Пенка Василева е завършила „Физика и математика“ в Пловдивския университет, „Медицинска физика“ в Шуменския университет, „Информатика и информационни технологии“ в ТУ – София, ИПФ – Сливен. Има първи клас квалификация от Великотърновския университет. Тя е старши учител по физика в СУ „Хаджи Мина Пашов“ – Сливен.
Тази година получава наградата „Акад. Матей Матеев“ на международната фондация „Св. св. Кирил и Методий“ „За постижения при създаване на условия за най-подходяща учебна среда“. Отличието ѝ е връчено по време на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.
„За първи път кандидатствам за награда. Може би ми трябваше малко мотивация и подкрепа от колеги, за да се реша да предприема тази стъпка. Радвам се, че получих наградата. Това е голяма чест и признание за всеки учител. С парите купих уреди за кабинета по физика – смятам, че така трябва“, казва пред „Аз-буки“ Пенка Василева.
Тя е убедена, че
трябва да се говори повече за природните науки.
Учениците, които кандидатстват медицина, наблягат на биология и химия. Заради националните външни оценявания и матурите децата се подготвят по български и математика. Така физиката остава на заден план. Затова ролята на учителя е да съхрани детското любознание, да върви заедно с малкия изследовател, да задоволява потребността и жаждата за знания на всеки ученик.
„Моята цел е учениците от моето училище да работят при добри условия и с достатъчно нагледни средства, да обогатяват знанията си и да показват добри резултати“, казва учителката.
По думите ѝ ,няма как учебният процес да бъде успешен, ако учител и ученик не създават заедно учебна среда с възможност за реализация на различни стратегии за учене.
„Обстановката във всяко училище е много динамична, променлива и развиваща се. Всекидневно учителят е изправен пред предизвикателства и трудности, но изпитва и чувство на удовлетвореност при постигнати резултати“, допълва Василева.
Подчертава, че винаги е харесвала да работи с деца. При връчването на наградата казва само едно изречение – не е подготвила предварително благодарствени думи: „Аз работя с децата и за децата.“
Убедена е, че когато покажеш на децата, че ги обичаш, много по-лесно ще установиш контакт с тях. Разбира се, не трябва да се прекрачва границата между учител и ученик. Но когато те видят, че учителят се интересува от тях като личности и те му отговарят със същото. А за да върви успешно учебният процес, трябва да се поставят правила, да има дисциплина, смята опитният педагог.
В СУ „Хаджи Мина Пашов“ още няма STEM кабинет.
Училището е кандидатствало и е едно от първите одобрени в областта. Но докато очакват да се изгради новият център, Пенка Василева и нейните ученици продължават да работят в стария кабинет по физика. Защото много по-важно от това да има такъв център, е кой и как ще работи в него.
С учениците си участва в разнородни конкурси. Освен по физика и във всички други области, които им се сторят интересни. Подчертава, че не работи само с ученици от своето училище, а и с деца на познати, на които помага да се подготвят за конкурси.
От две годни работи в астрономическата обсерватория „Д-р Петър Берон“, която се открива в Сливен отново през 2022 г. (създадена през 1979 г., а от 1996 г. е Център за подкрепа за личностно развитие – Детски комплекс). И там има групи с деца, с които се занимава извънкласно. С тях участва и в конкурсите, обявявани на конференциите по физика, откъдето нейните възпитаници редовно печелят награди.
„Непрекъснато говорим на децата, че физиката обяснява всичко – казва учителката. – И че трябва постоянно да си задават въпроси – защо, как, какво е станало. Мисля, че когато учениците видят и пипнат нещо с ръцете си, е по-добрият вариант.“
Когато направят даден опит, понякога децата започват да дават идеи, питат това може ли да стане, и т.н. Често учителката чува, че едно или друго нещо може да се направи с телефона (приложения – много) или да се направят опити в онлайн лаборатории. „Виждам как самите ученици се запалват, като видят експеримент „на живо“ – може и погрешно да разсъждават, но могат по-лесно да разберат дали допускат грешка, или не“, посочва педагогът.
Проблемът е, че
младите хора имат все по-малка мотивация за предмети по природни науки.
Единици тръгват по този път – да ги разгадаят, да ги разберат, да ги научат по-добре. Пенка Василева се опитва да прави каквото може, а и децата се чувстват много добре на такива състезания и конференции – срещат се със свои връстници от други градове, с които имат общи интереси. Създават приятелства и това също е много важно.
А не натежава ли толкова много извънкласна работа? Не и когато го правиш с желание, категорична е учителката.
В СУ „Хаджи Мина Пашов“ има кабинети по химия, физика и биология. Интересно е, че учителите решават да се запазят не само кабинетите, но и старите уреди в хранилищата. Така могат да показват на учениците различни поколения измервателни уреди и запазени макети.
„Днешните деца не са свикнали да правят нещо сами – всичко е в телефоните им. Но дори и кабинетът да е оборудван с най-модерна техника, учениците да работят с мултимедия, да работят в онлайн лаборатории, най-важното е да има учител, който да ги вдъхнови и поведе – смята Василева. – И тук бих цитирала американския политик от първата половина на XIX век Даниел Уебстър – „Знанията в действителност са голямото слънце на небосвода. Неговите лъчи разпръскват живот и енергия.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg