Най-добрите условия за творчески успех се създават в добронамерена организация, в която хората не се страхуват да бъдат себе си и да се провалят, казва пред Българската асоциация на комуникационните агенции един от успелите българи в полето на креативността Александър Калчев. Творчески директор на парижкия офис на голямата комуникационна агенция DDB и президент на жури в предстоящия фестивал Eurobest 2023, Калчев има зад гърба си има множество награди от престижни рекламни форуми. Можем да му вярваме, но ще направим по-добре, ако приложим думите му при отглеждането на бъдещото поколение творци. Към него принадлежи и Борис Савов.
Преди три месеца със своя дизайн на плакат ученикът от бургаската Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации спечели второто място на световния конкурс за креативен дизайн Adobe Certified Professional Championship. Усетил подкрепящата среда още в ученическите си години, Борис благодари пред „Аз-буки“ на директорката Димитрина Тодорова. За момчето от Бургас, което в момента е в XII клас, училището има потенциал да предоставя големи възможности, а директорът и преподавателите – да създават благоприятна за творчество среда и да окуражават учениците си да постигат успехи на световно ниво.
„Интересът към IT сферата ме насочи към ПГ по компютърно програмиране и иновации – казва Борис. – И не сбърках. Директорът Димитрина Тодорова винаги е била човекът, който ни организира да участваме в различни събития, и от нея научих за състезанието на Adobe. Миналата година се класирах четвърти на националния кръг. Сега обаче беше различно. През май разбрахме, че сме класирани, и имахме два месеца, през които да се подготвим.“
На 18 години, роден и израснал в Бургас, Борис определя себе си едновременно като любознателен и амбициозен. „Амбицията те кара да си поставяш високи цели, които осъществяваш чрез знанията“, казва той и уточнява, че през двата месеца до финала на Световното състезание всеки ден е правил по един дизайн на постер. Така с неговия съученик Сонер Солаков, който също е класиран, се подготвят за задачата на финала – използвайки уменията си за работа със софтуера Adobe Creative Cloud, да проектират плакат за клиент от реалния свят в рамките на 8 часа. Освен тях двамата за финала на състезанието се класира и Кристина Кочева от Елена.
„Финалът е цяло преживяване – споделя Борис. – Бяхме десет дни в Америка, а състезанието се проведе в четири от тях. За посрещането ни бяха подготвили специално парти с танци и различни игри. По време на същинското съревнование разполагахме с около 8 часа, за да създадем постер за Международния спасителен комитет, който се ангажира с хора, претърпели инциденти, пострадали при бедствия или войни. Менталният аспект на конкурса беше тежък, но за сметка на изморителния състезателен ден следващият се оказа изпълнен с емоции. Имахме невероятно преживяване в „Дисни“ и възможност за неформална социализация с останалите участници от над 70 държави.“
„Притеснението винаги го има, но в момента, в който седнах пред компютъра, всички негативни чувства изчезнаха – продължава Борис. – Опитах се да покажа себе си, моя начин на мислене и моите идеи. Защото в края на деня хората очакват креативно мислене, а не просто технически умения. Тренировъчните постери, които правих по време на подготовката, бяха изключително ключови. Те продиктуваха и стила на постера, с който спечелих. Успях да предизвикам правилната емоция и да изградя баланс между артистичност и сериозност. След като обявиха седемте топ финалисти, бях убеден, че не съм се класирал. Останах напълно шокиран, когато чух името си и че съм на второ място.“
Лиана Махарадж-Париш – ръководител на отдел за обучение и сертифициране на студенти в Adobe, казва след награждаването, че в окончателните проекти на младите хора проличават не само техните технически умения, но и артистичните им инстинкти. Впечатлен от работата на професионално ниво е и директорът на Международния спасителен комитет. Журито, което включва представители на Комитета и експерти от индустрията за дизайн, определя победителите въз основа на визуалното им въздействие, способността им да отговорят на изискванията на клиента и естетиката на марката, както и професионалното използване на приложенията на Adobe Creative Cloud.
И ако в Adobe вярват, че бъдещето принадлежи на тези, които творят, ние вярваме на Борис. Той не се страхува от изкуствения интелект. Напротив. Смята, че трябва да обърнем сериозно внимание на сферите, в които просперира. А като човек, който се занимава с програмиране, се надява ИИ да улесни работата му. Борис е благодарен на училището за предоставените възможности за развитие и шанса да участва в състезание на световно ниво. Засега не желае да напуска България. Възнамерява да продължи образованието си или във факултет „Математика и информатика“ в Софийския университет, или в Американския университет. Що се отнася до наградата от 4000 долара, която получава за второто място и за нея е помислил. „С тази сума ще дадем старт на best.studio – нашето дизайн студио, което разработваме заедно със Сонер“, издава Борис новото си предизвикателство.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg