RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Обучение чрез сътрудничество – Селестен Френе и неговата педагогика /
[Training through Cooperation – Célestin Freinet and his Pedagogy]
Вяра Гюрова, Viara Gyurova – стр. 463
За четенето, писането и езиковото образование на настоящето и бъдещето (I – IV клас) /
[About Reading, Writing and Language Education of Present and Future (1.- 4. School Year)] /
Мариана Мандева, Mariana Mandeva – стр. 476
Оценяване професионалните компетентности на бъдещия социален работник /
[Appraisal of the Professional Competencies of Future Social Worker] /
Искра Петкова, Iskra Petkova – стр. 485
Формиране на комуникативна култура у децата от предучилищна възраст /
[Developing Communicative Culture in Preschool Children] /
Боряна Иванова, Boryana Ivanova – стр. 497
Развитие на натуралистичната интелигентност чрез природонаучното обучение в началното училище /
[Development of Naturalist Intelligence through Primary Science Education] /
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 502
The Role of Teaching Assistants in Meeting Special Educational Needs at Mainstream Schools /
Blagovesta Troeva – стр. 512
За междурелигиозния диалог, обществените нагласи и образователната промяна (Размисли върху една изгубена страница) /
[On Inter-Religious Dialogue, Public and Educational Change (Refl ections on a Lost Page)] /
Румяна Неминска, Rumyana Neminska – стр. 522
Формиране на метапредметни универсални умения у учениците /
[Formation of Metasubject Universal Skills in Students] /
Христина Петрова, Hristina Petrova – стр. 533
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Educational Leadership and Activities Promoting Development-Oriented Community /
Norbert G. Pikuła, Joanna M. Łukasik – стр. 539
POINT OF VIEW / ГЛЕДНА ТОЧКА
За някои нелепости в нашата училищна педагогика /
[About Some Incongruities in our School Pedagogy] /
Пламен Радев, Plamen Radev – стр. 550
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Формиране на природосъобразен начин на живот при 3 – 4-годишните деца /
[Forming a Natural Way of Life in 3–4 Year Olds] /
Любимка Габрова, Lyubimka Gabrovа – стр. 562
BOOKS / КНИЖНИНА
Пламен Радев – „Обща дидактика“ / Plamen Radev – “General Didactics” /
Коста Герджиков, Kosta Guerdjikov – стр. 570
Ново изследване за българската детско-юношеска литература /
[New Research for Bulgarian Juvenile Literature] /
Любомир Георгиев, Lyubomir Gueorguiev – стр. 573
Представяне на монографията на Дорена Кароли, „Per una storia dell’asilo nido in Europa tra Otto e Novecento’’ /
[Dorena Caroli’s Monograph “Per Una Storia Dell’Asilo Nido in Europa tra Otto e Novecento”] /
Милка Терзийска, Milka Terziyska – стр. 583
Ново теоретично изследване на играта /
[New Theoretical Study of Play] /
Борис Минчев, Boris Minchev – стр. 589
ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ СЪТРУДНИЧЕСТВО – СЕЛЕСТЕН ФРЕНЕ И НЕГОВАТА ПЕДАГОГИКА
Вяра Гюрова
Sofia University
Absract. Статията разглежда основните аспекти на педагогическата система на френския педагог Селестен Френе – педагогиката на сътрудничеството: организацията на класа („класа-кооператив“), новитe организации на времето, на пространството, на учебния процес, на труда в една мотивираща образователна среда (ателиетата като форма за естествено обучение и възпитание), новия подход към оценяването на учебните постижения на учениците, алтернативни методи и средства за обучение и възпитание (кореспонденцията, „естествения метод“ на обучение, проектния метод, училищния вестник, учебните фишове, свободните текстове).
Keywords: сollaborative/сooperative pedagogy, education, teaching, methods of teaching
TRAINING THROUGH COOPERATION – CELESTIN FREINET AND HIS PEDAGOGY
Abstract. The article presents the key points of pedagogical system of Celestin Freinet – Pédagogie cooperée (Collaborative/Cooperative Pedagogy): Class organization (“class-cooperative”), new organizations of place, time, teaching and learning process, work in a motivating study environment, as well as the new approach to assessment of success and study achievement alternative methods and tools, used in educationcorrespondence, natural approach of learning, project method, school newspaper, study cards, “free texts’’, etc.).
Prof. Viara Gyurova, DSc
Faculty of Education
University of Sofia
ЗА ЧЕТЕНЕТО, ПИСАНЕТО И ЕЗИКОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА НАСТОЯЩЕТО И БЪДЕЩЕТО ( I – IV КЛАС)
Мариана Мандева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Преосмислят се някои от утвърдените разбирания за формиране на четивни и писмени умения в начална училищна възраст. Очакването е да се насърчи функционалната грамотност още от първите години на детето в училище.
Keywords: reading and writing skills, functional literacy, primary school
ABOUT READING, WRITING AND LANGUAGE EDUCATION OF PRESENT AND FUTURE (1.- 4. SCHOOL YEAR)
Abstract. Some of the approved conceptions of formation of reading and writing skills in primary school are reconsidered. The expectation is to encourage functional literacy from the very fi rst years of a child in school.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
Veliko Tarnovo, Bulgaria
ОЦЕНЯВАНЕ ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА БЪДЕЩИЯ СОЦИАЛЕН РАБОТНИК
Искра Петкова
Medical university – Pleven
Absract. Социалната работа е комплекс от подпомагащи дейности и в тази връзка основните професионални компетентности включват: знания, комуникативни и организационни умения. Целта на изследването е да се установи нивото на усвоените професионални компетенции в реална практическа обстановка.Проведено е проучване с авторска рейтингова скала за оценка и самооценка на студенти по време на преддипломен стаж в четири социални услуги. Разработени са четири критерия със съответните пет показателя за всеки от тях. Всеки показател се оценява със стойности от 2 („слаб“) до 6 („отличен“). Резултатите от проведеното изследване показват, че практическата дейност на студентите в реална работна среда е условие за ефективно усвояване на професионални компетенции в областта на знания, комуникативни и организационни умения.
Keywords: appraisal, self-appraisal, skills, knowledge, competencies
APPRAISAL OF THE PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE SOCIAL WORKER
Abstract. Social work is a complex of assisting activities and in this connection, the basic professional competencies include: knowledge, communicative and organizational skills. The aim of the study was to establish the level of acquired professional skills in a real practical situation. A study was conducted with author-rating scale for assessment and self-assessment of students during internship in four social services. Four criteria have been developed with the respective fi ve indicators for each one of them. Each indicator is being assessed with values from 2 (“poor”) to 6 (“excellent”). The results of the study show that the practical activity of students in a real working environment is a prerequisite for effective utilization of professional competences in the fi eld of knowledge, communication and organizational skills.
Dr. Iskra Petkova, Assoc. Prof.
Medical College – Social Activities
Medical University
ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНА КУЛТУРА У ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Borjana Ivanova
Faculty of Mathematics and Informatics „Paisii Hilendarski“ University of Plovdiv
Absract. Във фокуса на статията се очертава значението на формирането на комуникативна култура у децата от предучилищна възраст. В този контекст се разглежда ролята на педагога като медиатор. Представени са и особености на конфликтни ситуации в детската градина.
Keywords: communicative culture, preschool children, kindergarten, conflict situations, teacher, mediator
DEVELOPING COMMUNICATIVE CULTURE IN PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The main focus of this article is the importance of developing a communicative culture in preschool children. The role of the teacher as a mediator is also considered in this context. The article presents characteristics of confl ict situations in the kindergarten.
Dr. Boryana Ivanova, Assoc. Prof.
Plovdiv University „P. Hilendarski”
РАЗВИТИЕ НА НАТУРАЛИСТИЧНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ ЧРЕЗ ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria
Absract. В настоящата статия се разглежда теорията за множествените интелигентности на Хауърд Гарднър. Специално внимание е отделено на натуралистичната интелигентност, нейната същност, особености и развитие. Предложени са и варианти за развитието на натуралистичната интелигентност в природонаучното обучение в началното училище.
Keywords: multiple intelligences, naturalist intelligence, primary science education
DEVELOPMENT OF NATURALIST INTELLIGENCE THROUGH PRIMARY SCIENCE EDUCATION
Abstract. The current article considers the theory of multiple intelligences, designed by Howard Gardner. Special attention is paid to the naturalist intelligence, its essence, features and development. Different options about the development of naturalist intelligence in primary science education are suggested.
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
THE ROLE OF TEACHING ASSISTANTS IN MEETING SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AT MAINSTREAM SCHOOLS
Blagovesta Troeva
New Bulgarian University
Abstract. Legislative developments endorsing inclusive education have led to an increased role of school support staff. The paper explores the policies and practices related to the deployment of teaching assistants as a means of facilitating the inclusion of pupils with special educational needs in England. A special attention is paid to the debate about the role of teaching assistants and their reportedly adverse effect on pupils’ academic achievements, as well as to some possible pathways to improvement. The analysis finds flaws in the deployment of teaching assistants, the training of school staff, the organization of classroom practice, and in the defi ning of roles within the teaching body. These findings, however, do not come to mean that the increasingly inclusive system of education can function properly without teaching assistants, but that important decisions have to be made concerning the way the system utilizes this resource.
Keywords: teaching assistants, England, academic achievements, inclusion
Mrs. Blagovesta Troeva
Department of English Studies
New Bulgarian University
ЗА МЕЖДУРЕЛИГИОЗНИЯ ДИАЛОГ, ОБЩЕСТВЕНИТЕ НАГЛАСИ И ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПРОМЯНА (РАЗМИСЛИ ВЪРХУ ЕДНА ИЗГУБЕНА СТРАНИЦА)
Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.
Trakia University -Stara Zagora
Резюме. В статията се разглежда проблемът за възпитателните и корективните възможности на междурелигиозното образование. Представят се световни инициативи и тенденции в развитието на междурелигиозен диалог. Конструират се идеи за училищни практики и развитие на специфични умения за междурелигиозните педагози.
Keywords: interfaith dialogue and education, public and contemporary trends
ON INTER-RELIGIOUS DIALOGUE, PUBLIC AND EDUCATIONAL CHANGE (REFLECTIONS ON A LOST PAGE)
Abstract. The article examines the problem of educational and corrective possibilities of inter-religious education. Present global initiatives and developments in inter-religious dialogue. Construct ideas about school practices and the development of specifi c skills for interreligious educators.
Dr. Rumyana Neminska, Assist. Prof.
Department of Preschool and Primary Education
Trakia University
ФОРМИРАНЕ НА МЕТАПРЕДМЕТНИ УНИВЕРСАЛНИ УМЕНИЯ У УЧЕНИЦИТЕ
Dr. Hristina Petrova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Във фокуса на вниманието е идеята за превръщане на метапредметните универсални умения в централно и водещо звено на целия образователен процес. В тази връзка статията представя виждания за формирането им в обучението в училище.
Keywords: meta-subject, skills, universal, educational, actions, process
FORMATION OF METASUBJECT UNIVERSAL SKILLS IN STUDENTS
Abstract. The focus of our attention is the idea of making meta-subject universal skills in central and leading division of the completely educational process. In this regard, we present our views on their formation in training school.
Dr. Hristina Petrova, Assist. Prof.
Department of Physics Education
University of Plovdiv
EDUCATIONAL LEADERSHIP AND ACTIVITIES PROMOTING DEVELOPMENT-ORIENTED COMMUNITY
Norbert G. Pikuła
Joanna M. Łukasik
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Abstract. The presented article focuses on the climate prevalent among teachers. It indicates the consequences of destructive relations among teachers as having a negative infl uence on the qualitative development of school. The focus has been placed on the primary importance of constructive leadership in the qualitative development of school as it provides the chance to transform disintegrated groups of teachers into a community oriented towards qualitative development.
Keywords: school climate, educational leadership, teacher community
Dr. Hab. Norbert G. Pikuła, prof. UP
Pedagogical University of Cracow
Dr. Hab. Joanna M. Łukasik
Pedagogical University of Cracow
ЗА НЯКОИ НЕЛЕПОСТИ В НАШАТА УЧИЛИЩНА ПЕДАГОГИКА
Пламен Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски
Absract. В статията се представят някои несъобразности и типични грешки, допускани от редица автори, пишещи в областта на педагогиката. Обобщенията са на автора, не ангажират други мнения и се опират на конкретни примери.
Keywords: pedagogy, criticism, lack of development, limited thinking, support of the old approaches
ABOUT SOME INCONGRUITIES IN OUR SCHOOL PEDAGOGY
Abstract. This article contains some critical remarks and incongruities made by some Bulgarian authors working in the fi eld of school pedagogy. These incongruities refer to the approaches, defi nitions, interpretations, classifi cations and the usage of trivial phrases deprived of any content. Models and statements with claims for scientifi c significance are criticized because of having no scientifi c demarcation.
Prof. Plamen Radev, DSc
University of Plovdiv
ФОРМИРАНЕ НА ПРИРОДОСЪОБРАЗЕН НАЧИН НА ЖИВОТ ПРИ 3 – 4-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Lyubimka Gabrova
ЦДГ „Кокиче“ – Плевен
Absract. Авторът споделя идеи за формирането на природосъобразен начин на живот при 3 – 4-годишните деца чрез апробирана технология в педагогическото взаимодействие „учене чрез преживяване“ и технологичен модел, включващ: правилно целеполагане, обосновка на приоритетите, избор на програма, конкретизиране на задачи и дейности за осъществяване; контрол. Ефективността на приложената методика се състои в това, че ориентирането на 3 – 4-годишните деца в природосъобразния начин на живот се реализира в познавателен, действено-практически и емоционално-естетически аспект.
Keywords: environmental education, practical work, attitude, behavior
FORMING A NATURAL WAY OF LIFE IN 3–4 YEAR OLDS
Abstract. The author shares ideas for the formation of a natural way of life in 3-4 years, by approved technologies in pedagogical interaction “learning by experience” and technological models including: proper goal setting, a justifi cation of the priorities, program selection, specifi cation of tasks and activities to implement, control, effectiveness of the methodology is that the orientation of 3-4 year olds in a healthy lifestyle is implemented in cognitive, actual practical and emotional, as well as aesthetical aspects.
Mrs. Lyubimka Gabrovа
Kindergarten “Kokitche”
ПЛАМЕН РАДЕВ – „ОБЩА ДИДАКТИКА“
Коста Герджиков
Sofia University
Absract. Представена е новата монография „Обща дидактика“ на проф. д.п.н. Пламен Радев, посветена на фундаменталните проблеми на обучението и науката, на която то е предмет на изследване.
Keywords: formal training, education, general didactics, school didactics, didactic models
PLAMEN RADEV – “GENERAL DIDACTICS”
Abstract. The new monograph “General Didactics” by prof. DSc. Plamen Radev is presented. The work is dedicated to the fundamental problems of education and science as the basis of its subject research.
Dr. Kosta Guerdjikov, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Pedagogy
University of Sofia
НОВО ИЗСЛЕДВАНЕ ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЕТСКО-ЮНОШЕСКА ЛИТЕРАТУРА
Любомир Георгиев
NEW RESEARCH FOR BULGARIAN JUVENILE LITERATURE
Abstract. Presentation of the book “Civil ideas of Bulgarian poetry for children and adolescents”.
Prof. Lyubomir Gueorguiev
ПРЕДСТАВЯНЕ НА МОНОГРАФИЯТА НА ДОРЕНА КАРОЛИ „PER UNA STORIA DELL’ASILO NIDO IN EUROPA TRA OTTO E NOVECENTO’’
Милка Терзийска
Sofia University
DORENA CAROLI’S MONOGRAPH “PER UNA STORIA DELL’ASILO NIDO IN EUROPA TRA OTTO E NOVECENTO”
Abstract. Dorena Caroli’s monograph “Per una storia dell’asilo nido in Europa tra Otto e Novecento” is the fi rst study, based on a rich bibliography in several languages, investigating the birth and development of day nurseries in several European countries (France, England, Germany, Russia and Italy) within a century – from the mid-nineteenth to the eve of World War II.
Dr. Milka Terziyska
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia
НОВО ТЕОРЕТИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИГРАТА
Борис Минчев
Sofia University
NEW THEORETICAL STUDY OF PLAY
Abstract. The paper reviews the newly published book “Problems of the Theory of Play” (in Bulgarian), Asya Veleva, the author of it. The book studies the evolutionary roots of play activities in animal and human children. Nine theories of play are analyzed and a number of prototypical features of play activities are identifi ed. They are valid both for animal and human plays. An outline of a new conception of the play phenomenon is proposed. Dr. A. Veleva’s study is a valuable contribution to the understanding of child’s play.
Prof. Dr. Boris Minchev
University of Sofia