Учителката Десислава Атанасова учи възпитаниците си как да управляват финансите си. Снимки – Личен архивЗа трета поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Националното издателство „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната система.
Днес разказваме за Десислава Атанасова от 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ в София. Тя печели наградата на журито със своята практика „Мисия касова бележка“. Благодарение на нея успява да промени нагласата на учениците си към данъците, като им помага да изградят финансова дисциплина и да осъзнаят влиянието на всеки от нас върху икономическите процеси в национален и световен мащаб.
„Повечето ученици смятат, че
счетоводството е сухо, скучно и никога няма да ми потрябва в живота.
Липсва им мотивация за учене по предмета, теоретичните постановки се наизустяват, а решаването на счетоводни казуси се приема като наказание“, казва за „Аз-буки“ учителката по икономически дисциплини Десислава Атанасова.
Тя се опитва по всякакъв начин да покаже на децата, че това не е така, прилагайки различни практически казуси в час. Моята събеседничка е преподавател в 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ в столичния квартал „Младост“ от едва три години. Преди това работи в Националната агенция по приходите като публичен изпълнител, впоследствие – и като старши публичен изпълнител. Основните ѝ задължения са свързани с принудително събиране на публични вземания, изземване и реализиране на имущество на длъжници. За осемте години, в които работи в НАП, се среща с много ученици и студенти, които провеждат практики и стажове в Агенцията.
„Контактувайки с тях и виждайки нагласата им към образованието, към институциите, цялостната им гражданска позиция и дори липсата на такава, това предизвика у мен желанието да съм сред тях и да им предам всичко, което знам“, разказва тя.
Решава да се преквалифицира, вярвайки, че образованието е най-добрата инвестиция. Натрупаният ѝ професионален опит много ѝ помага в работата в училище. „Учителят вече не е основен източник на информация за учениците. Той следва да предава не толкова знания, колкото опит. Нужно е да стимулира учениците да преживяват учебния материал и да го откриват в ежедневието си“, обяснява Десислава Атанасова.
По образование е икономист. Бакалавър е по специалността „Финанси“ и магистър – „Стопански и финансов контрол“. Придобивайки педагогическа правоспособност, много бързо си намира работа в 131. СУ. Предметите, които води, са „Обща икономическа теория“, „Предприемачество“, „Обща теория на счетоводната отчетност“, „Практични финанси“ и „Икономика и управление на търговията“.
Учебните предмети, по които преподава, са различни и предполагат използването на различни начини, по които да достигне до учениците.
„Ето защо търся онова, което ги вълнува, за да ги мотивирам да бъдат активни в учебния процес. Икономическите процеси са динамични и пъстри“, споделя учителката в столичното 131-во.
С оглед на актуалните събития в световен мащаб, използва ситуацията с КОВИД-19 и войната в Украйна, избира да преподаде урока, свързан със същността на инфлацията.
„Пренесох в часа последствията от тези събития както върху икономиката, така и върху живота на всеки от тях.
Учениците търсеха белези на инфлация, спекула, ценови шок и се научиха да ги различават.
Разбраха, че е важно да ги познават, тъй като всяко от тези явления има различно отражение върху техните приходи, потребление и поведение, като цяло“, допълва Десислава Атанасова.
Преподавайки тема за ролята на банките, поемането на дълг и видове кредити, поставя задача на учениците си да анализират две възможности. Нарича задачата „Наем или заем?“. Предоставя им данни за разходите по ипотечен кредит за покупка на жилище, както и разходите в случай на наемане на същото жилище. Идеята ѝ е гимназистите да се научат да отчитат не само явните разходи, които се заплащат, но и рисковете, които се поемат в различни ситуации.
„Това е избор, който предстои да направят в бъдещ момент. И макар да е далече във времето, следва да осмислят процеса – сега, като ученици, и впоследствие като осъзнати личности“, уточнява тя.
От опита си знае колко много хора срещат трудности при работа с документи. Това е още едно предизвикателство, с което се заема да подготви учениците си. Използва всеки удобен момент да ги запознае с документите, които неминуемо ще застанат на пътя им – платежно нареждане, фактура, фискален бон, данъчна декларация. „Страхът се преодолява, когато „опознаят“ документа“, категорична е учителката.
И независимо че преподава в прогимназиален етап, Атанасова е категорична, че
финансовата грамотност е компетенция, която следва да се развива у учениците още в начален етап на обучение.
Истината е, че тя намира място в часовете по технологии и предприемачество, но не се изучава толкова задълбочено. А би трябвало, защото това ще помогне както на децата, така и на възрастните да изградят полезни навици за плануване и управление на разходи, умения за спестяване, рационален избор при потребление, както и социална отговорност. „Финансовата грамотност е възможност за взимане на информирани решения, а това предполага повишаване на благосъстоянието както на отделния човек, така и на обществото“, посочва преподавателката.
И точно за да промени отношението на учениците си към парите и в частност данъците, младата учителка измисля „Мисия касова бележка“ и я прилага в IX клас.
„Опитах се да демонстрирам, че данъците не са лошо нещо. Учениците често казват, че нищо не зависи от тях, защото не разполагат със собствени доходи и все още не са пълнолетни. Това е основното, което ме провокира към създаването на тази практика.
Исках да покажа на учениците, че и те са потребители
и като такива, оказват влияние на начина на потребление, търсене – предлагане и т.н. Самата практика е резултат може би от опита ми, преди да стана учител“, обяснява моята събеседничка.
И така, ръкавицата е хвърлена. Учителката възлага на учениците си да събират касови бележки в рамките на цял месец. Поставя им за задача да искат финансов бон за всяка своя лична покупка. Тук под „лична“ се има предвид това, което са си купили със собствени средства, т.е. джобните от мама и тати, а не продукти от хранителния магазин за вечерята у дома например.
В началото еуфорията е много голяма. Учениците приемат тази задача като състезание и този, който събере най-много касови бележки, ще спечели. Ходят по няколко пъти в лавката и искат отделен касов бон за всяка своя покупка. „Всяка касова бележка носи със себе си историята на една покупка. Да я разгадаем, е като да отворим портал към икономическия свят“, обяснява Атанасова. Това е вторият етап от работата в клас.
След като вече всеки ученик има свой набор от касови бележки, е необходимо да започне да анализира информацията, която се съдържа върху фискалния бон – данъчен номер на фирмата, дата и час на транзакцията, номер на бона (уникален идентификатор), сума за плащане, начин на плащане (кеш, карта и т.н.), информация за данъчния режим и т.н.
„Тези, които бяха събрали повече касови бележки, ги очакваше повече работа“, посочва с усмивка тя.
Умишлено Атанасова
възлага задачите поетапно – една по една.
Тя не иска учениците да се изплашат колко много работа ги очаква в бъдеще. Следващата стъпка е гимназистите да направят идентификация на ДДС регистрацията. Те анализират касовите бележки и отбелязват кои са и кои не са регистрирани за ДДС. След това, на база истинските касови бележки правят изчисляване на ДДС с помощта на своята учителка.
Образователните и практическите ползи за учениците от педагогическата практика са много. Първо, те осмислят последиците от издаването или неиздаването на касова бележка. Научават се да разпознават истинските от фалшивите фискални бонове. Разбират, че всяка тяхна покупка е принос за обществото, и намират своето място като данъкоплатци и граждани. Осмислят влиянието, което оказват на пазарните механизми чрез всяка своя покупка, и разбират, че всяка покупко-продажба е проследима с определена цел. И най-важното – научават се как да управляват личните си разходи и изграждат гражданска позиция по отношение на недобросъвестни търговци.
„Учениците започнаха да обръщат внимание на касовите бележки не само като обичаен документ, а като средство за визуален отчет на техния принос към бюджета“, обяснява Атанасова.
Постепенно си създават нов навик – да разглеждат касовите бележки, за да се научат да управляват финансите си. Анализирайки структурата на покупките си, постигат резултати и по отношение на здравословното хранене.
„Самите те установиха, че харчат твърде много средства за нездравословни храни и напитки“,
споделя учителката. Така намаляват консумацията на вафли, чипсове и енергийни напитки.
Десислава Атанасова не спира с иновациите в клас дотук. Истината е, че използва по нещо ново във всеки час. През 2023 г. получава специалната награда и от конкурса „Нестандартен учител“, организиран от Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към Университета „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас. Печели отличието за практиката си „Счетоводна Коледа“.
„Това е един проект-игра. Използвах организирането на ежегодния празничен базар, така че учениците да могат да преживеят счетоводството“, обяснява Атанасова.
В рамките на базара всеки ученик приготвя изделие, изчислява себестойността на произведената от него продукция и използвайки знанията си за ценообразуване, определя пазарната цена.
Класът „учредява“ своя фирма, която чрез маркетингови похвати
да генерира максимална печалба. Всяка продажба се фактурира и осчетоводява. Накрая се симулира годишно счетоводно приключване, като се изготвят съответните документи. След края на базара се извършва инвентаризация с цел да се установят фактическите наличности и получените приходи. Така учениците прилагат изучените методи на счетоводството и разбират колко важна е счетоводната информация за фирмата. Разбират, че прецизността в документирането не е прищявка на закона и че всеки излишен разход отдалечава фирмата от максимална печалба.
„Доказахме, че ученето чрез преживяване е ефективно, трайно и вълнуващо“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg