Експерти от над 20 държави от експертната мрежа за индикатори за образователни политики на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) гостуваха в Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“, съобщава пресцентърът на МОН. Те влязоха в часове по математика, музика, информационни технологии, физика, химия и езици, за да се запознаят на място с учебния процес в едно от успешните училища в България.
Посещението е част от домакинството на България на 31-вата среща на Eкспертната мрежа, на която МОН представи ключови реформи в образователната система и предстоящите предизвикателства. Заместник-министър Наталия Митева запозна участниците с политиките за развитието и квалификацията на учителите.
Експертите от ОИСР проявиха интерес към подбора на ученици в гимназията,
чиито възпитаници имат над 200 медала от различни международни състезания. Софийската математическа гимназия е и в топ 3 в България на външните оценявания след VII и X клас и са сред десетте училища с най-високи резултати на външните оценявания след XII клас.
От ръководството на училището обясниха, че кандидатстването след IV клас става на базата на участие на учениците в различни математически олимпиади и състезания, като се приемат тези с най-високи резултати. В училището има 106 преподаватели, 10 от които са хабилитирани доктори.
Представени бяха част от младите учители в гимназия. Сред тях е Владимир Атанасов, който от септември води часове по български език и литература. Той определи като предизвикателство да бъдат запалени по литературата деца с по-математическо мислене, но учениците се справят отлично. Според младия учител по химия Христо Веселински, който успешно подготвя ученици за участия в международни олимпиади и състезания, природните науки могат да вървят ръка за ръка с езиковото обучение и пример за това е СМГ.
Думите му потвърди и учителката по български език и литература и доцент в Института по български език в БАН Калина Пейчева. Тя посочи, че е показателно, че в Софийската математическа гимназия се е сформирал профил по български език и литература. По думите ѝ мястото на науката е в образованието, а учениците в СМГ са изключително креативни.
Представен беше и Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, който си партнира успешно със СМГ и други математически гимназии в страната. Изпълнителният директор на Института Борислав Петров посочи, че INSAIT дава възможност да се реализират в България големите таланти, излизащи от нашите училища, които преди са продължавали обучението си в университети във Великобритания, Швейцария, САЩ и други страни.
България за първи път приема среща на Експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР
Срещите на Експертната мрежа се провеждат регулярно, обикновено два пъти годишно. На тях се определят индикаторите, с които се измерва напредъкът в областта на образованието на отделните държави. В резултат на срещите се изготвя докладът “Education at a Glance” за състоянието на образованието в различните страни.
През април тази година България ще бъде домакин и на първия глобален доклад за социално-емоционални умения на учениците на ОИСР.
По време на международната среща на Експертната мрежа зам.-министърът на образованието и науката проф. Генка Петрова. коментира, че над 14 000 преподаватели дават нови знания и умения на студенти и докторанти в общо 51 български висши училища. Високото качество на висшето образование в България се потвърждава и от данните в Рейтинга на университетите, според който коефициентът на безработица сред завършилите висше образование намалява през последните 5 години от 3,5% на 2%.
Проф. Петрова посочи и други важни тенденции от рейтинга.
Заетите на позиции, изискващи висше образование, са се увеличили до над 59% през 2023 г.,
в сравнение с 54% през миналата година и 46% през 2014 г. Повишава се и средният облагаем доход на висшистите, който за миналата година е над 2200 лв., предходната е бил 1839 лв. и едва 980 лв. през 2015 г.
Тя очерта и ключови цели на МОН в областта на висшето образование, сред които са технологично развитие и засилване връзката между академичните среди и бизнеса, повишаване на предприемаческите умения на студентите и студентските практики, модернизиране и дигитализиране на бакалавърски и магистърски програми и развитие на докторантски програми и проектни проучвания, свързани с нуждите на пазара на труда.
Заместник-министърът подчерта и важността на тясното сътрудничество между университетите както на национално, така и на международно ниво. Споделените ресурси, предоставянето на обща инфраструктура, данни и услуги са силни инструменти за подкрепа на студенти, изследователи и преподаватели, каза проф. Петрова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg