NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Менторството като подход за неформална социалнопедагогическа подкрепа на деца в риск
[Mentoring as an Approach for Non-formal Socio-educational Support to Children at Risk]
/ Розалия Кузманова-Карталова, Катерина Златкова-Дончева / Rozalia Kuzzmanova-Kartalova, Katerina Zlatkova-Doncheva – стр. 887
Log in to read the full text
Музеят и „културата на участие“ – проекции в български образователен контекст
[Museum and Participatory Culture – Projections in Bulgarian Educational Context]
/ Вася Делибалтова, Соня Пенкова / Vassya Delibaltova, Sonya Penkova – стр. 899
Log in to read the full text
Практики на неформално образование в социална услуга „наблюдавано жилище“
[Non-formal Educational Practices in Social Service “Observed Housing”]
/ Aлександър Ранев / Aleksander Ranev – стр. 909
Log in to read the full text
Практически модели за родителска взаимопомощ
[Practical Models for Parents’ Mutual Support]
/ Лилия Петрова / Lilia Petrova – стр. 917
Log in to read the full text
The Challenge of Achieving High Quality Non-formal Teaching in Community Settings
/ Terry Price – стр. 921
Log in to read the full text
Детско-юношеските библиотечни отдели – неформално образование в сянката на институционализираното образование
[Library Departments of Children and Juvenile Literature – Non-Formal Learning in the Shadow of the Official Educational System]
/ Люба Димитрова / Lyuba Dimitrova – стр. 936
Log in to read the full text
Специфика на възпитанието в спортните клубове: актуалност и предизвикателства
[The Specific Upbringing in Sport Clubs: Actuality and Challenges]
/ Снежана Попова, Благой Калпачки / Snezhana Popova, Blagoi Kalpachki – стр. 943
Log in to read the full text
Капацитет на читалището за неформално образование: реален и по-тенциален ресурс
[The Capacity of Bulgarian House for Education and Culture for Non-Formal Education: Real and Potential Resource]
/ Емилия Лисичкова / Emilia Lisichkova – стр. 953
Log in to read the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Развитие на европейските концепции за обучението по комуника-ция на студентите по медицина
[Development of European Concepts on Communications Training of Medical Students]
/ Кристина Стоянова / Kristina Stoyanova – стр. 962
Log in to read the full text
70 YEARS WORLD ORGANIZATION OMEР / 70 ГОДИНИ СВЕТОВНА ОРГАНИЗАЦИЯ ОМЕП
Интеркултурната чувствителност на учителя като предпоставка за мир-но и достойно бъдеще на децата
[Intercultural Sensitivity of the Teacher as a Prerequisite for a Peaceful and Dignified Future for the Children]
/ Лора Спиридонова / Lora Spiridonova – стр. 972
Log in to read the full text
Успешна социализация и социална интеграция за всяко дете чрез формиране на ключови социални компетентности и (меки) умения
[Successful Socialization and Social Integration for Every Child, through the Formation of Key Social Competences and (Coft) Ckills]
/ Юлия Дончева / Julia Doncheva – стр. 980
Log in to read the full text
Ефективна организация на процесa на адаптация от семейна към институционализирана образователна среда – ключ към успешната социализация на детето
[Effective Organization of the Process of Adaptation from the Family to the Institutional Educational Environment – a Key to the Successful Socialization of Children]
/ Диана Андонова / Diana Andonova – стр. 993
Log in to read the full text
Радостта от общуването на чужд език в детството
[The Joy of Communicating in a Foreign Language in Childhood]
/ Екатерина Софрониева, Христина Белева / Ekaterina Sofronieva, Christina Beleva – стр. 1001
Log in to read the full text
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Ново теоретико-практическо изследване на детското творчество
[New Theoretical-Practical Research on Children’s Creativity]
/ Ася Велева / Asya Veleva – стр. 1011
Log in to read the full text
ANNIVERSARY / ЮБИЛЕЙ
Проф. д-р Елена Русинова-Бахудейла
[Prof. Dr. Elena Roussinova-Bahoudaila]
/ Розалина Енгелс-Критидис / Rozalina Engels-Kritidis – стр. 1015
Log in to read the full text
МЕНТОРСТВОТО КАТО ПОДХОД ЗА НЕФОРМАЛНА СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА ДЕЦА В РИСК
Pозалия Кузманова-Карталова
Dr. Katerina Zlatkova-Doncheva, Аssist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Pезюме. Настоящата разработка обосновава менторството и неформалната социалнопедагогическа подкрепа като понятие и възможност за практическо приложение при подкрепата на деца в риск. Понятието се разглежда в методически аспект, базирано на основните теоретични постановки, определящи практическите приоритети на неформалното образование, които намират актуално приложение в социалнопедагогическата работа. Изследването проследява конкретна иновативна практика на индивидуална неформална социалнопедагогическа подкрепа, реализирана с деца, лишени от родителски грижи, и анализира развитието на социалните им умения, които търпят значими промени в контекста на приложения подход.
Keywords: non-formal education; social and pedagogical support; at-risk youth; social skills; mentoring
MENTORING AS AN APPROACH FOR NON-FORMAL SOCIO-EDUCATIONAL SUPPORT TO CHILDREN AT RISK
Abstract. The current survey justifies mentoring and informal social and pedagogical work as a concept and opportunity for practical application and support of at-risk youth. The concept is considered in a methodological aspect, based on the main theoretical notion, defining practical priorities of the non-formal education and mentoring, and finding current application in the socio-pedagogical work. The study follows a specific innovative practice of individual informal social and pedagogical support implemented with children deprived of parental care and analyzes significant changes in their social skills development in the applied mentoring approach.
Prof. Dr. Rozalia Kuzmanova-Kartalova
Ms. Katerina Zlatkova-Doncheva, Assist. Prof.
University of Veliko Tarnovo
МУЗЕЯТ И „КУЛТУРАТА НА УЧАСТИЕ“ – ПРОЕКЦИИ В БЪЛГАРСКИ ОБРАЗОВАТЕЛЕН КОНТЕКСТ
Вася Делибалтова
Sofia University
Соня Пенкова
National Museum of Military History
Pезюме. Авторите приемат тезата, че концепцията за „музея на участието“ е добре обоснована и перспективна от гледна точка на изграждането на съвременни музеи. Основните аргументи са търсени по посока на социалната промяна и рефлексията ѝ върху съвременната музейна и педагогическа теория. В разгърнат план са представени идеите на N. Simon, като са търсени пресечните точки между тях и общата перспектива, която задават. Аргументира се необходимостта от промяна: на ролите на музейния работник и аудиторията; представата за музейно образователно съдържание и начина за неговото създаване; в методите, които се използват в различните програми; във формите, в които се реализират програмите; в концепцията, начина на създаване, съдържанието и начина на реализация на музейни образователни програми; в представата за резултатите от ученето в музейна среда и нейното оценяване. Очертаните особености са изведени като ориентири за дизайн на модерни и работещи музейни образователни програми. На тази основа в разгърнат план и като основни направления на работата и като конкретни програми е представена една конкретизация от дейността на Националния военноисторически музеи.
Keywords: museum of participation; participatory culture; modern museums; pedagogical theory
MUSEUM AND PARTICIPATORY CULTURE – PROJECTIONS IN BULGARIAN EDUCATIONAL CONTEXT
Abstract. The authors accept the thesis that the conception of ‘museum of participation’ is well-grounded and perspective by the standards of the building of modern museums. The main arguments are sought in the direction of social change and its reflection on the modern museum and pedagogical theory. The ideas of N.Simon are extensively represented and the points of intersection between them and the general perspective they give have been sought. Arguments are advanced regarding the need for: Change in the roles of museum workers and the audience; Change in the conception of museum educational content and the ways of its creation; Change in the methods applied in the different programs; Change in the forms in which the programs are implemented; Change in the conception, creation, contents and implementation of museum educational programs; Change in the concept about the results from the study in a museum environment and its assessment. The described characteristics are taken as landmarks for the design of modern and effective museum educational programs. On this basis a concretization of the work of the National Museum of Military History has been extensively presented in terms of main directions of work as well as concrete programs.
Dr. Vassya Delibaltova, DSc
Sofia University
Ms. Sonya Penkova
Museum of Military History
ПРАКТИКИ НА НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В СОЦИАЛНА УСЛУГА „НАБЛЮДАВАНО ЖИЛИЩЕ“
Александър Ранев
Sofia University
Pезюме. Социалната услуга „наблюдавано жилище“ е насочена към оказване на подкрепа на пълнолетни младежи и девойки, напуснали домовете за деца, лишени от родителски грижи, центровете за настаняване от семеен тип, приемни семейства и други социални услуги, насочени към деца в риск. Липсата на ресурси за справяне с тези предизвикателства води до рискове, като психически срив, социална изолация, криминално поведение и др. Възможностите, които предлага неформалното образование за развитие и осъществяване на личностния потенциал на тези млади хора, са жизнено необходими. Характерни форми на неформалното образование са: продължаващо обучение – на завършващите средно или основно образование се дава възможност за редовна, вечерна, индивидуална форма на обучение; професионални и/или образователни курсове – свързани са с професионалната/образователна подготвеност в зависимост от индивидуалния профил на младежа/или девойката; тренинги (индивидуални и групови) – за усвояване социални умения и умения за самостоятелен живот. Настоящият материал описва част от практиките на неформалното учене и образование, осъществявани в социалните услуги „наблюдавано жилище“.
Keywords: social service; observed housing; non-formal education
NON-FORMAl EDuCATIONAl PRACTICES IN SOCIAl SERVICE “OBSERVED HOUSING”
Abstract. The “Observed housing” social service is focused on supporting young people who have left social institutes for children without parents, family-type accommodation centres and foster families in Bulgaria. One of the biggest risks for these youngsters comes from the lack of basic social and professional skills, education, supporting environment. For the youngsters, these deficiencies make their independent life very difficult and often the result is emotional depression, criminal behaviour and social exclusion. The opportunities that non-formal education offers for the development and realization of the personal potential of these young people are very important. Part of the typical forms of non-formal education and learning in social service „observed housing” are: continuing education – for secondary or primary school graduates, there is a possibility of regular, evening, individual form; professional and educational courses – related to professional and educational preparation depending on the individual profile; programs and training – individual or group oriented towards different social skills. This article describes some of the typical practices in the field of non-formal learning and education in social services “observed housing” and especially in “Observed housing together”. The article describes how practically / in practice the main types of non-formal education are covered: Parallel education – through the parallel support of formal education and parallel compensatory training of young people for independent life and profession; Complementary education – by acquiring of knowledge and experience for personal development beyond formal education; Continuing professional education – Extending and Improving the professional qualification and individual development.
Dr. Aleksander Ranev, Assist. Prof.
SofiaUniversity
ПРАКТИЧЕСКИ МОДЕЛИ ЗА РОДИТЕЛСКА ВЗАИМОПОМОЩ
Лилия Петрова
Частна математическа гимназия „Питагор“ – София
Absract. В настоящата статия се разглеждат практическите модели за родителска взаимопомощ, които през последните години набират все по-голяма популярност в България. Интересът към тази тематика е провокиран от алтернативните възможности, които тези модели представляват спрямо формалните образователни институции. Моделите за родителска взаимопомощ разкриват един нов тип мислене, отношение и поведение към проблемите на възпитанието и образованието на децата, които се основават на ценности и личностна отговорност.
Keywords: parental mutual assistance; family; education
PRACTICAL MODELS FOR PARENTS’ MUTUAL SUPPORT
Abstract. The practical models for parental mutual assistance, which are gaining popularity in Bulgaria recent years, are considered in this article. The interest towards this theme was provoked by the alternative possibilities that these models could represent towards formal educational institutions. The models for parental assistance provoke a new kind of thinking, an attitude and behavior towards problems of children’s education, that are based on values and personal responsibility.
Dr. lilia Petrova
Secondary School “Pitagor”
THE CHAllENGE OF ACHIEVING HIGH QUAlITY NON-FORMAl TEACHING IN COMMUNITY SETTINGS
Terry Price
Belieforama programme – Cardiff
Abstract. This paper is written by a non-educational professional and draws upon considerable personal experience (and that of others) of designing and managing learning based projects in communities that rely almost exclusively on tutors to deliver non-formal courses to a diverse range of learners with widely different needs and prior experience of learning. In some ways this remains a widely neglected sector within education across many parts of Europe when compared with the formal teaching of adults and children in primary, secondary and tertiary settings despite arguably facing the greatest teaching challenges. The paper will reflect on the reality for learners, learning providers and tutors and focus on the demands these make upon tutors and their consequent support and professional development whilst contrasting the reality of investment by Government and agencies in recognising and resourcing these needs and positing alternative ways in which it may be more likely to occur.
Keywords: non-educational professional; non-formal courses; learning; non-formal teaching
Mr. Terry Price
Belieforama programme
ДЕТСКО-ЮНОШЕСКИТЕ БИБЛИОТЕЧНИ ОТДЕЛИ – НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В СЯНКАТА НА ИНСТИТУЦИОНАЛИЗИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Люба Димитрова
Sofia University
Absract. Статията разглежда сведенията от шест дълбочинни интервюта с библиотечни специалисти в контекста на актуално изследване сред началните учители – опит да се потърсят по-конкретни измерения на съвместните им действия и резултатите от тях. В съчетание двете гледни точки – на специалиста библиотекар и на началния учител, разкриват спецификите на професионални въздействия и взаимоотношения, влияещи пряко върху множество аспекти на процеса на формиране на ученика читател и на личността на детето. Статията се ограничава до представяне на част от получените данни, забелязани тенденции и кратки изводи за двупосочните отношения училище – библиотека.
Keywords: young readers forming; school – library relations; librarian; elementary school teacher
LIBRARY DEPARTMENTS OF CHILDREN AND JUVENILE LITERATURE – NON-FORMAL LEARNING IN THE SHADOW OF THE OFFICIAL EDUCATIONAL SYSTEM
Abstract. The article presents the information obtained by interviewing six library specialists in correlation to a current research among primary school teachers. It represents an attempt to specify and measure some aspects of the communication and cooperation processes between representatives of the official educational system and of the libraries which are also knowledge providing organizations. The intersection points reveal the specific professional influences and relations, which impact the formation process of the young readers and the child character as a whole. The text represents just a part of the received data and some of the current tendencies. Initial conclusions: primary school teachers do not recognize library activities as a possible continuation of the educational process and young readers development; financial problems and lack of cooperation between librarians and teachers result in providing pupils with syllabus literature in most cases, thus belittling the library role and reducing its functions to just a provision of texts.
Ms. lyuba Dimitrova, PhD student
Sofia University
СПЕЦИФИКА НА ВЪЗПИТАНИЕТО В СПОРТНИТЕ КЛУБОВЕ: АКТУАЛНОСТ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Снежана Попова, Благой Калпачки
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Настоящото изследване се фокусира върху необходимостта от анализиране и преосмисляне на възпитателните ресурси на тренировъчната и състезателната дейност в спортните клубове в нашата страна. В контекста на новите житейски реалности в съвременното българско общество като приоритетни се очертават превантивните аспекти на възпитанието, които насърчават и стимулират развитието на самоосъзнатостта, саморегулацията и самоконтрола на подрастващите. Основният фокус в настоящото изследване е върху теоретизирането на спецификата на превантивните аспекти на възпитателната дейност в спортните клубове, върху подпомагането и стимулирането на активен начин на живот на децата и юношите и ориентирането им към системни спортни занимания в свободното време. Спортът възпитава личностни качества, като организираност, самостоятелност, самоконтрол, търпеливост, решителност, настойчивост, инициативност и пр., които помагат на децата да се справят успешно с житейските си задачи и да преодоляват по конструктивен начин трудностите и личните проблеми в ежедневието.
Keywords: upbringing; sports clubs; preventive aspects of upbringing; active lifestyle; leisure activities
THE SPECIFIC UPBRINGING IN SPORT CLUBS: ACTUALITY AND CHALLENGES
Abstract. This study focuses on the need to analyze and rethink the educational resources оf sports training in sports clubs in our country. In the context of the new realities of life in contemporary Bulgarian society, priority is given to the preventive aspects of education. It promotes and stimulates the development of self-awareness, self-regulation and self-control of adolescents. The present work reaffirms the idea that preventive aspects of upbringing are the most important part of the overall system of prevention of destruction. The focus of the present study is on the theorizing of the specifics of the preventive aspects of the educational activities in the sports clubs. Also, on the support and stimulation of the active way of life of children and adolescents and their orientation towards systemic sports activities in leisure time. Sports educate personal qualities such as organization, autonomy, self-control, patience, determination, persistence, initiative, etc. These qualities help children successfully cope with their life tasks and overcome constructively the difficulties and personal problems in everyday life.
Dr. Snezhana Popova, Assoc. Prof.
Mr. Blagoi Kalpachki, PhD Student
South-West University „Neofit Rilski“
КАПАЦИТЕТ НА ЧИТАЛИЩЕТО ЗА НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ: РЕАЛЕН И ПОТЕНЦИАЛЕН РЕСУРС
Емилия Лисичкова
Българска академия на науката
Резюме. Целта на статията е да анализира и да представи резултати от изследване на ресурсите, капацитета и потенциала на читалището за допълнително образование за деца и възрастни, както и за занимания за свободното време и анимация. Анализира се въпросът за утвърждаване на читалището като посредник за развитие на нови форми на обучение, както и капацитетът му: да идентифицира потребности от обучение; да мотивира за неформално учене и образование; да предлага иновативни обучителни форми за деца и възрастни; да осигурява материална база и условия за обучения; да изгражда партньорски мрежи в отговор на местни обучителни потребности; да трансформира социалните в образователни потребности.
Keywords: non-formal education; community center, community; adult training children training; qualification
THE CAPACITY OF BULGARIAN HOUSE FOR EDUCATION AND CULTURE FOR NON-FORMAL EDUCATION: REAL AND POTENTIAL RESOURCE
Abstract. The article is aimed at analyzing the capacity, potential and resources of the Bulgarian house for education and culture – traditional cultural and educational community centre, for additional education of children and adults, leisure activities and animation. The opportunities for strengthening its potential of a social mediator will be considered, as well as the necessity of building its capacity to meet local learning needs through innovative forms of education. The analysis is based on the capacity of the Bulgarian house for education and culture to: Identify local educational needs; Motivate for non-formal learning and education; Carry out innovative educational forms for children and adults; Provide facilities and appropriate training environment; Build partnership networks; Transform social into educational needs.
Ms. Emilia lisichkova, PhD student
Bulgarian Academy of Science
РАЗВИТИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ КОНЦЕПЦИИ ЗА ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМУНИКАЦИЯ НА СТУДЕНТИТЕ ПО МЕДИЦИНА
Кристина Стоянова
Medical University of Sofia
Absract. Комуникацията в медицината и здравеопазването се е превърнала в основна тема на дискусия и широко се признава влиянието на комуникативните компетенции на лекарите върху клиничните резултати на пациентите и удовлетворението на пациентите. Образователните политики на ЕС за езикова комуникация на бъдещите лекари се обсъждат като система от образователни цели и инструменти, които оказват влияние върху обучението за създаване на езикови и комуникативни умения. Подобряването на езиковите комуникативни умения на студентите по медицина оказва значително влияние върху бъдещите им професионални компетенции и кариера. На световно и европейско равнище са разработени редица консенсусни становища, рамки и модели на съдържанието на обучението по комуникация на лекари. Анализът на тези консенсусни становища разкрива техните основни характеристики и доколко развиването на езикови умения се счита за съществено за комуникативните умения на студентите. Извежда се заключение за значението на консенсуса при повишаване на езиковите умения на лекарите, както и за съдържанието на тяхното обучение за създаване на езикови комуникативни умения.
Keywords: EU educational policies; higher medical education; doctors’ training;
DEVElOPMENT OF EUROPEAN CONCEPTS ON COMMUNICATIONS TRAINING OF MEDICAl STUDENTS
Abstract. Communication in medicine and healthcare has become a central topic of discussion, and the impact of doctors‘ communication competences on patients‘ clinical outcomes and patient satisfaction has been widely acknowledged. EU educational policies on the verbal communication of future doctors are discussed as a system of educational objectives and tools, which have an in-fluence on language and communication skills training. Enhancing the verbal communication skills of students in medicine has a significant impact on their future professional competencies and careers. On global and European level a number of consensus statements, frameworks and models of the content of communication training for doctors have been developed. The analysis of these consensus statements reveals their major characteristics and to what extent developing verbal skills is considered essential for students’ communication skills. The conclusion of the importance of a consensus on enhancing the verbal skills of doctors, as well as on the content of their verbal communication skills training is made.
Ms. Kristina Stoyanova, PhD student
Medical University
ИНТЕРКУЛТУРНАТА ЧУВСТВИТЕЛНОСТ НА УЧИТЕЛЯ КАТО ПРЕДПОСТАВКА ЗА МИРНО И ДОСТОЙНО БЪДЕЩЕ НА ДЕЦАТА
Лора Спиридонова
Sofia University
Absract. Интеркултурната чувствителност на учителя, като афективен компонент на неговата интеркултурна компетентност, играе важна роля в съвременната мултикултурна детска градина. Чрез разбиране и приемане на различията между културите учителят е в състояние да подкрепя изграждането на идентичността на всяко дете. От тази гледна точка в статията са разгледани две концепции при определяне на понятието „интеркултурна чувствителност“, като е представена и скала за нейното измерване.
Keywords: intercultural sensitivity; pre-school education; culture; identity; developmental model of intercultural sensitivity; intercultural development inventory
INTERCULTURAL SENSITIVITY OF THE TEACHER AS A PREREQUISITE FOR A PEACEFUL AND DIGNIFIED FUTURE FOR THE CHILDREN
Abstract. The intercultural sensitivity of the teacher, as an affective component of intercultural competence, has an important role in the modern multicultural kindergarten. When the teacher understands, appreciates and accepts differences among cultures, then he will be able to support the creation of the child’s identity. From this point of view, in the article are reviewed two concepts of intercultural sensitivity and are presented items for its measure.
Dr. lora Spiridonova, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
УСПЕШНА СОЦИАЛИЗАЦИЯ И СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ ЗА ВСЯКО ДЕТЕ ЧРЕЗ ФОРМИРАНЕ НА КЛЮЧОВИ СОЦИАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ И (МЕКИ) УМЕНИЯ
Julia Doncheva
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. В законодателството на Европейския съюз в областта на образованието са дефинирани две основни цели на образователната политика: равен достъп до образование и качествено образование. Равният достъп до образование означава осигуряване на достъп на всички деца и ученици до съизмеримо по качество образование. По своята същност не означава еднаква грижа спрямо всички деца и ученици, а диференциране на грижата спрямо техните различни потребности. Достъпът до качествено образование, а не въобще до образование, е съществен инструмент в процеса на насърчаване на интеграцията и приобщаването както на малцинствата и маргинализираните групи, така и на групите от деца и лица с особености и нестандартно развитие в обществото ни.
Keywords: socialization; inclusive education; equal access; success
SUCCESSFUL SOCIALIZATION AND SOCIAL INTEGRATION FOR EVERY CHILD, THROUGH THE FORMATION OF KEY SOCIAL COMPETENCES AND (SOFT) SKILLS
Abstract. European education legislation defines two main objectives of education policy: equal access to education and quality education. Equal access to education means ensuring that all children and students have access to commensurate quality education. It does not mean equal care for all children and students, but differentiation of care towards their different needs. Access to quality education, not education at all, is an essential tool in the process of promoting integration and inclusion of both minorities and marginalized groups, as well as groups of children and individuals with peculiarities and non-standard development in our society.
Dr. julia Doncheva, Assoc. Prof.
Department “Pedagogy, Psychology and History”
“Angel Kanchev” University of Ruse
ЕФЕКТИВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРОЦЕСA НА АДАПТАЦИЯ ОТ СЕМЕЙНА КЪМ ИНСТИТУЦИОНАЛИЗИРАНА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА – КЛЮЧ КЪМ УСПЕШНАТА СОЦИАЛИЗАЦИЯ НА ДЕТЕТО
Диана Андонова
Sofia University
Abstract.. Първичният преход от семейната среда към образователните институции в периода на ранното и предучилищното детство е свързан с редица предизвикателства и трудности както за адаптиращото се дете, така и за родителите и педагозите. Организацията на процеса на адаптация на базата на класически и съвременните научни подходи и утвърдени практики в чужбина има ключова роля за детското развитие. Берлинският модел за адаптация се прилага успешно в редица държави и доказано улеснява процеса на адаптация за всички участници в него. Минимализирането на токсичния стрес у детето по време на социализацията му в детската градина е от фундаментално значение за неговите познавателни постижения в бъдеще.
Keywords: adaptation to kindergarten; attachment theory; toxic stress; Berlin adaptation model; socialization
EFFECTIVE ORGANIZATION OF THE PROCESS OF ADAPTATION FROM THE FAMILY TO THE INSTITUTIONAl EDUCATIONAl ENVIRONMENT – A KEY TO THE SUCCESSFUl SOCIALIZATION OF CHILDREN
Abstract. The primary transition from the family environment to educational institutions during the period of early childhood and pre-school years is linked to a number of challenges and difficulties for the adapting child, for the parents and the educators. The organisation of the adaptation process, based on classical and contemporary scientific approaches and well-established practices abroad has a key role in child development. The Berlin adaptation model has been successfully implemented in a number of countries and has proven to facilitate the adaptation process for all participants. The minimization of the child‘s toxic stress during his/her socialization in kindergarten is of fundamental importance for his/her cognitive achievements in the future.
Dr. Diana Andonova
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
РАДОСТТА ОТ ОБЩУВАНЕТО НА ЧУЖД ЕЗИК В ДЕТСТВОТО
Екатерина Софрониева, Христина Белева
Sofia University
Absract. Статията представя съвременно изследване върху употребата на експресивни форми в езиковите дейности, провеждани от студенти педагози с деца от предучилищна възраст. Резултатите от проекта, осъществен в една от базовите детски градини на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в София, потвърждават, че използването на експресивни езикови форми улеснява и подпомага езикоусвояването при децата, както и създава положителна емоционална среда за общуване. Необходими са последващи изследвания у нас и в чужбина за верифицирането на връзката между учебните постижения на децата и литературните форми, използвани в езиковото обучение.
Keywords: expressive literary forms; language education
THE JOY OF COMMUNICATING IN A FOREIGN LANGUAGE IN CHILDHOOD
Abstract. This article presents a contemporary study on the use of expressive forms in the language activities undertaken by university students in pedagogy and pre-school children. The results of the project implemented at one of the Sofia University’s partner nursery schools in the city of Sofia, verify that using expressive language forms supports and facilitates second language acquisition of children in addition to establishing a positive emotional environment for communication. Further research on a national and international level is needed for the verification of the association between the language achievements of the children and the literary forms used in the language education.
Dr. Ekaterina Sofronieva, Assoc.Prof.
Ms. Christina Beleva, Assist. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
НОВО ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДЕТСКОТО ТВОРЧЕСТВО
Ася Велева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
NEW THEORETICAL-PRACTICAL RESEARCH ON CHILDREN’S CREATIVITY
Dr. Asya Veleva, Assoc. Prof.
Angel Kanchev University of Ruse
ПРОФ. Д-Р ЕЛЕНА РУСИНОВА-БАХУДЕЙЛА
Розалина Енгелс-Критидис
Sofia University
PROF. DR. ELENA ROUSSINOVA-BAHOUDAILA
Dr. Rozalina Engels-Kritidis, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University