Момчетата от XIA клас в специалност „Автотранспортна техника“ от Професионалната гимназия по транспорт в Бургас заедно с преподавателя си по практика инж. Иван Люцканов успешно стартират двигател на ретроавтомобил „Дачия“, който е изведен от употреба преди над 17 години. Гимназистите са част от извънкласния клуб „Възстановяване на ретроавтомобили“, споделя пред „Аз-буки“ директорът инж. Красимир Кънчев.
Те работят по автомобила от колко 4 – 5 месеца, като това е първият, с който се захващат. И други механици са се опитвали да съживят колата, но нито един от тях не е успявал да запали двигателя.
„След смяна на платната, на бензиновата помпа, четките на стартера, свещите, делкото, гумите, запалителния стартов ключ и ключалката за запалване дачията се оживи и отново е в движение. Момчетата показаха отлични знания и умения в областта на двигателите с вътрешно горене и доказаха, че
с труд и стремеж могат да постигнат това, което преди тях не са могли да сторят доста механици“,
заявява с гордост и възхищение инж. Кънчев.
Той е удивен, че гимназистите успяват да запалят двигател, който е отписан от всички преди тях. „Могат да служат за пример на останалите ученици, че могат да постигнат и почти невъзможното“, казва още директорът.
Младите механици също са радостни от постигнатия успех.
Това е първият автомобил, по който участниците в клуба за възстановяване на ретроавтомобили участват. Директорът обяснява, че дачията е на човек от Павел баня, който няма мотиви и средства да възстанови предишния блясък на колата. От училището се свързват с него и вземат автомобила с уговорката да го възстановят в оригинален вид, да го покажат на ретропаради и след това да го му върнат обратно. Това се случва със съдействието на ръководителя на местния ретро клуб „Бургаски авто-мотоклуб РЕТРО“ Димо Джамбазов.
„Той пое инициативата. Видя у нашите ученици ентусиазъм и амбиция за създаване на ретроклуб. Преди една година бе създаден такъв и към нашата гимназия и чрез него участваме в бургаския ретроклуб, където хора от града и региона показват своите ретроавтомобили и паради“, разказва инж. Кънчев.
В него участват ученици от VIII до XII от цялото училище, основно в специалностите „Автотранспортна техника“, „Електрически превозни средства“ и „Пристанищна механизация“.
Възпитаниците на ПГ по транспорт в Бургас ще продължат работата си по дачията, за да бъде завършена напълно. А след това ще
планират и първото участие на автомобила в ретропарад.
Ще се опитат да направят дебют с дачията на родна територия – на следващия ретропарад в Бургас.
„Това е успешен проект на възпитаниците на ПГ по транспорт, които продължават да се развиват и затвърждават своята истинска страст към техниката и автомобилите. Обучаваме изключително амбициозни млади бъдещи техници, автомонтьори и водачи на моторни превозни средства“, категоричен е директорът.
Възпитаниците на гимназията имат и други проекти и инициативи. Осмокласници от специалност „Електрически превозни средства“ също вдъхват на инж. Кънев надежда за успехи. Младежите ще вземат участие в предварителния кръг на ученическото състезание за водородни автомобили The Hydrogen Grand Prix. По проект на организаторите е закупена и станция за зареждането на автомобила, в която се налива пречистена вода от аптеката.
„Автото“, както е позната гимназията за местните жители, създава електромобил за участието си в „Шел екомаратон“ в категория „Градски автомобил, задвижван с електрически батерии“.
Учениците от ПГ разработват и проект за соларна зарядна станция за собствени нужди и зареждане на електромобили.
Той ще бъде реализиран на два етапа.
Първо ще се изработи конструкция от слънчеви панели, а след това те ще свържат към трифазен хибриден инвертор, литиева батерия и електромобилна зарядна станция. Конструкцията и електрическите връзки на соларния навес ще бъдат изработени и монтирани изцяло от ученици специалности „Електрически превозни средства“ и „Пристанищна механизация“, под ръководството на техните учителите по практика. Проектът решава два проблема. Броят на електрическите превозни средства непрекъснато се увеличава и това води до затруднения в електропреносната система в България. Част от решението е да се използва фотоволтаична енергия. Другият проблем е свързан с предпазването на учебните автомобили от метеорологичните условия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg