МОН запозна директорите с процедурите и сроковете за изграждане на новите кабинети по Плана за възстановяване и устойчивост
СTEM кабинети може да има във всяко общинско или държавно училище, независимо в кое населено място е то. Така всяко дете ще има възможност да учи в среда с модерно оборудване, да се докосне и да работи с бързо развиващите се технологии.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов в приветствието си до директорите на училища от цялата страна, които се включиха в работна среща в Националния дворец на културата в столицата, посветена на изграждането на STEM центрове в образователните институции със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост. Тя е организирана от МОН и Изпълнителната агенция „Програма за образование“. На нея директорите получиха насоки за подготовката и сроковете за представяне на концепциите за изграждането на STEM училищна среда.
„Предвидените над половин милиард лева (576 151 100 лв. с ДДС) е необходимо да се използват ефективно, ефикасно и икономично“, подчерта още проф. Пенов. И изтъкна водещата роля на директорите на училищата и педагогическите специалисти в процеса на създаването на новата учебна среда. „Вярваме във Вашия и на учителите управленски капацитет. Всяко бездействие би било обществено укоримо и в ущърб на нашите деца“, отбеляза министърът. Той подчерта, че няма препоръчани от МОН обществени организации или търговски дружества, които да посредничат на училищата по тази процедура.
Към директорите се обърна и вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров, който заяви, че преподаването чрез иновативни методи ще запали у учениците искрата да изследват и експериментират. А усвояването на разнообразни инструменти за анализ ще ги подготви за професиите на бъдещето. Прочетено бе и приветствие от президента Румен Радев.
Процедурата „Училищна STEM среда“ бе представена от Иван Попов – зам.-изпълнителен директор на ИА „Програма за образование“. „Крайни получатели на средствата са всички държавни и общински училища в страната. За включване в процедурата задължително се изисква разработването и приемането от училищния педагогически колектив на концепция за STEM средата. Подписи под нея ще поставят директорът, педагогическият съвет и водещите учители в конкретното направление или направления, в които е решено да се изгради STEM центърът. Предстои приемането на насоките, с които училищата ще получат и конкретни указания“, обясни той.
Очаква се процедурата да бъде обявена през март тази година. Така крайният срок за подаване на концепциите за училищата в категорията до 200 ученици е юни 2023 г.,
за тези от 201 до 400 – юли, а за тези с над 400 – до края на август тази година. Те се подават към ИА „Програма за образование“ през Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020).
Преди това обаче подготвената от училищата концепция ще бъде изпращана за съгласуване до Националния STEM център за съответствие със изискванията за STEM средата. Затова директорите бяха призовани да започнат подготовката и одобрението ѝ във възможно най-кратки срокове. Те ще могат да се обръщат с конкретни въпроси към Националния STEM център и ИА „Програма за образование“.
Предложенията на училищата трябва да са придружени и от остойностен списък на оборудването, обзавеждането и ремонтите. А оценката ще се получава до един месец след подаването чрез ИСУН.
За училищата, които не са финансирани по Националната програма за изграждане на STEM среда, са определени индикативни размери на средствата за изграждане на STEM център в зависимост от броя ученици: до 50 сумата е 50 000 лв. с ДДС, от 51 до 200 – 150 000 лв., от 201 до 400 – 200 000 лв., от 401 до 1000 – 300 000 лв., и над 1000 – 600 000 лв. Училища, участвали в Националната програма, също могат да изпратят концепция, като финансирането за тях е намалено: при до 200 ученици то е 50 000 с ДДС, от 201 до 400 – 100 000 лв., от 401 до 1000 – 200 000 лв., и над 1000 – 300 000 лв. Целта е те да надградят създаденото до момента.
Отделно всяко училище ще получи средства и за изграждане на високотехнологично оборудвани и свързани класни стаи, като финансирането отново е обвързано с броя на учениците: до 50 то е 10 000 лв., от 51 до 200 – 30 000 лв., от 201 до 400 – 50 000 лв., от 401 до 1000 – 60 000 лв., и над 1000 – 80 000 лв.
Референтна за определяне на групата за финансиране според броя на учениците е учебната 2021/2022 година.
Заедно с концепцията се изисква и представянето на бюджет. За него са определени и някои изисквания – например минимум 45% от преките разходи за изграждането на STEM център трябва да бъдат за доставка и монтаж на оборудване. До 45 на сто могат да са разходите за строително-монтажни работи и доставка и монтаж на обзавеждане. За софтуер са заложени до 10% от общата сума, а 1 процент е предвиден за разходи за организация, управление, информация и публичност. „Там, където се изискват по-сериозни ремонти в общинските училища, за които е необходимо разрешително за строеж, общините следва да участват като партньори, защото те са възложители за поръчките“, коментира Иван Попов.
Недопустими са разходите за възстановяване на ДДС, за които крайният получател може да упражни правото на данъчен кредит по реда на ЗДДС, сумите за закупуване на оборудване/обзавеждане втора употреба и средства за консултантски услуги за подготовка на концепцията за изграждане на училищна STEM среда и/или попълване на формуляра за участие в процедурата.
„Силно препоръчваме да не се ориентирате към външни организации. Разчитаме на Вас, директорите, на педагогическите съвети и на учителите по природни науки и математика сами да определите каква STEM среда и какви точно лаборатории са необходими предвид спецификата на Вашето училище“, коментира Иван Попов.
До 31 декември 2023 г. е предвидено да бъдат сключени договорите с изпълнители за СМР в училищните сгради, където това е необходимо. До 31 май 2025 г. трябва задължително да се проведе инструктаж за използването на оборудването от страна на неговия доставчик, като изискването следва да бъде записано в обществената поръчка. Срокът за създаване на STEM центровете е до 31 май 2026 г.
ИА „Програма за образование“ извършва плащанията по договорите в лева на база разходооправдателни документи. „Няма да има авансово финансиране по договорите, а ще се плаща на фактура. Тоест ние имаме задължението, когато ни представите фактура, в три работни дни да платим. Финансовите и техническите отчети се гледат след това“, обясни Иван Попов в отговор на въпрос от залата.
Подготвяната процедура „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел“ представи Евгения Костадинова, дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ – МОН. Една от основните дейности по нея ще бъдат обучения на учители за преподаване в STEM среда, прилагане на компетентностен модел и интердисциплинарно преподаване. Други акценти са разработване и съвместни уроци в STEM среда, подготовка на учебни ресурси за обучение в STEM среда и усъвършенстване на оценяването.
В рамките на срещата Цветан Кацаров – директор на ОУ „Пенчо Славейков“,
с. Белащица, област Пловдив, попита ще бъде ли разрешено използване на средства по процедурата за изграждането на пристройки за обособяване на STEM центрове. По думите му много от училищата в малките населени места разполагат с минимален брой класни стаи. „Логиката е STEM средата да се изгражда вътре в училищата. Обособете зоните на STEM центъра в наличните класни стаи. Посещавали сме такива училища, в които са създадени STEM центрове по Националната програма“, коментира в отговор Иван Попов. По думите на проф. Шиваров в едно помещение може да се обособят зони в различни направления, като могат да се използват и съществуващи коридори и фоайета.
В рамките на срещата бяха представени и добри практики при изграждането и развитието на STEM центрове. Опита на своите училища представиха Величка Стойчева – директор на столичното 18. СУ „Уилям Гладстон“, и Мария Георгиева – директор на Неврокопската професионална гимназия „Димитър Талев“ в Гоце Делчев.
На форума бяха представени и други процедури за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост в областта на образованието и иновациите, както и приоритетните области и изпълнението на системни проекти с бенефициент Министерството на образованието и науката.
Няма да има неодобрени предложения
„Няма да има неодобрени предложения и няма вариант училище да не получи финансиране. Дори да има някакво несъответствие в представената концепция, от Националния STEM център ще се свържем с училището, за да се отстрани проблемът“, заяви на срещата проф. Найден Шиваров – директор на Националния STEM център.
Основните направления, в които ще се изграждат STEM центровете, са „Зелени технологии и устойчиво развитие“, „Природни науки“, „Математика и информатика“, „Роботика и киберфизични системи“ и „Дизайн и 3D прототипиране“.
„Трябва да разработите концепция, в която да обосновете какъв тип център искате да изградите и в кои етапи на образованието ще се използва. Трябва да започнете с избора на направление – едно или няколко, в зависимост от профила на конкретното училище и изучаваните специалности. В концепцията трябва много добре да се опише и физическата среда, която включва и обзавеждането в зависимост от помещенията, с които разполагате. Трябва много добре да се обос-
нове и избраното оборудване, което също трябва да съответства на избраното направление или направления. И накрая трябва да се обоснове и изграждането на високооборудваните свързани класни стаи“, разясни проф. Шиваров.
Могат да се създадат и т.нар. зали за дигитално аудио- и видеоизкуство, както и учебни работилници (мейкърспейс), които трябва да бъдат свързани с избраното направление.
Обзавеждането и интериорното оформление в училищните STEM центрове следва да отговарят на изискванията на Наредба 24 на МОН и МЗ,
на законодателството за изграждане на образователна STEM среда и на добрите практики от реализираните проекти по НП „Изграждане на училищна STEM среда“.
На сайта на Националния STEM център ще бъдат публикувани изготвените от него минимални технически изисквания, които не са задължителни и препоръчителни. „Идеята е да се гарантира, че ще се закупува оборудване, което може да се използва в следващите няколко години – минимум в рамките на проекта. Затова ще гледаме да не закупувате оборудване, което да е с по-ниски параметри от тези минимални изис-
квания. Всичко, което е над тях, е допустимо“, отбеляза проф. Шиваров. И добави, че на страницата на Центъра има гореща линия за въпроси.
„Много е важно да заложите в концепцията количествата да бъдат пропорционални на работните места, които ще имате в STEM центъра. Например, ако имате 30 места и искате да купите комплект по физика или по химия, логично е да закупите поне 17 –18 комплекта – един за учителя, няколко резервни и да има по един поне на двама ученици. Също така е много хубаво в предложението си да заложите и необходимите консумативи за опити“, разясни още проф. Шиваров.
Той подчерта още, че е допустимо и закупуване на специализирано оборудване, което не присъства в минималните технически изисквания, но е необходимо на конкретното училище предвид спецификата на изучаваните в него специалности.
Важно е в такъв случай в концепцията да се обоснове защо то е необходимо, кой ще работи с него, какво и как ще се преподава на учениците с негова помощ.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg