Теорията и практиката вървят ръка за ръка. Ние сме професионална гимназия и за нас това е изключително важно. Учебният ни материал е разделен на 50% теория и 50% практика“, казва инж. Георги Славов – директор на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Лубор Байер“ в Стара Загора.
През настоящата учебна година възпитаниците на училището са 650, разпределени в 25 паралелки. Специалностите, които се изучават, са четири и напълно отговарят на профила на училището. Учениците придобиват солидни знания и практически умения в „Строителство и архитектура“, „Геодезия“, „Водно строителство“ и „Транспортно строителство“.
Специалността „Строителство и архитектура“ е сред най-желаните от ученици и родители. Профилите в нея са два – с разширено изучаване на английски или на немски език. „Тези специалности са традиционни за сектора на строителството и са важни за икономиката на страната“, разяснява моят събеседник.
Извънучебният живот в гимназията също е много интересен
Клубовете по интереси са 16 на брой. Сферите на занимания са както в областта на професионалното обучение – „Планиране на строителство“, „Строителни конструкции“, „Дигитално пътно проектиране“, така и в областта на общообразователната подготовка, като „Уча английски и опознавам Европа“, „Непреходното величие на България“ и „Химията – лесна и достъпна“.
За шеста поредна година работят по „Еразъм+“, като в предишни години са реализирани мобилности в Германия, Испания, Португалия и много други европейски страни. Сега предстои 24 ученици да заминат за Сарагоса, Испания.
В продължение на три седмици те ще имат възможност да реализират там производствената си практика. Децата ще бъдат разделени на три групи. Две от тях ще посетят фирми, занимаващи се с геодезия и архитектура, а третата ще прилага наученото на терен – на действаща строителна площадка. „Идеята е всеки ученик, в съответствие с това, което учи, да посети точно това място, което отговаря на специалността му в училище“, обяснява директорът. Селекцията за избора на ученици е много строга.
За практика в Испания се борят трима ученици
Традиционно интересът към проектите на „Еразъм+“ е много голям. Тази година за едно място за практиката в Испания се борят трима ученици. Затова се налага да бъде изработен стриктен механизъм за избора им.
В класирането под внимание се взима средният успех на ученика за предходната учебна година, резултатът от изпит по английски език (писмен и устен) и от изпит по теория върху въпроси от професионалните предмети, които изучават. „Подборът беше много прецизен и труден, но тези, които се класираха, останаха изключително доволни от успеха си“, споделя инж. Славов.
Следващата година предстои 18 ученици да заминат в Италия и 18 – в Португалия. „Учениците ни винаги се завръщат в България изключително доволни, защото се запознават с нови технологии и материали. Освен това създават професионални контакти и обогатяват познанията си за културата, бита и историята на страната, която посещават“, обяснява той.
Сградата на училището е реновирана
През 2020/2021 г. сградата на училището е реновирана по Оперативната програма „Региони в растеж“. „Фирмата извърши ремонта изключително добре. Както обичаме да казваме – всичко е направено като по учебник, с качествени материали“, споделя директорът. Сградата е санирана, топлоизолирана и е подменена електрическата инсталация.
Ремонтирани са и 15-те класни стаи на училището. Всички са оборудвани с интерактивни дъски. Освен това в школото имат отделни четири компютърни кабинета и работилница за всяка от специалностите, които се изучават.
„Голяма част от производствената практика се провежда и в реална работна среда. Работилниците използваме, когато метеорологичните условия са лоши“, уточнява инж. Славов.
Книжният фонд на библиотеката непрекъснато се обновява
Изключително много се гордеят и с библиотеката си, чийто книжен фонд непрекъснато се обновява с най-новите заглавия на пазара. Спортната база също е на много високо ниво. Разполагат с игрища за волейбол, баскетбол и футбол. Отделно имат и физкултурен салон.
А в медицинския кабинет следят за здравето на възпитаниците. „За доброто обучение е необходимо децата да разполагат с много добра материална база – учебен корпус, библиотека и място за спорт“, уточнява моят събеседник.
В училището е изграден и модерен STEM център, който е изцяло насочен към предметите физика, химия и математика. В него има и лаборатория, в която учениците провеждат опити и изследвания.
„Около 65% от възпитаниците ни, понякога и повече, продължават обучението си във висши строителни училища у нас и в чужбина. Обръщам внимание на това, че университетите са „строителни“. А от тези 65% – 45% продължават обучението си в областта, която са изучавали в гимназията, т.е. надграждат знанията си“, обяснява директорът. Посочва още, че средно на година процентът на учениците, които започват работа в строителни фирми веднага след завършване, е около 15.
Стабилна основа за бъдещето
„Стремим се да даваме стабилна основа на учениците си. Идеята е те да имат нужните знания и умения за плавна и бърза реализация на пазара на труда“, допълва моят събеседник. Информация за реализацията на възпитаниците си директорът получава регулярно. Освен това поддържа добри отношения и със строителните фирми в областта. „Редовно се допитваме до нашите партньори, за да разберем до каква степен сме подготвили учениците си за професията“, казва още той.
Със сигурност и професионалната, и общообразователната подготовка, която получават учениците в гимназията, е доста добра. През миналата учебна 2022/2023 г. средният успех на всички 650 ученици е 5,15. „Стремим се да поддържаме това високо ниво чрез усилена работа през цялата година“, споделя инж. Славов. Съвсем разбираемо е, при тези мотивиращи резултати, интересът към гимназията да е изключително висок. През последните четири години са реализирали на 100% приема още на второ класиране. За трето не остава нито едно свободно място за нито една от четирите специалности, които предлагат.
Всяка година учениците участват в националното състезание на Министерството на образованието и науката – „Най-добър млад строител“. През 2023 г. са национални първенци в една от четирите дисциплини, в които участват.
Педагогическият екип на гимназията в Стара Загора се състои от 55 преподаватели, като процентът на младите учители (под 35 години) е около 6%. „Това е проблем и в момента работим в тази посока“, уточнява директорът.
И на въпрос как се постигат толкова високи резултати и трудно ли се ръководи толкова голямо училище, инж. Славов отговаря: „Училище със среден брой ученици между 500 и 700 може да се управлява сравнително добре. Когато децата са под 500 – средствата са по-малко, което неминуемо оказва влияние. Но когато учениците са над 1000, става много трудно за управление. Така че ние се намираме в „златната среда“ и нещата се случват“.
Инж. Георги Славов, директор на ПГСАГ „Лубор Байер“ – Стара Загора:
„За мен е много важен въпросът, свързан с ниския процент на мъжете, заети в образователния сектор. В скандинавските държави веднага се взимат мерки на национално ниво, когато броят на мъжете учители стане по-малък от този на жените. Ако и у нас половината от учителите са жени, а другата половина – мъже, вярвам, че резултатите ще бъдат на много по-високо ниво. Тогава ще има по-добра образователна среда.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg