Първите процедури – за близо 90 млн. лв. – по новата оперативна програма „Образование“ са отворени за кандидатстване, става ясно от Информационната система за наблюдение и управление на средствата от ЕС (ИСУН).
Проектът „Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт“, по който могат да кандидатстват училища, детски градини и общини, е с бюджет от 31 млн. лв., от които 5,5 млн. лв. са национално съфинансиране, а процедурата за подкрепа за развитие на проектна докторантура – за 58 млн. лв., от които близо 12 млн. лв. национално съфинансиране.
„Интеркултурно образование“ – 31 млн. лв.
Целта на процедурата е подобряване на интеркултурната комуникация за учене в мултикултурна образователна среда в училища и градини с различни концентрация на уязвими групи. Тя е насочена към децата и учениците от маргинализирани групи за трайното им оставане в образованието чрез подход „от долу нагоре“, който е насочен към премахване на бариерите, възпрепятстващи ученето.
Операцията цели да ги активизира чрез комбинирани дейности, които не са фокусирани единствено върху уязвими групи. Дейностите имат за цел и усвояването на знания за различните културни идентичности и позитивното възприемане на различията и интеркултурните отношения, създаващи умения за конструктивни взаимодействия в мултикултурна среда.
Подкрепа за четири вида дейности
Сред тях са работа с деца и ученици за осъществяване на интеркултурно образование, обучения на педагогическите специалисти за придобиване, развиване и прилагане на компетентности за демократична култура в рамките на интеркултурно образование в мултикултурна среда, както и провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
В новата Оперативна програма „Образование“ 2021 – 2027 е отчетена необходимост от целенасочена работа за привличане на родителите в образователния процес и за промяна на нагласите им, особено сред тези с липсваща мотивация за образование на техните деца.
Затова по процедурата ще се работи и за изграждане на общност от активни родители чрез кратки обучения на родители, включително чрез участие на образователни медиатори.
При работата с деца и ученици са предвидени посещения на музеи, театри, концерти, спорт и др., за да може
децата и учениците от маргинализирани групи да развият своите компетентности и нагласи.
Планирани са още занимания по интереси, съвместни дейности между детски градини и училища с концентрация на деца от уязвими групи и такива без подобна концентрация, включително обменни визити, екскурзии, зелени училища и др.
По проекта ще се финансират и дейности, чрез които да се придобиват знания относно културното и литературното наследство, четенето, творческото мислене, природните, естествените и точните науки, чрез провеждане на занимания по интереси в извънкласна форма и изнесени занимания.
Задължително ще е в групите с минимум 10 ученици да има както такива с майчин език, различен от българския, така и ученици с майчин език български.
Могат да кандидатстват общини, държавни, общински, частни детски градини и училища, както и юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на дейност в обществена полза с доказан опит и експертиза в сферата на социалната и/или образователната интеграция на уязвими групи.
В условията е записано, че общините и образователните институци трябва да са на територията на един от следните региони – Югозападен район, определен като регион в преход, за който са планирани 6 млн. лв., и няколко по-слабо развити региона: Северозападен район, Северен централен район, Североизточен район, Югоизточен район, Южен централен район, които ще могат да получат общо 25 млн. лв.
Всеки проект следва да бъде на стойност между 100 000 и 500 000 лв.
Минималната продължителност на един проект е 18 месеца, а максималната е 40 месеца от датата на подписване на договора за предоставяне на безвъзмездна помощ.
Общините трябва да имат утвърден план или програма за социално-икономическа интеграция и/или приобщаващо образование на уязвими групи, включително маргинализирани като роми, лица търсещи или получили международна закрила.
Партньорството е задължително условие, като във всеки проект се изисква участието на образователни институции с висока концентрация на уязвими групи (групи 4 и 5 според Наредбата за финансирането), такива с ниска концентрация (групи 1 – 3) или без концентрация на уязвими групи.
(Кои училища и детски градини в коя група с концентрация на уязвими групи бяха определени през 2023 г. може да видите тук).
Крайният срок за кандидатстване по проекта е 22 май 2024 г.
Ще има обаче и следващи етапи – вторият срок на кандидатстване е от 23 май до 25 септември, а третият – от 26 септември до 27 януари 2025 г. От Центъра за междуетнически диалог „Амалипе“ коментират, че общият размер на помощта може да бъде увеличен, ако се види, че интересът към нея е голям.
„Предвиденият размер за цялата операция предполага, че шансът на всеки качествен проект да получи финансиране, е много голям!“, казват те и апелират училищата и градините да се възползват от предоставните възможности. Оттам смятат, че десегрегационният характер на операцията е едно от нейните големи достойнства.
Очаква се след края ѝ подкрепа да са получили 24 хиляди деца и ученици от детски градини и училища от уязвими групи, 41 хиляди деца от малцинства (включително маргинализирани общности като ромите), 12 хиляди деца и ученици, чийто майчин език е български, 220 педагогически специалисти и непедагогически персонал (обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи), 23 хиляди родители.
Очаква се 21 хиляди деца и ученици от уязвими групи, които да имат подобрени образователни резултати една година след участие в операцията.
Подкрепа за развитие на проектна докторантура – 58 млн. лв.
Процедурата е адресирана към едно от най-големите предизвикателства пред висшето ни образование – подобряване на качеството и приложимостта му спрямо нуждите на пазара на труда.
В условията за кандидатстване е посочено, че през последните години обучението в степен „доктор“ и успешната защита на такава степен е на критично ниски нива в някои области на образование, които ще имат важна роля за приоритетите на икономиката ни в следващите години – защитилите през 2020 г. степен „доктор“ в областта на околнага среда са едва 10, в областта на горското стопанство – 7, рибно стопанство – 1, добив и производствени технологии – 14, математика и статистика – 7, ИКТ – 20, селско стопанство – 12, ветеринарна медицина – 5, технически науки, производство и строителство, интердисциплинарни програми и квалификации – 0.
Затова основната цел на процедурата е насърчаване на иновативното обучение на докторанти чрез стимулиране на свързаността между висшите училища и научните организации и подобряване на условията за докторски програми, свързани с потребностите на пазара на труда и перспективите за развитие на икономиката.
По-конкретно тя цели да насърчи
сътрудничеството с бизнеса и науката
чрез дефинирани съвместно с компании, изследователи и публичния сектор теми за разработване на докторски програми и обвързването им с приоритетите за развитие на икономиката и пазара на труда, както и да повиши нивото на практическа приложимост на докторските програми.
Важно за определянето на подкрепата за докторските програми ще е обвързването на областите на висше образование с Индустрия 5.0, зеления преход и синия растеж, приоритетните области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021 – 2027 г., както и с регионалните потребности.
Кандидати могат да са висши училища и научни организации, като те трябва да имат право да провеждат обучение за придобиване на образователна и научна степен „доктор“, както и валидна акредитация за докторските програми, включени в проектното предложение.
Една организация може да участва като кандидат или партньор в не повече от 6 проектни предложения, дейностите по всяко от които трябва да са насочени към докторски програми от различни професионални направления, а за висши училища – и към различни основни звена.
Ще се финансират два основни вида дейности
Едната е подкрепа за създаване и развитие на докторантски училища/школи, насочени към конкретни нужди на работодатели. Тя включва разработване и въвеждане на програми за специализирани курсове за обучение на докторанти (включително мултидисциплинарни, интердисциплинарни и съвместни) по конкретни акредитирани докторски програми, определени от висшите училища на етапа на кандидатстване.
Университетите или научните организации трябва да определят конкретните теми на докторантурите, за които ще бъдат провеждани конкурси за докторанти, и да обявият конкурс за избор на докторанти в редовна форма по съответния ред.
Специализирани курсове за докторанитите по проектите
Изборът на теми следва да бъде обоснован въз основа на бизнес, секторни и икономически анализи и проучвания. Паралелно с това висшето училище трябва да разработи специализирани курсове за докторанти (вкл. мултидисциплинарни, интердисциплинарни, съвместни) по включените в проекта акредитирани докторски програми.
Подкрепата следва да е предимно към докторантури, обосновани чрез съществуващата заетост на докторанта и бъдещото му кариерно развитие при съответен работодател или през конкретна потребност за развитие на научноизследователския потенциал в даден регион.
По време на изпълнение на проекта
висшите училища може да провеждат повече от един конкурс за избор на докторанти,
като в него могат да бъдат включени единствено нови докторанти в редовна форма, които не са зачислени в докторантура при висше училище.
Втората дейност ще подкрепя проектна докторантура, насочена към подпомагане на професионалното развитие на докторанти за провеждане на докторантури, пряко свързани с актуални потребности на конкретни икономически сектори, бизнеси и работодатели, публични институции, неправителствени и научни организации.
Тя ще включва осъществяване на педагогическа и научноизследователска дейност, изготвяне на научни публикации и участие в научни конференции за споделяне на резултати и добри практики от докторантите по проекта, като част от обучението им за придобиване на степен „доктор“ (за целите на процедурата тази част от обучението е наречена „проектна докторантура“).
Проектните докторантури трябва да отговарят на идентифицирани потребности в определени научноизследователски области и да поставят фокус върху интер- и мултидисциплинарни области и върху придобиването на преносими умения.
Те трябва да бъдат насочени основно върху научното и технологичното познание чрез изследвания върху индивидуални, персонализирани проекти.
Проектните докторантури трябва да оказват влияние върху подобряването на качеството и значимостта на системата на пазара на труда в съответния регион, и да са насочени към докторските програми, които са определени на етапа на кандидатстване съвместно с бизнеса, науката и публичния сектор, и към които е насочен проектът.
Споделяне на резултати и добри практики
Участието на докторанти в научни конференции за споделяне на резултати и добри практики може да се осъществява както на територията на страната, така и в чужбина.
Може да се планира и краткосрочна мобилност на докторанти в чуждестранна организация, удостоена с харта за висше образование „Еразъм“, в случай че е свързана с тяхното обучение и е част от учебната програма на докторанта.
Ще се финансира и трета, съпътстваща, дейност – повишаване на капацитета и уменията на академичния състав, който преподава по включените в проектното предложение акредитирани докторски програми и следва да бъде избран според обективни критерии от висшето училище.
Обучения и краткосрочна мобилност в чуждестранни висши училища
Тук са планирани обучения в страната и краткосрочна мобилност в чуждестранни висши училища, които обучават докторанти, на представители на академичния състав на висшите училища с оглед подобряване на уменията им за преподаване, включително по хоризонтални въпроси като Индустрия 5.0, зеления преход, синия растеж и Иновационната стратегия за интелигентна специализация и повишаване качеството и приложимостта на предлаганите докторски програми и отварянето им за международно сътрудничество и участието в национални и международни образователни мрежи (включително „европейски университети“).
Крайният срок за кандидатстване по процедурата е 22 април т.г. Минималната сума, която може да получи един проект, е 1 млн. лв., а максималната – 3 млн. лв.
Възнаграждението на докторант, който се обучава по докторска програма, може да е в размер на 85 000 лв. за целия срок на докторантурата. Максималната продължителност на един проект е 64 месеца, но не по-късно от 31 декевмри 2029 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg