Шестото издание на „Тийноватор“ събира 700 ученици от 38 града, като в 22 от тях има цели клубове, а в останалите 16 – смесени онлайн клубове. „Тази година не планирахме растеж, но признавам си честно, интересът беше огромен. Записалите се бяха общо 800, но реалистично в програмата остават 700 ученици, което е със 100 повече от „Тийноватор 5“, разказва за в. „Аз-буки“ управляващият директор на „Тийноватор“ Зорница Миткова. Тя ръководи и координира 8-месечната програма, в която ментори с успешен бизнес споделят своя опит с гимназисти, показвайки им пътя от идеята до реализацията.
Значително се увеличава и броят на менторите – от 80 в миналото издание до 100 в това. „Растежът е значителен спрямо формàта, който сме. За да станеш ментор в „Тийноватор“, трябва да е настъпил етап в живота ти, в който си постигнал много в професионален план и добре осъзнаваш нуждата да споделиш опита си с другите. А има ли нещо по-хубаво от това да помогнеш на младите хора, на които в най-скоро време им предстои да се влеят в пазара на труда“, допълва тя. Дейността на менторите е напълно доброволческа и нито един от тях не получава материално възнаграждение за труда си в рамките на час и половина на седмица в продължение на осем месеца. Организаторите на Програмата се отнасят към селекцията им много внимателно и отговорно, защотодобре осъзнават колко голяма е ролята на менторите.
Те са доказани специалисти от почти всички сфери на бизнеса – маркетинг, финанси, счетоводство, ИТ и т.н. Сред тях има и създатели на стартъпи, директори на различни компании и много други. Преди да започнат работа в Програмата, организаторите провеждат интервюта с всеки от кандидатите поотделно, а след това избраните преминават през индивидуално въвеждане в програмата и обучение. За тези осем месеца те се превръщат в авторитети за децата – постоянно поддържат контакт с тях и ги съветват за всичко. Неусетно стават техни учители, приятели и част от живота им. Тази година за първи път има клубове и с по трима ментори. Класическият формат на Програмата е с по двама.
„По този начин могат да си разпределят работата балансирано, а учениците имат възможност да получат знания от различни специалисти от разнообразни сфери“, разказва управляващият директор на Програмата. Всеки клуб в страната разполага с определен бюджет, отпуснат от организацията. Залите, в които се провеждат срещите, в повечето случаи са предоставени безвъзмездно от различни институции, коуъркинги и организации в цялата страна.
И за разлика от менторите, които се подбират изключително стриктно, в програмата не правят подбор на учениците. Всеки, който има желание, може да участва. Единственото условие е те да бъдат в X или XI клас. Понякога правят изключение и за силно мотивирани младежи в IX и XII клас. „В програмата влиза всеки ученик, който иска да се запише. Няма значение от кой град е или от кое училище“, пояснява Миткова.
Истината е една – Програмата помага много на участниците в нея. Още като ученици те получават ноу-хау как се развива бизнес идея и какви са стъпките за нейната реализация, както и развиват ценни меки умения и умения за работа в екип. С помощта на своите ментори гимназистите успяват да извървят пътя отначало докрай. Успешните проекти, които са се зародили и реализирали по време на Програмата за петте издания на „Тийноватор“ до момента, не са един или два. Само на финала на последното издание са представени над 70 бизнес проекта, разработени през учебната 2022/2023 г.
Голямата награда миналата година получава продуктът Free B.
Той предоставя възможност за зареждане на батерия на телефона по време на излет или разходка – закачва се на презрамките на раницата и използва слънчевата енергия и топлината на тялото, за да генерира енергия. Второ място печели пък Home Box Tea – чай от планински билки в биоразградима опаковка, която може да бъде посадена в почвата и от нея да поникне растение. „Те дори имаха възможност да продават продукта си по време на финалното събитие и да изкарат първите си пари от реализирането на собствената си идея“, уточнява Зорница. Третото място е за смарт услугата AgroRica Drone в селското стопанство, която чрез дронове извършва наблюдение и анализ на данни за състоянието на обработваеми земи.
Сред другите успешни продукти са гланц за устни с естествени съставки, както и протеинов сладолед. „Ето например идеята за сладолед IcePro е на победителя от третото издание на „Тийноватор“. След това той се включи и в четвъртото издание, като използва времето да доразвие идеята си и да се намери екип“, разказва Миткова. Към днешна дата бизнесът на Алекс е реално съществуващ и той изкарва пари от идеята си. Любопитното е, че той се завръща в Програмата в шестото ѝ издание в нова роля – на помощник ментор в една от групите в София. „Достигна момента, в който може да сподели своите успехи и тревоги по пътя на предприемачеството“, посочва моята събеседничка.
Колелото се завърта и за още една бивша участничка, която също се включва сега. Меган в момента е студент по право в Югозападния университет „Неофит Рилски“ в Благоевград и едновременно с това ще бъде помощник ментор в града. „Има идеи, които са наистина много добри, но след приключването на Програмата не се доразвиват. Нашият фокус не е към това. За нас е важното да им покажем как се прави, а не да ги отклоняваме от пътя, по който са поели. Те трябва да продължат образованието си в университет, ако имат желание и възможност, а стъпките на предприемачеството вече са им познати“, разказва управляващият директор на Програмата.
В момента провеждат статистическо проучване относно въздействието на „Тийноватор“ през последните пет години с интервюта и анкети, разделени спрямо фокус групи. То има за цел да отговори на два въпроса. Първият е колко е голямо влиянието на „Тийноватор“, а вторият – колко ученици тръгват по пътя на предприемачеството заради Програмата.
„Ролята на училищата в „Тийноватор“ е да ни помогнат да съберем учениците в програмата, т.е. да разпространят идеята в X и XI клас“, споделя Миткова. След това те са официални гости на финалното събитие на Програмата, където се представят разработките на отборите. Много от участниците споделят, че са научили за „Тийноватор“ не от медиите, а от класните си ръководители
„Това е ясното доказателство, че училищата са наш голям партньор“, допълва тя. Разбираемо, в София клубовете са най-много – 20 на брой с по около 15 ученици. През тази година с организаторите се свързват много учители от Сандански, Плевен, Русе, Велинград, Кнежа и други населени места. Всички те искат да запишат своите ученици. Програмата не е конкурент на училището, а неин помощник. Не си пречат, а си сътрудничат по време на подготовката на гимназистите за реалния живот. „Училището е фундаменталната база за всеки човек. Никой и нищо не може да го замени според мен. А „Тийноватор“ е допълнение към обучението, просто ти дава нов хоризонт за пътищата, по които може да поемеш след завършване на образованието“, обобщава Зорница. Програмата има за цел да научи младежите, че почти всеки проблем има решение. Разказва, че сред една от първите задачи на участниците в нея е да излязат на улицата и да разговарят с хората.
Заедно с менторите си те търсят отговора на въпроса какви са най-големите проблеми в града. „И ако някой от тях звучи като разрешим с бизнес идея, те го правят“, допълва тя. Категорична е, че есенцията от обучението при тях е, че когато има проблем, не трябва да мрънкаме, а да бъдем проактивни и да търсим решението му.
Учебната програма на „Тийноватор“ се състои от 28 сесии, като половината от тях са ориентирани към формирането на меки умения и умения за работа в екип, а другата половина – към разработването на бизнес идея. Цялата програма е разработена от екипа на „Тийноватор“ и от ментори, които са преминали вече през нея. През това лято е валидирана от Американския университет в България.
При приключване на Програмата всеки ученик получава сертификат за участие. Освен това много ученици се обръщат към тях и за препоръка за постъпване в университет или работа. „Разпознаваеми сме както у нас, така и в чужбина. И това много ни радва“, споделя Миткова.
Учебната година в „Тийноватор“ вече започна и ще продължи до 18 май, а ние нямаме търпение да разберем какви бизнес идеи ще се генерират този път младите хора. Ще бъде интересно. В това съмнение няма.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg