата специалност, която се предлага в СУ „Владимир Комаров“, е съобразена изцяло със законодателството в тази сфера. Над 15 длъжности в няколко направления могат да заемат придобилите трета степен квалификация по професия „Сътрудник социални дейности“ – социални услуги, социално подпомагане, икономика, предприемачество, трудова заетост, общински администрации, неправителствени организации, инспекции по труда. Работата е многопосочна. Сътрудникът по социални дейности е посредник между семейството и съответните институции за подобряване на социално-битовите условия, посредник между родители и деца, ментор, подпомагащ личностното израстване на децата.
В цяла Великотърновска област в съответствие с наредбата за качество на социалните услуги няма социална услуга, в която да не са застъпени длъжностите сътрудник социални дейности, социален асистент, медиатор, подчертава директорът. До момента голяма част от работещите там са в несъответствие с нормативната уредба поради липса на професионално обучени кадри, каквито ще са завършващите новата специалност в училището. Освен това сега социалните услуги в общината са над 40, а предстои създаването на още 9. Социалните сътрудници ще са все по-търсени и ще започват работа със стартова заплата над 1000 лв. в зависимост от спецификата на задълженията си. Работи се и върху това младежите да имат предимство при кандидатстване във висши училища в областта на социалните науки. Обучението по новата специалност ще бъде в съответствие със стратегиите и плановете за развитие на община Велико Търново с приоритет развитие на човешкия потенциал и постигане на социален растеж.
„За да отговаряме на стандартите на европейското законодателство за качеството на предоставяните социални услуги, е необходимо още от средното образование да се започне подготовката на такива кадри, да се култивират любов към социалната работа и отдаденост, за да се постигнат желаните резултати“, казва директорът.
В новата специалност ще се изучават законодателство и социална практика, методи на социална работа, професионална етика, организация и управление на социалните услуги, детска психология, основи на психопатологията, семейна педагогика, педагогика на девиантното поведение, социална работа с деца и семейства в риск, социални институции.
„За нас въвеждането на новата специалност е предизвикателство, но искаме да дадем шанс за по-голям избор на младежите. Нашите очаквания са за една паралелка с 26 ученици в специалност „Сът-
рудник социални дейности“ и 26 ученици в специалност „Автоматизирани системи“ – уточнява Янаки Лазаров. – Балообразуващи при приема ще бъдат оценките от Националното външно оценяване в VII клас, оценките по информационни технологии и технологии и предприемачество. Определено има интерес към новата специалност. На родителска среща родители на наши седмокласници се интересуваха от новата специалност. Основание за оптимизъм ни дава и фактът, че от началото на тази учебна година при нас са се записали 40 нови деца. Това се дължи на добрия сплотен колектив. Вече ни търсят за записване в първи клас, а е още рано за това.“
В СУ „Владимир Комаров“ учат 200 деца. Училището разполага с функционални кабинети по чуждоезиково обучение, кабинети по география, биология, химия и физика, модерен кабинет по професионална подготовка, стаи за занимания по интереси, STEM център за интегрирани уроци, три компютърни зали с интернет връзка. Освен това има и богата библиотека, лекарски кабинет, два физкултурни салона, спортни площадки, фитнес зала, фризьорски кабинет, ученически стол.
В училището се работи по много национални програми и международни проекти.
„Благодарение на Националната програма за медиатори при нас работи един много всеотдаен човек – Милка Ангелова, която бе отличена с „Млад будител“ на церемонията по връчване на наградите „Образователен медиатор на годината“ за 2022 г. – казва Янаки Лазаров. – Всички колеги бяха доволни от нея. Тя притежава много качества, като скромност, всеотдайност, трудолюбие, беше изключително инициативна – с много училищни прояви успя да приобщи дори и родители. Там, където имаше нужда от посещение на адрес, винаги се отзоваваше. Радвам се, че има такива млади хора. Милка Ангелова вече преподава български език в друго училище. На нейно място дойде друг млад човек, също много амбициозен, който ще е тук до юни месец. Ще се радвам, ако длъжността образователен медиатор се въведе за постоянно в училище.“
От учебната 2017/2018 г. СУ „Владимир Комаров“ е в списъка на иновативните училища. Внедряването на иновативния модел „Активно учене и креативно мислене в интерактивна образователна среда“ за учениците от I до V клас е предпоставка за изграждане на среда за толерантно взаимодействие в условията на целодневна организация на учебния ден и за въвеждане на практически, изследователски, творчески и игрови методи за стимулиране на активното учене, обяснява директорът. Образователният модел е фокусиран върху усъвършенстване начина на организиране на управлението, обучението и образователната среда в училището. Той е изграден на базата на интегриране на интерактивни методи на обучение, основаващи се на учене чрез правене и моделиране, развиване на компетентностите чрез дейности, насочени към активно учене и креативно мислене, подпомогнати от уеббазираните технологии.
Следващата иновация в училището е „Креативна интерактивност в технологична образователна среда“. Тя изгражда модел за качествено образование чрез увеличаване дела на практическата насоченост на овладяваните знания и умения и тясното им обвързване с приложенията им в реалния свят. Извеждане STEM обучението на следващо ниво – STEAM. Повишаване компетентностите на учителите и учениците както по отделните учебни дисциплини, така и за изграждане на умения за творческа и личностна изява и кариерно развитие. Привличане и задържане на учениците в училището чрез включването им в разнообразни проектни и извънкласни дейности, използващи инструментариума на технологиите. Засилване интереса на родителите и външни специалисти и включването им в урочните и извънкласните дейности на учениците.
На регионален форум по програмата „Иновации в действие“, организиран от РУО – Бургас, МОН и Бургаския свободен университет през 2022 г., от СУ „Владимир Комаров“ представят STEM обучението в извънкласните дейности, свързани с иновативния модел на училището .
През миналата учебна година по време на обучение на тема „Обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM)“ в екипи и малки групи педагогическите специалисти от СУ „Владимир Комаров“ разработват и демонстрират 15 проекта от вида: „Показване на настроение“, „Създаване на музикален инструмент, на който се свири с жестове“, „Клавиатура за възпроизвеждане на музика“, „Светлинна лампа, която отговаря на допира ви“ и много други.
В училището има и много извънкласни дейности. Голям интерес има към клуб „Стил и мода“, който е за по-големите ученици. В него заниманията се водят от професионалист. След курса учениците могат да се явят на изпит за повишаване на квалификацията си. В клуб „Тинузавър“ с децата работи изявен програмист.
„Нашите двама инженери спечелиха конкурс на фондация ,,Кроношпан“ за проект за 20 000 евро за дооборудване на кабинетите по автоматизирани системи и автоматизация на непрекъснати производства – казва директорът. – Единият проект е „Можем и знаем как да запазим Земята чиста“, а другият – „Да посрещнем бъдещето знаещи, способни и уверени“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg