СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ОБРАЗОВАНИЕТО В ОБЩИНА ШУМЕН – РЕАЛНОСТ И ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ /
EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
Иновативен модел на технологични подходи и похвати за по-ефективно семейно възпитание
[Innovative Model – Approaches and Techniques for Better Family Education] /
Божена Такворян–Солакян / Bojena Takvoriyan–Solakiyan – стр. 169
Компютърът – алтернатива или средство, подпомагащо обучението
[Computer – Alternative Means for Supporting Training] /
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska – стр. 176
Интерактивни техники в часовете за самоподготовка в началното училище
[Interactive Techniques in the Hours for Autodidact at Primary School] /
Снежана Николова / Snejana Nikolova – стр. 184
Приложение на интерактивната дъска в обучението по математика
[Application of Interactive Board in Mathematics Education] /
Галина Христова / Galina Hristova – стр. 193
Национален конкурс за рециклиран дизайн. Детски музикални инструменти и помпони
[National Competition for Recycled Design. Children Musical Instruments and Pompons] /
Марияна Венкова / Mariyana Venkova – стр. 197
Педагогическото взаимоотношение учител–възложител–изпълнител при проектноориентирания подход
в обучението по информационни технологии
[Pedagogical Relation Teacher–Assigner–Executor in the Project Oriented Approach in the IT Education] /
Ангел Ангелов, Албена Иванова–Неделчева, Донка Иванова / Anguel Anguelov, Albena Ivanova–Nedeltcheva, Donka Ivanova – стр. 203
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И СОЦИАЛНА РАБОТА / CIVIC EDUCATION AND SOCIAL WORK
Изграждане на училищната общност като гражданско общество – вътрешни и външни проекции
[Еstablishing the School Community as a Civil Society Internal and External Projections] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova – стр. 211
Професионална култура на социалния педагог
[Professional Culture of the Social Pedagogue] /
Искра Петкова / Iskra Petkova – стр. 228
ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED RESEARCH
За пресечните точки между предприемачество, инициативност и музикалнотворческа дейност в предучилищна и начална училищна възраст
[About the Point of Intersection Between Entrepreneurship, Initiative and Creative Musical Activity in Preschool and Primary School age] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 236
Формиране на комуникативноречеви умения за преразказване (I–IV клас)
[Developing Students’ Communication Skills for Retelling Text (I–IV Grade)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 245
Значение на изследователското учене и концепцията Box-Idee
[Meaning of Discovery Learning and Box-Idee Concept] /
Боряна Иванова / Boryana Ivanova – стр. 255
Умения за разпознаване на прилагателните имена със и без сетивна опора в обучението по български език на второкласници
[Abilities of Identifi cation on the Adjectives With and Without a Sensory Mainstay in the Bulgarian Language Training on Second-Graders] /
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova – стр. 263
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / DOCTORAL RESEARCH
Формиране и развитие на самооценка при децата от начална училищна възраст
[Formation and Development Self-Assessment in Pupils from Primary School] /
Анна Радева-Миронова / Anna Radeva-Mironova – стр. 276
СПОДЕЛЕН ОПИТ / SHARED EXPERIENCE
Една година в детската градина – практики и изводи
[One Year in the Kindergarten] /
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva – стр. 290
Смесена група в детската градина – предизвикателство или призвание за учителя
[Mixed Group in Kindergarten – a Challenge for the Teacher or Vocation] /
Яница Бочева / Yanitza Bocheva – стр. 306
Седмицата на толерантността под наслов „Светът е за всички, да бъдем толерантни“
[The Week of Tolerance Titled „The World is for Everyone to be Tolerant“] /
Диана Иванова / Diana Ivanova – стр. 310
ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ /
PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 315
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 317
ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ НА ТЕХНОЛОГИЧНИ ПОДХОДИ И ПОХВАТИ ЗА ПО-ЕФЕКТИВНО СЕМЕЙНО ВЪЗПИТАНИЕ
Божена Такворян-Солакян
Общински детски комплекс, Шумен
Absract. Съчетаването на общественото и семейното възпитание в съвремието ни е важна предпоставка за повишаване ефиктивността на възпитанието. Семейното възпитание е многостранен процес, при който детето усвоява социалния опит и оказва въздействие в семейната среда, както и изгражда собствено самосъзнание.
Keywords: family education, characteristics of family education, areas of family education, family therapy
INNOVATIVE MODEL – APPROACHES AND TECHNIQUES FOR BETTER FAMILY EDUCATION
Abstract. The report presents an innovative model for defter disclosure of the essential dimensions of the phenomenon of “family education” is an attempt to provide a range of technological solutions to achieve its effectiveness. The important prerequisites were clarifi ed for this training and some social – pedagogical techniques and methods were applied to achieve it.
Dr. Bojena Takvoriyan–Solakiyan
Director of Municipal children ‘s center
Shumen , Bulgaria
КОМПЮТЪРЪТ – АЛТЕРНАТИВА ИЛИ СРЕДСТВО, ПОДПОМАГАЩО ОБУЧЕНИЕТО
Dr. Violeta Kyurkchiyska
Шуменски университет „Еп. К. Преславски“
Absract. Статията представя използването на образователни софтуерни продукти за целите на обучението по български език и литература в начална училищна възраст. Нещо повече – прави се опит да се отхвърли становището, че компютърната система измества работата с книжното тяло и че електронното обучение не е алтернатива на традиционното, а негово естествено допълнение. Авторът, като участник в екип, който създава образователни софтуерни продукти за целите на обучението в І–ІV клас („Дядо вади ряпа“, „Житената питка“ и „Хитър Петър“), разкрива предимствата на работата с тях, а именно: учениците използват едни и същи ресурси при различни видове лингвистичен анализ, при възприемане, продуциране и редактиране на текст, в резултат на което непринудено, играейки, овладяват езикови и литературни знания и формират комуникативноречеви умения.
Keywords: information technologies, educational software product, Bulgarian, folk tales
COMPUTER – ALTERNATIVE MEANS ORSUPPORTING TRAINING
Аbstract. The article presents the use of educational software products which aims are educating in Bulgarian language and literature for primary school. It makes an attempt to prove that computers don’t displace books and that e-learning doesn’t displace the traditional learning but it’s just a higher level of educating. The author as a participant in a team, which creates educational software products for the aims of the education in 1–4 grades („Dyado vadi ryapa“ „Wheat loaf“ „Cunning Peter“) shows the priorities of working with them, which are: students are using one and same resources in different kinds of linguistic analysis in perception, producing and editing of a text, as a result they naturally, while playing, master language and literature knowledge and form communication.
Dr. Violeta Kyurkchiyska
Shumen University
Primary school „Il.R.Blaskov“
Shumen, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ В ЧАСОВЕТЕ ЗА САМОПОДГОТОВКА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Снежана Николова
Начално училище „Княз Борис I“, Шумен
Absract. Авторът споделя опита си в търсенето и прилагането на такава организация на учебната дейност в часовете за самоподготовка в началното
училище, придаваща им специфичен облик, отговарящ на новите изисквания на обществото, и насочена към решаване на основната задача – придобиване на устойчиви умения и компетентности от учениците чрез повишаване на мотивацията им за учене. Това, от своя страна, наложи използването на иновативни техники за учене, които да преодолеят механичността при усвояването на учебния материал. Статията разглежда един нетрадиционен модел на организация на самоподготовката чрез използване на метода „учебен минипроект“.
Keywords: autodidact, educative mini-project, worksheet, individual tasks, differentiation, holidays, consuetude, traditions
INTERACTIVE TECHNIQUES IN THE HOURS FOR AUTODIDACT AT PRIMARY SCHOOL
Abstract. The author shares her experience in researching and implementation of such organization of educative work during the autodidact’s hours at primary school, that would give them a specifi c outlook, which meets the new requirements of society. It focuses on solving the main task – acquiring sustainable skills and competencies of pupils by increasing their motivation to learn. However, it imposed the use of innovative learning techniques in order to overcome the cramming up the lessons. The current article examines a non-traditional model of the organization of autodidact process by using the „educative mini-project“ method.
Snejana Nikolova
Primary school „Knyaz Boris I“
Bulgaria, Shumen
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕРАКТИВНАТА ДЪСКА В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
Галина Христова
ІХ основно училище „Панайот Волов“, Шумен
Absract. Тази статия е свързана с използването на интерактивната дъска в обучението по математика в V–VIII клас. Споделен е собствен опит при реализиране на дейности, свързани с обучението по математика, по програми за задължителна подготовка с използване на интерактивната дъска и нейните приложения. Активната работа е реализирана по време и след приключване на проекта към секторна програма „Коменски“ на програма „Учене през целия живот“, дейност Регионални партньорства, в периода 2009–2011 г., на тема „Магията на интерактивната дъска – европейска реалност в училище“. Представени са предимствата и някои проблеми, свързани с използването на интерактивната дъска.
Keywords: interactive teaching methods, interactive board, innovation, mathematics.
APPLICATION OF INTERACTIVE BOARD IN MATHEMATICS EDUCATION
Abstract. This publication is associated with the use of interactive boards in Mathematics Education V-VIII class. Shared personal experience is based on the learning activities in mathematics curricula for compulsory training class V-VIII using the interactive board and its applications. Active work was realized during and after the completion of project sub-program „Comenius“ a program „Lifelong Learning“, Regional partnerships in the years 2009–2011 on „The magic of the Active Bоаrd, European reality in school“. Indicated some advantages and disadvantages of working with an interactive board.
Galina Hristova, Мath teacher
Primary school „Panayot Volov“
Shumen, Bulgaria
НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА РЕЦИКЛИРАН ДИЗАЙН. ДЕТСКИ МУЗИКАЛНИ ИНСТРУМЕНТИ И ПОМПОНИ
Марияна Венкова
Начално училище „Ил. Р. Блъсков“
Abstract.. Настоящата статия предлага подробно описание на начините, методите и средствата за изработване на детски музикални инструменти от битови отпадъци. Запознаването на учениците още в началните класове с проблема за отпадъците развива напълно различно чувство на отговорност към околната среда, а оттам и към общото благосъстояние. Това е предпоставка те в бъдеще да допринесат за решаването на екологични, икономически и социални проблеми.
Keywords: project, recycling, waste, children musical instruments, 1st grade
NATIONAL COMPETITION FOR RECYCLED DESIGN. CHILDREN MUSICAL INSTRUMENTS AND POMPONS
Abstract. This article provides a detailed description of the ways, methods and tools for the development of children musical instruments from household waste. Learning for the problem of waste develops a completely different sense of responsibility to the environment and hence to the general welfare. This is a prerequisite for the future; they can contribute to solve environmental, economic and social problems.
Mariyana Venkova
Primary school „Ilia Blaskov“
Schoumen, Bulgaria
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ВЗАИМООТНОШЕНИЕ УЧИТЕЛ–ВЪЗЛОЖИТЕЛ–ИЗПЪЛНИТЕЛ ПРИ ПРОЕКТНООРИЕНТИРАНИЯ ПОДХОД
В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
инж. Ангел Ангелов
Албена Иванова-Неделчева
Донка Иванова
СОУ „Сава Доброплодни“, Шумен
Absract. През последните години проектнoориентираният подход в образованието разшири неимоверно границите на своята приложимост и постепенно за много страни и техните образователни системи се превърна в базисен елемент на организацията на учебно-възпитателната практика. Пример за това е и българската образователна система. Статията разглежда по-конкретно задължителната подготовка в часовете по Информационни технологии и приложението на проектноориентирания подход (върху пример от Информационни технологии – VII клас).
Keywords: project-orientated model, IT, project work, teaching tips
PEDAGOGICAL RELATION TEACHER-ASSIGNER–EXECUTOR IN THE PROJECT ORIENTED APPROACH IN THE IT EDUCATION
Abstract. During the last years the project method in the fi eld of education has expanded enormously its usage and has become basic element in the organization of the educational practice in a lot of countries. For example the Bulgarian educational system. This article deals more specifi cally with the compulsory project method based on IT lesson in 7th grade.
Anguel Anguelov
Albena Ivanova- Nedeltcheva
Donka Ivanova
Secondary school „Sava Dobroplodni“
Shumen, Bulgaria
ИЗГРАЖДАНЕ НА УЧИЛИЩНАТА ОБЩНОСТ КАТО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО –
ВЪТРЕШНИ И ВЪНШНИ ПРОЕКЦИИ
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Absract. Разработката се ориентира към правовата държава и гражданското общество като обект на изследване, а към тяхното взаимодействие,
опосредено от образованието (училищната общност) – като свой предмет на изследване. Целта е, на първо място, да се открои ценностната основа на
техния ефективен диалог и, на второ място, да се потърсят перспективите на тяхното взаимодействие във и чрез перспективите на личността. Тези цели в единство изразяват тезата, че държава и гражданско общество не могат да си взаимодействат ефективно като взаимни гаранти без медиаторската и регулираща, оценностяваща ги функция на образованието. А то следва да изгражда такова самосъзнание у своите участници – че ценностите се култивират в човешката душа и на гражданина, и на държавника чрез образованието.
Keywords: rule of law, civil society, separation of powers, values, dialogue, education, corrective force, guarantee
ESTABLISHING THE SCHOOL COMMUNITY AS A CIVIL SOCIETY INTERNAL AND EXTERNAL PROJECTIONS
Abstract. The study is directed to the Rule of Law and civil society as an object of research, and to their interaction, through education (community school) indirectly, as its subject of research. The objective is, in the fi rst place, to outline the value foundations of their effi cient dialogue and in the second place, to look for perspectives of their interaction in and through the perspectives of personality. These objectives together express the idea that the state and civil society cannot effectively interact without the mediatory and regulatory valuation function of education and their participants, because values are cultivated in the human soul of both citizens and statesmen through education.
Prof. Doctor of sciences of pedagogy Yana Racheva-Merdjanova
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
Faculty of Pedagogy
Sofia, Bulgaria
ПРОФЕСИОНАЛНА КУЛТУРА НА СОЦИАЛНИЯ ПЕДАГОГ
Искра Петкова
Medical university – Pleven
Absract. Изяснява се същността на професионалната култура на социалния педагог, свързана с външните и вътрешните є компоненти. Определени са базовите ценности в Етичния кодекс за поведение на служителите. Професионалната и колегиалната етика се разглеждат като част от целия съдържателен аспект на професионалната култура на специалиста, работещ в социалната сфера.
Keywords: professional culture, ethics, internal components, external components
PROFESSIONAL CULTURE OF THE SOCIAL PEDAGOGUE
Abstract. The nature of the social pedagogue’s professional culture, connected with its external and internal components is clarifi ed. The basic merits of the employees are determined in the Ethic Code of professional behavior. The professional and the colleague ethics are treated as a part of the complete instructive aspect of the specialists’ professional culture, while working in the social fi eld.
Assist. Prof. Iskra Petkova, PhD
Medical University
Medical College – social activities
Pleven, Bulgaria
ЗА ПРЕСЕЧНИТЕ ТОЧКИ МЕЖДУ ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО, ИНИЦИАТИВНОСТ И МУЗИКАЛНОТВОРЧЕСКА ДЕЙНОСТ
В ПРЕДУЧИЛИЩНА И НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Dr. Penka Marcheva
Вeликотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Absract. В настоящата публикация са потърсени пресечните точки между творчество и предприемачество в контекста на ключовите компетентности,
които са в основата на Европейската референтна рамка на образованието. Целта на публикацията е теоретично и практико-приложно проучване на
възможностите на музикалното възпитание в детската градина и началното училище за развитие на инициативността и предприемчивостта. Предложени са технологии за работа по отношение на изследваната проблематика.
Keywords: creativity, entrepreneurship, musical education, primary school, kindergarten
ABOUT THE POINT OF INTERSECTION BETWEEN ENTREPRENEURSHIP, INITIATIVE AND CREATIVE MUSICAL
ACTIVITY IN PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL AGE
Abstract. In the present publication are searched the intersected points between creativity and entrepreneurship in the context of key capabilities, that are on base of the European reference framework of education. Its aim is theoretical and applied research of the opportunities of musical education in primary school and kindergarten for development of the initiative and entrepreneurship. Here are proposed some technologies for work on the studied problems.
Assoc. Prof. Penka Marcheva, PhD
Pleven College of Pedagogy
University of Veliko Turnovo
Bulgaria
ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНОРЕЧЕВИ УМЕНИЯ ЗА ПРЕРАЗКАЗВАНЕ (I–IV КЛАС)
Мариана Мандева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Характеризират се комуникативноречевите умения за преразказване в I–IV клас. Представя се практически изпробван технологичен вариант за формирането им.
Keywords: communication skills for retelling text, I–IV grade, technology
DEVELOPING STUDENTS’ COMMUNICATION SKILLS FOR RETELLING TEXT (I – IV GRADE)
Abstract. Communication skills for retelling text in I – IV grade are described. A tested technology for developing students’ communication skills for retelling text is presented.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
Veliko Tarnovo, Bulgaria
ЗНАЧЕНИЕ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКОТО УЧЕНЕ И КОНЦЕПЦИЯТА BOX-IDEE
Borjana Ivanova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията се представят значението и спецификата на изследователското учене на децата от предучилищна възраст както за цялостното им
личностно формиране, така и за подготовката им за училище. В контекста на изследователското учене се очертава и ролята на Box-Idee концепцията, в
която се отразяват педагогическите възгледи за възпитаване на компетентни, активни и самостоятелни деца. Концепцията съдейства за комуникативното развитие, любознателността и мисленето на децата от предучилищна възраст.
Keywords: discovery learning, Box-Idea conception, kindergarten, children, education, preschool teachers, children’s preparation for school
MEANING OF DISCOVERY LEARNING AND BOX-IDEE CONCEPT
Abstract. The article presents the importance and specifi cs of discovery learning in pre-school age both for children’s preparation for school and for their thorough development. The role of Box-Idea conception is outlined in the context of discovery learning and it refl ects the pedagogical opinions about the education of competent, active and self-dependent children. The Box-idea conception contributes to kindergarten children’s communicative development, curiosity and way of thinking.
Assoc. Prof. Boryana Ivanova, PhD
Plovdiv University „P. Hilendarski“
Plovdiv, Bulgaria
УМЕНИЯ ЗА РАЗПОЗНАВАНЕ НА ПРИЛАГАТЕЛНИТЕ ИМЕНА СЪС И БЕЗ СЕТИВНА ОПОРА В ОБУЧЕНИЕТО
ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА ВТОРОКЛАСНИЦИ
Лиляна Расокова
48. ОУ „Йосиф Ковачев“ – София
Absract. Природата е заложила у всяко дете способността да търси, да фантазира, да изгражда в съзнание. По традиция училището, а още повече обучението по български език в началните класове, носи най-голямата отговорност за овладяване на езиковата и речевата култура. Чрез езика човек дава израз на своите мисли и преживявания, на най-светли мечти и възвишени идеали. Вроденият дар на речта трябва непрекъснато да се усъвършенства. Това предполага ученикът да усвоява книжовната форма на езика заедно с другите форми на комуникации, които той вече използва.
Дейностите трябва да се водят така, че изграждането им да бъде върху единна емоционална мотивационна основа, тъй като ангажирането на възприятията и чувствата дава желаното знание, а ангажирането на всички сетивни органи – постигането на поставените цели. Пълноценното реализиране на целите и задачите на обучението не би било възможно без богат илюстративен материал. Учениците да могат да оцветяват и четат. Стимулират се техните творчески заложби. Да се осъществяват интегративни връзки с всички учебни предмети. Илюстративният материал улеснява преподаването и усвояването на знанията от малките ученици чрез включването им в разнообразни по своя характер самостоятелни творчески задачи. Децата са активен участник в процесите, разгръщат своя интелектуален потенциал, инициативност, учат се да работят в сътрудничество, като се съобразяват с мнението и гледните точки на другите, но умеят да отстояват собствената си позиция.
Keywords: training, Bulgarian language, sensory mainstay, illustration
ABILITIES OF IDENTIFICATION ON THE ADJECTIVES WITH AND WITHOUT A SENSORY MAINSTAY
IN THE BULGARIAN LANGUAGE TRAINING ON SECOND-GRADERS
Abstract. The Nature has given each child the ability to search, imagine, build in consciousness. Traditionally, the school and more the training of Bulgarian language in elementary grades, has the biggest responsibility for the acquire of the culture of a language and speech. Through the language, a man expresses his thoughts and experiences of the bright dreams and lofty ideals. The natural gift of speech has to be continuously improved. This supposes the student to acquire the literary form of language along with other forms of communication, which he already uses. Activities must be conducted so that their development to be on a single emotional motivational basis, since engaging the perceptions and the feelings gives the desired knowledge and engaging of all sensory organs – the achievement of the indicated objectives. Full realization of the goals and the objectives of the training would not have been possible without the extensive illustrative material. Students can read and colour. In this way, stimulate their creativity. To implement the integrative links with all subjects at school The illustrations facilitate the teaching and learning of young students by involving them in different independent creative tasks. Children are the active participants in the process. They develop their intellectual potential, initiative. They learn to work together, taking into account the opinions and viewpoints of others, but are able to defend their own position.
Lilyana Rasokova
48th Secondary School „Yosif Kovachev“
Sofia, Bulgaria
ФОРМИРАНЕ И РАЗВИТИЕ НА САМООЦЕНКА ПРИ ДЕЦАТА ОТ НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Анна Радева-Миронова
Sofia University
Absract. Статията представя различни аспекти на детската самооценка. Посочени са основните компоненти на самооценката: когнитивен, афективен
и поведенчески. Освен това са описани видовете самооценка – адекватна и неадекватна. В статията сa представени някои методи за диагностика на самооценката, описани са и различни изследвания в тази област. В изложението се акцентира на значимостта от формиране и развитие на уменията за самооценка още в първите класове на началното училище.
Keywords: self-assessment, self-esteem, adequate, inadequate, cognitive, affective, behavioral, researches, psychology, pedagogy, primary school, skills
FORMATION AND DEVELOPMENT SELF-ASSESSMENT IN PUPILS FROM PRIMARY SCHOOL
Abstract. The article presents different aspects of child self-assessment. There are points the fundamental component of self-esteem, which are cognitive, affective and behavioral. In addition, the paper describes two types of self-assessment: adequate and inadequate. The article treats different methods of diagnostic and researches. The presentation endorses the primary school, which is the determinant period for formation and development self-esteem skills.
Anna Radeva-Mironova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Primary and Preschool Pedagogy
Department of Social Pedagogy and Social Science
Sofia, Bulgaria
ЕДНА ГОДИНА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ПРАКТИКИ И ИЗВОДИ
Цеца Георгиева
Обединено детско заведение „Звънче“, София
Absract. В статията се представят практики и резултати от образователновъзпитателната работа в ОДЗ 2 „Звънче“, София, за учебната 2011–2012 г. В
съвременните обществено-икономически и социално-демографски условия детската градина запазва основната си същност – подготовка на децата за училище, но се характеризира с редица нови съдържателни функции: изпълнение на държавните образователни изисквания, допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, допълнителни педагогически услуги и други уникални въведения съобразно с избрания от съответната детска градина стил на управление. Европейската образователна политика поставя пред нашата образователната система предизвикателства по отношение на човешкия ресурс и определя ключова роля на учителя. Оттук произтича и изискването и необходимостта от повишаване на професионалната квалификация на учителите. Конкурентната среда провокира директорите и педагозите да въвеждат нови практики, които да осигуряват просперитет на детското заведение чрез благополучие на децата в материално-педагогическа и екологична среда, здравословно хранене и комфортна професионална обстановка за педагогическия и непедагогическия състав за реализиране на педагогическите проекти, както и мултиплициращ
ефект на практиките. В условията на самоуправление чрез делегиран бюджет и достатъчна законова база, която дава правомощия, директорите са длъжни да обогатяват материално-техническата база, да осъществяват сътрудничество с родителите, да осигуряват допълнителни средства от собствени източници. Всичко това прави детските градини уникални по своя организационен формат, по нововъведенията, по инициативността, по комуникациите с обществеността, пиара, организационната култура, традициите и пр.
Keywords: kindergarten, parental alliance, professional qualifi cation, management, control activity, activities of interest
ONE YEAR IN THE KINDERGARTEN
Abstract. In this article practice and results of the educational work in Kindergarten „Zvanche“ Sofi a for 2011–2012 school years are presented. In contemporary socioeconomic and social demographic conditions, the kindergarten manages to keep its basic essence, but it characterizes with a number of new rich in content functions: execution of government educational requirements, additional forms of pedagogical interaction, additional pedagogical service and other unique introductions according to the chosen by the kindergarten management style. The European educational policy puts a challenge before our educational system as regards to the human resource and defi nes the main role of the teacher. From this comes the need of improving the professional qualifi cation of teachers. The competitive environment provokes the directors and the teachers to introduce new practice that provides prosperity to the kindergarten by welfare of the children in the pedagogical material and ecological environment, healthy nutrition and a comfortable professional atmosphere for the pedagogical and non-pedagogical staff for realization of pedagogical projects and a multiplying effect on the practice also. In the conditions of self-governing directors are required to enrich the material and technical base, to collaborate with parents to provide additional funds from their own sources through a delegated budget and suffi cient legal basis. All this makes kindergartens unique in their organizational format, the innovations, the initiative in communications with public, the PR, organizational culture, traditions and so on.
Tsetsa Georgieva
Principal of Kindergarten
Kindergarten „Zvunche“
Sofia, Bulgaria
СМЕСЕНА ГРУПА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ИЛИ ПРИЗВАНИЕ ЗА УЧИТЕЛЯ
Яница Бочева
Целодневна детска градина „Незабравка“ – Бяла Слатина
Absract. Работата в смесена група е истинско предизвикателство, а когато тя е и мултиетническа, става още по-голямо. Именно оттук произтича необходимостта учителят да има призвание, да работи с лекота, усет и търпение с децата, да притежава професионални и практически компетентности, да използва иновативни, интерактивни методи на обучение. Той винаги трябва да бъде новатор.
Keywords: communicative competence, professional competencies, multiethnic environment, innovative and interactive methods of learning
MIXED GROUP IN KINDERGARTEN – A CHALLENGE FOR THE TEACHER OR VOCATION
Abstract. Working in a mixed group is a challenge, and when it is multiethnic, becomes even greater. This derives the need for teachers to have a vocation to work with ease, fl air and patience with the children, have a professional and practical competence to use innovative and interactive teaching methods. It should always be an innovator.
Yanitza Bocheva
Kindergarten „Nezabravka“
Byala Slatina, Bulgaria
СЕДМИЦАТА НА ТОЛЕРАНТНОСТТА ПОД НАСЛОВ „СВЕТЪТ Е ЗА ВСИЧКИ, ДА БЪДЕМ ТОЛЕРАНТНИ“
Prof. Diana Ivanova, DSc.
Обединено детско заведение „Славейче“, Криводол
Absract. Статията представя опита на ОДЗ „Славейче“ – Криводол за създаване на интерес и приобщаване на децата към различните прояви на толерантност. Много са дейностите, привличащи вниманието и желанието на родителите за участие и личен пример, които да помагат за възпитанието и образованието на децата към различните култури и ценности. Взаимодействието учител-дете-родител е необходима част от толерантните отношения, с които се постигат добри резултати и успешен принос при взаимоотношенията на децата от предучилищна възраст.
THE WEEK OF TOLERANCE TITLED „THE WORLD IS FOR EVERYONE TO BE TOLERANT“
Abstract. With the article sharing experience on how to create interest and to socialize children to various manifestations of tolerance. Various activities attract attention and desire of parents to participate and example to assist the education and training of children to different cultures and values. Teacher-child interaction, parent is a necessary part of tolerant relationships that achieve good results and successful contribution to the relations of preschool children.
Diana Ivanova – teacher
Kindergarten Nightingale
Krivodol, Bulgaria