Четири български проекта са сред лауреатите на Европейската награда за иновативно обучение за 2024 г. В тазгодишното издание на инициативата Европейската комисия отличава 96 проекта от 32 страни членки в 4 различни категории. Отличието има за цел да покаже изключителни преподавателски практики, прилагани в рамките на Програма „Еразъм+“, и да отдаде признателност на учителите и техните училища, които имат голям принос за развитието на учителската професия. В категория „Средно образование“ лауреат от България е СУ „Васил Левски“ – Велинград, с проекта Jump On-board Your Fully Unprejudiced Life – JOYFUL („Скочете на борда на вашия живот, лишени от предразсъдъци“). За да ни разкаже повече за него, се обърнахме към Мария Кутрянска – старши учител по английски език и координатор на Проекта.
„Проектът JOYFUL е пример за това как традиционната педагогика може успешно да се съчетае с новите тенденции и нуждите на дигиталното време. Той е от 2020 г. и е насочен към социалното приобщаване на учениците и използването на иновативни практики в образованието“, казва за „Аз-буки“ Мария Кутрянска.
Основната му цел е развиването на ключови умения за XXI век, сред които са креативност, сътрудничество, критично мислене, езикова и дигитална грамотност.
Още при писането на проекта СУ „Васил Левски“ – Велинград, се класира на второ място по брой точки.
„Това беше гаранция за добре написан проект. Но не сме и предполагали, че ще бъдем предложени за такава голяма европейска награда. От нашия Център за развитие на човешките ресурси ни казаха, че са ни номинирали. Така за втори път представихме проекта пред публика и бяхме избрани от общо 96 проекта да получим Европейска награда за иновативно обучение за 2024 година за средното образование“,
казва с вълнение учителката.
Партньори в начинанието са Словакия, Полша, Румъния, Гърция и Турция, а велинградското училище е координатор. Дейностите за всеки месец, които трябва да се извършат в различните училища, са описани в програма. Правят се срещи, презентации. Участват и ученици, които получават възможност в рамките на три години да работят заедно със свои връстници от тези 6 държави.
В България, като домакини, организира „Сафари приключение“ на открито.
За целта осигуряват джипове и пътуват до местност извън Велинград. Всички ученици и от шестте държави са разделени на три отбора. Трябва да работят заедно, за да намерят скрити в гората материали, от които да направят иглу.
„Всеки отбор се справи с тази задача и трябваше да представи своя тим по най-интересен начин. Това беше състезание, което илюстрира работата в международен екип. По време на сафарито имаше състезания и забавни игри за оцеляване в природата“, разказва Мария Кутрянска.
Децата представят интересни скечове, илюстрирайки пословици и поговорки, свързани със социалното приобщаване. Пишат истории на тема „Всяко пътешествие започва с първа крачка“. Създават електронно приложение „Коя е най-подходящата професия за мен“.
Учениците правят и пътеводители за културно-историческите забележителности в родния си край.
„На постери презентираха и своите идеи за училище на бъдещето – например за училища, в които учителите са ученици, и обратно. Цялата ни дейност по проекта беше отразена в списания на английски и на роден език, публикувани и разпространени в училищата“, посочва учителката.
Учениците от държавите партньори присъстват на семинари, проучвания, обсъждания, презентации, практически задачи и се забавляват заедно. Участват в иновативни CLIL уроци (Интегрирано обучение по съдържание и език). В тях темата за социалното приобщаване е представена на английски език, като се използват различни факти и данни от учебни предмети като история, география и други. Учениците сами представят тези уроци и работят пак в международни отбори.
„С тази награда СУ „Васил Левски“ застава редом с най-добрите учебни заведения в Европа, които са пример за модерно и иновативно образование. От 14 до 16 ноември ще бъдем в Брюксел заедно с другите наградени. Ще има отново презентиране на проектите, както и кръгли маси с отделни панели, на които учителите ще дискутираме и обменяме идеи“, казва Кутрянска.
Успехът не е изненада за ръководството на училището. По думите на директора Емил Моллов, тук от години се изпълняват различни проекти по програма „Еразъм“. А първият, който печели училището, е през 2007 г., още по програма „Коменски“.
„За квалификация на учителите и различни мобилности сме усвоили досега 1 млн. евро“, казва директорът.
Те вече са се запознали и с финландската образователна система, и с естонската. А тази година възпитаници на СУ „Васил Левски“ ще пътуват за Хърватия и Словакия.
„Ще посрещнем ученици от Испания. Имаме вече два одобрени проекта за квалификация. Чакаме и гости от Унгария – наши колеги от едно от най-хубавите училища в Будапеща. После отиваме в Кордоба, Испания. Започваме тазгодишния проект „Ново предизвикателство – изкуствен интелект в образованието“ на стойност 78 хиляди евро“,
допълва Моллов.
Освен с успешните международни проекти в училището могат да се похвалят и с много добре функционираща училищна телевизия. В нея се работи почти на професионално ниво – с платен лиценз на програми за програмиране, прави се монтаж на видеоматериалите. Нивото е по-високо, отколкото на някои кабелни телевизии, категоричен е директорът. Всеки петък излиза емисия седмични новини за това какво се е случило в училището през седмицата.
„Имаме последователи и много се гледат в ютюб канал нашите новини – има 5 – 6 хиляди гледания – казва Емил Моллов. – Предаването е качено и в други социални мрежи. Децата работят с огромно желание – повече от 6 години върви тази телевизия. Това е извънкласна форма на обучение – учениците искат да са репортери, да са монтажисти, да са водещи. Интересът е огромен, има деца, които се записват да учат при нас заради учебната телевизия.“
Тя се ръководи от Юлия Съртева – учителка по българки език и литература, която е работила в телевизия и екипът разчита на нейния опит.
„Върши огромна работа – телевизията е мост между училището и обществеността. Освен това играе роля и на историческа памет – има архив, може да се върне и да видим какво е било преди време. Директори на училища от почти цяла България се изредиха тук да видят телевизионното ни студио и има вече много ученически телевизии в страната“, гордо заявява Моллов.
Преди три години в училището е изграден и STEM център
на първия етаж. Дори по-точно е да се каже, че е по-скоро STEAM център, защото са застъпени и изкуствата. Един от кабинетите се казва „Палитра и звук“. Има кът за музика, за театър.
Отделно от това, тъй като се наблюдава дефицит на умения да се говори пред публика, младите се затрудняват много в това отношение, единият от кабинетите се казва „Дебати и презентиране“. В него има две катедри. На тях учениците се изправят пред публика от свои съученици и се учат да говорят пред хора, да мислят, когато говорят, подчертава директорът. Тези занимания ще им позволят да се отпуснат, което е в техен интерес.
„Имали сме куриози в тази посока, затова наблягаме на това – казва Емил Моллов. – Наш много добър ученик преди години направи презентация за една от ученическите компании, каквито имахме тогава. Момчето беше със сако и вратовръзка, която навиваше на пръста си до шията и после я развиваше. През цялото време правеше това. Учениците се смееха и не слушаха какво говори. Тогава ни хрумна идеята, че трябва да ги подготвяме.“
В училището има и зала за роботика и програмиране, оборудвана с 3D принтери, скенери и друга модерна техника.
Правят се роботи, включително и хуманоидни, които учениците управляват със смартфони. Роботите могат да правят челни стойки, да ръкопляскат.
Предстои и изграждането на втори STEM център, но в друга посока. В него ще бъдат обединени в общ комплекс биология, химия и математика, технологии и предприемачество. До този втори център има и още един медиен център – учебното радиостудио, което е от 20 години. Всяка сутрин ученици идват в него в 7 ч. сутринта, за да пускат музика и да започне денят с настроение. Това също е извънкласна форма на занимания по интереси.
СУ „Васил Левски“ – Велинград, може би е първото училище, което не плаща ток от две години и половина.
Със собствени средства на покрива му е построена фотоволтаична система. Вложените средства се връщат много бързо. Остатъкът от произведения ток отива в електроразпределителната мрежа. Това се приспада от сметките в следващите месеци, когато се произвежда по-малко ток. Централата е 30-киловатова.
„Върши ни перфектна работа – подчертава директорът. – Ползата ни е най-вече от спестената енергия. Според мен навсякъде, където може да се направи такава фотоволтаична система, си заслужава. Повечето училища имат хубави покриви и може да си монтират такива системи.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg