Is Metaphysics a Feasible Philosophical Option? /
A. Kadir Çüçen – стр. 351
HERMENEUTICS / ХЕРМЕНЕВТИКА
Човекът, текстът и езикът: на границата между отвореността и затвореността [Man, Text and Language: on the Border between Openness and Closedness] /
Валери Личев / Valeri Lichev – стр. 359
Епистемологичен поглед към битието и трансформациите на англоезичния философски текст при културния пренос в превода [An Epistemic View of the Existential Status and Transformation of English Philosophical Texts in Their Cultural Transcendence in Translation] /
Гергана Апостолова / Gergana Apostolova – стр. 373
PHILOSOPHY OF HISTORY / ФИЛОСОФИЯ НА ИСТОРИЯТА
The Problem of Evil in History /
Vyara Nikolova – стр. 396
PHILOSOPHY AND THEOLOGY / ФИЛОСОФИЯ И БОГОСЛОВИЕ
Човекът като Martyr. Мартириум или философия на мъченичеството [Man as Martyr. Martyrium or Philosophy of the Martyrdom] /
Любомир Христов / Lyubomir Hristov – стр. 402
PHILOSOPHY OF ARTS / ФИЛОСОФИЯ НА ИЗКУСТВОТО
From Representation to Visualization: Reflections on the Twofold Cognitive Interpretation of Corporeality /
Atanaska Cholakova – стр. 418
POLITICAL PHILOSOPHY / ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ
Технологии на себе си и мрежи на власт [Technologies of Ourselves and Networks of Power] /
Боряна Кирякова / Boryana Kiryakova – стр. 433
POLITICAL SCIENCE AND PRACTICE / ПОЛИТИЧЕСКИ УЧЕНИЯ И ПРАКТИКИ
Our Environment or our Life! The Contribution of the Twentieth-century Norwegian Ecophilosophies to the Debate on Industrial Development and Environmental Protection /
Silviya Serafimova – стр. 447
BOOK REVIEW / НОВИ ЗАГЛАВИЯ
Българският Zeitgeist [The Bulgarian Zeitgeist] /
Камелия Жабилова / Kameliya Zhabilova – стр. 460
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – p. 462
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 467
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 469
IS METAPHYSICS A FEASIBLE PHILOSOPHICAL OPTION?
A. Kadir Çüçen
Uludag University – Turkey
Abstract. Before attempting to answer our primary question “is metaphysics a feasible philosophical option?”, I believe that it is necessary to explain and to discuss what the nature of philosophy is, and how it differs from science because my assumption that metaphysics is a feasible philosophical option will get its meaning by showing that metaphysics differs from science as well as philosophy differs from science; furthermore, it would be shown that metaphysics differs from the other options of philosophy. Therefore, in this paper, three concepts will be examined and compared with each other: Philosophy, science, and metaphysics.
Keywords: Philosophy, metaphysics, ontology, science, Being, tradition
ЧОВЕКЪТ, ТЕКСТЪТ И ЕЗИКЪТ: НА ГРАНИЦАТА МЕЖДУ ОТВОРЕНОСТТА И ЗАТВОРЕНОСТТА
Валери Личев
Bulgarian Academy of Sciences (Bulgaria)
Abstract.. Статията изследва проблема за „отвореността“ и „затвореността“ на текста и езика от философска и антропологическа гледна точка в теоретичен и интерпретативен план. Според идеята на Г. Башлар, изразена в произведението му „Поетика на пространството“, чрез значението речта затваря, докато чрез поетическия израз се разтваря. Движенията на „затваряне и отваряне са толкова многобройни, тъй често обратими, тъй колебливи“, че философът предлага следната формулировка: „човекът е полуотворено същество“. Допълнително са използвани теоретичните идеи за художествения език на автори като М. Хайдегер, Л. Пирандело и други философи и писатели. На тази основа са анализирани примери от областта на художествената литература. По този начин екзистенциалната значимост на феномените на отваряне и затваряне се разкрива в хоризонта на смъртта като последна възможност на човешкото битие.
Keywords: phenomenology, semiotics, anthropology, text interpretation
MAN, TEXT AND LANGUAGE: ON THE BORDER BETWEEN OPENNESS AND CLOSEDNESS
Abstract. The article examines the problem of “openness” and “closedness” of language and text in theoretical and interpretive layout from philosophical and anthropological point of view. According to G. Bachelard’s ideas, mentioned in his “Poetics of space”, speech closes through meaning while through poetic expression it opens. Movements of opening and closing are so numerous, so reversible, so tentative that the philosopher suggests the following defi nition: “man is semiopened being”. Additionally are mentioned theoretical views about artistic language of authors like M. Heidegger, L. Pirandello and other philosophers and writers. On this basis examples from the fi eld of belles-letters are analyzed. In this way the existential signifi cance of the phenomena of the opening and closing in the horizon of death as a last option of the human being is revealed.
Dr. Valeri Lichev, Assoc. Prof.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
ЕПИСТЕМОЛОГИЧЕН ПОГЛЕД КЪМ БИТИЕТО И ТРАНСФОРМАЦИИТЕ НА АНГЛОЕЗИЧНИЯ
ФИЛОСОФСКИ ТЕКСТ ПРИ КУЛТУРНИЯ ПРЕНОС В ПРЕВОДА
Гергана Апостолова
South-West University “Neofit Rilski”
Abstract.. Статията се основава на корпус, създаван в дългосрочен изследователски проект върху семиотиката на превода с бакалавърските и магистърските курсове по Теория и практика на превода в Югозападния университет. Основната задача на това изследване е да установим нивата на значимост или ценност на онези текстови белези, които носят значението и съдържат ключови техники за лингвиста, който се занимава с превода на различни функционални текстове. Тук епистемологичният подход към екзистенциалния статус и възможностите за трасформиране на англоезичните философски текстове в семантично еквивалентни български текстове се експлицира като когнитивна процедура. Основната идея е да се очертаят стъпките на културния пренос на дълбоките структури на философския текст от перцепцията на текста-източник до редактирането на финалния текст и насочване към формирането на глобална база от данни, където се осъществява екивалентност при преноса на значението в българския целеви текст. Англоезичните философски текстове се разглеждат като същностни за развитието на електронната култура на дигиталната епоха, а тяхното разширено съществуване на български език е първостепенна задача на образованието на преводачите.
Keywords: e-culture, modus signifi candi, recursion, elocutio, ethos, pathos, logos
AN EPISTEMIC VIEW OF THE EXISTENTIAL STATUS AND TRANSFORMATION
OF ENGLISH PHILOSOPHICAL TEXTS IN THEIR CULTURAL TRANSCENDENCE IN TRANSLATION
Abstract. The paper is based on a long-time project with my BA and MA classes at the South West University of Bulgaria, where our main concern is the establishment of the levels of signifi cance of the meaningful text features that provide clues for the linguist involved with the translation of different functional types of text. Here, the epistemic approach to the existence and possible transformations of English philosophical texts into semantically equivalent Bulgarian target texts is explicated as a cognitive procedure. The main idea is to trace the steps in the transition of the deep structures of the philosophical text across cultures to form a global database where Bulgarian is able to fi nd equivalent textures of meaning. The English philosophical texts are seen as crucial for the growth of the E-culture of the digital age and their projected existence in Bulgarian is of primary concern for the education of translators.
Dr. Gergana Apostolova, Assoc. Prof.
South-West University “Neofi t Rilski”
THE PROBLEM OF EVIL IN HISTORY
Vyara Nikolova
South-West University “Neofi t Rilski”
Abstract. Hegel points out that „today we went beyond the limits of Kant’s philosophy“, but, as he specifi es, this can be done in two ways: forwards and backwards. Has Hegel „gone ahead“ in the solution of the problem of evil? What is the nature of evil and what is its role in history? Both Kant and Hegel explore different aspects of the nature of evil. But for both evil comes from the natural essence of man. Hegel dwells in details on this moment and distinguishes between the natural essence of the animal (which is innocent) and the natural essence of man (who is responsible). Both associate evil with the possibility of free choice. Kant and Hegel bind together into a whole morality, reason and religion. The welding element is freedom.
Keywords: evil, history, reason, religion, freedom
ЧОВЕКЪТ КАТО MARTYR. МАРТИРИУМ, ИЛИ ФИЛОСОФИЯ НА МЪЧЕНИЧЕСТВОТО
Любомир Христов
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Написаното е много свободно – най-вече от всякакви натрапчиви корпоративни инспирации, особено ако са облечени в идеологически или властови одежди. Мога да изповядам, че то е еманация на една anima candida – „светла душа“, искрена и чистосърдечна, отвратена de profundis (от дълбина) от „царството на престъпността“, т.е. от политиката. Написаното е водено само от вътрешното желание за екзистенциална и жизнена съпричастност и е една сърдечно протегната невъоръжена ръка – призив за мъдро човечно и човешко съ-общение (Gemeinschaft).
Keywords: martyr, quasi being, philosophy of martyrdom, history, theology, myth
MAN AS MARTYR. MARTYRIUM OR PHILOSOPHY OF THE MARTYRDOM
Abstract. What has been written is free – above all free from any intrusive corporate inspirations, especially those clad in the attire of ideology or power. I shall confess that it is an emanation of an anima candida, “light soul”, sincere and candid, revolted de profundis (from deep within) by the “reign of crime”, that is by politics. This piece of writing is determined solely by an inner desire for existential and vital empathy, and represents an outstretched unarmed hand – an appeal for a humane and human communication (Gemeinschaft).
Prof. Lyubomir Christov, DSc.
University of Plovdiv “Paissii Hilendarski”
Philosophy and History Faculty
Department of Philosophy
FROM REPRESENTATION TO VISUALIZATION: REFLECTION ON THE TWOFOLD COGNITIVE INTERPRETATION OF CORPOREALITY
Atanaska Cholakova
South-West University “Neofi t Rilski”
Abstract. In what content would human knowledge be able to envelop the corporeality and incorporate it as its subject? The relation between the subject of knowledge and the body as a primary phenomenon is problematized in different fi elds of science, uncovering the specifi c problems lying in the essence of this relation. This interpretation starts with Schopenhauer’s conceptualization of body and then goes through the projection of body in some specifi c areas, explicating corporeality in its virtual form through the concept of “symembodiment”, analyzing the real body as opposed to, on one hand – the cinematic body and on the other – the virtual one. By using the examples of Maderna’s Schopenhauer, Campbell’s Green Lantern, RPG series Final Fantasy VII, the virtual platform Second Life, the main goal is to deliver a comment and reveal the twofold nature of corporeality (meditate and immediate) through its theoretical justifi cation.
Keywords: Schopenhauer, corporeality, virtual, symembodiment, cinema, roleplayer game.
ТЕХНОЛОГИИ НА СЕБЕ СИ И МРЕЖИ НА ВЛАСТ
Боряна Кирякова
Sofia University
Abstract.. Целта на настоящата работа е да разгледа полето на асистираната репродукция в България през една специфична рамка, а именно – виждането на Мишел Фуко за конструирането и идентичността на субекта. Анализът се фокусира върху идеите на Фуко за конструиране на идентичности, изразени в понятията „низходяща индивидуализация“, „технологии на себе си“, „дисциплинарна власт“, „управляемост“ и „биовласт“. Настоящото изследване е опит за осмисляне и вглеждане в един дискурс на конструиране на идентичности днес в България.
Keywords: Michel Foucault, technology, reproductive
TECHNOLOGIES OF OURSELVES AND NETWORKS OF POWER
Abstract. The purpose of this article is to examine the scope of assisted reproduction in Bulgaria through a specifi c framework, namely Michel Foucault’s view of the construction and identity of subject. The analysis focuses on Foucault’s ideas of the construction of identities, expressed in the terms: “descending individualization”, “technology of self”, “disciplinary power”, “manageability” and “biopower”. This study is an attempt to understand and look at the discourse of constructing identities today in Bulgaria.
Boryana Kiryakova, MA Student
Sofi a University
OUR ENVIRONMENT OR OUR LIFE! THE CONTRIBUTION OF THE TWENTIETH-CENTURY
NORWEGIAN ECOPHILOSOPHIES TO THE DEBATE ON INDUSTRIAL DEVELOPMENT AND ENVIRONMENTAL PROTECTION
Silviya Serafimova
Bulgarian Academy of Sciences
Abstract. Against the background of the debate on industrial development and environmental protection the aim of this article is to clarify one of the main objectives of the twentieth-century Norwegian ecophilosophies, namely, the rehabilitation of the normative validity of the intrinsic value of nature, which has been sacrifi ced in the name of strengthening technological optimism.
Keywords: Twentieth-century Norwegian ecophilosophies, ecopolitics, industrial development, technological optimism