„Образованието е система, която се развива дългосрочно. От първия ден съм се стремял да има максимална приемственост, но същевременно да ускорим в пъти промените, които са били отлагани с години. В този смисъл приоритетите и в училищното и предучилищното образование, и във висшето обучение и науката остават непроменени.“ Това заяви за „Аз-буки“ служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.
През изминалите 9 – 10 месеца в редовния кабинет екипът му започна работа по много инициативи. По думите на министър Цоков, сред най-важните от тях е
промяна на учебните програми,
така че те да станат много по-компетентностно ориентирани и децата да не наизустяват сухи факти, а да се учат да ги разбират и прилагат.
„Заедно с това продължаваме да подобряваме материалните условия в образователните институции, да подобряваме професионалното обучение, да подкрепяме университетите, да се стремим да повишаваме достъпа до финансиране за българската наука“, допълни той.
Има увеличение на възнаграждението на учителите.
След двугодишно забавяне заради спряната от съда наредба за провеждане на директорски конкурси и нейната промяна 200 училища вече имат новоизбрани ръководители.
Благодарение на инвестициите в материалната база са обновени 577 класни стаи в областта на хуманитарните науки, създадени са 177 нови кабинета за работа по интереси, а училищата с нови училищни библиотеки или кътове за четене са 331. Започна и процесът по обновлението на спортните площадки и физкултурните салони в над 500 български училища, а осигуреното финансиране е близо четвърт милиард лева.
Разработена е Визия за Стандарт за управление на качеството в училищното и предучилищното образование и е в ход цялостна промяна на учебните програми.
Приети са 22 национални програми в образованието,
две от които нови – „Безопасност на движението по пътищата“ и „Без агресия за сигурна образователна среда“.
За първата се предвижда бюджет от над 4 000 000 лв., като целта е децата и учениците да формират и развитият умения за отговорно поведение на пътя. Новата Национална програма за превенция на агресията и тормоза е на стойност 500 000 лв. и е продължение на дейностите, изпълнявани миналата година по модула „Училище без агресия за сигурна училищна среда“ на Националната програма „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“. Чрез нея мерките, насочени към създаването на образователна среда без агресия, ще обхванат по-голям брой училища и ще включват и детските градини.
Просветният министър подчертава, че и през следващите месеци екипът на Министерството на образованието и науката ще търси диалог и подкрепа от социалните партньори, учителите, университетските преподаватели, родителите и гражданското общество.
„Тази политика ще бъде следвана и през следващите месеци, защото резултатите, които постигнахме, са плод на съвместните ни усилия“, категоричен е проф. Цоков.
„По всички тези наши приоритети работата продължава. Разбира се, знаем, че хоризонтът на служебното правителство е ограничен, но се надявам принципът на приемственост, който аз и моят екип спазваме в работата си, да бъде следван и занапред, защото и най-трудните реформи са възможни, когато зад тях заставаме всички“, подчертава министърът.
Сред най-важните задачи с по-оперативен характер, по които екипът на МОН вече работи, е
организирането и провеждането на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване.
Първата матура по български език и литература е след малко повече от месец – на 17 май. Тя ще се проведе в над 750 училища в страната, като организацията на дейностите за този държавен зрелостен изпит, както и за останалите върви съгласно приетия график. В над 420 училища ще се проведе матура по профилиращ предмет, а в над 220 училища – държавен зрелостен изпит по желание.
Министърът припомня, че благодарение на инициирани от екипа му промени
тази година ученици, които по здравословни причини пропуснат националното външно оценяване, ще имат шанс да се явят на друга дата на този изпит.
„Това е нещо, което за първи път ще се състои в нашата образователна система и за което също трябва да направим максимално добра организация“, отбелязва министър Галин Цоков.
Това се отнася за учениците от IV, VII и X клас, а датата за съответния изпит ще се определя на база данните за подадените заявления за явяване на изпит на допълнителна дата.
По отношение на изпитите след VII клас има още една важна промяна, която по думите на министъра също е от полза за децата.
„Те ще имат
15 минути повече за тестовата част от изпита към НВО
и вместо 1 час, както досега, през юни те ще мислят по предварително зададените им въпроси и задачи 75 минути. Надявам се, че това ще им осигури повече спокойствие. Пожелавам успех на всички ученици на предстоящите изпити“, казва той.
Изборите също създават някои допълнителни предизвикателства, защото бе предвидено провеждане на Национално външно оценяване по български език и литература в X клас в деня след изборите – на 10 юни.
„Вече сме провели разговор с всички регионални управления и ще създадем нужната организация, така че да не се наложи промяна на обявената дата, а само в часа на изпита. Както и досега, за всички други ученици денят ще бъде неучебен. Разбира се, ако в тяхното училище е имало избирателни секции“, уверява министър Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg