ЦЕННОСТНИ АСПЕКТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ
VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL DAILY ROUND
Шалва Александрович. Амонашвили – Учител от бъдещето
S.A. Amonashvili Teacher of the Future
Емилия Василева / Emiliya Vasileva – стр.649
Манифест на хуманната педагогика
Manifesto of Human Pedagogy
Ш. А. Амонашвили / S.A. Amonashvili – стр. 651
Онлайн базирани проекти в обучението по български език и литература в начална училищна възраст
Online Based Training Projects in Bulgarian Language and Literature in Primary School
Теодора Вълова / Teodora Valova – стр. 669
Портфолиото на ученика като процес на самопознание
Portfolio of Student as a Process of Self-Knowledge
Радка Топалска, Емилия Вълкова, Албена Атанасова / Radka Topalska, Emilia Valkova, Albena Atanassova – стр. 684
Проектнобазираното обучение – в търсене формулата на успеха
Projectbased Learning – in Search of the Formula for Success
Пенка Дюлгярова / Penka Dulgyarova – стр. 695
Иновационен потенциал на метода на& проектите в& началното учили-ще
Innovative Potential of the Projects Method of in Primary School
Валерия Герова / Valeriya Gerova – стр. 703
Обучението по гражданско образование в начален етап чрез самос-тоятелно разработване на проекти от учениците
Training in Civil Education in Introductory Stage through Independent Elaboration of Projects from Students
Ваня Кунчева / Vanya Kunchevа – стр. 710
Предприемачеството като проектнобазирано обучение в I клас
The Enterpreneurship as Project-Based Education in I-St Grade
Олга Константинова / Olga Konstantinova – стр. 718
Тестовете – приложение в практиката, правила за съставяне
Tests – Practical Application, Rules for Compilation
Гинка Костуркова / Guinka Kosturkova – стр. 728
Самопознанието – етап в процеса на опознаване на света в начална училищна степен
Self-Knowledge – a Stage of the Process in Under-standing the World of Primary School
Наталия Хумбаджиева / Natalia Humbadzhieva – стр. 734
Портфолиото като образователна технология
Portfolio as an Educational Technology
Мирела Кузманова / Mirela Kuzmanova – стр. 741
Фолклорните празници – мост към духовното израстване на ученика
Folk Feasts – Bridge to the Spiritual Growth of the Scholars
Елена Водева, Ибриям Налбантов / Elena Vodeva, Ibryam Nalbantov – стр. 750
Полуинтернатната група – приемственост, ползотворност, перспективи
SBGs – Continuity, Usefulness, Perspectives
Денислава Крайчева / Denislava Kraycheva – стр. 757
Информационните и комуникационни технологии в обучението
Information and Communication Technologies in Education
Анелия Нанкова-Нейкова / Aneliya Nankova-Neykova – стр. 765
Допирни светове
Touch Worlds
Албена Димитрова, Стилияна Гронева / Albena Dinitrova, Stiliana Groneva – стр. 773
Здравословното хранене на децата – извор на здраве и дълголетие
Healthy Nutrition of Children – Fountain of Health and Longevity
Милена Бельовска / Milena Belyovska – стр. 781
Преди година и сега
A Year Ago and Now
Веселка Аршинкова / Veselka Archinkova – стр. 789
В НОВИТЕ КНИЖКИ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 795
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 797
ОНЛАЙН БАЗИРАНИ ПРОЕКТИ В ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Теодора Вълова
Великотърновски университет
Absract. Статията представя основните теоретико-емпирични основания на концепцията за развитие на грамотността като базисна компетентност, от която зависи постигането на академичен успех и социална интеграция. Важността на темата се определя от необходимостта да се намери работещ подход, който да помогне за намаляване на процента от ученици с понижени езикови умения в българските училища в контекста на електронното обучение. За практическата реализация на поставената цел се предлага изпробван технологичен модел, който обединява специфичната дейност за усъвършенстване на познавателно-практическата и речевата компетентност в ранната училищна възраст с онлайн проектобазирана дейност.
Keywords: early literacy competence, online project-based activities, interactive learning, integrated training, e-learning
ONLINE BASED TRAINING PROJECTS IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. This article presents the main theoretical and empirical basis for the concept of developing literacy as a basic competence that provides academic success and social integration. The importance of the subject is determined by the need to ? nd an operating approach to decrease the percentage of students with reduced language skills in Bulgarian schools in the context of e-learning. For practical realization, we present a technology model, which combines speci? c activities to improve cognitive-practical and verbal competence in the early school age and online project-based activities.
Assoc. Prof. Teodora Valova, PhD
St. Ciril and St.Methodius
University of Veliko Tarnovo
Pedagogic College of Pleven
18, N.D. Petkov Str.
5800 Pleven, Bulgaria
ПОРТФОЛИОТО НА УЧЕНИКА КАТО ПРОЦЕС НА САМОПОЗНАНИЕ
Радка Топалска
Емилия Вълкова
Албена Атанасова
Начално училище „Отец Паисий“, Плевен
Absract. В статията се разглежда портфолиото на ученика като инструмент за самооценка и корекционна дейност. Коментирани са принципите за създа-ване на портфолио, както и неговите диагностични и формиращи функции в образователния процес.
Keywords: portfolio of scholar creation, authentic assessment, evaluation
PORTFOLIO OF STUDENT AS A PROCESS OF SELF-KNOWLEDGE
Abstract. The article examines the student portfolio as a tool for self-assessment and corrective activity. There are discussed the principles for building a portfolio, and its diagnostic and forming functions in the educational process.
Radka Topalska
Emilia Valkova
Albena Atanassova
Primary school „Otets Paissiy“
Pleven, Bulgaria
ПРОЕКТНОБАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ – В ТЪРСЕНЕ НА ФОРМУЛАТА НА УСПЕХА
Пенка Дюлгярова
СОУ „Нешо Бончев“, Панагюрище
Absract. Предмет на настоящата статия е проектнобазираното обучение – неговата същност и логика на осъществяване. Споделен е опит, свързан с проект „Подай ръка“.
Keywords: project-based learning, success
PROJECT-BASED LEARNING – IN SEARCH OF THE FORMULA FOR SUCCESS
Abstract. The object of this article is project-based training – its nature and logic implementation. A shared experience with the project “Give me your hand.”
Penka Dulgyarova
Secondary School „Nesho Bontchev“
7, Tzar Osvoboditel str.
Panagyurishte, Bulgaria
ИНОВАЦИОНЕН ПОТЕНЦИАЛ НА МЕТОДА НА ПРОЕКТИТЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Валерия Герова
СОУ „Д-р Петър Берон“, Пазарджик
Absract. В съвременното образование началните учители все по-често търсят новаторски методи и похвати за събуждане на интереса на учениците към учебния материал и развиване на творческия им потенциал. Настоящата статия разкрива явлението метод на проектите, както и нагласата на учителите към иновационния метод в началното училище.
Keywords: project, method of projects, group-learning activities, project-learning activities, communication
INNOVATIVE POTENTIAL OF THE PROJECTS METHOD IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. Nowadays primary teachers are increasingly looking for innovative methods and techniques for awakening the interest of students in educational material and for developing their creative potential. This article is focused on the attitude of teachers towards the use of the innovative projects method in elementary school.
Valeriya Gerova, psychologist
Secondary school „Dr Petar Beron“
29, Neofit Bozweli str.
4400 Pazardzhik, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕТО ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ В НАЧАЛЕН ЕТАП ЧРЕЗ САМОСТОЯТЕЛНО РАЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТИ ОТ УЧЕНИЦИТЕ
Ваня Кунчева
Основно училище „Йордан Йовков“, Плевен
Absract. Статията разглежда проблема на обучението по гражданско образование в начален етап. Представя съвременен начин за постигане на високи резултати – използване на технология за проектно обучение на талантливи ученици. Споделя резултати от участие на ученици в национален етап на олимпиади.
Keywords: civic education, early stage project training
TRAINING IN CIVIL EDUCATION IN INTRODUCTORY STAGE THROUGH INDEPENDENT ELABORATION OF PROJECTS FROM STUDENTS
Abstract. The article presents the issue of training in civil education in introductory stage. It presents a modern way of achieving high results using the technology of project training of gifted children. It shares the results from participation of students in National Olympics.
Vanya Kuncheva, major teacher
Secondary school „Yordan Yovkov“
22, Petko Karavelov str.
Pleven, Bulgaria
ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО КАТО ПРОЕКТНОБАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ В І КЛАС
Олга Константинова
Начално училище „Христо Ботев“, Троян
Absract. В последните години предприемачеството все по-успешно се прилага в образованието и обучението, с което се насърчават изобретателността, новаторството и потенциалът на всеки. Това подпомага малкия ученик в ежедневния му живот у дома и в обществото, спомага за претворяване на идеите в действия. Дадените примери в статията доказват, че първокласниците могат да работят в екип, самоуверено пристъпват към всяко поръчение и с отговорност го изпълняват. Разширен е техният социален кръгозор с икономически знания на практична основа, т.е. учене чрез откриване на новото и непознатото.
Keywords: project-based learning, entrepreneurship
THE ENTERPRENEURSHIP AS A PROJECT-BASED EDUCATION IN I-ST GRADE
Abstract. The entrepreneurship, in the last few years, has been more and more successfully practiced in school. This encourages everyone’s creativity, innovativeness and potential. It also contributes to the young student’s everyday life at home and in society by transforming its ideas into actions. The given examples in the article prove that the ? rst graders can work in teams and execute every instruction with con? dence and responsibility. They learn by discovering the new and unknown and as a result their social horizon is broadening with practice-based economic knowledge.
Olga Konstantinova
Senior teacher in I-st grade
Primary School „Hristo Botev“
Troyan, Bulgaria
ТЕСТОВЕТЕ – ПРИЛОЖЕНИЕ В ПРАКТИКАТА, ПРАВИЛА ЗА СЪСТАВЯНЕ
Гинка Костуркова
Основно училище „20 април“, Панагюрище
Absract. В статията се разглежда проблемът за приложението на тестовете в педагогическата практика. Проучени са предпочитанията на учителите за използването им в обучението. Коментирани са правила за конструиране на тест.
Keywords: test, application of the test, rules for creating test
TESTS – PRACTICAL APPLICATION, RULES FOR COMPILATION
Abstract. The article is about the application of the tests in pedagogical practice. We studied the preferences of teachers for use in training and discussed the rules for constructing the test.
Guinka Kosturkova
Primary school „20 april”
Panagyurishte, Bulgaria
САМОПОЗНАНИЕТО – ЕТАП В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ НА СВЕТА В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА СТЕПЕН
Наталия Хумбаджиева
СОУ „ Св. Климент Охридски“ , Ловеч
Absract. Настоящият доклад показва ролята на самопознанието в процеса на развитие на човешката личност, необходимостта от осъзнаване на своята духовна същност и насочване към усъвършенстване на човешките взаимоотношения и човешката природа.
Keywords: insight, development of the human personality, human relationships, humanity
SELF-KNOWLEDGE – A STAGE OF THE PROCESS IN UNDERSTANDING THE WORLD OF PRIMARY SCHOOL
Abstract. This report presents the role of self-knowledge in the process of development in the human personality, the need of realizing our own spiritual nature and the direction towards improving human relationships and human nature.
Natalia Humbadzhieva
Secondary School „Sv. Kliment Ohridski“
61, Targovska Str.
5500 Lovetch, Bulgaria
ПОРТФОЛИОТО КАТО ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ
Мирела Кузманова
Основно училище „Неофит Рилски“ , Велинград
Abstract.. В доклада се предлагат теоретични проекции за портфолиото, не-
говата същност и структура. Разгледани са двата вида портфолио – учениче-
ско и професионално портфолио на учителя, и принос при подбора на съдър-
жанието. Представя се примерен шаблон за професионално портфолио и сайт,
на който е портфолиото на автора на доклада.
Keywords: portfolio, nature, structure, student, teacher
PORTFOLIO AS AN EDUCATIONAL TECHNOLOGY
Abstract. In this report are proposed theoretical projections of the portfolio, its nature and structure. There are examined two types of portfolio – student and professional portfolio of the teacher and the contribution to the selection of the content. It is provided a sample template for professional portfolio and a website, on which is the portfolio of the author of the report.
Mirela Kuzmanova
Рrimary school „Neo? t Rilski“
48, Bratia Mavrikovi str.
Velingrad, Bulgaria
ФОЛКЛОРНИТЕ ПРАЗНИЦИ – МОСТ КЪМ ДУХОВНОТО ИЗРАСТВАНЕ НА УЧЕНИКА
Елена Водева
Ибриям Налбантов
СОУ „М. Драгинов“, с. Драгиново
Absract. В статията е отразена дейност, свързана с фолклорните празници, традиции и обичаи и тяхната роля за приобщаване на ученика към духовното пространство на народа ни.
Keywords: folk feasts, spiritual growths
FOLK FEASTS – BRIDGE TO THE SPIRITUAL GROWTH OF THE SCHOLARS
Abstract. The article re? ects the activity associated with folk feasts, customs and traditions and their role in integrating scholars into the spiritual space of our people.
Elena Vodeva
Ibryam Nalbantov
Secondary school „М. Draguinov “
Draguinovo, Bulgaria
ПОЛУИНТЕРНАТНАТА ГРУПА – ПРИЕМСТВЕНОСТ, ПОЛЗОТВОРНОСТ, ПЕРСПЕКТИВИ
Денислава Крайчева
СОУ „Д-р Петър Берон“, Пазарджик
Absract. Статията представя проект „Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес“ в СОУ „Д-р Петър Берон“ чрез организирането на учениците в целодневно обучение, което дава възможност за повишаване на качеството на образованието и за придобиване на нови знания, които да помогнат за по-успешното продължаване на тяхното обучение.
Keywords: SBGs, continuity, usefulness, perspectives
SBGS – CONTINUITY, USEFULNESS, PERSPECTIVES
Abstract. The article presents the project „Improving the quality of education in central schools by introducing all-day organization of the educational process.“
Denislava Kraycheva
Secondary school „Dr Petar Beron“
29, Neofit Bozweli str.
4400 Pazardzhik, Bulgaria
ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО
Анелия Нанкова-Нейкова
Основно училище „Христо Никифоров“, Ловеч
Absract. В статията се разглеждат дидактическите възможности на информационните и комуникационните технологии. Акцентира се върху ролята им за развиване на креативността и познавателната активност на учениците.
Keywords: ICT in education, virtual training, internet
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION
Abstract. The article examines the didactic potential of information and communication technologies. It is emphasized on their role in the development of creativity and cognitive activity of scholars.
Aneliya Nankova-Neykova
Secondary school „Hristo Nikiforov“
80, Targovska Str.
Lovech, Bulgaria
Албена Димитрова
Стилияна Гронева
СОУ „Д-р Петър Берон“, Пазарджик
Absract. В статията се разглежда ролята на обучението по религия като средство за духовно израстване на малкия ученик. Представя се модел на интегрирания урок по религия и изобразително изкуство на тема „Допирни светове“.
Keywords: religious education, spiritual growth, integrated lesson in religion, integrated lesson in art
CONTACT WORLDS
Abstract. The article examines the role of religious education as a means of spiritual growth of small pupil. A model is of integrated lesson in religion and art on the topic of “Contact worlds” is provided.
Albena Dinitrova
Stiliana Groneva
Secоndary school „Dr Petar Beron“
29, Neo? t Bozweli Str.
Pazardjik, Bulgaria
ЗДРАВОСЛОВНОТО ХРАНЕНЕ НА ДЕЦАТА – ИЗВОР НА ЗДРАВЕ И ДЪЛГОЛЕТИЕ
Милена Бельовска
Основно училище „Йордан Йовков“, Плевен
Absract. В статията се разглеждат проблемите на здравословното хранене на децата. Коментирани са подходите за формиране на здравна култура.
Keywords: health, health education, nutrition
HEALTHY NUTRITION OF CHILDREN – FOUNTAIN OF HEALTH AND LONGEVITY
Abstract. The article examines the issues of healthy nutrition of children. There are discussed the approaches to forming health literacy.
Milena Belyovska
Primary school „Yordan Yovkov“
Pleven, Bulgaria
ПРЕДИ ГОДИНА И СЕГА
Веселка Аршинкова
Основно училище „Неофит Рилски“, Велинград
Absract. В настоящата статия е описана рекламна кампания по привличане и задържане на българчета в училище, в което 70 % от учениците са роми. Споделена е идеята за изработване на календар с дейности, с които да се привлече вниманието на родители и деца към най-модерното интерактивно училище в града.
Keywords: Roma, school, calendar of activities
A YEAR AGO AND NOW
Abstract. In the following report is described an advertising campaign on attracting and retaining Bulgarians in school in which 70% of the scholars are Roma. The idea of making a calendar of activities that can attract the attention of parents and children on the most advanced interactive school in the city is widely shared.
Veselka Archinkova
Primary School “Neo? t Rilski”
Velingrad, Bulgaria