NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION: POLICIES, PRACTICES AND DISCOURSES /
НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ: ПОЛИТИКИ, ПРАКТИКИ И ДИСКУРСИ
Non-formal Learning and Education in European Educational Practice /
Alina Gîmbută – page. 967
Културата и нейните педагогически формални, неформални и аформални посредничества /
Хауме Трила Бернет, Ана Айюсте Гонзалес, Jaume Trilla Bernet, Ana Ayuste Gonzalez – page. 974
Societal Developments Change Funding, Organisation and Content of Non-formal Education /
René Clarijs – page. 987
NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION IN SCHOOL
НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ В УЧИЛИЩЕ
Гражданското образование – интегриращ фактор за формалното и неформалното образование /
Civil Education – Integrative Factor in the Formal and Non-formal Education /
Лиляна Стракова, Lilyana Strakova – page. 999
Заедно можем повече / Together We Can Do More /
Диана Смиленова, Diana Smilenova – page. 1008
NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION IN UNIVERSITY /
НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ ВЪВ ВУЗ
Европейски опит в подготовката на специалисти за сектора на неформалното образование на възрастните /
European Experience in Preparing Specialists for Non-formal Adult Education’s Sector /
Вяра Гюрова, Viara Gyurova – page. 1015
Свързване на училището и университета: практики на неформално обучение във Факултета по химия и фармация /
Connecting School and University: Practices of Non-formal Learning, with the Participation of the Faculty of Chemistry and Pharmacy at University of Sofia /
Александрия Генджова, Alexandria Gendjova – page. 1021
Неформални изследвания в сферата на здравното възпитание / Non-formal Research in Health Education /
Берджухи Лефтерова, Berdjuhi Lefterova – page. 1028
CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION /
ПРОДЪЛЖАВАЩО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
The Metamorphosis of Adult Education and Empowerment /
Jan Gejel – page. 1039
Training Teachers for Non-formal Education: the Letter Programme /
Alan Rogers – page. 1050
Продължаващото обучение като споделено социално учене / Continuing Education as Shared Social Learning /
Стели Петева, Steli Peteva – page. 1057
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Why Lifelong Learning and Why Learning Cities? /
Michael Osborne – page. 1067
Мисия на библиотеките в полза на неформалното образование в контекста на глобални и локални трансформации? /
Mission of Libraries in Benefit of Non-formal Education in the Context of Global and Local Transformations? /
Александър Димчев, Alexander Dimchev – page. 1078
Програма „Музейно приключение“ в НИМ (за посетители със специални образователни потребности) /
Museum Adventure Program of the National Historical Museum, Bulgaria (for Visitors with Special Educational Needs) /
Стоянка Янакиева, Stoyanka Yanakieva – page. 1100
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – page. 1114
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – page. 1116
NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION IN EUROPEAN EDUCATIONAL PRACTICE
Alina Gîmbută
National Colleges ”Liviu Rebreanu”, Bistritz – Romania
Abstract. This article exposes some theoretical, general aspects about non-formal learning and non-formal education in European educational practice. In first section it is presented a learning forms’model at European Commision recomandations and the active learning approache which justify the importance of non-formal and informal learning in the contemporary, dinamic society; in the second section are sketched three possible variants for understanding non-formal education, reporting at an educational system. As conclusion, the article highlights the posibility of understanding trap, if the terms learning and education are used in sinonimy relation.
Keywords: non-formal learning, active learning, life-long learning, non-formal education
Dr. Alina Gîmbuță
National Colleges ”Liviu Rebreanu”
Bistritz, Romania
SOCIETAL DEVELOPMENTS CHANGE FUNDING, ORGANISATION AND CONTENT OF NON-FORMAL EDUCATION
René Clarijs
RANEPA University Saint-Petersburg – Russia
Vrije University Amsterdam and Tilburg University
Abstract. The European societies change. The roles of the state and the market are decreasing and the citizen will get a more important role. Based on the positioning triangle we will xplain this societal process that happens or will soon happen in European countries. The traditional top-down policy of governments will be replaced by bottom-up movements by citizens. Not today and probably not tomorrow, but in the medium-long term we will see a different ociety. This forthcoming transformation will have huge consequences for the position of non-formal education. Non-formal education is more connected to the future societies. This article is a plea for the interest of non-formal education, and shows that a different non-formal education is a logical result of transforming societies.
Keywords: public administration, non-formal education, positioning triangle, changing roles, transformation
Prof. Dr. René Clarijs
RANEPA University Saint-Petersburg, Russia
Vrije University Amsterdam and Tilburg University
The Netherlands
ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ИНТЕГРИРАЩ ФАКТОР ЗА ФОРМАЛНОТО
И НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Лиляна Стракова
Sofia University
Abstract.. Статията представя авторовата концепция за гражданското образование като интегриращ фактор за формалното и неформалното образование. Гражданското образование се интерпретира като „практикуване на морален кодекс“. В тази перспектива се разглежда и развитието на децата в образователния процес.
Keywords: civil education, formal education, non-formal education, “moral code”, children’s development, educational process
CIVIL EDUCATION – INTEGRATIVE FACTOR IN THE FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION
Abstract. The article proposes the concept of the civil education as an integrative factor in the formal and non-formal education. Civil education is interpreted as “Practicing of the Moral Code”. The children’s development in the educational process is discussed in this perspective.
Lilyana Strakova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
Диана Смиленова
СОУ „Отец Паисий“ – град Стамболийски
Abstract.. В съвременния глобален свят на модерни комуникации и изобилие от информация обучението не може да остане затворено в класната стая. Учителят отдавна не е единственият източник на знания за учениците и в този смисъл той трябва да търси свои съмишленици и партньори извън училищната сграда. Всички ние – учители, родители, общински служители, представители на бизнеса и еправителствени организации – можем да работим заедно и да потърсим решения на проблемите в образованието, да мотивираме младите хора за учебен труд и личностна изява, да дадем възможност на децата със СОП да участват пълноценно в обучението, да постигаме по-добри резултати, съизмерими с европейските стандарти.
Keywords: new ideas, partnership, motivation, success
TOGETHER WE CAN DO MORE
Abstract. In our world of high technologies and a huge variety of information, education cannot be kept indoors in the classroom, because it is a dynamic process. The teacher has not been the only source of information for a long time. Faced with all the challenges he/she has to find partners among people from different areas of our social life such as business, municipal administration, culture etc. When we work together, we can solve problems more successfully, motivate young people, give a better chance to children with special abilities.
Mrs. Diana Smilenova
Secondary School “Otetz Paissii”
Stamboliiski, Bulgaria
ЕВРОПЕЙСКИ ОПИТ В ПОДГОТОВКАТА НА СПЕЦИАЛИСТИ ЗА СЕКТОРА НА НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА ВЪЗРАСТНИТЕ
Вяра Гюрова
Sofia University
Abstract.. Добре подготвени, знаещи и можещи кадри са необходими за всички сектори на образованието. Но когато става въпрос за неформалното образованание и в частност – за неформалното образование на възрастните, високо квалифицираните специалисти (преподаватели и управленци) гарантират конкурентоспособността на институцията, предлагаща съответните образователни услуги, привличайки повече „клиенти“ (учащи). В този смисъл компетентността на кадрите придобива икономически (финансови) измерения. Осъзнавайки това, развитите страни предлагат многообразни възможности за подготовка на специалисти – преподаватели, организатори на курсове (андрагози), ръководители (директори, мениджъри и пр.). Статията предлага примери за добър международен опит в това отношение.
Keywords: non-formal education, аdult education, non-formal adult education, UNESCO, CONFINTEA, Andragogy
EUROPEAN EXPERIENCE IN PREPARING SPECIALISTS FOR NON-FORMAL ADULT EDUCATION’S SECTOR
Abstract. Well-prepared, knowing and skilful personal is needed for everyone sector of education. But when the question is about non-formal education, and especially about non-formal adult education the high qualified specialists (teachers/educators and administrators) insure ability of institutes offering educational services for competition by enrolling more “clients” (learners). Therefore, the personal competence gains economical (financial) dimensions. Realizing this, developed countries offer many opportunities for preparing specialists – teachers, andragoges, directors (heads of institutions) course managers etc. Article offers examples of good international experience in such kind of preparation.
Prof. Viara Gyurova, DSc
Faculty of Education
Sofia University
СВЪРЗВАНЕ НА УЧИЛИЩЕТО И УНИВЕРСИТЕТА: ПРАКТИКИ НА НЕФОРМАЛНО
ОБУЧЕНИЕ С УЧАСТИЕТО НА ФАКУЛТЕТА ПО ХИМИЯ И ФАРМАЦИЯ
Александрия Генджова
Sofia University
Abstract.. През последните години, с участието на Факултета по химия и фармация на Софийския университет, се реализират практики на неформално обучение, свързващи училището и университета. Те са насочени към: популяризиране на науката и насочване към научна кариера; развитие и изява на способностите и талантите в областта на химията; подкрепа и развитие на формалното образование на ученици; подобряване на професионалнaта квалификация на учителите. Практиките се осъществявaт в множество неформални среди. Те се характеризират с: разширяване на кръга на участниците и ролите, които изпълняват, със създаването на трайни взаимовръзки и партньорства. Екипната работа, наличието на научна експертиза и база, богатият предварителен опит и подготовка, активното участие на всички субекти в обучението водят до успехи. Това превръща Факултета по химия и фармация в национална школа за подготовка на бъдещи учени и популяризатори на науката, на лауреати и ментори на международни състезания и олимпиади.
Keywords: informal learning and education, chemistry, school, university, practices
CONNECTING SCHOOL AND UNIVERSITY: PRACTICES OF NON-FORMAL LEARNING, WITH THE PARTICIPATION OF THE FACULTY OF CHEMISTRY AND PHARMACY AT UNIVERSITY OF SOFIA
Abstract. In recent years, with the involvement of the Faculty of Chemistry and Pharmacy, a number of non-formal learning practices that link school and university have been introduced. The goals of this type of education are popularization of science and science careers among students, development and demonstration of talents in chemistry, support and development of formal education and support of the professional development of teachers. Some of the characteristics of this type of education involve: versatility and applicability in different settings, a broader group of subjects can participate in various roles, and the foundation for lasting friendships and partnerships can be laid. Teamwork, the availability of scientific expertise and instrumentation, former experience, active participation of the subjects in the education grant success. This renders the Faculty of Chemistry and Pharmacy a national school for the preparation of future scientists and proponents of science, of winners and mentors in international competitions and Olympiads.
Dr. Alexandria Gendjova, Assist. Prof.
Research Laboratory on Chemistry Education
and History and Philosophy of Chemistry
Faculty of Chemistry and Pharmacy
University of Sofia
НЕФОРМАЛНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ В СФЕРАТА НА ЗДРАВНОТО ВЪЗПИТАНИЕ
Берджухи Лефтеров
University of Sofia
Abstract.. В настоящата статия се разглеждат някои основни понятия в сферата на здравното образование и възпитание, както и значимите задачи нa учебната програма по дисциплината „Здравно и полово образование и възпитание“, изучавана от студентите в специалност „Неформално образование“. Подробно са представени резултати от анкетни проучвания в областта нa здравето, неговото опазване, рисковото за здравето поведение, здравословния начин на живот и други актуални теми. Изследванията са проведени по избор от студенти от специалност „Неформално образование“ към Факултета по педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ през учебната 2012/2014 година по избираемата дисциплина „Здравно и полово образование и възпитание“.
Keywords: research, health, health education, healthy lifestyles
NON-FORMAL RESEARCH IN HEALTH EDUCATION
Abstract. This article discusses some basic concepts in the field of health education and major tasks of the curriculum of the course „Health and Sexual Education“, studied from students in specialty „Non-formal Education“. Presented are results of surveys in the field of health, its preservation, health risk behaviors, healthy lifestyle and other topics. Studies have been conducted from students at the Faculty of Education at Sofia University „St. Kliment Ohridski“ in the period 2012 – 2014 year.
Dr. Berdjuhi Lefterova, Assist. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
THE METAMORPHOSIS OF ADULT EDUCATION AND EMPOWERMENT
Jan Gejel
European Commission Evaluation Expert
Abstract. Due to globalized economy and 21st century order of things, adult education will undergo dramatic changes the next many years – if it wishes to meet the new challenges adequately. Traditional classroom based up-skilling and recent decades of “traditional empowerment” will need to adjust to the new paradigms of 21st century learning. Up-skilling and traditional empowerment are relevant activities only if the challenge is to find a new job; not if you need to create your own job, go entrepreneurial or learn to manage constant change. The article explains the short-comings of traditional adult education and points to the key elements in emerging adult learning didactics, and links those changes to the European Commission’s Europe2020 strategies.
Keywords: adult education, 21st century learning, European funding, action and community based learning
Mr. Jan Gejel
Senior European Project Manager
European Commission Evaluation Expert
TRAINING TEACHERS FOR NON-FORMAL EDUCATION: THE LETTER PROGRAMME
Alan Rogers
School of Continuing Education
University of Nottingham
Abstract. This paper describes a case study of a training programme for teachers in non-formal literacy education programmes for adults using ethnographic approaches. It first sets the conceptual framework on which the programme was developed, both the definition of non-formal education used in this programme, and also the nature of informal learning which creates the need for an ethnographic approach to training. Secondly, it outlines the development and the implementation of the training programme in three settings (India, Ethiopia and Uganda). Finally, it discusses its usefulness and the elements of transferability in it to other forms of NFE.
Keywords: training programme, non-formal, informal, learning, ethnographic approach, transferability
Prof. Alan Rogers
School of Continuing Education
University of Nottingham
ПРОДЪЛЖАВАЩОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО СПОДЕЛЕНО СОЦИАЛНО УЧЕНЕ
Стели Петева
Фондация „Институт за социални услуги в общността“
Abstract.. Днес продължаващото обучение надгражда традиционните педагогически цели за развитие и усъвършенстване на компетенциите на различни групи обучаващи се. Обучението на възрастни интегрира психологически и социални цели за избор на самореализация, социално взаимодействие и професионално развитие. Настоящата статия има за цел да представи ролята на продължаващото обучение в по-широк психосоциален контекст и с фокус върху хората с увреждания, като включва кратък преглед на международната литература по темата и добри примери от българската социална практика. Продължаващото обучение на хора с увреждания има специфично място в системата на обучението на възрастни. То се основава на знанията за правата на човека и правата на хората с увреждания, повлиява се от разбирането за приноса на хората с увреждания към обществото и допринася за социалното им включване. Тези психосоциални аспекти на продължаващото обучение заслужават вниманието на образователните институции, работодателите и правещите политика.
Keywords: continuing education, adult learning, people with disabilities, social inclusion, human rights based approach
CONTINUING EDUCATION AS SHARED SOCIAL LEARNING
Abstract. Today continuing education builds up the traditional pedagogic objective for development and improvement of the competences of various groups of trainees. Adult education integrates psychological and social aims for choice of self-realization, social interaction and career development. The present article aims at presenting the role of continuing education in a broader psychosocial context with a focus on people with disabilities, and it includes a brief review of the international literature on the issue and the good examples of the Bulgarian social practice. Continuing education of people with disabilities takes a specific place within the system of adult education. It is based on the knowledge about the human rights and the rights of people with disabilities and it is infl uenced by the understanding of the contribution of people with disabilities to the society. It contributes by itself to the social inclusion of people with disabilities. Those psychosocial aspects of the continuing education deserve the attention of the educational institutions, employers and policy makers.
Dr. Steli Peteva
Institute for Community-Based Social Services Foundation
Sofia, Bulgaria
WHY LIFELONG LEARNING AND WHY LEARNING CITIES?
Michael Osborne
University of Glasgow
Abstract. This article is based on a key presentation made in May 2014 at the Townsville Learning Cities conference in Australia, one of a series of regional events organized by the Australian Learning Community Network.1) The presentation sought to answer a series of specific questions that had been posed by the city of Townsville as follows: What are the Community benefits of a local government emphasis on lifelong learning? How do we engage youth in learning? How do we reengage adults in learning after formal learning? How do we maintain engagement in learning throughout the life-course? What examples exist internationally for maintaining community participation in learning? This is a specific example of one small city in Australia, but the issues raised might pertain to many other cities in the world.
Keywords: learning cities, lifelong learning, place, health
Prof. Michael Osborne
Co-leader of Social Justice, Place and Lifelong Education Research Cluster
Director of CRADALL and Co-director of PASCAL
School of Education
University of Glasgow
МИСИЯ НА БИБЛИОТЕКИТЕ В ПОЛЗА НА НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В КОНТЕКСТА НА ГЛОБАЛНИ И ЛОКАЛНИ ТРАНСФОРМАЦИИ?
Александър Димчев
Sofia University
Abstract.. Настоящата статия е подготвена, за да представи многообразието от възможности, функции и потенциал, с който разполагат библиотеките в днешния свят. Често пъти те са подценявани, на тях се гледа едностранно – като на агенции за съхранение и предоставяне най-вече на традиционни документи. Това се дължина непознаване на динамиката на развитие на библиотечната институция, на процесите около нея, както и на неразбиране на нейното място и мисия в живота на хората и на обществото. Не се отдава значимото внимание и интерес на ресурсите, с които разполага, за високоинтелигентните специалисти, които би трябвало да работят в нея и да подпомагат с неоценима помощ своите потребители. Особено полезни са библиотеките в днешния свят на знанието и информацията. Свят, в който човешкият успех се уповава и разчита на знаещия „хомо сапиенс“. На онeзи, които разбират ценността на информацията за своята подготовка и самоподготовка. Авторът, който е завършил „Педагогика“ и има повече от 35 г. дейност на попрището на библиотеките, е решил да разчупи определени шаблони и предубеждения за тях. Да се опита да представи реалистична картина за значимостта на библиотеките на фона на протичащи процеси в глобален порядък и очакванията за мисията и ролята на съвременната библиотека. Без да натрапва своето мнение, той задава възможни варианти, свързани с потенциала, който предлага библиотеката за целите на неформалното образование. Дали ще могат да се възползват от него специалистите, посветили своя път на педагогическото поприще, зависи от начина, по който те ще подходят, обединявайки своите знания с необятните възможности, които би им дала днешната библиотека.
Keywords: libraries, informal education, global and local transformations
MISSION OF LIBRARIES IN BENEFIT OF NON-FORMAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF GLOBAL AND LOCAL TRANSFORMATIONS?
Abstract. This article has been prepared to present the variety of features, functions and potential that libraries have in today’s world. They are often underestimated; they are regarded one-sidedly as agencies of storage and distribution mainly of traditional documents. This is due to ignorance of the library institution dynamics, of the processes around it as well as misunderstanding of its place and mission in the lives of individuals and society. No significant attention and interest is shown to their resources available, to highly intelligent professionals who should work there and give invaluable support to users. Libraries are particularly useful in today’s world of knowledge and information: the world where human success relies on knowing “homo sapiens”. The latter are those who understand and appreciate the value of information for learning and self-study. The author, who graduated an MA course in Pedagogy and has more than 35 years of activity in the field of libraries, has decided to break certain patterns and preconceptions about them. He will try to present a realistic picture of the importance of libraries in the background of ongoing processes in a global aspect and the expectations to the mission and role of the modern library. Without imposing his opinion, he sets options related to the potential of library in informal education. Whether the professionals who have dedicated their time to the pedagogical career can benefit from this potential, depends on how they will approach to it combining knowledge with vast opportunities that the library of today could give them.
Prof. Dr. Alexander Dimchev
Library and Information Science
Faculty of Philosophy
Sofia University
ПРОГРАМА „МУЗЕЙНО ПРИКЛЮЧЕНИЕ“ В НАЦИОНАЛНИЯ ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ (за посетители със специални образователни потребности)
Стоянка Янакиева
Национален исторически музей – София
Abstract.. Националният исторически музей е научна, културно-просветна и образователна институция, която от самото си създаване се утвърждава като съкровищница, пазител и популяризатор на богатото ни културно-историческо наследство. За да откликне на промените в обществото, в очакванията и нагласите на публиките и новите тенденции в музеологията, екип от музейни служители на НИМ разработи платформата „Музейно приключение“. Основният принцип, върху който се гради, е „Учене чрез преживяване“. Образователните цели се постигат чрез атрактивно, неформално обучение, като се създават условия за възникване на положителни емоции, а чрез тях познанието се превръща в трайно знание.
Keywords: museum adventure, learning through experience, interactive discourse, special educational needs
MUSEUM ADVENTURE PROGRAM OF THE NATIONAL HISTORICAL MUSEUM, BULGARIA (FOR VISITORS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS)
Abstract. The Bulgarian National Historical Museum is a scientific, cultural and educational institution that has been established as a treasury, keeper and promoter of our rich cultural and historical heritage. In order to respond to the changes in society, a team of museum employees has developed the program “Museum adventure”. The basic principal is “learning through experience”. The educational goals are achieved through attractive and informal education, that creates positive emotions and turn the learning into lasting knowledge.
Mrs. Stoyanka Yanakieva
National Historical Museum
Sofia, Bulgaria