40 ГОДИНИ ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ 7 „ДЕТЕЛИНА“, СОФИЯ /
40 YEARS KINDERGARTEN 7 „DETELINA”, SOFIA
ПОЗДРАВЛЕНИЯ – стр. 331
Идеен проект за развитие на Обединено детско заведение 7 „Детелина“ (авторски тип детска градина) (2013–2020 г.)
[Concept idea for Development of a Kindergarten „Detelina“ Project (Author Type Kindergarten) for the period 2013–2020] /
Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova – стр. 344
Параметри на общуване с литературна творба при 6–7-годишното дете
[Parameters of Communication with Literary Works At 6–7 Years Old] /
Гинка Златанова / Ginka Zlatanova – стр. 362
Възпитаване на транспортна култура у 5–6-годишното дете чрез подвижни игри като допълнителна форма
на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина
[Nurturing Transport Culture among Children (5–6 Years), Using Mobile Gaming as an Additional form
of Pedagogical Interaction in a Kindergarten] /
Адриана Деспотова / Adriana Despotova – стр. 375
Ролята на декоративното рисуване за развитието на фината моторика у детето в периода на 5–7-годишна възраст
[The Role of Decorative Painting for the Development of Fine Motor Skills of a Child in Preschool] /
Надя Ралчева / Nadya Raltcheva – стр.386
Педагого-психологически проекции за взаимодействие с родителя
[Teacher-Psychological Projections for Interaction with Parents] /
Галинка Тонева / Galinka Toneva – стр. 397
Адаптацията на 3–4-годишните деца при постъпването им в детската градина
[Adaptation of 3-4 Years Old Children in Kindergarten] /
Росица Георгиева / Rositsa Georgieva – стр. 408
Социално-педагогически тренинг с родители на тема „Агресията у децата на 6–7-годишна възраст в условията на детската градина“
[Socio-Pedagogical Training Parents on „Aggression in 6-7 Years Old Children in Kindergarten“] /
Мариела Дъковска / Mariela Dukovska – стр. 415
Толерантни ли сме един към друг?
[Are we Tolerant tо Each Other?] /
Вера Христова / Vera Hristova – стр. 421
Влияние на музикалните дейности върху развитието на фонетичния слух и говора на децата от предучилищна възраст
[Influence of Musical Activities on the Developmwent of Phonetic Speech and Hearing Preschool Children] /
Янита Стойчева / Ianita Stoicheva – p. 426
Празничната среда в детската градина
[Festive Environment in Kindergarten] /
Лидия Стефанова / Lidia Stefanova – стр. 432
Формиране на здравословни навици и привички у децата от предучилищна възраст
[Developing Healthy Habits and Habits in Preschool Children] /
Марияна Михнева / Mariana Мihneva – стр. 440
Да опазим детското здраве!
[Protecting Children’s Health] /
Мая Топалова, Симона Пейчева / Maya Topalova, Simona Peycheva – стр. 449
Как да отгледаме малък природолюбител?
[How to Grow a Small Nature Lovers?] /
Мадлена Николова, Ани Цветкова / Madlena Nikolova, Ani Tzvetkova – стр. 455
Щафетната игра като метод на педагогическо взаимодействие при 6–7- годишните деца в условията на детската градина
[Role Games as a Method of Pedagogical Interaction in Six-Seven Years Old Child in the Kindergarten] /
Бойка Христова / Boyka Hristova – стр. 461
Социално-личностната готовност на детето за реализация на новата социална роля – ученик
[Social-Personal Preparedness of the 6-7 Years Old for Implementation of the New Student’s Social Role] /
Милена Джолова / Milena Djolova – p. 468
В НОВИТЕ КНИЖКИ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – p. 475
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 477
ИДЕЕН ПРОЕКТ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ 7 „ДЕТЕЛИНА“
(АВТОРСКИ ТИП ДЕТСКА ГРАДИНА)
(2013–2020 г.)
Ксения Семизорова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Всичко, което наистина трябва да знам,
за да се науча как да живея, как да правя, как да се държа,
съм научил в детската градина.
Мъдростта не е горе на върха,
където блести заветната диплома,
а там, в пясъчника на детската площадка,
в предучилищната група.
Робърт Фулам
Absract. Увърждаването на детската градина като автономна, уникална институция със собствен облик, осъществяваща своя образователна политика, е невъзможно без прилагането на стратегическото планиране като сериозен инструмент на управление. Настоящият идеен проект за развитие на ОДЗ „Детелина“ е опит да определи мисията и визията и на тази база да очертае основните акценти в дейността на детската градина по отношение на нейната функционална вътрешна и външна среда и приоритетите є в периода до 2020 г.
Keywords: design, pre-school education, management of the educational institution
CONCEPT IDEA FOR DEVELOPMENT OF A KINDERGARTEN „DETELINA“ PROJECT
(AUTHOR TYPE KINDERGARTEN)
FOR THE PERIOD 2013–2020
Abstract. The promoting of the kindergarten as an autonomous institution with its own unique style carrying its own education policy is impossible without the application of strategic planning as an important tool of management. The current project for the development of kindergarten „Detelina“ is an attempt to defi ne the mission and the vision and on this base to outline the highlights in the activities of the kindergarten in terms of its functional internal and external environment and priorities for the period up to 2020.
Ksenia Semizorova, Director
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ПАРАМЕТРИ НА ОБЩУВАНЕ С ЛИТЕРАТУРНА ТВОРБА ПРИ 6–7-ГОДИШНОТО ДЕТЕ
Гинка Златанова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. В статията се представя педагогическо изследване, което цели да установи спецификата на процеса на общуване при 6–7-годишното дете с
литературна творба. Придобитите умения, проектирани в рефлексивното поведение са следствие от системния контакт на детето с „извора“ на детската
художествена литература. В този процес е очертана и незаменимата роля на семейната среда, като носител на ценностни ориентации.
Keywords: communication with the literary work, art-work, value orientation, interaction
PARAMETERS OF COMMUNICATION WITH LITERARY WORKS AT 6–7 YEAR OLDS
Abstract. The paper presents pedagogical research that seeks to establish the specifi city of the process of communication in 6–7 year old child with a literary work. Acquired skills designed to refl exive behaviour are the result of systematic contact with the child, “the source” of child fi ction. This process and the irreplaceable role of the family as bearer of value orientation are outlined.
Ginka Zlatanova, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ВЪЗПИТАВАНЕ НА ТРАНСПОРТНА КУЛТУРА У 5–6-ГОДИШНОТО ДЕТЕ ЧРЕЗ ПОДВИЖНИ ИГРИ
КАТО ДОПЪЛНИТЕЛНА ФОРМА НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ В УСЛОВИЯТА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Адриана Деспотова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
„Възрастният играе „с него“ и „заради него“,
играе, за да стимулира неговата способност да изобретява,
за да го въоръжи с нови похвати, които ще употреби, когато играе
самичко. Въобще играе, за да го научи да играе.
И докато играят, разговарят…“
Джани Родари
Absract. Статията представя педагогически модел за възпитаване на транспортна култура у 5–6-годишното дете чрез подвижни игри като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина. Направен е диагностичен срез на нивото на транспортна култура при 5-годишното дете в условията на семейството чрез използване на писмена анкета като метод на педагогическото изследване. Превенцията на риска от пътнотранспортни произшествия налага децата да усвоят не само знания и умения за безопасност на движението, но и да развият интелектуални умения за опериране с тези знания в практически ситуации. За тази цел се предлага в нерегламентирани и в свободни режимни моменти да бъде използвана приложената система от подвижни игри.
Keywords: transport culture, mobile games, family environment, road environment, intellectual skills, motor skills, reflexive awareness, socialization
NURTURING TRANSPORT CULTURE AMONG CHILDREN (5–6 YEARS), USING MOBILE GAMING
AS AN ADDITIONAL FORM OF PEDAGOGICAL INTERACTION IN A KINDERGARTEN
Abstract. The article presents a pedagogical research to establish the level of transport culture in 5-6 years old child in a family environment. I suggest to use
the applications of my system of mobile games for the practical exercise of the skills needed to foster transport culture among children in the preschool group in a kindergarten.
Adriana Despotova, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
РОЛЯТА НА ДЕКОРАТИВНОТО РИСУВАНЕ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ФИНАТА МОТОРИКА
У ДЕТЕТО В ПЕРИОДА НА 5–7-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Надежда Ралчева
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
„Every child is an artist.
The problem is how to remain an artist once we grow up.“
Pablo Picasso
„Всяко дете е художник.
Проблемът е как да останем художници, след като пораснем.“
Пабло Пикасо
Absract. В настоящата статия се представя идеята за максимално използване на възможностите на декоративното рисуване за развитието на фината
моторика у детето. По достъпен, лесен и изключително интересен начин детето може да преодолее редица трудности, свързани с подготовката за ограмотяване, без да разбере, че е обучавано. Тази идея може да бъде развита в разнообразна тематика, което да обогати допълнително знанието му за света и да улесни неговата успешна социализация.
Keywords: decorative painting, fi ne motor skills, art, preparation for literacy
THE ROLE OF DECORATIVE PAINTING FOR THE DEVELOPMENT OF FINE MOTOR SKILLS
OF A CHILD IN PRESCHOOL
Abstract. In this article we present the idea of maximizing the possibilities of art and decorative painting for fi ne motor skills development of the child. In accessible, easy and very interesting ways children can overcome many diffi culties associated with the preparation for literacy,without knowing that it is taught. This idea can be developed into various topics that will further enrich his knowledge of the world and to facilitate the successful socialization.
Nadya Raltcheva, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ПЕДАГОГО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ПРОЕКЦИИ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С РОДИТЕЛЯ
Галинка Тонева
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Статията разглежда посоката на сътрудничество, базирана върхувзаимно уважение и доверие и предпочитана в работата на детската градина. Тренингът, като форма на взаимодействие, дава възможност на родителите да се опознаят и да откриват отговори на много въпроси относно възпитанието на децата си. Една висока степен на педагогическа култура у тях и желанието им за партньорство ще осигури възможности за позитивно личностно формиране на малкия човек.
Keywords: family, communication, interaction, training, child, kindergarten
TEACHER-PSYCHOLOGICAL PROJECTIONS FOR INTERACTION WITH PARENTS
Abstract. To change the way of thinking, to choose the right direction for cooperation based on mutual respect and trust, it is the task of the kindergarten.
The training as a form of interaction gives the opportunity to the parents to explore and fi nd answers to many questions about the education of their children.
A high level of pedagogical culture in them and their desire for partnership will provide the opportunity for positive personal formation of the little child.
Galinka Toneva
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
АДАПТАЦИЯТА НА 3–4-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА ПРИ ПОСТЪПВАНЕТО ИМ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Rositsa Georgieva, PhD student
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. В статията са представени съвременни механизми за адаптивност на децата в най-ранна детска възраст. Засегнат е проблемът за приспособяването на детето при постъпването му в детската градина. Адаптацията трябва да протече по най-безболезнен начин и да спомогне за развиване на уменията за общуване и за разширяване на социалния опит на детето. Във връзка с разгледания въпрос е изведен и успешен модел за адаптивно поведение на детето и способността да се ориентира в новата социална среда, от която зависят спокойствието и реализацията му в детската градина.
Keywords: adaptation, adaptability, balance, synchronization, placidity, knowledge and experience, social environment, relations, individuality and other
ADAPTATION OF 3-4 YEARS OLD CHILDREN IN KINDERGARTEN
Abstract. The article presents contemporary adaptation mechanisms for children in early childhood, concerned the problem of adaptation of the child going into kindergarten. I present a model of adaptive behaviour of the child and the ability to navigate the new social environment. The socio-pedagogical training improves communication, self-esteem and cooperation between parents and teachers.
Rositsa Georgieva, Teacher
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТРЕНИНГ С РОДИТЕЛИ НА ТЕМА „АГРЕСИЯТА У ДЕЦАТА
НА 6–7-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ В УСЛОВИЯТА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА“
Мариела Дъковска
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
За да възпитаваш добре,
трябва да живееш добре пред тези, които възпитаваш.
Л.Н. Толстой
Откъде произхождам ли? Аз произхождам от своето детство.
Екзюпери
Всеки ден на детето трябва да започва с радост и да завършва с мир.
Вл. Леви
Absract. В статията сe представя социално-педагогически тренинг с родители на тема „Агресията у децата на 6–7-годишна възраст в условията на
детската градина“, който засяга актуалния проблем за причините и начините за превенция на това поведение днес. Засегната е темата за доброто партньорство между семейство, детска градина, училище и общество.
Keywords: aggression, violence, wrath, roughness, injury, assault
SOCIO-PEDAGOGICAL TRAINING PARENTS ON “AGGRESSION
IN 6-7 YEARS OLD CHILDREN IN KINDERGARTEN”
Abstract. This article is based on my social-pedagogical training for parents on „Aggression in 6-7 year old children in kindergarten” that affects the current issue of the causes and prevention of this behaviour today. The article concerns the topic of good partnership among the family, kindergarten, school and society.
Mariela Dukovska
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ТОЛЕРАНТНИ ЛИ СМЕ ЕДИН КЪМ ДРУГ?
Вера Христова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. В статията се представя модел за пълноценното сътрудничество между детската градина и семейството, засягащ темата: „Толерантни ли сме
един към друг?“. Дава се отговор на въпроса за толерантността между деца, родители и общество.
Keywords: tolerance, care, trust, loyalty, compassion, sincerity
ARE WE TOLERANT TО EACH OTHER?
Abstract. The paper presents a model for full cooperation between kindergarten and family concerning the topic: “Tolerance. Are we tolerant to each other?”; the answer to the question of tolerance among children, parents and society.
Vera Hristova
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ВЛИЯНИЕ НА МУЗИКАЛНИТЕ ДЕЙНОСТИ ВЪРХУ РАЗВИТИЕТО НА ФОНЕТИЧНИЯ СЛУХ И ГОВОРА
НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Янита Стойчева
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Настоящата разработка проучва връзката на музиката и пеенето с речевия слух, чрез чието успоредно развиване се постига правилна артикулация на звуковете в българския език. Говоренето и пеенето налагат използването на сложни условни рефлекси на втората сигнална система, известни под наименованието фонеми. Работата по правилното им произнасяне и отдиференциране на базата на създадената система в това диагностично изследване е гаранция за културен изказ и грамотност в училищна възраст.
Keywords: formation of the sounds, articulation, ear for music, verbal communication, socialization
INFLUENCE OF MUSICAL ACTIVITIES ON THE DEVELOPMENT
OF PHONETIC SPEECH AND HEARING PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The study examines the relationship between music and singing and hearing speech in achieving proper articulation of sounds in Bulgarian.
Talking and singing require the use of complex conditioned refl exes of the second signal system that have the name phonemes. Correct pronunciation, and
distinguish the diagnosis based on the established system of tone diagnostic test is a guarantee of cultural expression and literacy in school age.
Ianita Stoicheva, Senior teacherKindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ПРАЗНИЧНАТА СРЕДА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Лидия Стефанова
Обединено детско заведение 7 „Детелина”, София
Absract. В статията се засяга ролята на празниците и развлеченията в условията на детската градина за стимулиране личностната и творческа активност на детето в предучилищна възраст.
Keywords: holiday celebrations, kindergarten, children, poetry, dancing, puzzles, games
FESTIVE ENVIRONMENT IN KINDERGARTEN
Abstract. In this article I discuss the role of festivals and entertainment to detect the child`s potential. The emphasis is placed on promoting self-expression and
creativity, as a condition of physical and psychological comfort.
Lidia Stefanova
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
И ПРИВИЧКИ У ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Марияна Михнева
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Статията представя синтезирана информация за понятието здравословно хранене – видове хранения; фактори, формиращи здравословното
хранене, и ролята на семейството и родителите за храненето на детето. Проследени са пътят, методите и средствата за изграждане на здравно-хигиенни
навици и здравна култура у децата. Засегнати са начините за приобщаване на родителите към нормите на здравословното хранене.
Keywords: health, food, vitamins, fruits, vegetables, disease, care, water, sports
DEVELOPING HEALTHY HABITS AND HABITS IN PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The subject discussed in this article is current as healthy eating issues involved not only professionals, but also the whole society. It represents a synthesis of information on the concept of healthy eating, food types, factors forming healthy eating and the role of the family and parents. It reveals the ways, the methods and tools for building health and hygienic habits and health awareness in children. Affected are the ways of involving the parents in standards of healthy eating.
Mariana Мihneva, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
Мая Топалова, Симона Пейчева
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Описаният в статията тренинг е породен от големия интерес на всички нас към опазване на здравето на детето. Акцентът е поставен върху взаимодействието между родители и учители за това, как детето да расте здраво. „Здраво дете“ е неоспоримо желание на всеки родител, но какво е съдържанието на тези две думи, какво включва понятието „здраве“? Преди всичко това означава нормално състояние на организма за растеж, развитие и дейност. Състояние на физическо, душевно и социално благополучие. В процеса на работа ние осъществяваме непосредствен контакт, използваме подходящи форми на практическо взаимодействие, анкети и интерактивни методи, за да дадем необходимата информация на родителите по темата. Върху тази основа трябва да се изградят потребността и мотивацията за опазване на здравето и за водене на здравословен начин на живот.
Keywords: child, health, growth, weight, height, nutrition
PROTECTING CHILDREN’S HEALTH
Abstract. The training exists because of everyone’s drive to care for and nurture the child’s health. The accent is on the interaction between parents and
teachers in relation to the child’s future wellbeing. A healthy child is undoubtedly every parent’s ultimate desire, but what exactly is „health “in this context? Above all this is the normal state of the body required for growth and development. It is a state of physical, mental and social wellbeing. During the training process, we establish immediate contact with the subjects, engage in appropriate forms of practical interaction, distribute questionnaires, and utilize interactive methods in order to educate parents about the topic. The methods that are communicated are an essential requirement for the child’s current and future healthy life and wellbeing.
Maya Topalova,
Simona Peycheva
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
КАК ДА ОТГЛЕДАМЕ МАЛЪК ПРИРОДОЛЮБИТЕЛ?
Мадлена Николова
Ани Цветкова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Ако мислите за един ден напред, вземете си храна!
Ако мислите за една година напред, посадете дърво!
Ако мислите за сто години напред, образовайте децата си!
Китайска мъдрост
Absract. В статията сe разглежда проведеният в ОДЗ „Детелина“ социално-педагогически тренинг с родители на 5–6-годишни деца в условията на
детската градина на тема: „Как да отгледаме малък природолюбител?“, който засяга актуалния проблем за екологосъобразната социализация на 5–6-годишното дете в условията на детската градина. Засегнат е въпросът за здравословния начин на живот и екологичното възпитание в предучилищна възраст.
Keywords: bio-garden, nature, clean environment, socialization, vitamins, healthy eating
HOW TO GROW A SMALL NATURE LOVERS?
Abstract. The article presents the socio-pedagogical training with parents of 5-6 year olds in a kindergarten on “How to raise a small nature lovers?“ current problem affecting socialization for the green on 5-6 year old in a kindergarten. Concerning the topic of healthy living and environmental education in preschool.
Madlena Nikolova
Ani Tzvetkova
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
ЩАФЕТНАТА ИГРА КАТО МЕТОД НА ПЕДАГОГИЧЕСКО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
ПРИ 6–7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА В УСЛОВИЯТА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Бойка Христова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Статията обобщава и анализира педагогически опит за приложение на серия от щафетни игри и апробацията им като метод на педагогическо
взаимодействие, използван в допълнителна форма спортен празник в условията на детската градина. Разглеждана е същността на щафетната игра и съответната педагогическа технология, приложена е серия щафетни игри, апробирани в рамките на проведено изследване. Диагностицирано е физическото качество бързина у шест-седемгодишното дете.
Keywords: relay game, forms of pedagogical interaction, physical education, sports festival, physical qualities, speed, approbation
RОLE GAMES AS A METHOD OF PEDAGOGICAL INTERACTION
IN SIX-SEVEN YEARS OLD CHILD IN THE KINDERGARTEN
Abstract. The article examines the approbation series of role games, within sports festival, regarding the physical quality speed in 6-7 years old children at the
conditions of the kindergarten. I think that taking part in such forms of pedagogical interaction, the child with his positive mood and attitude, builds in himself a desire to win, to fi ght, to cooperate with partners, to prove himself , to be responsible of himself and the others.
Boyka Hristova, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria
СОЦИАЛНО-ЛИЧНОСТНАТА ГОТОВНОСТ НА ДЕТЕТО ЗА РЕАЛИЗАЦИЯ
НА НОВАТА СОЦИАЛНА РОЛЯ – УЧЕНИК
Милена Джолова
Обединено детско заведение 7 „Детелина“, София
Absract. Статията разглежда проблема с готовността на 6–7-годишното дете за постъпване в училище и социализацията му в условията на семейната среда. Проведеният тренинг с родители на деца от подготвителна група е провокиран от споделени притеснения на родителите относно успешната социализация и социално-личностна готовност на техните деца за постъпване в първи клас.
Keywords: socialization, social and personal readiness, parental style of upbringing
SOCIAL – PERSONAL PREPAREDNESS OF THE 6-7 YEAR OLDS
FOR IMPLEMENTATION OF THE NEW STUDENT’S SOCIAL ROLE
Abstract. The article considers the problem of readiness of 6-7 years old children to enroll in school and socialization in a family environment. Attaches the
conducted training with parents of 6-7 years old children, which was prompted by the new law on pre-school, and school education, and parents’ concerns about
the successful socialization and social and personal readiness of their children for school entry.
Milena Djolova, Headmaster
Kindergarten „Detelina“
Sofia, Bulgaria