RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Реалното и виртуалното в музейното образование – върху примера на една реализирана образователна програма
[Real and Virtual in Museum Education – by the Example of an Educational Program Implemented]
/ Вася Делибалтова / Vasya Delibaltova – стр. 583
Log in to read the full text
Изследователско обучение в академична среда (Научно-теоретична рефлексия)
[Research Training in Higher Education (Scientific-Theoretical Reflection)]
/ Румяна Неминска / Rumiana Neminska – стр. 590
Log in to read the full text
Аспекти на взаимовръзката между игра и учене
[Aspects of the Interconnection between Play and Learning]
/ Боряна Иванова / Boryana Ivanоva – стр. 619
Log in to read the full text
120TH ANNIVERSARY OF LEV SEMYONOVICH VYGOTSKY‘S BIRTH / 120 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЛЕВ СЕМЬОНОВИЧ ВИГОТСКИ
Принос в психологията на творчеството (120 години от рождението на Лев Семьонович Виготски)
[Contribution to the Psychology of Creativit (120th Anniversary of Lev Semyonovich Vygotsky‘s Birth)]
/ Любен Десев / Luben Dessev – стр. 627
Log in to read the full text
Лев Сeмьонович Виготски – психолог и на XXI век (по случай 120 години от рождението му)
[Lev Semionovich Vygotsky – Psychologist of the 21-st Century Too]
/ Любомир Георгиев / Lyubomir Georgiev – стр. 638
Log in to read the full text
FOREIGN RESEARCH / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Anxiety of Students Preparing for the University Entrance Exam toward Math Lessons
/ Yıldırım Bayazıt – стр. 650
Log in to read the full text
Искусство в жизни людей (образовательная программа по изобразительному искусству)
[Art in the Lives (Educational Programs in Fine Arts)
/ Гульнар Омарова / Gulnar Omarova – стр. 665
Log in to read the full text
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / DOCTORAL RESERCH
Един поглед към игровите технологии в педагогически контекст
[A Sight over Gaming Technologies in Pedagogical Context]
/ Валентин Атанасов / Valentin Atanasov – стр. 672
Log in to read the full text
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Лятна академия за ученици (VI – VIII клас) – една идея за реализиране на неформално образование по биология
[A Summer Academy for Students (6 – 8 Grade) – an Idea for Realization of Non-Formal Education in Biology]
/ Иса Хаджиали, Явор Киряков, Александър Милушев, Диана Колева / Isa Hadjiali, Yavor Kiryakov, Alexander Milushev, Diana Koleva – стр. 684
Log in to read the full text
Ролята на интерактивните методи на обучение за образователното направление „Конструиране и технологии“ в детската градина
[The Role of Interactive Teaching Methods for Educational Direction “Design and Technology” in Children Garden]
/ Румяна Русинова / Rumiana Rusinova – стр. 694
Log in to read the full text
Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес
[Increasing Education Quality in High Schools by Full-Time Organisation of the Educational Process
/ Таня Мишева / Taniya Misheva – стр. 701
Log in to read the full text
NEW BOOKS / НОВИ КНИГИ
Нова и полезна книга
[New and Useful Book]
/ Йонка Първанова / Yonka Parvanova – стр. 709
Log in to read the full text
Приносен труд към методиката на обучението по български език и литература в началното училище
[Contribution to the Methodology of Bulgarian Language and Literature in Primary School]
/ Даниела Йорданова / Daniela Jordanova – стр. 712
Log in to read the full text
Eдно фундаментално интегрално изследване на ролята на образованието за развитието на ноосферния интелект
[A Fundamental Integral Study of the Role of Education for the Development of Intellect Based on the Noosphere Concert]
Незабравка Христова / Nezabravka Hristova – стр. 714
Log in to read the full text
РЕАЛНОТО И ВИРТУАЛНОТО В МУЗЕЙНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ВЪРХУ ПРИМЕРА НА ЕДНА РЕАЛИЗИРАНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПРОГРАМА
Вася Делибалтова
Sofia University
Abstract.. В настоящата статия е направен опит да се представи конструирана и реализирана музейна образователна програма, изградена върху специфична интерпретация на отношението „реално – виртуално“ с посредничеството на изкуството на основата на разработена и представена в Националния военноисторически музей експозиция, посветена на Втората световна война. В оценката и реализацията на музейната програма участват 4 студенти, 8 музейни специалисти и 48 посетители на изложбата. Представени са данни, свързани както с подготвителния етап на програмата, така и с основните дейности, осъществени реално и виртуално по време и след музейната експозиция, и получените резултати.
Keywords: museum; virtual museum; museum education; virtual exhibition; contemporary art
REAL AND VIRTUAL IN MUSEUM EDUCATION – BY THE EXAMPLE OF AN EDUCATIONAL PROGRAM IMPLEMENTED
Abstract. In this article an attempt was made to present the designed and implemented museum education program built on a specific interpretation of the relationship “real-virtual” through art based on the developed and presented at the National Museum of Military History exhibition dedicated to the World War II.
The evaluation and implementation of the museum program involved 4 student, 8 curators and 48 visitors of the exhibition. The presented data is connected with both the preparatory phase of the program and the main activities real and virtual, carried during and after the exposition and the result.
Dr. Vasya Delibaltova, Assoc. Prof.
Sofia University
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКО ОБУЧЕНИЕ В АКАДЕМИЧНА СРЕДА (НАУЧНО-ТЕОРЕТИЧНА РЕФЛЕКСИЯ)
Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.
Trakia University -Stara Zagora
Absract. В статията се проследяват съвременни тенденции и основания за развитието на изследователското обучение в академична среда. Проблемът
се разглежда в три направления: научно-теоретично, концептуално и технологично. В научно-теоретичното направление се извеждат съвременният
контекст на изследователското обучение и потребността от развитие на нов клас изследователски умения за учене у студентите. Конструира се изследователски тезаурус, с който на теоретико-приложно ниво се уточняват основни понятия в изследователското обучение. В концептуално направление активността и целенасочено конструираните когнитивни дейности се извеждат като основни конструкти на изследователското обучение. Специфична особеност на студията е, че в технологичното ниво се прави опит за теоретико-приложна рефлексия на активно наблюдаван преподавателски опит. Прилагат се методът на вторичен анализ на документи и подходът “visible learning“ върху изследователското преподаване. Технологията на изследователско обучение се представя чрез емпирично изследване, в което чрез рефлексията на студентите се осигурява дидактически и аксеологичен автоконтрол. В педагогическия анализ се извеждат значими рефлексии, осигуряващи конструктивен път за развитие на технология за изследователско преподаване в академична среда.
Keywords: research training; technology; higher education
RESEARCH TRAINING IN HIGHER EDUCATION (SCIENTIFIC-THEORETICAL REFLECTION)
Abstract. The study followed modern trends and reasons for the development of research training in an academic environment. The problem is seen in three areas: scientific-theoretical, conceptual and technological. In scientific and theoretical field displays the current context of research training and the need for development of new class research skills for learning in students. Research is constructed thesaurus that of theoretical and applied level specifying basic concepts in research training. Conceptually, direction activity and purposefully constructed cognitive activities are displayed as basic constructs of research training. A specific feature of this study is that the technological level attempts to theoretical and applied reflection of actively supervised teaching experience. To apply the method of secondary analysis of documents and approach “visible learning” research on teaching. Technology research training is represented by an empirical study in which reflection bystudents providing didactic and akseological auto control. In the pedagogical analysis it displayed significant reflections that provide a constructive way for the development of technology for teaching research in an academic environment.
Dr. Rumiana Neminska
Pedagogical Faculty
Trakia University
АСПЕКТИ НА ВЗАИМОВРЪЗКАТА МЕЖДУ ИГРА И УЧЕНЕ
Borjana Ivanova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Статията фокусира върху някои от аспектите на взаимовръзка между игра и учене при децата от предучилищна възраст. Подчертава се значението им за когнитивното, социалното, емоционалното, личностното развитие на децата. Чрез игра и учене те имат възможност да обогатят знанията си и да натрупат ценен опит, необходим за живота им.
Keywords: children; kindergarten; play; learning; interconnection; teachers
ASPECTS OF THE INTERCONNECTION BETWEEN PLAY AND LEARNING
Abstract. In the focus of this article are some aspects of interconnection between play and learning in preschool children. The role of these activities for the
cognitive, social and emotional development is highlighted. In the play and learning children have the opportunity to enrich their knowledge and accumulate valuable experience, so necessary for their life.
Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
ПРИНОС В ПСИХОЛОГИЯТА НА ТВОРЧЕСТВОТО (120 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЛЕВ СЕМЬОНОВИЧ ВИГОТСКИ)
Любен Десев
Absract. Класикът на руската и световната психология Лев Семьонович Виготски (1896 – 1934) е представен като творец. Въз основа на проучване на
негови съчинения на руски и български език са ясно откроени и посочени приносите му в теоретичното осветляване на въпроси на творчеството – сложен синергетичноистемен обект с две подсистеми: продуктивно-процесуална („дейностна“) и личностово-социална.
Keywords: creativity; imagination; thinking
CONTRIBUTION TO THE PSYCHOLOGY OF CREATIVITY (120TH ANNIVERSARY OF LEV SEMYONOVICH VYGOTSKY‘S BIRTH)
Abstract. The classic of the Russian and the world’s psychology Lev Semyonovich Vygotsky (1896 – 1934) is represented as an author. The work is based on a study of his writings in Russian and Bulgarian language and highlights his contribution to the theoretical clarification of questions of creativity – a complex
synergetic-system object with two subsystems: a productive-procedure (“activity”) subsystem and a personality-social subsystem.
Prof. Dr. luben Dessev
ЛЕВ СEМЬОНОВИЧ ВИГОТСКИ – ПСИХОЛОГ И НА ХХI ВЕК (ПО СЛУЧАЙ 120 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО МУ)
Любомир Георгиев
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Проследява се жизненият път на Л.С. Виготски. Разглеждат се схващанията му за връзката между социална среда и личност, както и теорията за актуално равнище на развитието и зона на близкото развитие.
Keywords: social environment; personality; actual level of development; zone of proximal development
LEV SEMIONOVICH VYGOTSKY – PSYCHOLOGIST OF THE 21-ST CENTURY TOO
Abstract. The author traces out Vygotsky’s life, also his concept of the relation between social environment and personality, as well as his theories of the actual
level of development and „the zone of proximal development.
Prof. Dr. lyubomir Georgiev
ANXIETY OF STUDENTS PREPARING FOR THE UNIVERSITY ENTRANCE EXAM TOWARDS MATH LESSONS
Yıldırım Bayazıt
Trakya University
Abstract. It is known that one of the crucial factors affecting the students success at math lessons negatively is math anxiety. In most general meaning, math
anxiety may be defined as an anxiety and fear emerging in relation to certain math situations. The aim of this study is to find out the reasons of math anxiety observed among students attending privet courses. To collect the needed data of the study an anxiety scale was administered to 450 students attending different private courses in the city of Kırklareli, Turkey. The obtained data was processed by data processing soft-ware. After the required data interpretation steps were concluded, students’ math anxiety reasons were determined and in relation some solutions were suggested.
Keywords: math anxiety; university entrance exam; private courses
Dr. Yyıldırım Bayazıt
Education Faculty
Trakya University
ИСКУССТВО В ЖИЗНИ ЛЮДЕЙ (ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОГРАММА ПО ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМУ ИСКУССТВУ)
Гульнар Омаров
Казахской Национальной Академии искусств им. Т. Жургенов
Absract. В статье представлены влияние всех видов искусства на лично стные отношения к жизни. Развитие природных данных человека
Keywords: composition, personality, features of perception
ART IN THE LIVES (EDUCATIONAL PROGRAMS IN FINE ARTS)
Abstract. The article presents the impact of all kinds of art on the personal attitude towards life, as well as the development of natural human data.
Мrs. Gulnar Omarova
T.T. Zhurgenov Kazakh National Academy of Arts
ЕДИН ПОГЛЕД КЪМ ИГРОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОНТЕКСТ
Валентин Атанасов
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. В условията на агресивно нарастващо технологично обкръжение, в различни сфери на обществения живот, с формират нови генерации подрастващи и обучавани, чиито възприятия са базирани в огромната си степен от интелигентни устройства и приложения, предлагащи забавна форма. От друга страна, феноменът „демотивираност“ у обучаваните в реалния учебен процес влияе пряко върху качеството на формираните компетенции и отношения, посредством които встъпващият в самостоятелната фаза на своя живот млад човек, ще се реализира в обществената сфера. Игровите технологии заемат безусловна и значима част от обществените отношения с най-голям дял сред подрастващите. Но за да са в състояние педагогическите специалисти да се възползват пълноценно от този игрови подход, разширявайки своя дидактически инструментариум, следва представителите на точните науки да обусловят този процес. Възниква нуждата от формализиране на стандарти (следващо ниво) за учебни ресурси с широка степен на интерактивни функционалности, които да заменят съществуващите и неотговарящи на съвременните потребности форми на учебни ресурси в компютърнобазирани обучаващи игри. Игровият подход, базиран на дидактически принципи и използващ тези учебни
ресурси, би дал мощен дидактически инструмент в ръцете на преподавателя и
би се явил като мотивиращ фактор у демотивираните в клас ученици.
Keywords: gamification; learning games; ICT lessons; motivation; education; e-learning
A SIGHT OVER GAMING TECHNOLOGIES IN PEDAGOGICAL CONTEXT
Abstract. In terms of aggressively growing technological environment in different public fields a new generation of adolescents are formed. Their perceptions
today are based largely by various smart devices and apps offering more fun and pleasure. On the other hand the phenomena demotivation among the students in the real educational process directly influences on the quality of created competencies and relations. Without it the student won’t be able to step in at the beginning in his life and realization successfully. The game technologies take unconditional and important part of the public relations in adolescents. But, to be able pedagogues fully to take advantages of this game based approach, expanding their didactical tools, members of the technological community have to create the prerequisites for it. A need to be formulated standard for learning resource with wide level (next level) of interactive functionalities which new or revised standard has to replace the existing ones. The second reason is that ICT reality in class demands. Gamification, based on didactical principles would use these next level learning resources giving more power to the educators and could be act a as motivating factor for demotivated students.
Мr. Valentin Atanasov, PhD Student
Department of Computing
University of Ruse
ЛЯТНА АКАДЕМИЯ ЗА УЧЕНИЦИ (VI – VIII КЛАС) – ЕДНА ИДЕЯ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ ПО БИОЛОГИЯ
Dr. Isa Hadjiali, Assoc. Prof.
Sofia University
Явор Киряков
Фондация „Университет за деца“
Александър милушев
Национална природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“ – София
Диана Колева
38. ОУ „Васил Априлов“ – София
Absract. В настоящия материал се споделя опит за организиране и провеждане на неформално образование по биология по време на лятна академия „Биология“, проведена в периода 22. 08. – 27. 08. 2016 г. в с. Дрента, общ. Елена, обл. Велико Търново. Представени са учебната програма и основни акценти от дейностите, включени за реализиране на предварително поставените цели.
Keywords: biological education; non-formal education; university for kids
A SUMMER ACADEMY FOR STUDENTS (6 – 8 GRADE) – AN IDEA FOR REALIZATION OF NON-FORMAL EDUCATION IN BIOLOGY
Abstract. In this paper, we share our experience with organizing and running a Summer Academy in Biology as a form of non-formal education in the period
22. 08. – 27. 08. 2016 in the village of Drenta, close to Elena in the area of Veliko Tarnovo. A program of all the activities and the main accents of the pedagogical work is posted and made public.
Dr. Isa Hadjiali, Assist. Prof.
Department of Biology Education
University of Sofia
Мr. yavor Kiryakov
”University for Kids” Foundation
Мr. Alexander milushev
National Gymnasium of Natural Sciences and Mathematics “Akad. Lubomir Chakalov”
Мrs. Diana Koleva
38 School “Vassil Aprilov”
РОЛЯТА НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНОТО НАПРАВЛЕНИЕ „КОНСТРУИРАНЕ И ТЕХНОЛОГИИ“ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Румяна Русинова
Детска градина „Морски Свят“, кв. „Аспарухово“ – Варна
Absract. Статията разглежда интерактивните методи в педагогическата литература, тяхната класификация според различни автори. Отделя се внимание на значението на образователно направление „Конструиране и технологии“ за обучението и възпитанието на децата в ДГ. Интерактивните методи целят по-качествени взаимодействия между самите деца и между тях и учителя. В статията се споделя опит за прилагане на интерактивните методи в ситуации по „Конструиране и технологии“ и резултатите при децата. Отразено е и мнението на децата доколко им допада да участват в различните използвани методи в педагогически ситуации.
Keywords: interaction; technology; method; communication; training; construction
THE ROLE OF INTERACTIVE TEACHING METHODS FOR EDUCATIONAL DIRECTION “DESIGN AND TECHNOLOGY” IN CHILDREN GARDEN
Abstract. The article “The Role of interactive teaching methods for educational direction “Design and Technology” examines the interactive methods in educational literature, their classification according to different authors. A special attention is paid to the importance of educational direction “Design and technology” for teaching and educating children in the children garden. Interactive methods are aimed at better interactions between the children and between them and the teacher. In this article, as a teacher, I share an experience of how to apply interactive methods in situations in “Design and Technology” and what are the results of children. The opinion of the children of how they like to participate in the various methods in teaching situations is expressed.
Мrs. Rumiana Rusinova
Kindergarten „Morski svyat”
ПОДОБРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО В СРЕДИЩНИТЕ УЧИЛИЩА ЧРЕЗ ВЪВЕЖДАНЕ НА ЦЕЛОДНЕВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС
Таня Мишева
Начално училище „Васил Петлешков“ – Брацигово
Absract. Начално училище „Васил Петлешков“ търси нови пътища във възпитанието и обучението с налагането на проектната форма на работа. Дейностите по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ – „Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес“, се реализират със съгласие на семействата и попълване на заявления за участие от родителите на учениците. С помощта на новите технологии се извършват комуникацията между партньорите и обменът на информация.
Keywords: primary school; full-time organisation; project; groups
INCREASING EDUCATION QUALITY IN HIGH SCHOOLS BY FULL-TIME ORGANISATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS
Abstract. „Vasil Petleshkov“ Primary school is looking for new ways of approving education by applying a project based work. The activities in Human
Resources Development Operational Programme – „Increasing education quality in high schools by full-time organisation of the educational process“ is realized with parents agreement and filled forms for their children’s participation. Communication and information exchange between partners is made by new technologies.
Мrs. Taniya Misheva
„Vasil Petleshkov“ Primary school
Йонка Първанова
Sofia University
Absract. материалът представя колективната книга „Системи за ресоциализация на деца и младежи“ (2016), създадена от международен екип, включващ университетски преподаватели и практици. Тя представя спецификите и функционирането на системите за ресоциализация в 9 държави – Англия и Уелс, България, Чехия, Полша, македония, Руската федерация, Федерална република Германия и Словакия.
Keywords: resocialization; social rehabilitation of children and youth; systems for resocialization in different countries
NEW AND USEFUL BOOK
Abstract. The article presents the book “Systems for resocialization of children and youth” (2016), written by international team of university scientists and practitioners. The book presents systems for social rehabilitation and social reintegration in nine different countries – Bulgaria, Poland, Czech Republic, Slovakia, Macedonia, Russian Federation and Germany.
Dr. Yonka Parvanova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
ПРИНОСЕН ТРУД КЪМ МЕТОДИКАТА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Даниела Йорданова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
CONTRIBUTION TO THE METHODOLOGY OF BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL
Prof. Dr. Daniela Jordanova
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ЕДНО ФУНДАМЕНТАЛНО ИНТЕГРАЛНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА РОЛЯТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО ЗА РАЗВИТИЕТО НА НООСФЕРНИЯ ИНТЕЛЕКТ
Незабравка Христова
A FUNDAMENTAL INTEGRAL STUDY OF THE ROLE OF EDUCATION FOR THE DEVELOPMENT OF INTELLECT BASED ON THE NOOSPHERE CONCERT
Dr. Nezabravka Hristova