Технически средства и софтуери за допълваща и алтернативна комуникация, както и подпомагащите технически средства и софтуери за деца и ученици със специфични нарушения на способността за учене – с дислексия, дисграфия и дискалкулия, ще могат да бъдат осигурявани при необходимост за обучението на учениците. Това предвиждат промени в Наредбата за приобщаващото образование, публикувани за обществено обсъждане.
Дислексията, дисграфията и дискалкулията са част от групата разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване.
„В този смисъл, ще бъде от голяма полза осигуряването на технологии за преобразуване на текст в реч или така наречените четци, както и софтуер, който чете текста на глас, като по този начин ще се улесни разбирането на писмени материали като учебници, училищни помагала и др. от ученици с дислексия чрез функцията за четене на глас“, се посочва в мотивите си към предложените промени.
В същото време, световният опит налага използването и на други съвременни подходи и технологии за допълваща и алтернативна комуникация от деца и възрастни със затруднения в комуникацията. Такива например са разработените помагащи технологии за комуникация чрез поглед, които се използват от деца и ученици с двигателни проблеми.
Тази година парите за техническите средства и софтуери ще се осигурят по Националната програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ – 2024 г., а за следващи бюджетни години – в рамките на норматива за създаване на условия за приобщаващо образование на дете/ученик на ресурсно подпомагане, както и от средствата за издръжка на дейностите по възпитанието и обучението на децата и учениците, утвърдени по бюджетите на детските градини и училища. При необходимост тези технически средства и софтуери ще могат да се осигуряват и по програми и проекти, съфинансирани със средства от европейските фондове.
По информация на МОН към 31.12.2023 г. децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават в системата на предучилищното и училищното образование (в това число и тези, които се обучават в специалните училища и в специални групи в детските градини) се подпомагат от 5526 педагогически специалисти и 124 души непедагогически персонал.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg