"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

Образованието е част от националната сигурност

Зина Соколова от Zina Sokolova
02-10-2024
in Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A
Снимка – БТА

Образованието е най-важната обществена дейност и е от решаващо значение за националната сигурност. Около това се обединиха експерти от различни организации по време на форума „Образование и умения – неизползван потенциал за икономически растеж“, организирано от Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ).

На него бяха представени резултатите от изследване на Института по пазарна икономика. Като най-тежки проблеми се очертават демографската криза и липсата на добре подготвени специалисти.

Данните сочат, че през следващите 25 години населението от 20 до 69 години ще се свие с 800 хил. души

и ръстът на средната добавена стойност на зает в индустрията не може да продължи дългосрочно без развитие на човешкия капитал.

А за това са необходими спешни мерки и политики в образованието, които, на първо място, да решат проблема с функционалната грамотност на учениците. Нужни са целеносочени мерки към най-слабите ученици и училища. Когато една банка има проблем, тя се поставя под специален надзор. Добре е тази практика да се прилага и към закъсали училища, коментират от ИПИ.

Друг акцент трябва да е повишаване на интереса към математиката и точните науки, което поставя пречки пред дигитализацията.

В областта на професионалното образование се нужни мерки за синхронизиране с търсенето на пазара на труда. Посочва се, че в момента в 15 от 20-те професии с най-висока очаквана потребност на пазара на труда системата на професионалното образование подготвя малко – под 0,3%, или никакви кадри. Необходим е и ръст на обучаващите се в дуална форма в средното професионално образование.

От ИПИ подчертават, че редица изследвания, доказват, че увеличаването на средните резултати в PISA с около 50 точки е свързано с увеличаване на икономическия растеж с 1 процентен пункт. А преминаване от най-ниския към следващия квинтил според измерената грамотност в International Adult Literacy Survey увеличава продуктивността и дохода с 10 до 20%. Задържането на потенциално напускащите училище с допълнителна година пък е свързана с 0,7% по-висок годишен растеж на БВП. Страните с по-високи средни резултати по математика имат и значително по-висок дял на високотехноличните отрасли в експорта си.

Симулация на ИПИ показва, че БВП на България към 2100 г. би бил по-висок съответно с 30%, 44%, 4% и 7%, ако успешно се реализират съответно някоко цели – 25 точки по-висок среден резултат в PISA, намаляване дела на учениците със слаби резултати до 15%, задържане на на потенциално напускащите училище с допълнителна година и повишаване на дела на учениците с високи постижения по математика и науки до 15%.

В същото време се отбелязват и положителни тенденции

– например професионалното образование завива към ИТ специалности, като информатиката заема все по-важно място в неговата структура и сред водещите специалности са тези на икономистите информатици, организаторите на приложения, приложните и системите програмисти.

В обсъждането участваха и служебните заместник-министри на образованието Таня Михайлова и Наталия Митева.

Таня Михайлова призова да се променят нагласите на обществото към математиката и да се развенчае митът, че тя е сложна. На нея трябва да се гледа като на важен инструмент, като начин на мислене. Много важна за по-добри резултати на изследвания като PISА е и мотивацията на учениците. Това според нея задача на обществото е да полага усилия за повишаване на мотивацията у младите хора.

Според зам.-министър Наталия Митева, за да има по-успешна образователна система, трябва да се повдигне средното ниво в училищата.

Your Image Description

Свързани статии:

68% от българските ученици чувстват подкрепа от учителите да мислят творчески Българският INSAIT изпреварва „Kеймбридж“ и „Корнел“ на знаков форум за изкуствен интелект 85% от 15-годишните българчета говорят с родителите си за пари Според доклад на ОИСР делът на младите учители в България нараства за 10 години

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags БРАИТзам.-министриконференцияНаталия МитеваРепортерТаня Михайловафорум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Научната общност очаква новите Нобелови лауреати

Next article

Ученички от Бургас с бизнес проекти на световно ниво

Next article
Ученички от Бургас с бизнес проекти на световно ниво

Ученички от Бургас с бизнес проекти на световно ниво

Снимка на броя: Медицински университет – София

Снимка на броя: Медицински университет – София

Сателити задръстват орбитата около Земята

Сателити задръстват орбитата около Земята

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"