"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 44, 2 - 8.11.2023

Структура на разходите за НИРД по източници на финансиране

399 учители ще се обучават за работа с тях по национална програма на МОН

Елена Василева от Елена Василева
01-11-2023
in Брой 44, 2 - 8.11.2023
A A

Учениците между I и XII клас, които в училище имат допълнително обучение по майчин език, различен от българския, са 3207. Това показват данни на Министерството на образованието и науката за учебната 2022/2023 г. в отговор на депутатски въпрос за дейността на работната група „Езикова интег­рация“ към МОН. 3096 от тях изучават турски, а 111 – арменски език, като по-голямата част от тях са между I и VII клас. Няма ученици, които изучават иврит и ромски език като майчин допълнително в училище.

От МОН обясняват, че езиковата интеграция е държавна образователна политика, която гарантира предоставянето на допълнителна езикова подкрепа за учениците, които не владеят българския книжовен език в достатъчна степен. Допълнителното обучение по български език представлява обща подкрепа по смисъла на държавния образователен стандарт за приобщаващото образование и има за цел да осигури функционален достъп до образование и по-добри резултати за учениците, чийто майчин език е различен от българския.

Езиковата подкрепа се осъществява и в момента според нуждите на децата, които се установяват възможно най-рано чрез система от диагностични инструменти. Пример в това отношение е проект „Активно приобщаване“ на Оперативна програма „Наука и образование“, в рамките на който е разработена методика за допълнително обучение по български език за деца от предучилищна възраст. За работа с нея са обучени над 2000 учители, а между 2019 и 2023 г. над 47 000 деца са минали през допълнително обучение по български език, предоставяно от над 5000 педагози.

Към момента нито при придобиване на професионална квалификация „учител“, нито при професионалните профили на педагогическите специалисти се изисква квалификация за преподаване на ученици, слабо владеещи или невладеещи български език. Същев­ременно политиката за езикова интеграция ще разчита на такава квалификация и затова е нужно да се създадат условия за квалифицирането на педагогически специалисти в тази посока, посочват от Министерството.
Именно поради важността на проблема за езиковата подкрепа в МОН е създадена работна група „Езикова интеграция“ с 40 експерти. Задачата ѝ е да се предложат промени в нормативната уредба, които да гарантират предоставянето на ефективна езикова подкрепа за всички нуждаещи се, и да систематизират и допълнят всички инструменти за тази подкрепа – диагностични инструменти, методики, учебни помагала и др.

„Политиката за езикова интеграция ще е ефективна само при много добра квалификация на педагогичес­ките специалисти по посока преподаването на книжовен български език на деца и ученици с друг майчин език“, посочват от МОН. Пот­ребност от такава квалификация на учители е установена от 8 регионални управления по образованието – Бургас, Варна, Велико Търново, Кърджали, Пазарджик, Пловдив, София-град и Стара Загора. Там вече се провеждат обучения по теми, свързани с езиковата интеграция. Планирано е 399 учители да вземат участие в обученията, като за целта по Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ ще използват над 33 000 лева.

Your Image Description

Свързани статии:

Френски гости в МОН Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност Технологии в подкрепа на климата и сигурността Правят нов списък на професиите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност

Next article

Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Next article
Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Технологии в подкрепа на климата и сигурността

Защо „мекането“ е толкова заразно?

На учителя с любов

Споделеният опит ускорява промените

Споделеният опит ускорява промените

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"