НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ “ЯНУШ КОРЧАК– ГРАЖДАНИН НА СВЕТА” /
SCIENTIFIC CONFERENCE “JANUSZ KORCZAK – CITIZEN OF THE WORLD”
ПОЗДРАВЛЕНИЯ / GREETINGS – стр. 1386
ЯНУШ KОРЧАК – ВЕЛИК ХУМАНИСТ И ПЕДАГОГ /
JANUSZ KORCZAK – GREAT HUMANIST АND PEDAGOGUE – стр. 1394
ЕВОЛЮЦИЯ НА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО /
EVOLUTION OF THE RIGHTS OF THE CHILD – стр. 1404
Законът на Корчак за социално приобщаване на децата. Детско гражданство
[The Korczak’s Right to Social Participation of Children the Citizenship of Children] /
Марек Михалак / Marek Michalak – стр. 1406
ЯНУШ KОРЧАК – ВЕЛИК ХУМАНИСТ И ПЕДАГОГ /
JANUSZ KORCZAK – GREAT HUMANIST АND PEDAGOGUE
Модел на социално възпитание в творчеството на Януш Корчак
[Models of Social Education of Janusz Korczak Work] /
Траян Попкочев / Trayan Popkochev – стр. 1416
За детето, детството или наука за него?
[For the Child, Childhood and the Children Research?] /
Албена Чавдарова / Albena Chavdarova – стр. 1426
Log in to read the full text[/emember_protected]
On the Rights of Small Children Raised Outside Families /
Maria Kolankiewicz – стр. 1434
Съвременен отзвук на посланията на Януш Корчак за детството, децата и техните права
[Contemporary Echo of the Janusz Korczak`s Messages for the Childhood, Children and Their Rights] /
Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova – стр. 1445
Log in to read the full text[/emember_protected]
“Restless Boys” by Janusz Korczak. Seven Portraits /
Małgorzata Chrobak – стр. 1453
Януш Kорчак – душата на детето
[Janusz Korczak – Hеаrt of the Child] /
Валентин Вергилов / Valentin Vergilov – стр. 1462
ТЕОРЕТИЧНИ И НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
THEORETICAL AND SCIENTIFICAL RESEARCHES
Динамика на отношението: емоционална интелигентност – етнически предразсъдъци и стереотипи /
[Dynamics of Relationship: Emotional Intelligence – Ethnic Prejudices and Stereotypes] /
Елена Витанова / Elena Vitanova – стр. 1478
Диагностика и профилактика суицидального поведения школьников и молодежи /
[Diagnosis and Prevention of Suicidal Behaviour of School Children and Youth] /
Gulmira Kassen, Aigerim Mynbayeva – стр. 1497
Възгледи на учениците за правото, закона и наказанията
[Views of the Students for the Right, the Law and the Penalties] /
Наталия Витанова / Natalia Vitanova – стр. 1509
Технологичен модел на развлечението като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина
[Technological Мodel of Еntertainment Used as an Additional form of Pedagogical Interaction in the Kindergarten] /
Галина Благомилова / Galina Blagomilova – стр. 1521
ЕВРОПЕЙСКИ ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА В РЕЛИГИОЗНОТО ОБРАЗОВАНИЕ /
EUROPEAN TENDENCES AND CHALLENGES IN RELIGIOUS EDUCATION
Мултикултурен контекст на европейското религиозно образование – тенденции и предизвикателства
[Multicultural Сontext of European Religious Education – Trends and Challenges] /
Магдалена Легкоступ / Magdalena Legkostup – стр. 1542
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ANNUAL CONTENTS – стр. 1554
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 1565
МОДЕЛ НА СОЦИАЛНО ВЪЗПИТАНИЕ В ТВОРЧЕСТВОТО НА ЯНУШ КОРЧАК
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград
Absract. В статията педагогическите възгледи на големия педагог, лекар и писател Януш Корчак се разглеждат през призмата на някои от тематичните полета на социалната педагогика. Задачата е да се очертаят характеристики на неговия дълбоко хуманен и оригинален модел на социално възпитание, който е продуктивен стимулатор за развитие на социалното възпитание и неговото теоретично осмисляне.
Keywords: Janusz Korczak, views on human, grounds of social education, areas of social education
MODELS OF SOCIAL EDUCATION OF JANUSZ KORCZAK`S WORK
Abstract. In the article pedagogical views of the great educator, physician and writer Janusz Korczak are viewed through the prism of some of the thematic fields of social pedagogy. The task is to outline the characteristics of his deeply humane and original model of social education and is productive stimulus for the development of social education and its theoretical understanding.
Ass. Prof. Trayan Popkochev
South-West University „Neofi t Rilski“
ЗА ДЕТЕТО, ДЕТСТВОТО ИЛИ НАУКА ЗА НЕГО?
В памет на Януш Корчак – по повод 70 г. от неговата смърт
и 100 г. от създаването на „Дом за сираци“ във Варшава
Албена Чавдарова
Sofia University
Absract. В статията се изследва т.нар. берлински период на Януш Корчак (1907/1908), когато той прави своята следдипломна квалификация. Под влияние на идеите на появяващите се по това време „модерни“ научни области: педология, педиатрия, детска психология, лечебна (специална) педагогика, психиатрия, психоанализа и др., с които той се запознава в германската столица, Корчак оформя своите възгледи за детето и детството. Те се различават от тогавашната представа за изследване на детето, като по този начин Корчак създава една „нова педагогика“, която не разглежда детето такова, каквото трябва да бъде, а такова, каквото е.
Keywords: child, childhood, children research, new concept, education
FOR THE CHILD, CHILDHOOD AND THE CHILDREN RESEARCH
Abstract. The article reviews the postgraduate study time (1907/1908) from Janusz Korczak when hi makes in Berlin. Under die infl uence of“modern“ ideas at the beginning of twentieth century such as penology, pediatrics, child psychology, curative education, psychiatry, psychoanalysis a.o., formed Korczak his views about the child and the childhood. They are different from the perception of study of child at the time. Hereby Korczak creates a“new education“, which is not seen as such a child should be and the way it is.
Prof. Dr. Habil. Albena Chavdarova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Department History of Education and Management
СЪВРЕМЕНЕН ОТЗВУК НА ПОСЛАНИЯТА НА ЯНУШ КОРЧАК ЗА ДЕТСТВОТО, ДЕЦАТА И ТЕХНИТЕ ПРАВА
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova
Sofia University
Absract. В статията се търсят съвременни отражения на посланията на Януш Корчак за детството и децата, които стоят в основата на идеите за правата на децата, по-конкретно – правото на детето да бъде уважавано и правото на детето да бъде това, което е. Тезата е, че тези текстове на Корчак звучат изключително съвременно и имат своите проекции в днешната педагогическа практика във възпитателен и образователен контекст.
Keywords: Janusz Korczak, childhood`s reality, children`s rights
CONTEMPORARY ECHO OF THE JANUSZ KORCZAK`S MESSAGES FOR THE CHILDHOOD, CHILDREN AND THEIR RIGHTS
Abstract. In the paper are presented some contemporary refl ections of Janusz Korczak`s messages for the childhood and children that are in the base of the ideas for the children`s rights, more concretely – the right of the childe to be reputable and the right of the child to be such as it is. The thesis is that these Korczak`s texts sound exceptionally as contemporary and have their projections in the today`s pedagogical practice in the educational context.
Assoc. Prof. Dr. Habil Siyka Chavdarova-Kostova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Pedagogy
„RESTLESS BOYS“ BY JANUSZ KORCZAK. SEVEN PORTRAITS
Małgorzata Chrobak
Institute of Polish Philology
Abstract. The article presents a view on Korczak as a man, writer and pedagogue, as well as on the characters of his children’s novels in two contexts: cultural-anthropological, and from the perspective of a contemporary literary discourse. The author of this paper analyzes various statements of Korczak (dedications, prefaces, extracts from his Diary), private photographs, as well as Korczak’s children’s novels (King Matt the First, King Matt on a Desert Island, Kaytek the Wizard, Little Jack’s Bankruptcy).
Keywords: сhildren’s literature, anthropology of childhood, literature and education, Janusz Korczak’s literary output for children
Ph.D. Małgorzata Chrobak
Institute of Polish Philology
Pedagogical University named after
the National Education Commission in Cracow
ЯНУШ КОРЧАК – ДУШАТА НА ДЕТЕТО
Валентин Вергилов
Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград
Absract. Тезата на автора е, че социалният педагог и писател Януш Корчак достига невиждани висоти на въображението и волята, което му позволява да бъде свободен и независим човек. Той отдава живота си на една велика кауза – да съдейства на децата и те да станат свободни и независими хора. Това се доказва от неговите идеи и експерименти, които не само надхвърлят своето съвремие, а остават като прекрасно педагогическо наследство за обществата от всички епохи.
Keywords: childhood, rights, love, respect, trust, autоnomy
JANUSZ KORCZAK – HEART OF THE CHILD
Abstract. Author`s thesis is the social pedagogue and the writer Janusz Korczak reaches historic highs of imagination and will, which allows him to be free end independent person. He gives life to a great cause – to help the children and they become free and independent people. This is evidenced by his ideas and experiments that not only exceed its modern and remain wonderful educational legacy for communities of all ages.
PhD (Pedagogy) Valentin Vergilov
South-West University „Neofi t Rilski“
ДИНАМИКА НА ОТНОШЕНИЕТО: ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ – ЕТНИЧЕСКИ ПРЕДРАЗСЪДЪЦИ И СТЕРЕОТИПИ
Елена Витанова
Министерство на образованието, младежта и науката
„Ако раждането на живота е невъзможно без свещената
мисия на Майката, то развитието на живота е
невъзможно без свещената мисия на Учителя.“
Из „Харта на българския учител“
София, 1981 г.
Absract. Изучаването на съвременните аспекти на интеркултурния диалог и неговата резултативност в образованието в съществена степен са предпоставени от познаването на особеностите на личността на учителя. Изследванията на личностните компетентности на учителя в условията на мултикултурна образователна среда са в начална фаза. Това е недостатъчно проучен проблем и неговите теоретични и практически измерения в контекста на интеркултурната образователна перспектива подлежат на сериозно развитие и прогрес. Цел на изследването е да се установи дали съществува обратна и съществена връзка между емоционалната интелигентност на учителя и неговите етнически стереотипи и предразсъдъци. Резултатите от изследването представляват добра база за провеждане на работно обучение и консултации по интеркултурно образование на педагогическите субекти в условията на съвременното образование.
Keywords: intercultural education, emotional intelligence, ethnic prejudices and stereotypes
DYNAMICS OF RELATIONSHIP: EMOTIONAL INTELLIGENCE-ETHNIC PREJUDICES AND STEREOTYPES
Abstract. The examination of modern aspects of intercultural dialogue and its effectiveness in the education are substantially presupposed by knowing the
characteristics of the personality of the teacher. The studies related to the personal competences of the teachers in multicultural educational environment conditions are in the initial phase. This problem is not studied enough and its theoretical and practical dimensions in the context of the intercultural education perspective are subject of signifi cant development and progress. The objective of the study is to determine whether there is a feedback and a
signifi cant relationship between the teacher’s emotional intelligence and his/her ethnic stereotypes and prejudices. The survey results provide a good basis for training and consultancy on intercultural education for the pedagogical subjects.
Elena Vitanova
Chief expert
Department of Policy Development,
Analysis and Assessment
Ministry of Education, Youth and Science
ДИАГНОСТИКА И ПРОФИЛАКТИКА СУИЦИДАЛЬНОГО ПОВЕДЕНИЯ ШКОЛЬНИКОВ И МОЛОДЕЖИ
Gulmira Kassen, Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Absract. Вопросы физического и психологического здоровья общества актуальны для ХХI века. В условиях транзитного общества, изменений ценностей, расслоения социума выросло новое поколение независимого Казахстана. С одной стороны, это активное и прагматичное поколение next, с другой – оно, как и современное общество, подвержено экологическим и психологическим проблемам. Проблема суицида в казахстанском обществе достаточно актуальна последние пять лет, обсуждаема и исследуема. В статье предлагается педагогическая стратегия профилактики суицидального поведения; разработаны диагностические методики суицидальных намерений школьников и студентов. Данные методики апробированы в школах города Алматы, приведены результаты апробации. Доказано, что адаптированные авторами методики могут обеспечить своевременную экспресс-диагностику суицидального поведения, полезную для организации дальнейшей работы с молодежью „группы риска“. Исследование проводится в рамках выполнения фундаментального научного проекта Министерства образования и науки Республики Казахстан „Научно-теоретические основы и профилактика проблем суицида среди молодежи“.
Keywords: the value of personality, professional activity of the teacherpsychologist, suicidal behavior, suicide risk and designs, suicidal intentions,
pedagogical prevention strategy
DIAGNOSIS AND PREVENTION OF SUICIDAL BEHAVIOUR OF SCHOOL CHILDREN AND YOUTH
Abstract. Issues of physical and psychological health of the society are the most relevant for the twenty-fi rst century. In the conditions of transit of the company, changes of values, stratifi cation of the society has grown a new generation of independent Kazakhstan. On the one hand, it is the active and pragmatic generation next, on the other, it, as a modern society, is subject to environmental and psychological problems. The problem of suicide in the Kazakh society it is enough actual last fi ve years, discussed and rechecked. In the article proposes a pedagogical strategy for the prevention of suicide behavior; development of diagnostic methods of suicidal ideation schoolchildren and students. These methods have been tested in schools of the city of Almaty, the results of the approbation. It is proved that adapted by the authors of the methodology can provide timely Express-diagnostics of suicidal behavior, useful for the organization of further work with the youth of the „group of risk“. The research is being conducted in the framework of the fundamental research project of the Ministry of education and science of the Republic of Kazakhstan, „The scientifi c-theoretical basis and prevention of the problem of suicide among young people“.
Acc. Prof. Gulmira Kassen
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
ВЪЗГЛЕДИ НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА ПРАВОТО, ЗАКОНА И НАКАЗАНИЯТА
Prof. Dr. Natalia Vitanova
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. В статията са представени резултатите от проучване на мнението на учениците за правото, закона и наказанията. За целите на изследването са използвани познати на учениците юридически случаи от българската действителност. За да не бъдат отговорите необмислени и повърхностни, от децата се иска писмено да изразят своето мнение.
Keywords: students, right, penalties, law, crime
VIEWS OF THE STUDENTS FOR THE RIGHT, THE LAW AND THE PENALTIES
Abstract. In this article are presented results from a survey of the views of students for the right, law and penalties. For the purposes of the study the knowledge of the children legal cases is used. For not to being hasty and superfi cial, the responses of children are written and express their opinion.
Natalia Vitanova
Associate Professor, Ph.D.
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavsкi“
Faculty of Education
ТЕХНОЛОГИЧЕН МОДЕЛ НА РАЗВЛЕЧЕНИЕТО КАТО ДОПЪЛНИТЕЛНА ФОРМА НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
В УСЛОВИЯТА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Галина Благомилова
Целодневна детска градина „Звънче“, Шумен
Absract. Статията разглежда нова педагогическа технология на развлечението като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина, с нейните особености и алгоритъм. В самия технологичен модел, както и в приложението му, има предпоставки, стимулиращи проявленията на толерантност в много нейни измерения, включително и междуетнически. Педагогическата технология на развлечението в детската градина обединява личности от различни възрасти в аспект художествена изява и творческо търсене.
Keywords: entertainment, pedagogical method, chaild, pedagogical interaction, tolerancy, art expression
TECHNOLOGICAL MODEL OF THE ENTERTAINMENT USED AS AN ADDITIONAL FORM OF PEDAGOGICAL
INTERACTION IN THE KINDERGARTEN
Abstract. The article reviews a new entertainment method used as an additional form of interaction in the kindergarten with its issues and patterns. Within the method there are preconditions stimulating all kind of tolerance including multiethnic. The pedagogical model of entertainment in the kindergarten unites different persons at different ages for artistic expression creativeness
Galina Blagomilova
1st daytime kindergarten „Zvanche“
Shumen, Bulgaria
МУЛТИКУЛТУРЕН КОНТЕКСТ НА ЕВРОПЕЙСКОТО РЕЛИГИОЗНО ОБРАЗОВАНИЕ – ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Магдалена Легкоступ
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. В статията се представя значението на мултикултурния контекст на европейското религиозно образование като предизвикателство, което очертава неговите актуални тенденции и перспективи на развитие. Тук водещо значение има адаптирането на обучението по религия към новите реалности на културно и етническо разнообразие. Това е предизвикателство, превърнало се в актуален изследователски проблем не само на педагогическите изследвания, но и на съвременната европейска образователна политика, трансформираща религиозното образование от монолог на вярата в инклузивно обучение чрез религиозните измерения на интеркултурния диалог.
Keywords: religious education, multicultural context, modern European education policy, intercultural dialogue
MULTICULTURAL CONTEXT OF EUROPEAN RELIGIOUS EDUCATION – TRENDS AND CHALLENGES
Abstract.This paper describes the importance of multicultural European context for religious education as a challenge, which outlines its current trends and development prospects. Here the paramount importance is the adaptation of teaching religion to the new realities of cultural and ethnic diversity. This is a challenge that has become a topical research problem not only of pedagogical research, but also of modern European education policy that transformed religious education from monologue belief in inclusive education by religious dimension of intercultural dialogue.
Senior Lecture Magdalena Legkostup, PhD
St Cyril and St Methodius University of Veliko Turnovo