Тази година столичното 7. СУ „Св. Седмочисленици“ навършва 145 години от създаването си. То е основано през 1879 г. със специален указ на министъра на Просвещението Марин Дринов като Първа софийска държавна девическа гимназия. Годишнината е отбелязана с много инициативи, а кулминацията е концертът на учениците в залата на Университета по архитектура, строителство и геодезия. В програмата са включени рецитали на двата хора от начален и прогимназиален етап, много танци, както и демонстрации на ученици, които тренират бойни изкуства и са спечелили множество медали, между тях и две момичета. Традиционните изложби на рисунки в училищните фоайета тази година са посветени на юбилея.
„Концертът беше много зареждащ – казва Маруся Никова, директор на училището. – Има с какво да се гордеем. Трудно е да се изброят успехите на нашите ученици дори само за една учебна година. А като се има предвид колко са минали през нашите стаи в годините назад, то и успехите наистина са внушителни. Много от възпитаниците ни са видни личности в различни сфери.“
Изключително високи са и резултатите от различните олимпиади, основно в прогимназиален етап – учениците стигат до областни и национални кръгове. След като завършат „Седмо“, отиват да следват в някой университет у нас или в чужбина. От училището започват да издават справките за успех за кандидатстване още в края на XI клас. В XII повечето зрелостници вече знаят къде са приети.
Традиционно резултатите от националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити са над средните за региона и за страната. Всяка година те се качват на сайта на училището, което ориентира родителите на настоящите и бъдещите ученици за нивото на преподаване.
Фактът, че почти няма свободни места, е показателен и е критерий за това, че училището е желано.
Конкуренцията става все по-голяма и екипът се старае да отговаря на съвременните изисквания.
„Знаем, че сме задължени не само към хората, работили преди нас, а и към учениците и техните родители, които очакват най-доброто за децата си, а след здравето е образованието – подчертава Маруся Никова. – Така че залагаме на квалификацията на колегите. Всяка година те изкарват различни курсове. Квалификацията е с пожелателен характер, но няма колеги, които да не го искат. Правим и открити уроци, колегите си разменят добри практики.“
Училището се намира на хубаво място в центъра на София – в съседство има много галерии, музеи, спортни площадки. Педагозите се възползват максимално от възможността за открити уроци в различни музеи.
7. СУ е и училището, което прави първия открит интердисциплинарен урок в МОН – по повод на Сурва.
В него са съчетани всички възможни дисциплини, изучавани в училище. Децата са много щастливи, включително имат и кукер.
В район „Средец“ 7. СУ „Св. Седмочисленици“ е с най-голям брой паралелки – 55, и с най-много ученици, има и две подготвителни групи с 6-годишни, които се обучават на полудневна организация. 95% от децата в начален етап продължават в прогимназиален тук. Други се насочват към Софийската математическа гимназия, ако са с изявени математически способности, или към Националната гимназия за древни езици и култури, ако са с наклонности към хуманитарните предмети. Останалите пълнят топ 10 на гимназиите в София, по думите на директорката.
„Бившите ни ученици често ни посещават – казва тя. – Има и такива, разочаровани от чужбина, връщат се в България. Невинаги нещата стоят така, както са си представяли. Хубаво е, че се връщат. Не всички, но има и такива. На 15 септември винаги имаме бивши ученици, дошли да ни видят, както и на изпращането на абитуриентите. Много им се радваме. Училището е не само институцията, която им дава знания и умения, но научават и житейски уроци.“
Много от децата имат нужда да бъдат чути от някого.
Най-често това е екипът от двама психолози, педагогическия съветник и класните ръководители. Вратите им винаги са отворени.
„И въпреки това имам усещането, че са крайно недостатъчно – казва Маруся Никова. – Да има дори само с кого да си поговорят, за тях е изключително важно. Иска ми се да разширя екипа от психолози, но сме ограничени като база и като финансови възможности. А виждаме колко е важно това. Особено в годините след пандемията, които дадоха много голямо отражение върху психиката на децата, трудно им беше връщането в класните стаи. Престоят в затворено пространство с ограничен кръг от хора си каза думата. Предполагам, че тепърва ще берем плодове от това, което ни сполетя. Основната им комуникация е през телефоните, няма го живия контакт. Но се надявам с времето и това да бъде преодоляно. Поне в училище се опитваме да ги приобщим, включваме ги в различни дейности, имаме занимания по интереси, където могат да се изявяват. Правим доста спортни мероприятия. Няма Ученически игри, в които да не сме участвали.“
7. СУ „Св. Седмочисленици“ е в „Гугъл“ сертифицираните училища
– всеки ученик и учител има собствен акаунт в класните стаи. В началото на годината се правят виртуални класни стаи, които се ползват за качване на материали, на домашни. И ако се наложи, веднага може да се премине към обучение от разстояние в електронна среда. В началото на дистанционното обучение преди няколко години учители и ученици се обучават взаимно – учителите им дават знания, учениците ги учат как да се справят с техниката.
Миналата година училището се включва в работата по проект със Столична община и асоциация „Анимус“ за подвижен психологичен кабинет заедно с още 3 – 4 училища. Два пъти седмично идват външни психолози, с предварително изготвен график, където са записани учители, родители, ученици. Всеки, който иска, се възползва от услугата. Информацията е строго конфиденциална, но въпреки това ръководството на училището получава обратна връзка, че е имало желаещи и от трите страни да си поговорят с външен психолог. А основните теми за разговор с родители и учители са били как да мотивират децата да учат. Колкото до учениците, там главното са били „Радините вълнения“…
В 7. СУ учат 1350 ученици, на двусменен режим. Школото няма никаква възможност да се разшири, дори в двора му е част от Министерството на вътрешните работи.
Сред основните предизвикателства, които откроява директорката, са учебниците от VII до XII клас. За тях трябва да се проведат обществени поръчки. После да се намери място къде да се складира този голям обем от учебници. „Дано да ги ползват – казва директорката за по-големите ученици. – Според мен един електронен вариант на учебниците беше по-добре решение.“
Освен раздаването на новите учебници до XII клас трябва организация и за учебниците за начален етап – да се върнат старите, да се раздадат новите.
Друго предизвикателство пред екипа е изграждането на STEM кабинетите.
Сроковете се бавят и педагогическият екип е притеснен, защото лятото е моментът, когато се правят основните ремонтни дейности. Всички се надяват строително-монтажните работи да приключат преди началото на учебната година.
Тежък е проблемът с намирането на кадри – особено информатици, математици. Четири години в училището се реализира успешен план-прием в специалност „Хардуерни и софтуерни науки“. Но сега не се планира такава паралелка в осми клас, защото няма как да я подсигурят кадрово.
„Затова се насочихме към природните науки – обяснява Маруся Никова. – Всяка година извеждаме 1 – 2 групи профил „Биология“. Всяка година имаме студенти по биология и медицина. Ние сме базови учители, включително и аз, на Софийския университет – и не само на Биологическия факултет, а и на Историческия, от създаването на Университета, на Факултета по славянски филологии, на Философския факултет. Така че през нас минават много студенти на стаж. Понякога успяваме да си „откраднем“ някого от тях да остане на работа. Затова се насочихме към природните науки и там всъщност ще поставим акцента. По принцип трудно се намират преподаватели и по природни науки, но
фактът, че сме базово училище на Биологическия факултет, ни помага много.
В момента наша бивша ученичка е при нас преподавател с биология и английски. По същия начин успяваме да намерим историци, географи. Много са кандидатите за учители по английски и по физическо.“
Като куриоз директорката дава пример как при събеседването с кандидати за преподаватели по английски език те отказват да отговарят на английски. А тук английският е първи профилиращ предмет. Като втори езици се предлагат испански, френски и немски. Някои от новоназначените си тръгват след 2 – 3 седмици. Но за радост на екипа всяка година има и по едно добро попадение.
В училището има и 20 деца със СОП, а това е най-големият брой в район „Средец“. Според Маруся Никова е редно те да бъдат разпределени равномерно.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg