INNOVATION IN EDUCATION / ИНОВАЦИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Неравенство в системата на училищното образование
[Inequalty in the School Education System]
/ Елена Лавренцова / Elena Lavrentsova – стр. 159
Log in to read the full text
Учителите за продължаващата професионална квалификация на педагогическите кадри в България
[Teachers Opinion about the Continuing Professional Qualification of Pedagogical Staff in Bulgaria]
/ Илиана Петкова / Iliana Petkova – стр. 174
Log in to read the full text
Съвременни метаморфози на взаимоотношенията в детската група
[Modern Metamorphoses of the Relationships in the Children‘s Group]
/ Веселина Иванова, Виолета Кърцелянска-Станчева / Veselina Ivanova, Violeta Kartselyanska-Stancheva – стр. 184
Log in to read the full text
Професионални характеристики и качества на учителя
[Professional Characteristics and Qualities of the Teacher]
/ Мария Тенева / Maria Teneva – стр. 194
Log in to read the full text
Педагогически оптимизъм – измерение на професионализма
[Pedagogical Optimism – Dimension of Professionalism]
/ Иванка Шивачева-Пинеда / Ivanka Shivacheva-Pineda – стр. 205
Log in to read the full text
Schools and Universities as Social Institutions
/ Emilj Sulejmani, Shikjerije Sulejmani – стр. 215
Log in to read the full text
Проблемно-продуктивната стратегия в обучението на учениците при решаване на текстови задачи по математика в I – IV клас
[Problem-Productive Strategies in Students’ Education for Solving Mathematical Text Tasks in Primary School
/ Мария Темникова / MariaTemnikova – стр. 223
Log in to read the full text
Относно усета за броене
[About the Sense of Counting]
Петър Петров, Мима Трифонова / Petar Petrov, Mima Trifonova – стр. 236
Log in to read the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Онтогенеза и развитие на съвременното дете и функционирането му в семейството
[Ontogenesis and Development of Modern Child and its Functioning within the Family Unit]
/ Светослава Съева / Svetoslava Saeva – стр. 250
Log in to read the full text
Неформални методи в обучението на ученици в Република Kипър
[Non-formal Methods in Teaching Students in the Republic of Cyprus]
/ Милен Замфиров, Йоргос Леонтиу / Milen Zamfirov, Giorgos Leontiou – стр. 268
Log in to read the full text
За етичните кодекси в сферата на образованието
[For Ethical Codes in the Field of Education]
/ Георги Георгиев / Georgi Georgiev – стр. 278
Log in to read the full text
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Управленското консултиране – възможност за поддържане на равновесие в позицията на директора като ментор за успешното управление в съвременното училище
[Management Counseling – an Opportunity to Maintain a Balance in the Head Teacher‘s Position as a Mentor for Successful Management in Modern School]
/ Георги Георгиев / Georgi Georgiev – стр. 286
Log in to read the full text
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Насилието не решава конфликти
[The Violence Does Not Resolve Conflicts]
/ Марина Николова / Marina Nikolova– стр. 295
Log in to read the full text
НЕРАВЕНСТВО В СИСТЕМАТА НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Елена Лавренцова
Trakia University -Stara Zagora
Absract. В статията се разглежда проблемът за неравенството в достъпа и качеството на образованието, който по право се счита за един от най-значимите и актуални в съвременните социално-политически и педагогически изследвания. Разкрива се дълбоката връзка между онтологично укорененото в основите на обществото неравенство и институционалната природа на образованието. Очертават се различните ограничения и бариери по пътя за получаването на качествено училищно образование. Характеризира се ситуацията в България, където образователното неравенство се превърна в един от устойчивите институти през посткомунистическия период в развитието на страната.
Keywords: inequality; society; education; quality; social institute
INEQUALTY IN THE SCHOOL EDUCATION SYSTEM
Abstract. The article discusses the issue of inequality in accessibility and quality of education, which is rightly considered to be one of the most significant
and current in contemporary socio-political and pedagogical research. It reveals the deep connection between inequality, ontologically rooted in the foundations of society and the institutional nature of education. Various constraints and barriers on the way to obtaining a quality school education are outlined. The situation in Bulgaria is characterized, where educational inequality has become one of the persistent institutes in the post-communist period in the development of the country.
Dr. Elena Lavrentsova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
УЧИТЕЛИТЕ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩАТА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ КАДРИ В БЪЛГАРИЯ
Илиана Петкова
Sofia University
Absract. Подрастващите могат да получат добра подготовка само от отлично подготвени учители. Ето защо качеството на продължаващата
квалификация на педагогическите кадри е един от ключовите въпроси не само в България, но и в Европа. В статията се представят резултати от национално анкетно изследване по проблема, проведено през 2015 г. от екип преподаватели от Факултета по педагогика на най-старото висше училище в България – СУ „Св. Климент Охридски“. Резултатите представят мненията на учителите за настоящото състояние на системата, но и тяхната визия за нея. Очертаните слабости могат да покажат пътищата за нейното усъвършенстване, а положителните страни да бъдат основа за надграждане
и развитие.
Keywords: national survey; teachers` opinion; continuing pedagogical qualification
TEACHERS OPINION ABOUT THE CONTINUING PROFESSIONAL QUALIFICATION OF PEDAGOGICAL STAFF IN BULGARIA
Abstract. Adolescents can receive good training only from well-trained teachers. That is why the quality of their continuing qualification is one of the key issues not only in Bulgaria but also in Europe. The paper will present results of a national survey research related to the continuing training of pedagogical staff in Bulgaria, conducted in 2015 by a team of professors from the Faculty of Education of the oldest university in Bulgaria – Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The results represent the teachers‘ opinions about the current state of the system, but also their vision of it. The outlined weaknesses can show the ways for its improvement, and the positive sides to being the basis for upgrading and development.
Dr. Iliana Petkova, Assoc. Prof.
Sofia University
СЪВРЕМЕННИ МЕТАМОРФОЗИ НА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА В ДЕТСКАТА ГРУПА
Веселина Иванова, Виолета Кърцелянска-Станчева
Trakia University -Stara Zagora
Absract. Статията представя изследване, провокирано от съвременните проблеми на социума и отражението им върху социалното поведение на личността в условията на групова дейност и върху социализацията на деца от предучилищна възраст.
Keywords: social status; dynamics of the relations; solidarity; group social profile
MODERN METAMORPHOSES OF THE RELATIONSHIPS IN THE CHILDREN‘S GROUP
Abstract. The study presents an investigation provoked by the contemporaneous problems of the society and their reflection on the social behavior of the person in the conditions of the group activity and on the pre-school children’s socialization.
Dr. Veselina Ivanova, Assoc. Prof.
Dr. Violeta Kartselyanska-Stancheva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
ПРОФЕСИОНАЛНИ ХАРАКТЕРИСТИКИИ КАЧЕСТВА НА УЧИТЕЛЯ
Dr. Mariya Teneva
Trakia University -Stara Zagora
Absract. Статията представя проблема за характеристиките на учителската професия и качествата, които трябва да притежава учителят. Анализирани са емпирични данни от авторско изследване, насочено към диференциране на значими личностно-професионални качества на специалистите, упражняващи учителската професия. Училището на съвремието изисква откритост, хуманизация, взаимодействие, новаторство. Променят се приоритетите в дейността на учителя и изискванията, които предявява обществото към неговата личност. Целта на настоящото изследване е да бъдат откроени значими качества, които е необходимо да притежават учителите, за да реализират ефективно професионалните си роли. Изследователски методи – контент-анализ, тест, корелационен анализ, рангово скалиране. За реализиране на поставената цел е използван тест ,,Диагностициране качествата на добрия учител“, разработен и представен от Sabine, G., How Students Rate Their Schools and Teachers. Тестът е публикуван в ,,Експериментална педагогика“ с автор Доно Василев. Контингент на изследването са студенти от първи курс на педагогически специалности, които се обучават в Педагогическия факултет на Тракийския университет. Резултатите посочват, че студентите извеждат на водещи позиции сред значимите качества, които трябва да притежава учителят, любовта към децата и любовта към професията.
Keywords: education; professional roles of the teacher; qualities of the good tacher
PROFESSIONAL CHARACTERISTICS AND QUALITIES OF THE TEACHER
Abstract. The article presents the problem of the characteristics of the teacher’s profession and the qualities that the teacher has to possess. Analyzed are empirical data from a study which has been performed by the author, aimed at differentiating the significant personal and professional qualities of the specialists exercising the teaching profession. The school of today requires openness, humanization, interaction, innovation. The priorities in the teacher’s activity and the demands that society puts before his personality are constantly changing. The aim of this study is to highlight the important qualities that teachers need
to have in order to effectively fulfil their professional roles. Research methods – content analysis, test, correlation analysis, rang scaling. In order to achieve this
goal, a test was used called “Identifying the qualities of a good teacher” developed and presented by Sabine, G., How Students Rate Their Schools and Teachers. The test was published in “Experimental Pedagogy” by Dono Vassilev. The contingent of the study is students from the first year of the pedagogical specialties, who are trained at the Faculty of Education at Trakia University. The results indicate that students consider the most important qualities that the teacher has to possess are a love of the profession and love for children.
Dr. Maria Teneva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОПТИМИЗЪМ – ИЗМЕРЕНИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛИЗМА
Ivanka Shivacheva-Pineda
Trakia University -Stara Zagora
Absract. В центъра на настоящото проучване е представена категорията педагогически оптимизъм като иманентна компонента на педагогическия професионализъм – неговата същност, обхват, измерения и актуална значимост в съвременните образователни реалности. Водеща цел е диагностика на измеренията на това професионално значимо качество. Настоящото проучване се базира на теоретичен анализ, като са използвани методи за емпирични изследвания (анкета, математически и статистически методи за обработка на данните).Изследваният контингент обхваща педагози, които се реализират на различни длъжности (детски и начален учител, ресурсен учител, социален педагог,социален работник, обществен възпитател, психолог и др.) с различен стаж специалността си. В заключение може да се обобщи, че педагогическият оптимизъм е синтез на цялостната професионално-педагогическа подготовка, светогледа, ценностната ориентация и опита на личността и е измерител на степента на нейното професионализиране.
Keywords: optimism; pedagogical optimism; pedagogue; teacher; professionally significant qualities; professionalism
PEDAGOGICAL OPTIMISM – DIMENSION OF PROFESSIONALISM
Abstract. At the heart of this study is the category of pedagogical optimism as an immanent component of pedagogical professionalism – its nature, scope,
dimension and relevance in today’s educational realities. The main objective is to diagnose the dimensions of this professionally significant quality. This study
is based on a theoretical analysis as were used empirical research methods (poll, mathematical and statistical methods for data processing). The occupied contingent encompasses pedagogues who have different positions (teacher at pre-school age, primary teacher, resource teacher, social pedagogue, social worker, public educator, psychologist, etc.) with a different internship in their speciality. In conclusion, it can be summarized that pedagogical optimism is a synthesis of the overall professional-pedagogical preparation, the worldview, the value orientation and the experience of the personality and it is a measure of the degree of its professionalization.
Dr. Ivanka Shivacheva-Pineda, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
SCHOOLS AND UNIVERSITIES AS SOCIAL INSTITUTIONS
Emilj Sulejmani
University “Ss. Cyril and Methodius” – Skopje
Shikjerije Sulejmani
Primary School “25 Maj” – Skopje
Abstract. Society is a general category, which implies the area in which people occupy space and time in a part of the universe on this planet, the Earth, i.e. all of the people who live on Earth create relationships which they establish among themselves in the process of labor and outside of it; the relationships between the people who live in a given territory, country, area; the socio-political order, the economical basis and infrastructure, all developed in a specific period of history. The main subjects and objects of a society are the people. They are also the creators of labor, of the good and beautiful. The society of people does not only create conditions but it also creates means for life. By using the physical and intellectual abilities it creates a system of productive force and a system of knowledge, different from any other being. Education is a sociological and philosophical immanence, which serves as the basis for all pedagogical principles,
notions, opinions, and ideas typified and transcended in the educational area and the educational being of people. Education is a sociological, philosophical, pedagogical, and anthropological process that gives people knowledge, skills, and abilities. Education, through the systematic acquisition of scientific knowledge about nature, society and the human reasoning and it leads to acquisition of skills which develop and establish specific human traits, such as: knowledge, abilities, interests and opinions for different social and philosophical views of the world. Education as a term has many meanings. It implies an institution, a process, content and it is a result of organized or non-organized learning, for development of different cognitive abilities, and the acquisition of different
knowledge, skills and habits, such as reading, writing, calculus and general knowledge about physics, the social and economic environment. Education is a part of the society or a sub-system of the global social system. Since society is part of the social system, it has all the characteristics of the global society as a whole.
Keywords: education; upbringing; society; sociology; school; university
Prof. Emilj Sulejmani, DSc.
Faculty of Pedagogy
University “Ss. Cyril and Methodius”
Skopje, Republic of Macedonia
Prof. Shikjerije Sulejmani
Primary School “25 Maj”
Skopje, Republic of Macedonia
ПРОБЛЕМНО-ПРОДУКТИВНАТА СТРАТЕГИЯ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ ПРИ РЕШАВАНЕ НА ТЕКСТОВИ ЗАДАЧИ ПО МАТЕМАТИКА В I – IV КЛАС
Maria Temnikova
Trakia University -Stara Zagora
Abstract.. В статията се разглежда използването на проблемно-продуктивната стратегия в обучението на учениците при решаване на текстови задачи по математика. Представят се различни варианти на прилагането ѝ, като един от продуктивните методи, които се използват, е моделирането. При решаването на различни задачи се работи с предметно-образни, схематични и математически модели. В резултат на използването на проблемно-продуктивната стратегия се усвояват знания, формират се умения и се изгражда математическата компетентност на учениците, поставят се учащите в активна позиция, формират се у тях такива качества като креативност, наблюдателност и критичност.
Keywords: problem-productive strategy; mathematical text task; modeling; models; mathematical competency
PROBLEM-PRODUCTIVE STRATEGIES IN STUDENTS’ EDUCATION FOR SOLVING MATHEMATICAL TEXT TASKS IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. The article studies the application of problem-productive strategies in students’ education for solving mathematical text tasks in the Primary School.
The author presents different options for their application and one of the productive methods used here is modeling. For solving different mathematical tasks students apply objects visualizing, schematic and mathematical modeling. As a result of the use of problem-productive strategies students acquire knowledge, form skills and develop mathematical competency. The students are put in active po sition and form such qualities as creativity and critical observation.
Dr. MariaTemnikova, Assist. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
Петър Петров, Мима Трифонова
Trakia University -Stara Zagora
Absract. Целта на настоящата разработка е, стъпвайки върху възгледите на автори за познавателната активност, предусещането, отношението логика – интуиция, нагледност, системен подход и антиципация, да се направи анализ на усета за броене, неговата проява и развитие. Използваните методи в разработката са свързани с подходящ подбор на задачи, в които учебната информация е синтезирана около основни понятия, притежаващи регулиращи функции спрямо останалите. За демонстрация на резултатите от анализа са използвани две геометрични задачи. Първата изисква броене на точки в конструкция. За нея са изведени няколко решения, реализиращи различни подходи при търсене на решението т.е. преброяването. Във втората задача е необходимо преброяването на триъгълници в чертеж. Описано е откриването на нейното решение с направен акцент върху рационалността при броенето, реализирана чрез предварително търсене на повтарящи се структури. Към задачата са подготвени подробни междинни чертежи, отразяващи отделните етапи от откиването на решението. Предложени са и четири задачи от раздел комбинаторика, предвидени да се решават без готови формули. При тях е важно да се усвои алгоритъмът за образуване на комбинаторно съединение, подпомагащо броенето. В заключение са направени обобщения относно предпоставките за възникване на предусещането и случаите, при които усетът за броене може да
се прояви и да се развива.
Keywords: anticipation; logic; intuition; task; search for a solution
ABOUT THE SENSE OF COUNTING
Abstract. The aim of this article is to analyze the sense of counting, its mani-festation and development while building on the views of some authors regarding
cognitive activity, anticipation, the interrelationship between logic and intuition, the use of visuals and the system approach. The methods which are used imply appro-priate selection of tasks in which the learning information is synthesized around ba-sic concepts with regulatory functions. Two geometric tasks are used to demonstrate the results of the analysis. The first one requires the counting of dots in a construc-tion. Several solutions have been offered which incorporate different approaches to finding the solution i.e. counting. The second task requires the counting of triangles in a geometric drawing. The discovery of the right solution has been described with an emphasis on rationality in counting, realized through the means of pre-search of repetitive structures. Detailed intermediate drawings reflecting the individual stages of arriving at a decision have been prepared for this task. In addition, there are four extra Combinatorics tasks to be solved without the use of ready-made formulas.
What is important for these tasks is to master the algorithm that will facilitate count-ing. Finally, a conclusion has been drawn about the prerequisites for anticipation and the cases in which the sense of counting can be manifested and developed
Prof. Petar Petrov, DSc.
Ms. Mima Trifonova, Assist. Prof.
Faculty of Education
Trakia University
ОНТОГЕНЕЗА И РАЗВИТИЕ НА СЪВРЕМЕННОТО ДЕТЕ И ФУНКЦИОНИРАНЕТО МУ В СЕМЕЙСТВОТО
Dr. Svetoslava Saeva
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В статията се предлагат преглед и анализ на практики и тенденции, които са свързани пряко или косвено с отглеждането и възпитанието на
децата в съвременното семейство. Разглеждат се етичните аспекти на широко прилагани дейности в публичното пространство, включително в социалните мрежи, интервенции в сферата на репродуктивното здраве, практики в педагогическите звена, придружени с авторски анализ на дългосрочните последици от тях върху най-важния индивид във всички тях – детето.
Keywords: ontogenesis; family; ethics; modern societies; anthropology; social media; in vitro fertilization
ONTOGENESIS AND DEVELOPMENT OF MODERN CHILD AND ITS FUNCTIONING WITHIN THE FAMILY UNIT
Abstract. This article deals with the issues directly or indirectly connected to educating a child in a modern family. Some ethical issues are being discussed
related to widely applied activities within the public space such as ones in the social media, intervention in fertility health treatments, pedagogical practices in nurseries and kindergartens accompanied by the author’s comments altogether with their long-term consequences on the most important individual amongst them – the child.
Dr. Svetoslava Saeva, Assist. Prof.
Faculty of Education
South-West University „Neofit Rilski“
НЕФОРМАЛНИ МЕТОДИ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИ В РЕПУБЛИКА КИПЪР
Милен Замфиров, Йоргос Леонтиу
Sofia University
Absract. В статията се представят обобщения на базата на прилагани неформални методи на обучение в продължение на пет години сред ученици на възраст от 13 до 21 години в Република Кипър. Авторите представят основните сфери на неформално обучение, които са използвани по време на посочения период, а именно: театър, спорт, музика, изкуство, екологично образование и фотография. В настоящата статия се предлага преглед на същността на някои от често използваните неформални методи на обучение в Кипър с последващ поставен акцент и върху приложението на айпад в класната стая.
Keywords: non-formal education; theatre; sports; music; arts; ecological education; photography; iPad
NON-FORMAL METHODS IN TEACHING STUDENTS IN THE REPUBLIC OF CYPRUS
Abstract. This paper presents summaries based upon the five-year-long personal application of non-formal teaching methods with students aged 13 to 21 in
the Republic of Cyprus. The authors present the main areas of non-formal education they have experienced and applied personally, namely: theatre, sports, music, arts, ecological education and photography. A special place takes the use of information and communication technologies presented by the iPads.
Dr. Milen Zamfirov, Assoc. Prof.
Mr. Giorgos Leontiou, PhD student
Department of Special Pedagogy and Speech Therapy
Faculty of Preschool and Primary School Education
Sofia University
ЗА ЕТИЧНИТЕ КОДЕКСИ В СФЕРАТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Georgi Georgiev
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Педагогическата етика е може би една от най-старите професионални етики, зародиша за развитието ѝ откриваме още в ученията на древните философи. С формирането на специфичната професионална група от педагози в обществото се поставя началото и на определени морални изисквания към тях, които през годините се променят съгласно обществено-историческото развитие. Липсата на единен етичен кодекс на учителя довежда до омаловажаването на този подзаконов нормативен документ и приемането му като нещо незначително в регулирането на моралните вза-
имоотношения в училището.
Keywords: ethics; professional ethics; ethical code of the school community
FOR ETHICAL CODES IN THE FIELD OF EDUCATION
Abstract. Pedagogical ethics is perhaps one of the oldest professional ethics, which we have discovered in the teachings of the ancient philosophers.
The formation of the specific professional group of pedagogues in society is also the beginning of certain moral requirements towards them, which have changed
over the years according to the socio-historical development. The lack of a unified Teacher‘s Code of Ethics has led to the downplaying of this subordinate
normative document and its adoption as something insignificant in regulating moral relationships in the school.
Dr. Georgi Georgiev
Faculty of Education
University of Veliko Tarnov
УПРАВЛЕНСКОТО КОНСУЛТИРАНЕ – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПОДДЪРЖАНЕ НА РАВНОВЕСИЕ В ПОЗИЦИЯТА НА ДИРЕКТОРА КАТО МЕНТОР ЗА УСПЕШНОТО УПРАВЛЕНИЕ В СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ
Georgi Georgiev
Начално училище „Свети Паисий Хилендарски“ – Нова Загора
Absract. В статията се представят възможностите на директора на училището като мениджър при осигуряване на равновесие в системата на управление в съвременното българско училище. Проследени са основни подходи и нива на взаимодействие в йерархията. Мениджърска консултация (управленска консултация) е вид интелектуална професионална дейност, в процеса на която квалифицираният консултант предоставя обективни и независими съвети, които способстват успешното управление на организацията. Проследен е успешният път на консултантската дейност, т.к. тя се явява като самостоятелен и основен елемент в инфраструктурата на пазарната икономика. Управленецът трябва да проектира и провежда своята консултантска дейност съобразно набор от принципи, представляващи съвкупност от характеристики, основни правила и методи на консултантската дейност, които трябва да се имат предвид при хода на консултацията съобразно училищната среда.
Keywords: management counseling; modern school
MANAGEMENT COUNSELING – AN OPPORTUNITY TO MAINTAIN A BALANCE IN THE HEAD TEACHER’S POSITION AS A MENTOR FOR SUCCESSFUL MANAGEMENT IN MODERN SCHOOL
Abstract. This article represents the capabilities of the school head teacher as a manager in ensuring the equilibrium of the management system in the modern
Bulgarian school. Here are the main approaches and levels of interaction in the hierarchy. This consultation is a type of intellectual professional activity and during it; the qualified counselor provides objective and independent advices that promote the successful management of the organization. The success of the consultancy activity is traced as it is an independent and essential element. The manager should design and conduct their consulting activity according to a set of principles representing plenty of characteristics, basic rules and methods of advisory actions that are taken into account in the course of the consultation according to the school environment.
Мr. Georgi Georgiev
Primary School “Paisii Hilendarski”
Марина Николова
THE VIOLENCE DOES NOT RESOLVE CONFLICTS
Prof. Dr. Marina Nikolova
Faculty of Engineering and Pedagogy of Sliven
Technical University – Sofia