СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
Към читателя / Editorial /
Емилия Василева / Emiliya Vasileva – стр. 9
ОБРАЗОВАНИЕТО В ОБЩИНА ШУМЕН – РЕАЛНОСТ И ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ /
EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
Единство на местна власт и обществен интерес – основа на управление на образователните институции в община Шумен
[Unity of Local Government and Public Interest – Basic Management of Education in the Municipality] /
Красимир Костов / Krasimir Kostov – стр. 12
ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕП. КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ” /
KONSTANTIN PRESLAVSKY UNIVERSITY OF SHUMEN
Шуменският университет – един от петте класически университета у нас
[Shumen University – One of the Five Classic Universities in Bulgaria]/
Маргарита Георгиева / Margarita Georgieva – стр. 16
Шумен – просветен център през Възраждането
[Shumen-Educational Center During the Renaissance] /
Снежана Въчева / Snezhana Vacheva – стр. 19
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ У ДЕЦАТА В УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА /
THE PREVENTION OF AGGRESSIVE CHILDREN`S BEHAVIOR IN SCHOOL AND KINDERGARTEN
Научно-практическа конференция „Превенция на агресията в предучилищна възраст” (8-9 ноември 2012 г.) /
Scientifi c-Practical Conference “Prevention of Aggression in Preschool” (8-9 November 2012)
Поздравление на г-жа Живка Тонева, Зам.- кмет „Култура, просвета и образование”, община Шумен /
Welcoming Speech from Mrs. Zhivka Toneva, Deputy Mayor of Culture and Education, Municipality of Shumen – стр. 30
Агресията и насилието в училище
[Aggression and Violence at School] /
Иван Иванов / Ivan Ivanov – стр. 35
Агресията и враждебността в предучилищна възраст
[Aggression and Hostilities Observed in Children of Pre-school Age] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – стр. 58
Местната власт и социалните фактори за превенция на агресията сред децата отпредучилищна възраст
[Local Government and Social Factors Prevention Aggression among Preschool Children] /
Найден Косев / Nayden Kosev – стр. 65
Програмазапревенциянаагресивнотоповедениепридецатаотпредучилищна възраст (общинаШумен, 2010 – 2012 година)
[Program for Prevention of Aggressive Behavior of the Children in Pre-School Age (Municipality of Shumen, 2010 – 2012)] /
Йорданка Димитрова / Yordanka Dimitrova – стр. 70
Ролята на психолога в детската градина при работа с деца от предучилищна възраст с агресивни прояви в поведението
[The Role ot the Psychologist in Kindergarten in his Work with Children with Aggressive Behavior] /
Диляна Михайлова / Dilyana Mihailova – стр. 76
Интерактивни игри за превенция на агресивното поведение
[Interactive Games for Prevention Aggressive Behavior of Children] /
Димитрина Минева, Даниела Борисова / Dimitrina Mineva, Daniela Borissova – стр. 80
Как родителите се справят с агресивните и гневни изблици на своите деца
[How Parents are Dealing with the Aggression and Anger Outbursts of their Children] /
Яна Жечева / Yana Zhecheva – стр. 86
Взаимодействието в детската градина чрез интерактивните игри
[Interactive Games Versus Aggression] /
Веселина Савова / Veselina Savova – стр. 90
Изкуството за превенция агресивното поведение на децата
[Art for Prevention of Child Aggressive Behavior] /
Евгения Миланова, Виолета Николова, Величка Радева / Evgenia Milanova, Violeta Nikolova, Velichka Radeva – стр. 94
Милосърдието и благотворителността като средство за превенция на агресията в предучилищна възраст
[Compassion and Charity as a Tool for Prevention of Agression in Pre-School Age] /
Евгения Цветанова / Evgeniya Tsvetanova – стр.103
Превенция на агресията у децата чрез дейностите на детската градина
[Child Aggression Prevention through Kindergarten Activities] /
Илиана Пантелеева, Надежда Минчева / Iliana Panteleeva, Nadezhda Mincheva – стр. 107
Как да се помогне на децата да общуват пълноценно
[How to Help Children to Socialize] /
Иванка Рачева / Ivanka Racheva – стр. 110
Превенция на агресивното поведение на детето чрез интерактивни ролеви игри
[Prevention of Children’s Aggressive Behaviour through Interactive Roleplay Games] /
Ивелина Кънева / Ivelina Kaneva – стр. 115
Приятелствотовживотанадетето
[Friendship in the Life of the Child] /
Даниела Димитрова, Kрасимира Василева / Daniella Dimitrova, Krasimira Vasileva – стр. 120
Превенция на агресията в детската градина със споделено щастие и любов
[Prevention of Aggression in the Kindergarten with Shared Heppiness and Love] /
Румяна Колева, Петя Атанасова / Rumyana Koleva, Petya Atanasova – стр. 124
Изкуството като възможност за превенция на агресията
[Art by Possibility for Preventing Aggression] /
Йонка Мършелева, Диана Тодорова / Yonka Marsheleva, Diana Todorova – стр. 131
Техники за справяне с гнева и намаляване агресивните прояви на децата
[Techniques for Dealing with Anger and Reduce Aggressive Acts of Children] /
Мария Александрова / Maria Alexandrova – стр. 134
Предай нататък
[Pay it Forward] /
Вилдан Мехмедова / Vildan Mehmedova – стр. 139
В помощ на родителите за преодоляване на агресията чрез интерактивни игри и запознаване с правата и задълженията на децата
[Helping Parents to Overcome Agression by Interactive Games and Knowing the Rights and Obligations of Children] /
Татяна Йорданова / Tatiana Yordanova – стр. 143
Заедно да бъдем добри (Педагогическа ситуация в подготвителна група)
[How to be Good Together (Реdagogical Situations in Preparatory Group)] /
Нели Друмева / Nelli Drumeva – стр. 146
Как школа по християнски ценности може да работи срещу агресията в детска възраст
[How Christian School can Work Against the Aggression in the Children] /
Пепа Макариева / Pepa Makarieva – стр. 150
IN MEMORIAM
Проф. дпн EлкаПетрова. Eднанезаличима следавбългарскотопредучилищно образование
[Prof. Elka Petrova – an Indelible Mark on the Bulgarian Preschool] /
Mаргарита Колева / Margarita Koleva – стр. 154
В НОВИТЕ КНИЖКИ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ MAGAZINES – стр. 155
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 157
ШУМЕН – ПРОСВЕТЕН ЦЕНТЪР ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО
Prof. Dr. Snezhana Vacheva
University of Shumen (Bulgaria)
Absract. В статията се разглежда развитието на учебното дело в Шумен през периода на Възраждането. Посочват се предпоставките за развитието на
образованието в града; ролята на учителите за неговия успех; учебният план, по който се осъществява обучението.
Keywords: education, school, teachers, pupils, students.
SHUMEN – EDUCATIONAL CENTER DURING THE RENAISSANCE
Аbstraсt. The report analyses the development of education during the Bulgarian Renaissance in the city of Shumen. It tracks the prerequisite for educational progress in the city: the role of teachers for educational success and curriculum through which the system has been realised.
Snezhana Vacheva
Associate Professor, PhD
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavski“
115, University Street
9700 Shumen, Bulgaria
АГРЕСИЯТА И НАСИЛИЕТО В УЧИЛИЩЕ
Prof. Ivan Ivanov
University of Shumen (Bulgaria)
Absract. Статията разглежда теориите за агресията и насилието в училище, превенцията на агресията в училище и методите за контрол и управление на агресията. В тезисна форма е сумирана препоръчителната педагогическа позиция.
Keywords: aggression and violence in schools, prevention of aggression, methods of control and management of aggression.
AGGRESSION AND VIOLENCE AT SCHOOL
Abstract. The article discusses theories of aggression and violence in schools, prevention of aggression in schools and methods of control and management of aggression. The recommended teaching position is summarized in thesis form.
Prof. Dr. Ivan P. Ivanov
Shumen University
115, Universitetska Str.
9712 Shumen
Bulgaria
АГРЕСИЯТА И ВРАЖДЕБНОСТТА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Лучиян Милков
University of Shumen (Bulgaria)
University of National and World Economy
Absract. В статията се разглеждат водещите проблеми, свързани с нарастването на детската агресия в предучилищна възраст. Търсят се възможности за
обединяване усилията на семейството, детската градина и медиите за редуциране и превенция на агресивността сред децата от 3 до 7 години.
Keywords: education, upbringing, child, abuse, agression, hostility, nursery, family, media
AGGRESSION AND HOSTILITIES OBSERVED IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
Abstract. The article considers important matters relating to the increasing agression observed in children of pre-school age. Opportunities are sought to unite the efforts made by families, nurseries and media to reduce and prevent the agression in children and young people between the age of 3 and 7.
Prof. PhD Luchiyan Milkov
Shumen University
University of National and World Economy – Sofia
МЕСТНАТА ВЛАСТ И СОЦИАЛНИТЕ ФАКТОРИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА СРЕД ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Найден Косев
Община Шумен
Absract. Статията разглежда възможността за взаимодействието между местната власт и основни фактори от социалната действителност, които притежават ресурси за превантивна дейност на агресивно поведение сред децата от предучилищна възраст. Споделя се виждането за водещата роля на местните власти в този процес чрез реализиране на определени политики.
Keywords: local authorities; social factors; prevention; aggression; interaction; education; institutions; politics.
LOCAL AUTHORITIES AND SOCIAL FACTORS FOR PREVENTION OF THE AGGRESSION AMONG CHILDREN UNDER SCHOOL AGE
Abstract. The article considers the opportunity of interaction between the local authorities and some leading factors from the social reality, which have resources available for prevention of the aggressive behavior among children under school age. The understanding for the leading role of the local authorities in this process is shared, through the implementation of defi nite politics.
Nayden Kosev
Director of Culture and education department
Shumen Municipality
ПРОГРАМА ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
(ОБЩИНА ШУМЕН, 2010–2012 ГОДИНА)
Йорданка Димитрова
Община Шумен
Absract. Настоящата статия представя обзор на дейностите, реализирани през периода 2010–2012 година, във връзка с изпълнението на общинска програма „Превенция на агресивното поведение при децата от предучилищна възраст“. Проблемите на агресивното поведение, които се появяват и стабилизират през този период на динамично, познавателно и емоционално развитие, са важни за антисоциалното поведение в юношеската и зрялата възраст. Много по-лесно е да отгледаме едно здраво дете, отколкото да лекуваме вече нездравите навици и разрушителните мисловни схеми на един възрастен. Често се тревожим какво ще стане с детето ни утре, а забравяме, че това утре зависи от днес. Родителите и грижещите се за децата са хората, които могат и трябва да зададат и покажат правилния модел на поведение в една позитивна семейна и социална среда. За да има успехи в работата за интелектуалното, физическото и моралното израстване на децата, трябва да се поеме инициатива от обществото като цяло, от семейството, училището и в частност от детската градина.
Keywords: program, aggressive behavior, prevention, collaboration, school parents.
PROGRAM FOR PREVENTION OF AGGRESSIVE BEHAVIOR IN THE CHILDREN IN PRE-SCHOOL AGE
(MUNICIPALITY OF SHUMEN – 2010–2012)
Abstract. This paper presents an overview of the activities carried out during the period 2010–2012 year in connection with the implementation of municipal programs for prevention of aggressive behavior in preschool children. Of aggressive behavior problems that occur and stabilize during this period of dynamic, cognitive and emotional development – are important for antisocial behavior in adolescence and adulthood. It is much easier to raise a healthy child than to treat already unhealthy habits and destructive thought patterns of an adult. I often worry about what will happen to our children tomorrow and forget that tomorrow depends on today. Parents and carers of children are the ones who can and should ask and show the correct pattern of behavior in a positive family and social environment. To be successful in the work of intellectual, physical and moral development of children should take initiative across society, family, school, and in particular since kindergarten.
Yordanka Dimitrova
Еxpert organization of pre-school education
Shumen Municipality
17 Slavic Blvd.
9700 Shumen
Bulgaria
РОЛЯТА НА ПСИХОЛОГА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ПРИ РАБОТА С ДЕЦА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА
ВЪЗРАСТ С АГРЕСИВНИ ПРОЯВИ В ПОВЕДЕНИЕТО
Диляна Михайлова
Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен
Absract. Настоящата статия разглежда агресивността в нейните първи прояви на развитие – периода на предучилищната възраст. Авторът накратко описва същността на агресията, характерна за тази възраст, обръщайки внимание на необходимостта от присъствието на психолог в детските градини и подходите, които той използва за навременно ограничаване на агресивното поведение.
Keywords: prevention of aggressive behavior, preschool age, psychologist in kindergarten
THE ROLE OT THE PSYCHOLOGIST IN KINDERGARTEN IN HIS WORK WITH CHILDREN WITH AGGRESSIVE BEHAVIOUR
Abstract. The current article examines the aggression in the fi rst manifestations of its development – the period of preschool age. The author briefly describes the nature of the aggressiveness distinctive for this age, paying also attention to the necessity of the presence of the psychologist in kindergartens and the methods of approach which he uses for the timely repression of the aggressive behavior.
Dilyana Mihailova, psychologist
Kindergarten „Proletna daga“
2, Sofi isko shose Str.
9700 Shumen, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕЦАТА
Димитрина Минева
Даниела Борисова
Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен
Absract. Интерактивните игри поставят децата и педагозите в ситуации на постоянно обсъждане, изразяване на собствено мнение, способности, индивидуален стил. Детските взаимоотношения в процеса на игрите са разнообразни и обуславят в значителна степен развитието на позитивна съвместна дейност, като съдействат за формиране на детското общество в игровата група. Правилно подбраните и добре организирани интерактивни игри и техники осигуряват на децата възможности за лесно разрешаване на проблеми. Те развиват способности на емпатия и умения за контролиране на импулсивни постъпки, учат се да се справят с поведението си на гневни и губещи. В интерактивните игри се използват фотоси, табла, декори, мултимедия, разкази на случки, разиграване на роли.
Keywords: games, rules, attitudes, relationships, communication, behavior, mood, support, care, gratitude, respect, emotions.
INTERACTIVE GAMES FOR PREVENTION AGGRESSIVE BEHAVIOR OF CHILDREN
Abstract. Interactive games put children and teachers in situations of constant discussion, expressing their own opinions, abilities, individual style. Children’s relationships during the games are varied and largely determine the development of joint activities by encouraging the formation of children’s gaming society group. Properly selected and well organized interactive games and practices provide children with opportunities to solve problems; they acquire the ability for empathy, impulse control can, learn to deal with angry behavior and losers. Use photographs, posters, multimedia stories, role-playing.
Dimitrina Mineva, director
Daniela Borissova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria
КАК РОДИТЕЛИТЕ СЕ СПРАВЯТ С АГРЕСИВНИТЕ И ГНЕВНИ ИЗБЛИЦИ НА СВОИТЕ ДЕЦА
Яна Жечева
Целодневна детска градина „Латинка“, Шумен
Absract. В статията е обобщено мнението на родители, психолози и педагози за справяне и предотвратяване на гневни и агресивни изблици при деца от ПУВ. Реализираното взаимодействие се осъществява на основата на виждането, че семейството е и трябва да бъде най-ефективната система за подпомагане и поддържане на развитието на детето. Това още веднъж подкрепя факта, че децата трябва да се разглеждат в контекста на техните семейства, а възрастните да бъдат поощрявани и насърчавани да поемат отговорността и радостта от участието си във възпитанието на техните деца.
Keywords: anger, aggression, good-natured behavior, secure environment, strong communication, open practices.
HOW PARENTS ARE DEALING WITH THE AGGRESSION AND ANGER OUTBURSTS OF THEIR CHILDREN
Abstract. The article summarizes the opinion of parents, psychologists and pedagogues on coping and averting under-school-aged children’s outbursts of anger and aggression. The interaction we realized with the aforesaid parents, psychologists and pedagogues was carried out based on the fundamental presumption that the family has to be the most effective unit for sustaining and maintaining the child’s development. This, once again, supports the fact, that children should be examined in the context of their family environment and that parents have to be encouraged to take the responsibility for the child’s upbringing and to not only exercise their parental functions but also take pleasure in participating in the child’s education.
Yana Zhecheva
Кindergarten „Latinkа“
4, Luben Karavelov Str.
9700 Shumen, Bulgaria
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИТЕ ИГРИ
Веселина Савова
Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен
Absract. Въпросът за промяна на традиционния начин на обучение и възпитание и заменянето му с интерактивни методи вълнува педагозите в предучилищното образование. Установено е, че методите и средствата, които се използват досега, не дават същите резултати поради различните потребности и желания на днешните деца. Това провокира учителите от детските градини да обърнат поглед към иновациите и в частност към интерактивните игри, които са добър помощник в работата, защото процесът на обучение се осъществява в условията на постоянно, активно взаимодействие между децата и учителите, които се явяват равноправни субекти в дейността.
Keywords: interactive games, aggression, equal partners
INTERACTIVE GAMES VERSUS AGGRESSION
Abstract. The question of changing the traditional way of training and education and the introduction of interactive methods excited teachers in prechool education for some time There is ample evidence that the already traditional methods and do not give the same results as before, due to the different needs and desires of today’s children. This provoked kindergarten teachers to shift their focus to innovation and in particular towards interactive games that are good helper in the work, because the process of learning takes place in a continuous, active interaction between children and teachers who appear equal in entities operations.
Veselina Savova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria
ИЗКУСТВОТО ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕЦАТА
Евгения Миланова
Виолета Николова
Величка Радева
Целодневна детска градина ,,Слънце“, Шумен
Absract. Настоящата статия разглежда проблема за агресията сред децата – общуването с телевизията, с компютърните игри, а не с близките, е причина децата да бъдат самотни, тревожни. Негативното поведение може да бъде овладяно с обич, внимание и разбиране към децата. Задача на педагози и родители е създаването на условия за насочване на детската емоция към развитие на креативност, за установяване на позитивни взаимоотношения между децата. Разглежда се значението на различните изкуства за превенция на агресивното поведение на децата. Музиката, художествената литература, театралното изкуство, празниците и развлеченията са най-добрият път за отреагиране на агресивната енергия и негативните чувства. Съвместната работа между детската градина и семействата на децата засилва двустранната връзка и сътрудничество за превенция на негативното поведение и агресия.
Keywords: aggression, prevent, positive education.
ART FOR PREVENTION OF CHILD AGGRESSIVE BEHAVIOR
Abstract. The scenarios examine the problem of aggression among children. Communicating with television, with computer games, and not with relatives is the cause children to be lonely, anxious. The negative, behavior can be mastered with love, attention and understanding the child. The task of educators and parents is to create conditions for children development to emotion, creativity establishing positive relationships between children. The importance of the various art to prevent aggressive behavior of children is considered. Music, literature, festivals and entertainment are the best way to
respond to aggressive energy and negative feelings. Collaborative work between kindergarten children’s and families strengthens the two-way relation and cooperation for prevention of negative behavior and aggression.
Evgenia Milanova
Violeta Nikolova
Velichka Radeva
Kindergarten „Sun“
Shumen, Bulgaria
МИЛОСЪРДИЕТО И БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТТА КАТО СРЕДСТВО ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Евгения Цветанова
Целодневна детска градина „Братя Грим“, Шумен
Absract.Статията засяга проблеми, свързани сметоди и техники за превенция на агресията в предучилищна възраст. Представя успешни практики в тази посока чрез възпитание на милосърдие и прояви на благотворителност. Този вид дейности оказват положително влияние върху децата, предвид позитивния заряд, който носят.
Keywords: education, charity, children, motivation.
COMPASSION AND CHARITY AS A TOOL FOR PREVENTION OF AGRESSION IN PRE-SCHOOL AGE
Abstract. The article examines the issue of prevention of aggression in pre-school through compassion and charity as absolute counterweights of violence. Through them children learn to be tolerant, dedicated, modest, responsibile, to work in a team and other qualities necessary for their future socialization and on the other hand engaging children’s attention with positive activities for neutralization of the aggressive behavior. The forms for working with children, families and society are presented.
Evgeniya Tsvetanova
Кindergarten Bratya Grim
28, Rodopi str.
9700 Shumen, Bulgaria
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА У ДЕЦАТА ЧРЕЗ ДЕЙНОСТИТЕ НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Илиана Пантелеева, Надежда Минчева
Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен
Absract. Агресията, като нещо дадено ни от природата, съществува във всеки от нас. Познаването на нейните характеристики, знанието на алтернативни начини за изразяване води до канализирането є. Превенцията при деца от 3 до 7 години е концентрирана върху овладяването на конструктивни начини за изразяване и самоконтрол.
Keywords: aggression, prevention, constructive/destructive form of expression, self-control.
CHILD AGGRESSION PREVENTION THROUGH KINDERGARTEN ACTIVITIES
Abstract. Aggression, as a thing given to us by nature, exists in everyone of us. Recognition of its characteristics, knowledge of alternative ways of expressing it leads to its channeling. Prevention of aggression among 3 to 7 year old children is focused upon the mastering of constructive ways of expression and self-control.
Nadezhda Mincheva (Direktor),
Iliana Panteleeva
Kindergarten 24 „Svetulka“
9700 Shumen, Bulgaria
КАК ДА СЕ ПОМОГНЕ НА ДЕЦАТА ДА ОБЩУВАТ ПЪЛНОЦЕННО
Иванка Рачева
Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен
Absract. Основният замисъл при осъществяването на предложената педагогическа ситуация е един аспект от сложния и противоречив проблем с детската агресия. Практическото усилие и опит са насочени към асертивността като форма на поведение, чрез която децата се научават да демонстрират и заявяват уважение към себе си и към другите. Поставени в ситуация на избор, децата трябва да анализират, откриват и осъзнават проблеми и модели на поведение, което събужда усещането за ново разбиране за мястото им в групата, в детското общество. Оценявайки себе си и другите, непринудено научават уроците на общияживот, където всеки получава подкрепа, за да сподели мислите си, без страх да преодолява конфликти с приятели и близки, да бъде честен и справедлив във взаимоотношенията си с околните. Мисленето и действието на възрастните може да изгради или разруши доверието, спокойствието и увереността на децата.
Keywords: issue, fairness, honesty, victory, loss, rules
HOW TO HELP CHILDREN TO SOCIALIZE
Abstract. The main idea of the proposed teaching situation is one aspect of the complex and controversial issue of child aggression. The practical effort and expertise are focused on assertiveness as a form of behaviour by which children learn to demonstrate and declare respect for themselves and for others. When placed in the situation in which have to make a choice, children have to analyze, identify and understand the problems and patterns of behaviour, which evokes a new understanding of their place in the group and the children`s society. By appreciating themselves and the others, children naturally learn the lessons of community life where everyone is encouraged to share their thoughts without fear, to overcome confl icts with friends and family, to be honest and fair in dealings with others. The thoughts and actions of adults can build or destroy trust, calmness and confi dence in children.
Ivanka Racheva – headmaster
Kindergarten „Svetulka“
General Dragomirov str.
9700 Shumen, Bulgaria
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕТЕТО ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ РОЛЕВИ ИГРИ
Ивелина Кънева
Цeлодневна детска градина „Брезичка“, Шумен
Absract.Встатията се разглеждат някои примери на агресия в детската градина. Посочва се връзката на съвместната работа на детската градина и семейството за превенция на агресивното поведение на децата на тази възраст. Имайки предвид приоритетното значение на играта в предучилищна възраст, се предлагат шест конкретни интерактивни ролеви игри, в които участват едновременно и децата, и техните родителите. В края на всяка игра се посочва превенцията, с която тя се свързва.
Keywords: aggressive behavior; prevention; interactive roleplay games; children.
PREVENTION OF CHILDREN’S AGGRESSIVE BEHAVIOUR THROUGH INTERACTIVE ROLEPLAY GAMES
Аbstract. The article deals with some examples of aggression in kindergarten. The connection between the joint work between the kindergarten and the family to prevent children’s aggressive behaviour at that very age has been indicated. Given the priority of games at preschool age, six specific interactive roleplay games have been suggested, in which both children and their parents take part. At the end of each game the connection between the game and the kind of prevention has been stated.
Ivelina Kaneva
Кindergarten „Brezichka“
22 August Popov str.
9700 Shumen, Bulgaria
ПРИЯТЕЛСТВОТО В ЖИВОТА НА ДЕТЕТО
Даниела Димитрова
Красимира Василева
Целодневна детска градина „Изворче“, Шумен
Absract. Съдържанието на статията е ориентирано към популяризиране на педагогически опит за прилагане на различни техники за предотвратяване и преодоляване на агресивните нагласи у децата в условията на детската градина. Това може да се реализира по време на организирани моменти в детска градина чрез планирана ситуация, чрез използване на учебното съдържание и по време на вербално и невербално общуване с децата.
Keywords: cordiality, trust, friendship, kindness, love.
FRIENDSHIP IN THE LIFE OF THE CHILD
Abstract. The paper attempts to promote the teaching experience for implementing various techniques for preventing and overcoming the aggressive attitude among children in the kindergarten. The prevention and overcoming of the aggressive attitude can be carried out during organized moments in the kindergarten through a planned situation or using the curriculum as well as during the verbal and non-verbal communication with the children.
Daniella Dimitrova
Head of Izvorche Kindergarten
Shumen, Bulgaria
Krasimira Vasileva
Senior teacher, Izvorche Kindergarten
Shumen, Bulgaria
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА СЪС СПОДЕЛЕНО ЩАСТИЕ И ЛЮБОВ
Румяна Колева
Петя Атанасова
Целодневна детска градина „Брезичка“, Шумен
Absract. Статията описва двугодишния опит в група „Мечо Пух“, ЦДГ „Брезичка“ – Шумен, по превенция на агресията чрез проекта „В страната Доброландия“. Работата ни бе насочена към търсене на подходящи методи, начини и средства за стимулиране на позитивно отношение към себе си и околните, търсене на „зрънцето доброта“ у всекиго. Посочени са невербални методи за общуване, интерактивни игри, постери за родители. Описан е финалният етап от работата ни – проектът „Приказки от Доброландия“.
Keywords: good, friendship, “golden words”, creativity, aggression.
PREVENTION OF AGGRESSION IN THE KINDERGARTEN WITH SHARED HAPPINESS AND LOVE
Abstract. The article describes the two years experience in group „Winnie the Pooh“, kindergarten „Brezicka“, Shumen for the prevention of the aggression project „In the country Dobrolandia“. The work was orientated into searching appropriate methods, ways and means for stimulating positive attitude towards you and the others, searching of the „grain of goodness“ in everyone. Nonverbal methods for communication, interactive games, posters for parents are indicated.The fi nal stage of our work in the project „Tales from Dobrolandia“ is described.
Rumyana Koleva
22 Avgust Popov str.
Shumen, Bulgaria
Petya Atanasova
22 Avgust Popov Str.
Shumen, Bulgaria
ИЗКУСТВОТО КАТО ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА
Йонка Мършелева
Диана Тодорова
Целодневна детска градина „Братя Грим“
Absract. Настоящата статия е ориентирана към темата как чрез изкуството може да се работи за постигане на позитивизъм, креативност и превенция на агресията. Представят се страните на съвременните информационни и компютърни технологии, които помагат на учителите да преодолеят агресията и да работят за развитие на способностите на децата.
Keywords: aggression, benefi cence, abstract image, computers, tablets, pictures, geometric shapes, colors, splashes color.
ART BY POSSIBILITY FOR PREVENTING AGGRESSION
Abstract. In this material we describe how art can work for positivity, creativity and work and how this can resist aggression. We also present the sides of contemporary information and computer technologies that help working on the problem and help teachers’ work and the development of children’s abilities. An open moment is described before colleagues in which interesting drawing techniques are presented.
Yonka Marsheleva – senior teacher
Kindergarten „Bratya Grim“
2, Patleina Street
9700 Shumen , Bulgaria
Diana Todorova – senior teacher
Kindergarten „Bratya Grim“
2, Patleina Street 9700
Shumen , Bulgaria
ТЕХНИКИ ЗА СПРАВЯНЕ С ГНЕВА И НАМАЛЯВАНЕ НА АГРЕСИВНИТЕ ПРОЯВИ НА ДЕЦАТА
Мария Александрова
Целодневна детска градина „Слънце“, Шумен
Absract. Детската градина е място, където децата идват със своя нрав, индивидуалност, възпитание, норми на поведение, емоционалност. В процеса на игра, вследствие на сблъсък на интереси и желания, се получават негативни емоции. Те се проявяват под различна форма – при едни се наблюдава грубост към дете или играчка, при други се трансформира в писък, крясък или вид недоволство, а трети задържат негативизма в себе си. В съвремието причинителите на негативизъм все повече се увеличават. Това кара нас, учителите, да търсим по-разнообразни и ефективни форми, с които да помагаме на децата да управляват собствените си емоции.
Keywords: prevent, positive education
TECHNIQUES FOR DEALING WITH ANGER AND REDUCE AGGRESSIVE ACTS OF CHILDREN
Abstract. Kindergarten is a place where children come with their temperament, personality, education, standards of behaviour, emotion. In the course of the game due to a clash of interests and desires are obtained negative emotions.They occur in different forms – in one there is rudeness to the child or toy when others are transformed into a scream, shout or type of frustration, and some hold negativity in themselves. Nowadays, causing negativity, more and more. This makes us – the teachers to seek more diverse and effective forms with which to help children manage their own emotions.
Maria Alexandrova
Kindergarten „Sun“
9700 Shumen, Bulgaria
Вилдан Мехмедова
Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен
Absract. Настоящата споделена практика разглежда проблема за превенция на агресията сред децата в детската градина. Посочени са пътищата за усвояване на някои от техниките, спомагащи за овладяване на чувства, емоции, умение – емпатия. Внимание е отделено конкретно на възможностите в направление „Изобразително изкуство“ и неговите техники и средства на изразяване. Практиката посочва един от пътищата за превенция на реактивна и личностна агресия сред малките деца и ги учи да бъдат толерантни, добронамерени, доброжелателни с миролюбиво поведение.
Keywords: kindness, laughter, smile, color, oval, rolling out, stroking.
PAY IT FORWARD
Abstract. The current shared practice deals with issue of prevention of the aggression among children in the kindergarten. Ways are outlined for mastering some of the techniques, which help children to control their feelings, emotions, skill of empathy. Particular attention is paid to the opportunities in the fi eld of „Fine Arts“ and its techniques and means of expression. The practice indicates one of the ways to prevent reactive and personal aggression among young children and to teach them to be tolerant, well-meaning, and benevolent, with amicable behavior.
Vildan Mehmedova – senior teacher
Kindergarten „Svetulka“
General Dragomirov str.
9700 Shumen, Bulgaria
В ПОМОЩ НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА АГРЕСИЯТА ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ И ЗАПОЗНАВАНЕ
С ПРАВАТА И ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА ДЕЦАТА
Татяна Йорданова
Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен
Absract. Статията споделя опит на взаимодействие между семейството и детската градина. В изложението се предлагат интерактивни игри за сближаване и създаване на обстановка, която да е предразполагаща и даваща свобода на изказ на мисли. Статията дава модел на запознаване на родителите с правата и задълженията на децата.
Keywords: family, kindergarten, rights and debts, interactive games
HELPING PARENTS TO OVERCOME AGGRESSION BY INTERACTIVE GAMES AND KNOWING THE RIGHTS AND OBLIGATIONS OF CHILDREN
Abstract. The Article shares one experience the interaction between family and the children’s garden. In the exhibition are interactive games for the approximation and the creation of atmosphere welcoming, giving freedom of изказ of thoughts. The article gives a model of introduction of the parents with the rights and obligations of the children
Tatiana Yordanova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria
ЗАЕДНО ДА БЪДЕМ ДОБРИ
(ПЕДАГОГИЧЕСКА СИТУАЦИЯ В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА)
Нели Друмева
Целодневна детска градина „Смехорани“, Шумен
Absract. Представената в настоящата статия педагогическа ситуация е провокирана от актуалния проблем за агресията в предучилищна възраст. Предлага се педагогически опит във връзка с нейната превенция. Целта е утвърждаване на детската индивидуалност чрез различни конструктивни способи за управление поведението на децата. Основен акцент е присъствието на доброто в различни негови аспекти.
Keywords: kindness, behavior relax temper empathetic team – work.
HOW TO BE GOOD TOGETHER
(РЕDAGOGICAL SITUATIONS IN PREPARATORY GROUP)
Abstract. The presenting of this pedagogical situation is instigated because of the actual problem about the aggression among children under school age. We suggest our pedagogical attempt in order to prevent children’s aggression. The aim is to approve children’s individuality by many constructive methods through which we can rule their behavior. The main accent is the kindness in all its aspects.
Nelli Drumeva
Kindergarten „Smehorani“
6, Hristo Guentchev Str.
9700 Shumen, Bulgaria
КАК ШКОЛА ПО ХРИСТИЯНСКИ ЦЕННОСТИ МОЖЕ ДА РАБОТИ
СРЕЩУ АГРЕСИЯТА В ДЕТСКА ВЪЗРАСТ
Пепа Макариева
Целодневна детска градина „Братя Грим“, Шумен
Absract. Водени от идеята да се противопоставим на агресията и да провокираме доброто у детето, създадохме школа за християнски ценности. Поехме изключително голяма отговорност, защото се докоснахме до най-съкровеното в детските души, до все още непознатите понятия за Бог, за доброто и злото, за праведността и греха, за красивото и грозното, за любовта и вярата. Желанието ни е, без да противоречим на личностното развитие на детето, да провокираме у него доброто. Това е дейност, създаваща нов, преобразен човек, при който естествените пориви на чистата детска натура се превръщат в осъзнат и целенасочен стремеж.
Keywords: school of Christian values, aggression, love.
HOW CHRISTIAN SCHOOL CAN WORK AGAINST THE AGGRESSION IN THE CHILDREN
Abstract. Driven by the idea of resisting aggression and provoking the best in a child, we established a school of Christian values. We took an extremely great responsibility because we touched the innermost in their souls, the still unknown concepts of God, Good and Evil, righteousness and sin, beauty and ugliness, love and faith. Our desire is without going against the personal development of the child, to provoke the good inside of it. This is an activity preparing a new transformed person for whom the natural impulses of the clean, children nature turn into a conscious and consistent effort.
Pepa Makarieva
Kindergarten „Bratya Grim“
Shumen, Bulgaria