Отгатване на произволно намислено число, проверка на знанията за разположението и структурата на планетите, характерни особености на различни дървесни видове. Това са част от възможностите на различни игри, разработени с изкуствен интелект от шестокласници от бургаското ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“. Те бяха представени пред министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на посещението му в училището, съобщава пресцентърът на МОН.
В училището бе организирана и дискусия за навлизането на изкуствения интелект и изучаването му в класните стаи.
Участие в нея взеха директорите на СУ „Христо Ботев“ в Карнобат, ОУ „Светлина“ в с. Тополица и бургаските НЕГ „Гьоте“, ПГЕЕ „К. Фотинов“ и ПГ по механоелектротехника и електроника, както и директорът на дирекция „Образование“ в Община Бургас Катя Мишева.
„МОН трябва да започне дискусия с директорите и учители за нуждата от разработването на програма за изучаване възможностите на изкуствения интелект“, заяви проф. Цоков.
Според министъра това може да бъде свободно избираем предмет в гимназиален или прогимназиален етап. „Редица училища в България вече работят с учениците в тази сфера в различни форми на извънкласни дейности или в своите STEM кабинети. Това налага и въпросa – нужно ли е да се структурират и подпомогнат тези усилия“, обясни министърът.
Просветният министър коментира, че ако се върви в тази посока, това трябва да бъде практично ориентирана дисциплинa, в която учениците да се запознават с възможностите на различни инструменти и използването им.
„Изкуственият интелект ще промени много сфери от обществения ни живот и е много важно да подготвяме децата за тази трансформация“, каза още проф. Цоков.
Участниците в срещата споделиха и опита си в работата с изкуствен интелект и различни други инструменти за повишаване на дигиталните умения на учениците. Те коментираха, че бързите промени в тази сфера могат да променят начина, по който се извършват оценяването и формирането на различни изпитни материали.
„Новите тенденции няма да намалят ролята на учителя. Напротив, в много области ще го улеснят, но и ще повишат нуждата от работа за развитие на социално-емоционалните умения в децата“, подчерта министър Цоков.
Учениците от ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ показаха и други свои умения. Те са създали устройство, което измерва дали дишаме правилно, както и аналогия на известна игра, в която участникът отговаря на поставени въпроси, като натиска с краката си различни възможни отговори и комбинации.
Министърът ги поздрави за последователната работа и подчерта, че именно това трябва да се случи в класните стаи – децата да са ангажирани с това, което правят, и да развиват умения, които могат да използват и в реалния живот.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg