Родителите поставят оценка „Добър 4,31“ на училищното образование. Това показва национално представителното изследване „Българското училище – погледът на родителите“, поръчано от Асоциация „Родители“ и извършено от компания „Ноема“ през есента на 2023 г. Данните бяха представени по време на форума „Родители и учители: заедно за детето“. Във него участваха министърът на образованието и науката проф. ГАлин Цоков, директори на училища и детски градини, учители, психолози, родители и др.
Най-ниската е оценката в София – 4,18, а най-висока в селата – 4,40, показва проучването. И докато родителите на децата от начален курс дават най-висока оценка (4,38), то най-критични са тези на децата в прогимназията (4,18). Родителите на гимназистите дават отговор, сходен със средния (4,31).
Най-кратко казано, за родителите доброто образование трябва да предоставя знания и умения, от които да има реална полза в живота, като това включва не само конкретни знания и технологични умения, а и личностно развитие като ценности и морал.
На въпроса „Какво е за Вас доброто образование“ най-висок процент – 22 %, посочват образование с трайни знания и умения.
Голямото мнозинство родители (84%) смятат, че промени в образованието са нужни, като се разделят на три почти равни дяла според това доколко спешни и цялостни следва да са тези промени. Според 28% промяната трябва да е радикална и максимално бърза. Други 28% смятат, че промяната трябва да е цялостна, но да става поетапно. Трети сходен дял – 26%, преценява, че не са нужни цялостни промени, а само в някои области. А това означава, че над половината родители (57%) искат цялостна промяна, а половината от тях – тя да стане, ако не веднага, то поне максимално бързо.
Основен извод от изследването е, че контекстът на отношенията родители – учители (или училище) в общия случай се определя от редки контакти извън официално предвидените и се изчерпва със задължителните родителски срещи, а от време на време и с празници или „покани“ родителите да дойдат в училище при провинение на детето си. Участието на родителите в училищния живот е слабо активно, като основната причина е, че родителите нямат яснота каква би могла да бъде ролята им в него, нито получават особени възможности от страна на учителите.
В тази връзка, проучването показва, че всеки пети родител предпочита индивидуална среща с учителите, вместо традиционната родителска среща, което показва, че много родители имат нужда от индивидуален подход, от информация само за тяхното дете, от възможност да се обсъдят с учителите конкретни теми.
Над 80 % от респондентите одобряват организирането на тематични родителски срещи, на които да се обсъждат определени теми и с експерти, се посочва в проучването.
Според 45% от родителите водещият проблем в образованието е… дисциплината на децата.
В това отношение родителите се държат силно консервативно, като одобряват мерки като връщането на оценката за поведение и овластяването на учителите да налагат повече наказания на децата.
Ключовите проблеми, свързани с учебното съдържание, са в учебния материал – според родителите той е твърде много; зле поднесен и разпределен сред твърде много учебници.
Основната тема, която вълнува най-много всички родители – 40%, е претовареният учебен материал, като 48 на сто от отговорилите са родители на деца в прогимназията. За 35% от участниците в проучването голям проблем е лошо поднесеният в учебниците материал. За почти всеки трети родител на дете I – IV клас голям проблем са многото учебници и лошо поднесеният в тях материал, се допълва в изследването.
Добра новина за отношенията учители – родители са високите оценки, които учителите получават по редица параметри – добра подготовка, преподавателски умения, уважение към деца и родители, внимание към децата.
Респондентите твърдо заявяват, че биха определили 70% от учителите на децата си като „добри учители“.
37% от родителите най-често казват, че не смятат, че в образованието има проблеми, свързани с учителите. Най-малко подкрепа това твърдение събира в София – 23 %, а най-много – 50 %, в селата.
Когато става въпрос за проблеми, свързани с учителите, водещото не е критика към качеството им на професионалисти, а най-вече в липсата на млади учители, като това се вижда като проблем най-силно в София и най-слабо в селата и малките градове.
„Необходимо е силно партньорство между учители и родители за емоционалното и социалното развитие на детето“, коментира по време на конференцията министър Галин Цоков.
Той посочи, че родителите имат важна роля за изграждането на нов облик на образователната система.
„Нашата идея е българското училище от ориентирано към изпитите и оценката да стане ориентирано към формиране на умения за живота и към даване на практически знания. Визията ни е да има баланс между формирането на академични умения и компетентности и благополучието на детето и ученика в рамките на класната стая. Няма как детето да е благополучно в училище, ако то не е благополучно в семейството и семейната среда“, изтъкна проф. Цоков.
Според него важна съвместна задача на образователните институции и родителите е така да се ориентират отношенията в семейството и след това училището, че да бъдат насочени към по-голям позитивизъм и да се работи за социалното и емоционалното развитие на детето.
Министър Цоков съобщи още, че през миналата учебна година над 6000 родители се включват в различни дейности за развитие на позитивна образователна среда и намаляване на агресията училище.
Дейностите се осъществяват в над 30 училища в страната по Националната програма „Стъпки заедно“ и са насочени към изграждане на позитивни отношения както между родители и учители, така и между децата в рамките на самите образователни институции чрез развитие на техните социални и емоционални умения. „Това е може би най-добрата превенция на агресията и насилието не само в рамките на училището, но и на нашето общество“, каза министър Цоков.
Като друг добър пример той посочи проекта „Равен достъп до образование в условия на кризи“. По него над 6100 родители се включиха в занимания в детските градини заедно с учителите и децата – различни игри, тематични арт работилници, кулинарни състезания, беседи и др. Целта бе предотвратяване на отпадане от образователната система и по-активно присъствие на децата в предучилищните групи.
„Има още много неща, които можем да направим заедно“, изтъкна министър Цоков. Едно от тях е свързано с проблема с прекомерната употреба на електронните устройства в класната стая, които децата ползват не за учебни цели, а за забавление. „Това е тема, по която можем да инициираме съвместна кампания между Министерството, синдикатите и родителски асоциации“, заяви министър Цоков. По думите му, това е процес, който трябва да започва още от ранна възраст и да се търси правилен баланс, защото понякога, когато децата тръгнат на училище, това започва да им пречи.
Министърът акцентира, че заедно с това обаче не трябва да се пренебрегват ползите от използването на дигиталните технологии в някои области на образованието и е много важно да се намира правилният баланс.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg