По повод Световния ден на учителя ЮНЕСКО публикува нови данни, които показват, че все още са необходими 44 милиона учители, за да се постигне целта за осигуряване на основно и средно образование за всички до 2030 г. Проблемът не е само във финансирането, но също и в непривлекателността на професията. Като се има предвид системният недостиг на учители, ЮНЕСКО препоръчва седем мерки, за да се направи учителската професия по-привлекателна. Те трябва да бъдат адаптирани според националните ситуации и проблеми.
„Учителите играят жизненоважна роля в нашите общества, но въпреки това тази професия е изправена пред голяма криза.
В някои региони по света липсват кандидати. Другаде има много висок процент на отпадане през първите няколко години на работа. И в двата случая отговорът е един и същ: трябва да ценим по-добре, да обучаваме и да подкрепяме по-добре учителите“, казва генералният секретар на организацията Одри Азули.
През 2016 г. ЮНЕСКО оценява глобалния недостиг на учители на 69 милиона. В нов анализ, публикуван на Световния ден на учителя през 2023 г., Организацията установява, че недостигът е намален с почти една трета и сега е от 44 милиона. Ситуацията се подобрява, но не достатъчно, за да отговори на глобалните нужди от образование. Регионът, който е постигнал най-голям напредък, е Южна Азия, където недостигът е намалял наполовина от 2016 г.
В Европа и Северна Америка, въпреки ниската раждаемост, недостигът на учители е третият по големина от всички региони в света с необходимите 4,8 милиона допълнителни учители.
ЮНЕСКО провежда проучване, за да разбере по-добре причините за този недостиг на учители. Анализът на данните от 79 държави от различни региони на света и на различни нива на развитие разкрива, че учителската професия твърде често е непривлекателна. Това води до неуспех при наемането на млади хора и увеличаване процента на отпадане по време на кариерата им. В тези 79 държави коефициентът на напускане – който измерва дела на учителите, решили да напуснат професията за постоянно, сред учителите в началните училища почти се е удвоил от 4,62% през 2015 г. на 9,06% през 2022 г. Ситуациите варират значително в различните държави, но се открояват три основни фактора: лоши условия на труд, високи нива на стрес и ниско заплащане. Безброй неща могат да увеличат напрежението в работата, като се започне от липсата на консумативи, което увеличава натоварването на учителите, до тежките административни отговорности и лошото училищно ръководство. Нивата на стрес също са проблем: учителите, които изпитват „много“ стрес на работа, са повече от два пъти по-склонни да искат да напуснат професията, особено през първите пет години. Ниските заплати също правят професията по-малко привлекателна. В световен мащаб само една от две държави плаща на учителите в началното училище толкова или повече, отколкото за други професии, изискващи подобно ниво на квалификация. Феноменът се засилва в Европа и Северна Америка. В гимназиалното ниво много страни с високи доходи плащат на учителите 75 процента или по-малко от заплатата, плащана в други сравними професии.
Мъжете учители обикновено напускат професията в по-висок процент от своите колеги жени. Глобалните нива на напускане на мъже през 2021 г. са били 9,2% за началните учители в сравнение с жените, за които този процент е 4,2. Това се дължи най-вече на факта, че мъжете често имат повече професионални възможности в други сектори и могат да сменят кариерата си по-лесно, както и на пристрастията, свързани с пола, включително и относно това кой трябва да отговаря за образованието на децата. Малко страни съобщават, когато учителите напускат професията в хода на кариерата си. Но данните показват, че учителите в началото на кариерата са по-склонни да напуснат професията, отколкото техните по-опитни колеги. Това показва, че те се нуждаят от повече подкрепа, за да се справят с работното натоварване.
7 мерки, препоръчани на държавите
Като се има предвид системният недостиг на учители, ЮНЕСКО препоръчва седем мерки, за да се направи учителската професия по-привлекателна, които да бъдат адаптирани според националните ситуации и проблеми.
– Инвестирайте в подобряване на първоначалното обучение на учителите и в програми за продължаващо професионално развитие.
– Създайте програми за наставничество, които свързват опитни учители с начинаещи и насърчават партньорското сътрудничество.
– Уверете се, че учителите получават конкурентни заплати и придобивки, особено по отношение на други професии, изискващи подобни нива на квалификация, както и възможности за напредък.
– Рационализирайте административните задачи и документацията, за да позволите на учителите да се съсредоточат повече върху преподаването и по-малко върху бюрокрацията.
– Насърчавайте здравословния баланс между професионалния и личния живот, като зададете разумни очаквания за работното време и намалите ненужното натоварване.
– Осигурете достъп до услуги за психично здраве и консултиране, за да помогнете на учителите да се справят със стреса и емоционалните предизвикателства.
– Насърчавайте силно и подкрепящо училищно ръководство, което цени приноса на учителите, предоставя конструктивна обратна връзка и насърчава положителна работна среда.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg