СЪЗНАНИЕТО / THE CONSCIOUSNESS
Съзнание и време
[Consciousness and Time] /
Александър Андонов / Alexander Andonov – стр. 139
Хегел и Левинас за другото на Аза
[Hegel аnd Levinas About the Alter Ego] /
Мария Димитрова / Maria Dimitrova – стр. 144
„Възпявам електрическото тяло“
[„I Sing the Body Electric“] /
Анета Карагеоргиева / Aneta Karageorgieva– стр. 149
Съзнанието като експлананс
[Mind as an Explanans] /
Димитър Иванов / Dimitar Ivanov – стр. 155
Към въпроса за природата на човека
[Towards the Question Concerning the Nature of Mind] /
Константин Янакиев / Constantin Yanakiev- стр. 160
Знание, умение и компетентност
[Knowledge, Cognition, Competency] /
Веселин Дафов / Vesselin Dafov– стр. 169
Интернационални импликации на съзнанието във възприятието на архитектурата
[Interntional Implications of the Consciousness in the Perception of Architecture] /
Иван Колев / Ivan Kolev– стр. 181
СОЦИАЛНА ФИЛОСОФИЯ / SOCIAL PHILOSOPHY
Антихаризматичният разум
[Anti-Charismatic Mind] /
Димитър Тафков / Dimitar Tafkov– стр. 190
Самюъл Хънтингтън: Идеи за националната сигурност и гражданския контрол
[Samuel Huntington: Ideas for National Security and Civil Control]/
Костадин Михов / Kostadin Mihov– стр. 199
Възгледите за свободата на Жан-Жак Русо и Робърт Нозик
[Views of Freedom By Jean-Jacques Rousseau and Robert Nozick] /
Наталия Витанова / Natalia Vitanova– стр.204
Специфичните особености на трудовата дейност на българския селянин от епохата
на патриархата и тяхното значение за формирането на ценностния мироглед
на българското общество според Иван Хаджийски в „бит и душевност на нашия народ“
[Specific Features of the Employment of Bulgarian Peasants Era of Patriarchy
and Their Importance in Shaping the Worldview of Bulgarian Society as Ivan Hadzhiyski
in „Customs and Spirit of Our Peasants”] /
Георги Хаджийски / Georgi Hadjiyski– стр. 214
ЕКЗИСТЕНЦИАЛНА ФИЛОСОФИЯ / PHILOSOPHY OF EXISTENCE
Проблемът за тялото между смъртта и безсмъртието
[The Issue of the Body Between Death and Immortality] /
Веселина Славова / Veselina Slavova – стр. 222
ФИЛОСОФСКА ДИДАКТИКА / PHILOSOPHY DIDACTICS
Нагледността в обучението по философия
[The Role of Visuals in Teaching Philosophy] /
Илинида Маркова / Ilinida Markova- стр. 233
Александър Андонов
Sofia University
Absract. С този текст формулирам теза, която позволява смислово да се обединят разбиранията за реалностите на неживото и живото, на съзнанието
изобщо, включително и разликите на природонаучното и хуманитарното съзнание. Става въпрос, разбира се, за очертаване на смислов хоризонт,
който позволява това обединяване.
Тезата се формулира така: Съзнанието е универсално субектиране на времевеене; времевеенето на предметната реалност и времевеенето на субектната реалност.
За изясняване на тази формулировка е необходимо да се имат предвид поне три открития. Първото откритие се отнася до реалността на времето.
Второто различава познанието от логическото мислене и разбира познанието като овременяване от гледна точка на субекта и създаването на познаваното.
Третото откритие е свързано със спецификата на субектната реалност като самосъздаваща се.
Keywords: consciousness, timing, subjectification, discoveries, spirituality
CONSCIOUSNESS AND TIME
Abstract. The aim of this study is to formulate a thesis which allows the meaningful unification of the understandings of the realities of the non-living
and the living, of consciousness in general, including the differences between scientific and humanitarian consciousness. I have in mind, of course, the drawing
of a horizon of meanings which allows such a unification. The thesis can be formulated in the following way: Consciousness is a universal subjectification of timing;
the timing of object-reality and the timing of subject-reality. In order to clarify this formulation it is necessary to take into consideration at least three discoveries.
The first discovery is related to the differentiation of the reality of time. The second one concerns the differentiation of cognition from logical thinking.
The third discovery is related to the specifics of subject-reality as self-creating.
Alexander Andonov, Prof. Dr. Habil.
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
Е-mail: alandonov@abv.bg
ХЕГЕЛ И ЛЕВИНАС ЗА ДРУГОТО НА АЗА
Мария Димитрова
Sofia University
Резюме: Тъждеството на обективното и субективното у Аза е резултат от отговорността по отношение на Другия. Другият не е началото,
принципът, arche, а е отвъд всеки принцип и следователно е ан-архия.
Keywords: Alter Ego, Dasein, identity
HEGEL AND LEVINAS ABOUT THE ALTER EGO
Abstract. The identity of the objective and subjective in the Ego is a result of the responsibility in relation to the Other. The Other is not the beginning,
the principle, arche, but it is beyond every principle and therefore it is an-archy.
Prof. Maria Dimitrova
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
Е-mail: mabigar@abv.bg;
„ВЪЗПЯВАМ ЕЛЕКТРИЧЕСКОТО ТЯЛО“
Анета Карагеоргиева
Sofia University
Absract. Съвременният дебат за конституентите на съзнанието е особено оживен във връзка с тезата на т.нар. елиминативен материализъм, че думите за ментални състояния (убеждения, желания, страхове, надежди и т.н.) не реферират реални феномени, а са част от погрешния речник на всекидневната психология. Въз основа на емпирични данни, идващи от невронауката, настоящият текст аргументира тезата, че емоциите имат телесна природа, достъпни са за тези, които ги преживяват, независимо от езиковите конвенции на всекидневната психология и затова следва да се приемат за неподправени ментални състояния. Първият аргумент използва експеримента на А. Дамасио за приоритета на емоционалното насочване на поведението към рационални решения спрямо логическите разсъждения. Вторият аргумент стъпва на данни от наблюдения и експерименти на М. Газанига и Дж. Леду, според които преживяващият определени емоции може да даде сведения за тях и да ги използва като насоки за поведенчески реакции при отсъствие на достъп до езиковата системана мозъка. Третият аргумент използва откритията на Д. Дътън, А. Арън и П. Екман, за да покаже приоритета на физическите реакции във възникването и функционалното описание на емоциите, както и че последните не са просто ефекти на телесните изменения, а са конститутивни за емоционалния опит.
В заключение се стига до тезата, че емоциите са поне един вид ментални състояния, които не могат да бъдат елиминирани, защото думите за тях имат реален референт в света.
Keywords: mental states, eliminativism, emotions, body
„I SING THE BODY ELECTRIC“
Abstract. Contemporary debates about the mind’s constituting elements are particularly lively regarding the thesis of the so called eliminative materialism that the mental states words (beliefs, desires, fears, hopes, etc.) do not refer to real phenomena but are part of the fallacious vocabulary of folk psychology. Based on empirical evidence coming from neuroscience, this paper argues that emotions have bodily nature, are accessible to the experiencer independently of folk psychological linguistic conventions and, therefore, they should be accepted as genuine mental states. The first argument steps on A. Damasio’s experiment showing that emotions have priority over logical reasoning in guiding behavior towards rational decisions. The second argument makes use of observations and experiments made by M. Gazzaniga and J. LeDoux in which it becomes clear that the experiencers of certain emotions are able to report the latter and use them as guides to behavioral response in the absence of access to the brain’s language system.
The third argument is based on discoveries by D. Dutton, A. Aron and P. Eckman and tries to establish the priority of physical responses in emergence and functional description of emotions; those experiments lead to the conclusion that emotions are not simply accompanying effects of bodily changes but are constitutive for emotional experience. Hence, the thesis is put forward that emotions form at least one kind of mental states that cannot be eliminated as emotion words possess genuine referents in the world.
Prof. Aneta Karageorgieva, Dr. Sc.
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
E-mail: anetakarageor@yahoo.com
СЪЗНАНИЕТО КАТКАТО ЕКСПЕКСПЛАНАНС
Димитър Иванов
Sofia University
Absract. В статията отбелязвам накратко двата основни проблема пред лингвистичния реализъм при употребата на думата „съзнание“ и се насочвам към анализ на смислената употреба на тази дума в традицията на Лудвиг Витгенщайн и Гилбърт Райл. Приемам, на базата на всекидневната езикова практика, че „съзнание“ е чадърен термин, обхващащ изрази, които описват поведение или нагласи за поведение и се използват не толкова с когнитивни, колкото с комуникативни цели. Посочвам два вида абдукция като източници на въпросните изрази – класическа и семантична абдукция. На базата на абдукцията правя препратка към философия на науката и отново чрез позоваване на всекидневната езикова практика твърдя, че съзнанието не е експланандум (както допуска философията на съзнанието), а експлананс на поведението. Завършвам с аргументация на твърдението, че допускането на преднаучен термин като „съзнание“ в ролята на експланандум конституира сериозни проблеми
за философията на съзнанието.
Keywords: mind, explanans, explanandum, behavior, language
MIND AS AN EXPLANANS
Abstract. In this paper I sketch out the two fundamental problems before naïve linguistic realism in regards to the usage of the word „mind“ and then I turn
to an analysis on the meaningful usage of that word along the lines of the tradition embodied in the works of Ludwig Wittgenstein and Gilbert Ryle. On the basis
of everyday linguistic practice I take „mind“ to be an „umbrella“ term referring to expressions that describe behavior or behavioral attitudes. I claim that these
expressions have communicative rather than cognitive value. I distinguish between two kinds of abduction from which these expressions originate – classical
(or epistemological) and semantic abduction. I use abduction as a characteristic that describes the origin of „mental“ vocabulary in order to refer to philosophy
of science as a discipline that bears relevance to „mind“ in terms of its explanatory specifics. Then I claim that „mind“ is not explanandum (as philosophy of mind
seems to render it) but rather an explanans, the real explanandum being behavior. I conclude with an argumentation on the thesis that assuming a proto-theoretical
term like „mind“ to be an explanandum constitutes serious problems before the philosophy of mind.
Dimitar Ivanov, Assist. Prof.
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
E-mail: d.elchinov@gmail.com
КЪМ ВЪПРОСА ЗА ПРИРОДАТА НА ЧОВЕКА
Константин Янакиев
Sofia University
Absract. В този доклад от конференцията за съзнанието на катедра „Философия“ (СУ „Св. Климент Охридски“) се предлага да се откажем от философското понятие за съзнание като отличителен белег на човека и като обяснение за човешките действия на човека (за разлика от действията му като физическо тяло или организъм). Нито философията, нито естествените науки могат да намерят такъв отличителен белег вътре в човека. По същия начин същността на една шахматна фигура не може да се намери в материала или формата на фигурата. Това, което прави човека човек, е ролята, която той изпълнява сред другите хора, също както същността на шахматната фигура се определя от начина, по който се играе с нея.
„Съзнанието“ или неврофизиологията на човека не могат да дадат и обяснение на човешките действия. В отговор на въпроса „Защо постъпваш така?“ трябва да се посочат права, задължения, задачи, методи и др.
Keywords: mind (consciousness), humans, role, soul, thinking substance, neuroscience
TOWARDS THE QUESTION CONCERNING THE NATATURE OF MIND
Аbstract. This paper is a written version of a talk given at the conference on consciousness of the Sofia University’s Department of Philosophy. It suggests that the philosophical concept of mind should be given up as a distinctive feature of human beings and as an explanation of human behaviour (in contrast with what a human does merely as a physical body or organism). Neither philosophy, nor natural science can find such a distinctive feature within a human. Analogously one cannot find the essence of a piece of chess in its material or shape. What confers to a human her/his human quality is the role she/he plays among other people, in the same way as the essence of a piece of chess is defined by the way it is played with. Neither can „mind“ nor neural processes explain human behaviour: as an answer to the question „Why are you acting like this?“ rights, duties, tasks, methods, etc. are to be pointed to.
Assoc. Prof. Constantin Yanakiev
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
E-mail: const@mail.bg
ЗНАНИЕ, УМЕНИЕ И КОМПЕТЕНТНОСТ
Веселин Дафов
Sofia University
Absract. Статията представя накратко резултатите от субектно-онтологично изследване на реалността на знанието, умението и компетентността. Обсъждат се онтологичните основания за тяхното ставане и възникване. Показват се произтичащите от онтологичната особеност на трите последици за дейностите по изграждането и развитието на знания, умения и компетентности,
а именно – за образованието и обучението.
Keywords: ontology, knowledge, skill, competence
KNOWLEDGE, COGNITION, COMPETENCY
Abstract. The results of a study, based on the subject-ontological approach, into the field of knowledge, skills and competence are presented
in this paper, where the foundations of their „coming-into-being“ and „realizing“ are discussed. It is demonstrated how these results affect such fields
like education and teaching where the engagement of building and improvement of knowledge, skills and competence is a leading idea.
Assoc. Prof. Vesselin Dafov
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
dafov@hotmail.com
АНТИХАРИЗМАТИЧНИЯТ РАЗУМ
Димитър Тафков
Sofia University
Резюме: Според Макс Вебер при овсекидняването харизмата губи своята роля и значение в организацията на обществения живот. Моята теза е друга:
тя губи от своето позитивно, но не и от своето негативно участие в живота на хората и техните общества. Появата на „антихаризматичен разум“ в днешно
време е само един от аргументите ми за това.
Keywords: charisma, leadership, madness, mind, human relations, confidence
ANTI-CHARISMATIC MIND
Abstract. According to Max Weber, routinization of charismatic authority leads to losing charisma’s role and importance in society.
My thesis is different: charismatic authority loses of its positive but it does not of its negative presence in people’s lives and in society. The present-day
appearance of anti-charismatic mind is one of my supporting arguments.
Prof. Dimitar Tafkov
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
e-mail: dtafkov@yahoo.com
САМЮЪЛ ХЪНТИНГТЪН: ИДЕИ ЗА НАЦИОНАЛНАТАНАТАНАТА СИГУРНОСТ И ГРАЖДАНСКИЯ КОНТРОЛ
Костадин Михов
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. Целта на статията е да анализира идеите на Хънтингтън за националната сигурност и нейната зависимост от баланса в отношенията между гражданските и военните институции. Основният проблем е, че правилният модел на взаимоотношенията между гражданите и военните е гаранция за сигурността на обществото.
Keywords: national security, civil-military relations, civil control
SAMUEL HUNTINGTONTON: IDEAS FOR NATIONANATIONAL SECURITY AND CIVIL CONTROL
Abstract. The aim of the paper is to analyze Huntington’s ideas about national security and its dependence on the balance in the relationship between civil and military institutions. The main issue is that the correct model of the relationship between citizens and military is a guarantee for the security of society.
Kostadin Mihov PhD student
South-West University „Neofit Rilski“
66 Ivan Michailov st., Room 1486
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
E-mail: Buda69@abv.bg
ВЪЗГЛЕДИТЕ ЗА СВОБОДАТА НА ЖАН-ЖАК РУСО И РОБЪРТ НОЗИК
Prof. Dr. Natalia Vitanova
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. В тази статия са представени възгледите на Русо и Нозик за свободата. Направен е опит да се открият приликите и разликите
в схващанията на двамата философи.
Keywords: freedom, State, rights, property, equality, redistribution
VIEWS OF FREEDOM BY JEAN-JACQUES ROUSSEAU AND ROBERT NOZICK
Abstract. The article presents the views of Rousseau and Nozick about freedom.
An attempt was made to identify similarities and differences in the perceptions of the two philosophers.
Assoc. Prof. Natalia Vitanova
Episkop Konstantin Preslavksi Shumen University
115 Universitetska Str.
9712, Shumen, Bulgaria
E-mail: omerzen@abv.bg
СПЕЦИФИЧНИТЕ ОСОБЕНОСТИ НА ТРУДОВАТА ДЕЙНОСТ НА БЪЛГАГАРСКИЯ СЕЛЯНИН ОТ ЕПОХАТА НА ПАТРИАРХАТА
И ТЯХНОТО ЗНАЧЕНИЕ ЗА ФОРМИРАНЕТО НА ЦЕННОСТНИЯ МИРОГЛЕД НА БЪЛГАГАРСКОТО ОБЩЕСТВО СПОРЕД ИВАН ХАДЖИЙСКИ
В „БИТ И ДУШЕВНОСТ НА НАШИЯ НАРОД“
Георги Хаджийски
Absract. „Бит и душевност на нашия народ“ като опит за национално самоопознаване. Влиянието на социалните и природните условия, при които се е реализирал трудът на патриархалния селянин върху формирането на неговите ценности и идеали:
– Развитието на поземлено собственическите отношения в българското общество; липсата на собственост върху земята в изначалното социално-историческо
безвремие; появата на колективната и личната собственост върху земята и породените от този процес социални отношения, рефлектиращи върху националния дух на българина.
– Слабата трудова диференциация в патриархалното общество; измененията на трудовите дейности главно по възраст и пол; възприемането и предаването на трудовия опит от живеещите в идилична хармония поколения; издигането в тези условия на трудолюбието като най-висша ценност за постигане на личен и обществен успех (или неуспех).
– Природо-географските дадености на нашите земи и тяхното отражение върху трудовата дейност на българския патриархален селянин и насищането на антропологизираните природни процеси и явления с ценностен смисъл.
За необходимостта от постоянна актуализация и съобразяване с представените от Иван Хаджийски български трудово-психологически особености…
Keywords: life, spirituality, nation, national values, patriarchal society, labor
SPECIFIC FEATEATURES OF THE EMPLOYMENT OF BULGARIAN PEASANTS ERA OF PATPATPATRIARCHY AND THEIR IMPORTANCETANCE
IN SHAPING THE WORLDVIEW OF BULGARIAN SOCIETY AS IVANVAN HADZHIYSKI IN „CUSTOMSSTOMS AND SPIRIT OF OUR PEASANTS“
Abstract. „Customs and Spirit of Our Peasants“ as an attempt to self-awareness – the influence of social and environmental conditions on which peasant work
has accomplished on the formation of their values and ideals
– The development of tenure possessive attitude in Bulgarian society; the lack of land tenure in the primordial social and historical timelessness; the emergence of collective and private land tenure and social relations breed from this process affect the Bulgarian national spirit.
– Weak labor differentiation in patriarchal society; changes in work activities, mainly differentiated by age and gender; perception and transmission of employment experience of living in idyllic harmony generations; the diligence is raised as the highest value in achieving personal and social success (or failure), in these conditions.
– Natural geographical features of our lands and their impact on employment of the Bulgarian patriarchal peasant and saturation of the anthropology natural processes and phenomena sense of values.
For the need of constant updating and compliance to Bulgarian labor and psychological characteristics, presented by Ivan Hadzhiyski…
Georgi Hadjiyski
http://georgihadjiyski.blog.bg;
e-mail: georgih@dir.bg
ПРОБЛЕМЪТ ЗА ТЯЛОТО МЕЖДУ СМЪРТТАТТА И БЕЗСМЪРТИЕТО
Dr. Veselina Slavova, Assoc. Prof.
Медицински университет
„Проф. д-р Параскев Стоянов„, Варна
Резюме. Проблемът за смъртта е един от най-често интепретираните от философията. Всяка епоха слага своя белег върху него. В съвременната философия смъртта се интерпретира във връзка с темите за конституирането на субективността, за отношението ни с другия, за допускането на другостта в самите нас. Ключова роля в разискването на тези теми има тялото. То се явява едновременно случайна наличност в съществуването ни и differentia specifica, която ни определя като точно това съществуващо, напълно различно от другите.
Осъзнаването на смъртността полага границите на нашето битие. То е, от една страна опит за бягство, страх, а от друга допускане на различното в същото, излизане отвъд тъждеството на „себе си“ и приближаването до автентичността на едно „съм с другите“. В настоящата статия са описани модусите на смъртното тяло, лутащо се между страха от смъртта и желанието да бъде безсмъртно.
Keywords: body, dead, phenomenology, alterity, otherness
THE ISSUE OF THE BODY BETWEEN DEATHEATH AND IMMORTATALITY
Abstract. The issue of death is one of the most frequently interpreted by philosophy. Each era puts its own stamp on it. In contemporary philosophy, death is interpreted in connection with the topics about constituting subjectivity, about our relationship with the other, about allowing alterity in ourselves. The Body plays a key role in the discussion of these topics. It appears both as an accidental presence in our existence, and as differentia specifica, which defines us precisely as this existing one, completely different from the others. The realisation of mortality lays the foundations to our being. It is on one hand, an attempt to escape, a sense of fear, and on the other, going beyond the identity of the self and coming closer to the authenticity of being one with the others. This article describes the modes of the mortal body, wandering between
the fear of death and the desire to be immortal.
Veselina Slavova
Medical University – Varna „Prof. Dr. P. Stoyanov“
55, „M. Drinov“ st.
9002, Varna, Bulgaria
E-mail: veselina_slavova@abv.bg
НАГЛЕДНОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЛОСОФИЯ
Илинида Маркова
Absract. Изложението дава възможност на учителите по философия да открият начин за по-качествено, интересно и усвоимо преподаване –
как да преподаваме по-понятно абстракциите, съдържащи се във философското познание?
Може ли учителят в средното училище да превърне „сухото“ слово в интересен символен език? Как енциклопедичността подпомага достъпното
преподаване на така „неразбираемото“ философско знание? Какви са корените на графичните рисунки и какви смисли крият те?
Овладяването на подражателния маниер на изкуството може да провокира изграждане на метазнание. Възможностите на нагледно-образното
мислене трябва да се комбинират с тези на философските абстракции – това е начин знанието да добие завършен характер. Степента на комбинираност
обаче е субективна, времева и пространствено ограничена.
Keywords: abstraction, symbol, sign, drawing, word, space, time, eternity, sense, visuals
THE ROLE OF VISUALS IN TEACHING PHILOSOPHY
Abstract. The exhibition provides Philosophy teachers with the opportunity to find ways for improving their work by making it more interesting
and easier to comprehend – how to teach students abstract ideas contained in the knowledge of Philosophy? Is it possible for a secondary school teacher
to transform the scholastic language into an attractive symbolic one? How does the overall knowledge of the world help the comprehensible teaching
of the profound and incomprehensible philosophic knowledge? What are the origins of graphic drawings and what meanings do they hide? Mastering
the emulative manner of art can provoke the creating of meta-knowledge. The capabilities of the demonstrative-figurative thinking have to merge
with the ones of the philosophic abstractions – this is a way to make knowledge complete. The level of combining is a subjective, time-related and a space-limited one.
Ilinida Markova
Master of Philosophy and preschool Education
Teacher of Philosophy
The National Secondary School
of Humanities and Arts „Konstantin Preslavski“
20, Atanas Georgiev Blvd.
9000, Varna, Bulgaria
e-mail: ida.markova@gmail.com