"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.

Четвъртокласниците ни с най-добро представяне на TIMSS

Средният резултат на българските ученици и по математика, и по природни науки е над средното ниво

Стела Маринова от Стела Маринова
04-12-2024
in Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.
A A
Снимки Олег Попов

Българските четвъртокласници постигат по-добри резултати и по математика, и по природни науки на международното изследване TIMSS, проведено през 2023 г., спрямо предходното проучване от 2019 г. Те се представят и над средното ниво за всички участници.

„България участва за трети пореден път в международното изследване, като това е най-доброто ни представяне в сравнение с 2019 г. и 2015 г. Средният резултат на българските ученици по математика е 530 точки, по природни науки също е 530 точки. Тези точки са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави, които по математика са 503 точки, а по природни науки – 494 точки“, отбеляза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на резултатите.

В проучването участват 59 държави.

У нас международното изследване обхваща общо 4103 четвъртокласници от 153 училища (начални, средни и основни). Въпросници попълват и 4073 родители и 252 начални учители.

Тазгодишният резултат по математика е с 15 точки повече спрямо 2019 г., когато средният резултат на българските четвъртокласниците е 515 точки. Резултатите по природни науки пък се повишават с 9 точки – от 521 през 2019 г.

Министър Цоков отбеляза, че

по математика постиженията на учениците ни се равняват по точки на тези на връстниците им в Чехия и Швеция.

Българчетата постигат средно и с точка повече от финландските деца и с пет – от австрийските. По природни науки пък нашите ученици имат равен брой точки с тези от Норвегия. В класацията България има с четири точки повече от Румъния, Чехия, Словения и Латвия и само с две по-малко от САЩ и Ирландия.

Резултатите са обвързани и с влиянието на различни фактори върху образователната среда и обучението на четвъртокласниците, отбеляза проф. Цоков. Сред тях семейството оказва най-голям ефект.

„Българските ученици, които имат по-високо ниво на образователни възможности в семейството, постигат значително по-високи резултати в сравнение с учениците, които имат по-малко образователни възможности в семейството“, каза министърът.

Този фактор е свързан с броя книги, включително и детските, в семейната библиотека, образованието на родителите и нивото им на професионална заетост. Данните сочат, че 34% от българските ученици са от семейства с много високи възможности, като тези децата постигат средно 579 точки по математика и 587 по природни науки. В същото време, четвъртокласниците от семейства с малко възможности, които са 27%, имат средно 457 точки по математика и 440 по природни науки.

Заниманията за ранно ограмотяване в семейството, училищната готовност преди постъпване в първи клас, училищният климат и учебната среда, както и увереността на четвъртокласниците във възможностите им по математика и по природни науки също оказват влияние.

Спрямо резултатите си от изследването

учениците могат да покрият общо четири равнища на способности

– напреднало (625 точки), високо (550 точки), средно (475 точки) и ниско (400 точки). Положителен акцент от резултатите от международното изследване TIMSS за 2023 г. е, че по-голям процент от българските ученици успяват да преминат границата от 625 точки за високото ниво спрямо средното за участниците в проучването. По математика са 14% от четвъртокласниците при 7% средно за всички участници. По природни науки общо 17% от българските ученици покриват напредналото равнище при средно 7% за всички.


Your Image Description

Свързани статии:

Излъчиха най-добрите студенти математици Шестима заминават за Международната олимпиада по математика Микропластмасата – почти невидима, но много опасна Който успее тук, ще успее навсякъде

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags TIMSSизследванематематикаприродни наукичетвъртокласници

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

МОН спечели международен проект за дигитално благополучие в училище

Next article

Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Next article
Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Bulgarian Literature in the European Cultural Context

History and Ideology (The Theme of Revolution in Two 10th Grade Literature Textbooks)

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"