ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПАРАЛЕЛИ/ RESEARCH PARALLELS
Подходи и модели за изследване на социалната компетентност за целите на психолого-педагогическата диагностика
[Social Competence Psychological and Educational Diagnostics – Research Approaches and Models] /
Бистра Мизова / Bistra Mizova – стр. 1063
СРАВНИТЕЛНО ОБРАЗОВАНИЕ / COMPARATIVE EDUCATION
Училищни мрежи за обучение в Aнглия: условия за развитие
[School-Based Learning Networks in England: Conditions for Development]/
Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva – стр. 1095
Этапы становления и развития этнического компонента в содержании высшего педагогического образования в казахстане
[Formation and Development Stages of Ethnic Component in The Content of Higher Pedagogical Education in Kazakhstan] /
Шакира Мухтарова / Shakira Mukhtarova – стр. 1102
ПРОФЕСИОНАЛНА ПЕДАГОГИКА / PROFESSIONAL EDUCATION
Професия и професионална дейност – основни категории в професионалната педагогика /
[Profession and Professional Activity – Basic Categories in the Professional Training] /
Антонина Недкова / Antonina Nedkova – стр. 1117
Между вертикала и хоризонтала, или модел за обвързване между професионалната квалификация и кариерното развитие на учителите
[Between Vertical and Horizontal or Model for Binding Between Professional Qualifi cation and Career Development Of The Teachers] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova – стр. 1135
Непознатият Сократ: критика на Сократовата беседа в образованието /
[The Unknown Socrates: Criticizing the Socratic Dialogue in Education] /
Веска Гювийска / Veska Guviiska – стр. 1166
Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители
[Self-Assessment and Developmental Diffi culties in Children and Adolescents of Divorced Parents] /
Боряна Теодосиева / Boryana Teodosieva – стр. 1180
Речевото развитие на децата от подготвителната за училище група
[Talkative Development of Children From Pre-School Kindergarden Group] /
Величка Ихтиманска / Velichka Ihtimanska – стр. 1197
Детската градина – основен фактор за овладяване на българския език при децата билингви
[The Kindergarten – Main Factor in Mastering Bulgarian Language for Bilingual Children] /
Мария Игнатова / Maria Ignatova – стр. 1204
КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
Очаквана и полезна
[An Interesting and Useful Book] /
Емилия Василева / Еmilia Vassileva – стр. 1211
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 1213
ПОДХОДИ И МОДЕЛИ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА СОЦИАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ЗА ЦЕЛИТЕ
НА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ДИАГНОСТИКА
Бистра Мизова
Sofia University
Absract. Какво се крие зад конструкта социална компетентност, как би могъл да се използва за целите на психолого-педагогическата диагностична практика? Трудността да се отговори на тези въпроси произтича от многобройните препятствия пред изследователите от социалните и поведенческите науки, свързани с осмислянето, операционализацията и измерването на социалната компететност на различни етапи във възрастовото развитие и в непрекъснато променящия се глобален и локален социален контекст. В статията се прави обзор на теоретични подходи и операционални модели за разбиране на социалната компетентност, които биха могли да послужат за практико-приложни педагогически и психологически цели при нейното изследване.
Keywords: social competence, social skills, social relationships, interactions, social context
SOCIAL COMPETENCE PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL DIAGNOSTICS – RESEARCH APPROACHES AND MODELS
Abstract. What “social competence” is supposed to mean and how can it facilitate the psychological and educational diagnostics? These questions are not easy to answer due to the numerous obstacles THAT social and behavioral researchers encounter in respect to conceptualization, operationalization and measurement of the social competence in the different developmental stages.And within the constantly changing global and local social context as well. The author reviews the theoretical approaches and operational models, dealing with social competence that can promote attainment of practical and psychological research objectives.
Assist. Prof. Bistra Mizova, PhD
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education, Department Didactic
ПЕТОТО КОЛЕЛО НА ДЪРЖАВНАТА КОЛЕСНИЦА
Prof. Jordan Kolev, DSc.
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Представят се резултати от историко-педагогическо изследване за ефикасността на структурата, организацията и функционирането на Министерството на народното просвещение в историческия процес до средата на ХХ в.
Keywords. Ministry of Education, School Inspectorate, district school boards, school boards, Academic Council.
THE FIFTH WHEEL CHARIOT OF STATE
Abstract. The results of historical and educational researches on effectiveness of the structure, organization and functioning of the Ministry of Education in the historical process to mid-twentieth century are presented. The author is a professor in South-West University “Neofi t Rilski“ – Blagoevgrad. Faculty of Pedagogy. Professor of History of Pedagogy and Bulgarian Education. Doctor of pedagogical sciences.
Prof. Jordan Kolev, PDS
Neofi t Rilski South-West University
Faculty of Pedagogy
УЧИЛИЩНИ МРЕЖИ ЗА ОБУЧЕНИЕ В АНГЛИЯ: УСЛОВИЯ ЗА РАЗВИТИЕ
Александра Ковачева
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Статията предлага анализ на начина на ръководство и създаване на условия за развититето и усъвършенстването на мрежите от училища в Англия, който да бъде полезен за изграждане на подобни училищни мрежи и в България. Определят се пет ръководни дейности, насочени към улесняване на мрежата. Те са: ухажване; изравняване, или създаване на хоризонтална структура; действащи контакти; внедряване и осигуряване на постиженията; пренасочване. В международен план мрежата се очертава все повече като организационна форма за професионално развитие и подобряване на училището, за да осигури по-доброто осъществяване на потребностите на своите ученици!
Keywords: schools, network growth, England, network leadership, facilitation, school improvement networks
SCHOOL-BASED LEARNING NETWORKS IN ENGLAND: CONDITIONS FOR DEVELOPMENT
Abstract. This article offers an analysis of the management and creation of the conditions for the development and school improvement networks in England. It’s useful for the development of such school networks in Bulgaria too. Five leadership activities focused on facilitating networks were identifi ed. These are: courting; working for partner alignment; connecting; embedding and harvesting; refocusing. Internationally, the network is emerging as an increasingly common organisational form as well as a method for professional development and school improvement because of better serve pupil need!
Alexandra Kovacheva
Master Degree, Educational Management
South-West University „Neofi t Rilski“ – Blagoevgrad
ЭТАПЫ СТАНОВЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ ЭТНИЧЕСКОГО КОМПОНЕНТА В СОДЕРЖАНИИ
ВЫСШЕГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В КАЗАХСТАНЕ
Шакира Мухтарова
Карагандинский государственный университет им. Е.А. Букетова
Absract. В статье рассматриваются этапы становления и развития этнического компонента в содержании высшего педагогического образования в Казахстане. Во введении обоснована актуальность проблемы и цель исследования, дано определение понятия „этнический компонент в содержании высшего педагогического образования“. В основной части статьи автор дает характеристику этапов, при этом обращая особое внимание на первый и четвертый этапы в разработанной периодизации. В заключении раскрыта современная политика государства в области этнокультурного образования в Республике Казахстан, направленная на воспитание поликультурной личности, формирование многоязычного индивида. Приведен демократический курс Республики Казахстан на новую мировоззренческую установку на духовность и возрождение национально-культурных ценностей, способствующих консолидации казахстанского общества. Ключевые слова: этнический компонент, содержание высшего педагогического образования, этапы становления и развития, поликультурная личность.
Keywords: ethnic component, content of higher pedagogical education,formation and development stages, multicultural personality.
FORMATION AND DEVELOPMENT STAGES OF ETHNIC COMPONENT IN THE CONTENT
OF HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION IN KAZAKHSTAN
Abstract. The article highlights formation and development stages of an ethnic component in the content of higher pedagogical education in Kazakhstan. In the introduction the topicality of the issue and the research aim are proved, the defi nition of the concept “an ethnic component in the content of higher pedagogical education“ is evolved. In the main part of the article the author gives the characteristics of stages paying a special attention to the fi rst and fourth stages in the developed periodization. In the conclusion the modern policy of the state in the fi eld of ethnocultural education in the Republic of Kazakhstan has been revealed, that is aimed at bringing up a multicultural personality, as well as forming a multilingual individual. The author shows the democratic course of the Republic of Kazakhstan headed at the new world outlook on spirituality and revival of national and cultural values promoting consolidation of Kazakhstan society.
Prof. Dr. Shakira Mukhtarova
Buketov Karaganda State University
8 Universitetskaya Street
ПРОФЕСИЯ И ПРОФЕСИОНАЛНА ДЕЙНОСТ – ОСНОВНИ КАТЕГОРИИ В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПЕДАГОГИКА
Антонина Недкова
Университет „Проф.д-р Асен Златаров“
Колеж по туризъм – Бургас
Absract. Статията разглежда педагогически интепретации и гледни точки на учени и педагози относно категориите „професия“ и „професионална дейност” с цел диференциране на съдържателното ниво на понятията, характеризиращо тяхната специфичност и неповторимост. Теоретичното анализиране и систематизиране на категориите позволява да се определят качествените характеристики на компетентността като принципно изискване за ефективно изпълнение на всяка трудова дейност.
Keywords: profession, professional activity, competence, professional competence
PROFESSION AND PROFESSIONAL ACTIVITY – BASIC CATEGORIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING
Abstract. The article goes into pedagogical intrepretations and points of view of scientists and pedagogues, regarding categories “profession”/”occupation” and ”professional activity” in order to differentiate the instructive level of the concepts, characterizing/describing their specifi city and uniqueness.
Antonina Nedkova, PhD
Assen Zlatarov Univesity, College of Tourism
МЕЖДУ ВЕРТИКАЛА И ХОРИЗОНТАЛА, ИЛИ МОДЕЛ ЗА ОБВЪРЗВАНЕ МЕЖДУ ПРОФЕСИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ
И КАРИЕРНОТО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ
Илиана Петкова
Sofia University
Absract. Настоящата статия разглежда проблема за професионалното и кариерното развитие на учителите. Анализът е в две посоки – нормативна и научноизследователска. Направеният анализ на законовата уредба очертава наложените от държавата параметри за кариерно развитие на учителите, а научните изследвания показват становището на учителите за нейната приложимост в реалната практика. В анализа на данните откриваме разминаване между заложеното в държавната рамка за кариерно развитие и мнението на самите учители, необходимостта от разработване на по-ясен механизъм на съотношение, на взаимовръзка между израстването в длъжност и съществуващите сега професионалноквалификационни степени. Предлага се авторов модел за обвързване на професионалноквалификационните степени и степените за кариерно израстване.
Keywords: teacher, model for professional and kareer development
BETWEEN VERTICAL AND HORIZONTAL OR MODEL FOR BINDING BETWEEN PROFESSIONAL
QUALIFICATION AND CAREER DEVELOPMENT OF THE TEACHERS
Abstract.The present article examines the problem for professional and career development of the teachers. The analysis is two-way-normative and research. The analysis of the legal framework describes the parameters enforced by the state for career development of the teachers, the scientifi c researches-describe the the teachers` point of view for its practical application. The data analysis shows discrepancy between the state frame for career development and the opinion of the teachers, the necessity of development of more clear mechanism of interaction, of mutual connection between growing up in career and the existing professional-qualifi cation degrees. The article shows a model for interaction of professional-qualifi cation degrees and the degrees of the career development. Valuable and useful book.
Assist.prof. Iliana Petkova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy
КАК ДА ПРЕВЪРНЕМ КЛАСНАТА СТАЯ В СЦЕНА, НА КОЯТО ДЕЦАТА УЧАТ. ДРАМА-ТЕХНИКИ
Радка Василева
Софийски университет „Св. Климeнт Охридски“
Absract. Съдържанието на статията е ориентирано към популяризиране на авторов опит в образователната драма. Теоретично са обосновани основни понятия в обучението чрез драма и са представени драма-техники като ориентираща програма за цялостната реализация на драма-модел.
Keywords: drama, drama technique, play, role plays and improvisation, educational theater
HOW TO TRANSFORM THE CLASSROOM INTO A STAGE, WHERE THE CHILDREN CAN STUDY. DRAMA TECHNICS
Abstract. The main objective is to promote the author’s experience in educational drama. Theoretically be justifi ed basic concepts in learning through drama and drama techniques are presented as an orientation program for the full realization of drama model.
Associate professor Radka Vassileva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy
Department of Didactics
НЕПОЗНАТИЯТ СОКРАТ:КРИТИКА НА СОКРАТОВАТА БЕСЕДА В ОБРАЗОВАНИЕТО
Веска Гювийска
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Сократовият метод, Сократова беседа и Сократическият диалог често се използват като синоними в образованието. Но те не са еднозначни понятия, най-малкото поради жанровата си специфика и принадлежността им към категории от различен порядък – философски, езиковедски, педагогически. Настоящото изследване прави опит на базата на различни концепции и използвани технологични процедури да направи критика на Сократовата беседа в образованието. Критическият прочит не е самоцел, а необходимост, свързана с неправомерно използване и смесване на понятия, както и технологизиране на философски идеи, каквато е идеята за Сократическия диалог. Посланието на изследването е да оценим сократистиката като явление, което е пригодно и в образованието, само когато сме в състояние да промислим „майевтиката“ на Сократ не като поучение, а като вдъхновение на Словото,
което търси истината.
Keywords: Socratic Method, Socratic Dialogue, concept, technology, objection, additional critics, truth, specifi cation, trial, model talent.
THE UNKNOWN SOCRATES: CRITICIZING THE SOCRATIC DIALOGUE IN EDUCATION
Abstract. The Socratic method, the Socratic dialogue and the Socratic discussion are often used as synonyms in education. These are, however, by no means synonyms because they belong to different genres and have specifi cs as they belong to categories of different scientifi c fi elds: philosophy, linguistics and educational. The present study is an attempt to criticize the Socratic dialogue and its employment in education on the bases of different concepts and technical procedures involved. The critical analysis is not only the aim of this study, but also a necessity defi ned by the inappropriate use, mixing of notions and the technologization of philosophical ideas such as the idea of the Socratic dialogue. The message of this study is the appreciation of the phenomenon of Socrates which is only employable in education when we have realized that Socrates’ maieutics is not lesson but an inspiration of the Word which seeks the truth.
Ph.D Veska Guviiska
Neofi t Rilski South-West University
Faculty of Pedagogy
САМООЦЕНКА И ТРУДНОСТИ В РАЗВИТИЕТО ПРИ ДЕЦА И ЮНОШИ НА РАЗВЕДЕНИ РОДИТЕЛИ
Боряна Теодосиева
Обединено детско заведение „Ян Бибиян“ – София
Absract. В статията се разглеждат съвременните възгледи за структурата на семейната институция и в частност за развода като често срещано явление през последните години. Представени са изследвания на различни автори относно самооценката и трудностите в развитието при децата на разведени родители. Изложението запознава с проведено емпирично изследване по темата през месецитеаприл-май 2011 г. Предмет на обсъждане е съвкупността от 149 изследвани лица с въпросник на Р. Гудман за трудности в развитието, 20 изследвани лица с теста „Кой съм аз?“ и 74 изследвани деца с рисувателния тест „Моето семейство“. В заключението са изведени най-важните изводи за психологическата практика, дефицитите, както и перспективите за търсене на бъдещи изследователски хоризонти. Направен е опит да се изведат насоки към родителите по отношение на това, как да се възпитават децата така, че те да растат уверени в себе си. Представени са също така различни пътища и средства за превенция на негативните последици от развода върху децата чрез работата на семейните консултанти и терапевти с цел съхранение на семейството.
Keywords: divorce, self esteem, positive parenting, prevention
SELF-ASSESSMENT AND DEVELOPMENTAL DIFFICULTIES IN CHILDREN AND ADOLESCENTS OF DIVORCED PARENTS
Abstract. The present article discusses current views on the structure of the family institution and in particular the divorce as prevalent in recent years. It presents studies of different authors on similar topic. The article is based on empirical researches, conducted on the topic during the months of April-May 2011. Subject of discussion is the sum of 149 respondents with a questionnaire of R. Goodman, 20 persons tested with the test, “Who am I?“ аnd 74 children studied drawing test “My family“. The conclusions drawn are the most important psychological implications for practice, defi cits and the prospect of future research horizons. An attempt to derive guidelines for parents, regarding how to educate children so that they grow confi dent. Presented are also other ways and means to prevent the negative effects of the divorce for the children through the work of family counselors and therapists in order to preserve the family.
Boryana Teodosieva
Kindergarten „Yan Bibiyan“
РЕЧЕВОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПОДГОТВИТЕЛНАТА ЗА УЧИЛИЩЕ ГРУПА
Величка Ихтиманска
Целодневна детска градина „Пролет“ – Пазарджик
Abstract.. Настоящото изследване има за цел да установи речевата готовност на 5–6 и 6–7-годишните деца за училище. Споделеният опит може да бъде полезен за колегите от подготвителните групи с изведената изследователска методика за установяване равнището на тази готовност в отделните аспекти на входно и изходно ниво и с модела на математическа обработка. Тестовете са примерни,
инструментариумът е съобразен с индивидуалната и груповата компетенция на децата. Анализът на резултатите способства за установяване на равнището на речевата готовност на децата от подготвителна за училище група и планиране на работата по отделните направления. Проблемът е особено актуален по отношение на осъществяване на плавен, безболезнен преход на децата за училище
и с препоръките за продължаване на работата по отношение на развитието на граматичната и семантичната страна на езика и речта в първи клас.
Keywords: talkative readiness, grammatical development, semantic development, language, speech, easy transition to school for children.
TALKATIVE DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM PRE-SCHOOL KINDERGARDEN GROUP
Abstract. This summary aims to establish the talkative preparation of 5–6 year-old and 6–7 year-old children. The shared experience may be useful for the colleagues from pre-school groups. The experience is based on a research methodology for establishing the level of this preparation into particular aspects of incoming and outgoing levels, as well as mathematical processing model. Tests are illustrative, tools have been considered with individual and group competence of the children. The analysis of the results forwards to the establishment of talkative preparation level of the children from pre-school group, as well as for planning the work into separate aspects. The issue is particularly pressing in regard to a smooth and easy transition to school for children. Therefore recommendations for continuance of work in regard to the grammatical and semantic development of language and speech in fi rst class lessons should be take into consideration.
Velichka Ihtimanska
Kindergarten „Prolet“
ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ОСНОВЕН ФАКТОР ЗА ОВЛАДЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК ПРИ ДЕЦАТА БИЛИНГВИ
Мария Игнатова
Обединено детско заведение „Деница” – Пещера
Absract. Настоящата статия представя какъв важен фактор е детската градина за децата роми по отношение на овладяването на българския език. За децата, невладеещи български език, детската градина е не само приемлива среда за усвояване на езика, но и среда за създаване на подходящи условия, които да стимулират детската речева, емоционална и двигателна активност в различни ситуации. Опознавайки децата, ние преднамерено и непреднамерено изграждаме речева култура, като взаимодействаме не само с децата, но и с техните родители. Възпитанието, независимо от неговото качество, което дава всяко семейство, продължава в детското заведение. В него детето се въвежда от най-ранна възраст, ежедневното контактуване не само с децата, но и с техните родители
е възможност за учителите да изискват от родителите да говорят на български език с децата – в дома, на улицата, на разходка.
В детската градина се овладяват определени езикови знания и умения. Овладяват се комуникативно-речеви компетентности, в което се изразява и комплексният характер на обучението.
Keywords: child`s personality, bilingualism, language development.
THE KINDERGARTEN- MAIN FACTOR IN MASTERING BULGARIAN LANGUAGE FOR BILINGUAL CHILDREN
Abstract. The present article is on that how important is the kindergarten for the gipsy children, regarding the mastering of the Bulgarian language. In the kindergarten defi nite knowledge and skills are gained. Communicative skills are gained, which expresses the complex character of the training.
Maria Ignatova
Kindergarden „Denitza
Емилия Василева
Sofia University
Absract. Книгата „Етнопсихологически модел на образователното взаимодействие“ съдържа нови научни проникновения в научното поле на етнопсихологията и българската образователна практика и споделя ценен изследователски опит.
Keywords: ethnopsychology, ethnopsychological model
AN INTERESTING AND USEFUL BOOK
Abstract. The book „Ethnopsychological model of the educational interaction“ contains new scientifi c insights in the fi eld of the ethnopsychology and the Bulgarian educational practice, and shares valuable research experience.
Prof. Dr. Emilia Vassileva
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy