"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 4, 2023

Добрите практики се забелязват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2023
in Брой 4, 2023
A A
Вержиния Цанкова, главен секретар на НАЦИД, получи приза за I място в категория „Технологични решения за открито управление и административно обслужване“, спечелен от Центъра

Петя НИКОЛОВА

Над 90 представители на държавната администрация събра церемонията по награждаването на участниците в Конкурса за добри практики за 2022 г. на Института по публична администрация. Събитието започва с изпълнение на децата от Специалното училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Дечо Денев“ – София.
Общо 46 практики се състезават през последната година, като най-сериозно е съревнованието в категория „Социална отговорност“ – 16. За първи път участват 9 нови администрации и 3 от тях са сред наградените. Радостен за организаторите е фактът, че някои администрации са кандидатствали с добри практики и в трите категории на конкурса. Това са направленията „Управление на хора“, „Технологични решения за открито управление и административно обслужване“ и „Социална отговорност“. Практиката „Създаване на обединен регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти“ на Националния център за информация и документация
(НАЦИД) печели I място в категория „Технологични решения за открито управление и административно обслужване“.
Трето място в тази категория и награда на оценителната комисия спечели РУО – София-област, с практиката „Дигитализиране процеса на атестиране на учители, директори и други педагогически специалисти в образователните институции на територията на Софийска област“. Грамотата получи Росица Тодорова, началник на РУО-София област.
С призива „Споделете Вашите практики, защото добрите идеи трябва да бъдат забелязани!“ Институтът по публична администрация вече седма година приканва креативните служители на държавната администрация да разкажат за успешните си иновации.
„Нашата цел – казва Елена Димкина от ИПА – е конкурсът да играе ролята на център за споделяне на знание и да стимулира прилагането на принципите на добро управление. Непрекъснато се опитваме да го популяризираме, за да достигне до повече администрации. Правим го основно чрез сайта на ИПА, по време на обучения и форуми, чрез социалните мрежи. Но разчитаме и на участвалите организации да разпространят, че съществува възможност администрациите да повишат самочувствието на служителите си и да покажат, че се развиват.“
Според Димкина някои институции участват с добра практика всяка година или пък с 4 – 5 практики на година, което показва тяхната активност и желание да се промени образът на държавния служител. Да се види, че в администрациите също работят креативни хора. „Радваме се, когато има нова администрация, която се включва за първи път – допълва Елена Димкина, – защото това ни дава надежда, че има смисъл от конкурса и инициативата ни ще продължи.“
Администрациите от сферата на образованието, участвали в Конкурса за добри практики на ИПА, се увеличават. До тази година на интернет страницата на Института по публична администрация може да се открият единствено Регионалното управление на образованието – Пловдив, и Регионалното управление на образованието – Габрово, което се включва съвместно с областната администрация. РУО – Пловдив, е първата администрация от образователната сфера, която участва в инициативата самостоятелно. Това се случва през 2019 г., когато от екипа на пловдивското регионално управление решават, че ще предложат успешния си модел за насърчаване на педагогически специалисти да премери сили като добра практика в конкурса на ИПА в категория „Социална отговорност“. Практиката се нарича „Наградата на РУО – Пловдив“ и стартира през 2014 г. Идеята е експерти да номинират педагогически специалисти и директори, покриващи определени критерии. Експертите от Регионалното управ-
ление са убедени, че публичното представяне на професионализма и постиженията на педагогическите специалисти стимулира тяхната мотивация и качеството на образователно-възпитателния процес, а като последствие се подобряват резултатите на учениците.
През 2017 г. РУО – Пловдив, доразвива своята практика и вече номинации могат да правят не само експерти, но и ученици, родители, общественици, представители на местната власт, отново спазвайки определени критерии. За връчването на „Наградата на РУО – Пловдив“ се организира церемония – концерт на талантливите деца от града, на която водещи са експерти от РУО. Освен плакети и грамоти наградените педагогически специалисти и директори получават билети за театър, концерт или други културни събития. Практиката е споделена с регионални управления от други области и до днес продължава да бъде активна.
РУО – Габрово, съвместно с областната администрация в града, представят в конкурса на ИПА през 2017 г. разработена програма в областта на кариерното ориентиране. В основата на тяхната идея са предизвикателствата, пред които са изправени малките региони. „Програма за допълващи дейности към кариерното ориентиране на учениците: Дойдох. Видях. Избрах!“ се реализира в общините Габрово и Севлиево. Основната идея е учениците не само да наблюдават работния процес, но и да бъдат включени в онова, което виждат. Партньори на инициативата стават фирми и институции с дефицит на кадри. В продължение на една седмица те приемат всеки ден група от по 10 ученици от различните средни училища в региона и им показват на практика как работи организацията. Един от пос-
тигнатите резултати е подписано споразумение за сътрудничество между Многопрофилната болница и Математическата гимназия в Габрово.
Макар и не образователна институция, Община Русе участва в конкурса на ИПА през 2021 г. с практиката „Обучение по роботика и кодиране в началните училища в община Русе“. Като се основава на интереса на децата към информационните технологии и на необходимостта от специалисти по роботика и иновации, Общината организира курсове за работа с роботизирани устройства и за насочване интереса на учениците към съответните професионални направления. Крайната цел е община Русе да се превърне в център на обучението по роботика и приложното програмиране.
„Дейността на всяка административна структура зависи от хората, които работят в нея, от тяхната активност да покажат и разкажат какво са развили за институцията, за региона, за областта – казва Елена Димкина от Института за публична администрация. – Всяка предложена практика е уникална сама по себе си и всяка админис-
трация се бори за челните места, като се опитва да покрие критериите за устойчивост, оригиналност, ефикасност, приложимост, партньорство, дигитализация и ефект от внедряване на практиката.“
На сайта на ИПА всеки може да види добрите практики, участвали до този момент в конкурса. Архивът е богат и съдържа над 200 идеи и разработки. Сред включилите се са администрацията на Министерски съвет, НАП, областни администрации, общини, НАЦИД и много други. Интересен пример е практиката „Разкажи ми историята / Tell me the story“ на Института по психология към МВР от миналата година. Тя е насочена към подпомагане на специалисти с различен професионален бекграунд в работата им с деца, жертви или в риск от насилие. Тя е устойчива във времето оригинална разработка, която се осъществява в резултат на ефективните партньорства между различни институции и организации от частния и публичния сектор.
Отличените иновации се представят в „Сборник с добри практики“, който ИПА традиционно издава. През април стартира и кампанията за конкурса за 2023 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Ловци на образи Ученици заразяват публиката с любовна поезия Любимо училище Школа за виртуози на сцената

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Разгадаха тайната на римския бетон

Next article

Ловци на образи

Next article
Ловци на образи

Ловци на образи

В ход е дигиталното обучение

Ученици заразяват публиката с любовна поезия

Когато всичко се прави с любов,  резултатите са неизбежни

Когато всичко се прави с любов, резултатите са неизбежни

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"