HISTORY OF PHILOSOPHY / ИСТОРИЯ НА ФИЛОСОФИЯТА
Николай Бердяев и рицарската алтернатива на буржоазния свят
[Nikolai Berdyaev and the Chivalrous Alternative of the Bourgeois World] /
Добромир Добрев / Dobromir Dobrev – стр. 109
METAPHISICS / МЕТАФИЗИКА
Априорното във философия на религията: Ранният Рудолф Ото
[A priori in the Philosophy of Religion: Early Rudolf Otto] /
Мирослав Бачев / Miroslav Bachev – стр. 127
PHILOSOPHY AND THEOLOGY / ФИЛОСОФИЯ И БОГОСЛОВИЕ
Екстатичната практика Рабъта – религиозни и исторически проявления
[The Ecstatic Practice of Rabata – Religious and Historical Manifestations] /
Христо Салджиев / Hristo Saldzhiev – стр. 138
MORAL PHILOSOPHY / МОРАЛНА ФИЛОСОФИЯ
Aнтропология на престъплението [Anthropology of Crime] /
Хасинто Чоса / Jacinto Choza – стр. 154
PHILOSOPHY OF ARTS/ ФИЛОСОФИЯ НА ИЗКУСТВОТО
„Дон Kихот“ като трактат за реалността (въз основа на „Размишления върху „Дон Кихот“)
[„Don Quixote“ as a Treatise on Reality (based on „Reflections on „Don Quixote“)] /
Хавиер Сан Мартин / Javier San Martín– стр. 168
ПСИХОЛОГИЯ / PSYCHOLOGY
Третичният мисловен процес на кръстопътя между метапсихологията, когнитивната наука и невронауката
[Third Thought Process at the Intersection of Metapsychology, Cognitive Science and Neuroscience] /
Петър Димков / Petar Dimkov– стр. 186
Възрастови особености на сетивното познание на ученици от начална училищна възраст според психоаналитичната периодизация на Зигмунд Фройд
[Age Characteristics of Sensory Knowledge in Primary School Age by Psychoanalytic Periodization of Sigmund Freud] /
Марияна Стамболийска / Mariyana Stamboliyska – стр. 203
CONTEMPORARY PHILOSOPHY / СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ
Отвъд живота и смъртта – биополитиката и властта на биотехнологиите
[Beyond Life and Death – the Biopolitics and the Power of the Biotechnologies] /
Мария Колева / Mariya Koleva – стр. 208
PRESENT PHILOSOPHICAL EVENTS / АКТУАЛНИ ФИЛОСОФСКИ СЪБИТИЯ
Трансценденталното съзнание versus феноменологичното несъзнавано
[Transcendental Consciousness versus Phenomenological Unconscious] /
Невена Крумова / Nevena Krumova – стр. 218
BOOK REVIEW / НОВИ ЗАГЛАВИЯ
Тематизациите на другостта в биографичния проект – от срещите в ежедневието до сблъсъка със смъртта
[The Others in the Biography of Personality] /
Гергана Попова / Gergana Popova– стр. 222
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 228
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 227
НИКОЛАЙ БЕРДЯЕВ И РИЦАРСКАТА АЛТЕРНАТИВА НА БУРЖОАЗНИЯ СВЯТ
Prof. Dr. Dobromir Dobrev
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Въпреки че в Русия рицарството, като идеи и практики, не се е развило, Николай Бердяев написва вдъхновяващи редове в негова защита. Самата личност на Бердяев напомня за рицарските добродетели и за едни отминали времена. Борбата срещу духовната буржоазност и отстъплението от религиозните ценности дълбоко вълнуват руският философ. Той ни предлага завръщане към ценностите на творческия християнски морал…
Keywords:Berdyaev, morality, knight, idea, bourgeoisie
NIKOLAIBERDYAEV AND THE CHIVALROUSALTERNATIVE OF THE BOURGEOISWORLD
Abstract. Though the ideas and practices of chivalryneverevolved in Russia, NikolaiBerdyaevwroteinspiringlines in order to protectit. Theverypersonality of Berdyaevremindsus of knightlyvirtues and timeslonggone. Thefightagainst the spiritualbourgeois and the retreatfrom the religiousvaluesdeeplydisturbed the Russian philosopher. He offersus a return to the values of the creativeChristianethics.
Dr. Dobromir Dobrev, Assoc. Prof.
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
АПРИОРНОТО ВЪВ ФИЛОСОФИЯ НА РЕЛИГИЯТА: РАННИЯТ РУДОЛФ ОТО
Dr. Miroslav Bachev, Assist. Prof.
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме.Търсенето на априорен принцип в религията e особено активно в Немското просвещение, а Имануел Кант е един от първите, който полага усилия да обоснове религията като естествена религия (religianaturalis). След Кант въпросът за априорния статут на религиозното се обсъжда от Якоб Фриз, Ернст Трьолч, Рудолф Ото и др. Основната ни теза е, че в съчинението на Ото „Святото“ (Das Heilige, 1917) идеята за религиозното a priori на ранния Ото е формирана върху основата на философията на Якоб Фриз и Вилхелм Де Вете, докато в „Святото“ Ото се позовава почти изцяло на Кант, особено на неговите епистемологически и естетически идеи.
Keywords:a priori, numinous, Rudolf Otto, Immanuel Kant
A PRIORI IN THE PHILOSOPHY OF RELIGION:EARLY RUDOLF OTTO
Abstract.The quest for a priori principle in religion is especially active in the German Enlightenment. Immanuel Kant is one of the first, who makes effort to justify religion as a natural religion (religianaturalis). After Kant the issue about the aprioristic status of the religious is discussed by Jakob Fries, Ernst Troeltsch, Rudolf Otto and others. Our main thesis is that the idea of the religious a priori in early Otto is formed on the basis of Jakob Fries and Wilhelm De Vette’philosophies, while in the „The Idea of The Holy“ (Das Heilige, 1917) Otto relies almost fully on Kant, particularly on its epistemological and aesthetic ideas.
Dr. MiroslavBachev
SofiaUniversity
ЕКСТАТИЧНАТА ПРАКТИКА РАБЪТА – РЕЛИГИОЗНИ И ИСТОРИЧЕСКИ ПРОЯВЛЕНИЯ
Dr. Hristo Saldzhiev, Assoc. Prof.
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Настоящата статия разглежда явлението рабъта – суфитска и неосуфитска ритуална пратктика, разпространена сред Накшибендия и нейните разклонения. В статията се акцентува върху няколко аспекта на тази практика: описанието на рабъта в произведенията на накшибендските автори, различните видове рабъта и тяхното място в накшибендската ритуална система, теософските и екстатичните аспекти на рабъта и нейната ранна история. Крайното заключение е, че произходът на рабъта следва да се търси сред средновековните персоезични мюсюлмански общности, повлияни от средновековния батнизиъм и суфизъм.
Keywords: collective (hatm-I hadzhegan) and individual rabata, Nakshibend, ecstatism, fana, baka
THE ECSTATIC PRACTICE OF RABATA – RELIGIOUS AND HISTORICAL MANIFESTATIONS
Abstract. The present article deals with the phenomenon of rabata – sufic and neosufic practice and ritual typical of the Nakshibend order and its branches. In article several aspects of rabata are discussed: the descriptions of rabata in the writings and works of Nakshibend authors, the different kinds of rabata and their places in the Nakshibend ritual complex and belief system, the theosophical and ecstatic aspects of rabata and its early history. Final conclusion is that the origin of rabata must be sought among the Persian speaking Muslim communities influenced by the Middle age batinism and Sufism.
Dr. Hristo Saldzhiev, Assoc. Prof.
Trakia University – Stara Zagora
АНТРОПОЛОГИЯ НА ПРЕСТЪПЛЕНИЕТО
Хасинто Чоса
Университет на Севиля
Резюме. В статията се разглеждат следните теми: 1. Източниците на антропологията на престъплението; 2. Да убиеш, за да оцелееш; 3. Същността на престъплението; 4. Криминалният ум;5. Оневиняване на убиеца и премахване на смъртното наказание.
Keywords:crime, criminal mind, homicide, abolition of the death penalty
ANTHROPOLOGY OF CRIME
Abstract. The present paper investigates the following topics: 1 – Sources of crime’s Anthropology; 2 – Killing to survive; 3 – Essence of the Crime; 4 – The criminal Mind; 5 – Absolution of the homicide and the abolition of the death penalty.
University of Seville
„ДОН КИХОТ“ КАТО ТРАКТАТ ЗА РЕАЛНОСТТА
(въз основа на „Размишления върху „Дон Кихот“)
Хавиер Сан Мартин
Национален университет за дистанционно образование
Резюме. Позовавайки се на някои от основните идеи на „Размишления върху „Дон Кихот“, Хавиер Сан Мартин анализира философския подход на Ортега към книгата на Сервантес „Дон Кихот“. В статията е представена интертекстуалността на „Размишления“-та и са експлицирани три различни понятия за реалността, производни от различните културно-исторически епохи. Според автора на статията Ортега оценява „Дон Кихот“ като метаразказ за Модерността, тъй като в романа разумът е представен като проблем за самия себе си.
Keywords:Don Quixote, epos, novel, reality, metanarrative of Modernity
„DON QUIXOTE“ AS A TREATISE ON REALITY
(based on „Reflections on „Don Quixote“)
Abstract. Referring to some of the basic ideas of “Reflections on Don Quixote”, Javier San Martin analyzes the philosophical approach of Ortega to the book “Don Quixote” by Cervantes. The article presents the intertextuality of the “Reflections” and explicates three different notions of reality deriving from various cultural and historical periods. According to the article’s author Ortega appreciates “Don Quixote“ as metanarrative of Modernity, because the mind is presented in the novel as a problem in itself.
Prof. Javier San Martín, PhD
National Distance Education University
ТРЕТИЧНИЯТ МИСЛОВЕН ПРОЦЕС НА КРЪСТОПЪТЯ МЕЖДУ МЕТАПСИХОЛОГИЯТА, КОГНИТИВНАТА НАУКА И НЕВРОНАУКАТА
Петър Димков
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Строгото диференциране между абстрактно-словесно-логическото мислене (вторичен мисловен процес по Фройд) и примитивното, фантазно мислене (първичен мисловен процес) е условно и границата между тях не е отчетлива. Това позволява концептуалното постулиране на третичен мисловен процес, който да запълни тази област. Третичният процес по своята същност се дефинира като конкретнообразно представяне на абстрактни понятия, подчинимо на волята, или регрес в името на егото. Поради тази си позиция въпросът за третичен процес засяга старите философски въпроси за произхода на понятията, в частност т.нар. концептуален емпиризъм, и трансценденталния схематизъм на Кант. Засегнати са също и модерните психологически изследвания за представите като конкретен и все пак обобщаващ отразителен образ,а също така фантазното въображение и репродуктивното въображение. Третичният процес се разкрива като безценен органон за творческото мислене, който, за разлика от вторичния процес, е еластичен и пластичен и тъкмо затова може да бъде подлаган на изменения (конструктивизъм). Субективизмът и конструктивизмът позволяват разглеждането на този процес от философско-практическа гледна точка.
Keywords: Sigmund Freud, thought processes, metapsychology, cognitive science, neuroscience, creativity.
THIRD THOUGHT PROCESS AT THE INTERSECTION OF METAPSYCHOLOGY, COGNITIVE SCIENCE AND NEUROSCIENCE
Abstract. The strict differentiation between the abstract-verbal-logical thought (the Freudian secondary thought process) and the primitive, fantastic thought (primary thought process) is conditional and the border between the two is not clear-cut. This fact allows one to postulate the existence of a third thought process, which would fill the empty space. The third process, essentially, can be defined as concrete, imaginative representation of abstract notions, which is subjected to modifications of volition or as a regress in the name of the ego. Due to this position the question about the third process touches upon some ancient philosophical questions, e. g. the origin of notions, in particular the so called conceptual empiricism, and the transcendental schematism of Kant. Also involved are the contemporary psychological research on representations as concrete and nonetheless generalizing image as well as fantastic imagination and reproductive imagination. The third process reveals itself as invaluable means to creative thought, which, in comparison with the secondary process, is elastic and plastic, and exactly due to this fact it can be subjected to modification (constructivism). Subjectivism and constructivism allow one to view this thought process from a philosophico-practical point of view.
Mr. Petar Dimkov, MSc
Department of Cultural Studies
Faculty of Arts
South-West University “Neofit Rilski”
ВЪЗРАСТОВИ ОСОБЕНОСТИ НА СЕТИВНОТО ПОЗНАНИЕ НА УЧЕНИЦИ ОТ НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ СПОРЕД ПСИХОАНАЛИТИЧНАТА ПЕРИОДИЗАЦИЯ НА ЗИГМУНД ФРОЙД
Марияна Стамболийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме.Настоящата статия има за цел да представи през погледа на психоаналитичната периодизация възрастовите особености на учениците от началния етап на основната образователна степен.В психоанализата Аз-концепцията е част от личностната сфера и нейното съдържание оказва влияние върху усещането и възприятието на човека за своята определеност, както и за изграждането на представата му за точно определено човешко същество. Периодът на начална училищна възраст според психоаналитичната периодизация е т. нар. „Латентен период“, обхващащ 6 – 7-годишна възраст и подрастващата възраст. В тази определена фаза от детското развитиесексуалното развитие според Зигмунд Фройд сякаш прекъсва. Интересите на децата в този период са насочени преди всичко към общуването с другарчетата им и училищните занимания. Със знанията в училище се обогатяват и интелектуалните, и нравствените,както и естетическите чувства. Сетивното познание е само една част от общото познание на личността, насочено към нея и към заобикалящия я свят.Според Зигмунд Фройд социалните преживявания отразяват съдържателно желанията и интересите на личността и по този начин структурират една от най-важните страни във формирането й – ценностната система,и насоката към изграждане на стратегия за поведение и дейност. Всичко това е основателна причина да бъде насочено по-осезаемо вниманието на децата към общите условия на училищния живот и извънучилищната дейност и по този начин ще се осигури по-пълноценното развитие на цялостната им личност.
Keywords: sensory knowledge, children, primary schoolage, perception, psychoanalytic periodization
AGE CHARACTERISTICS OF SENSORY KNOWLEDGE IN PRIMARY SCHOOL AGE BY PSYCHOANALYTIC PERIODIZATION OF SIGMUND FREUD
Abstract. This article aims to present the perspective of psychoanalytic periodization age of the school students from the initial stage of primary education. In psychoanalysis self-concept is part of the personal sphere and its content influences the perception and the perception of people for their determination and to build his idea of a specific human being. The period of primary school age, according to psychoanalytic periodization is called „Latent period“ covering 6-7 years of age and adolescence. In this particular phase of child development, sexual development according to Sigmund Freud as if interrupted. The interests of children in this period focused primarily on communicating with their peers and school activities. With knowledge in school are enriched the intellectual and moral and aesthetic feelings. Sensory knowledge is only one part of the total knowledge of the individual, directed to her and to the surrounding world. According to Sigmund Freud social experiences reflect meaningful wishes and interests of individuals and thus structuring one of the most important countries in its formation – valuesand direction to build a strategy for behavior and activity. All this is a reason to be directed more noticeable children’s attention to the general conditions of school life and school activities and thus provide a full development of their overall personality.
MariyanaStamboliyska, PhD Student
South-WestUniversity “Neofit Rilski”
ОТВЪД ЖИВОТА И СМЪРТТА – БИОПОЛИТИКАТА И ВЛАСТТА НА БИОТЕХНОЛОГИИТЕ
Мария Колева
Югозападен университет „Неофит Рилски”
Резюме.В статията се анализират проблеми на биополитиката. Биополитиката като власт, която решава проблемите на живота и смъртта. Биотехнологиите и тяхното развитие, решаването на въпроси в кои случаи и при какви условияда се използват, поставят нови и нови биополитически въпроси. Разглежда се позицията на Ю. Хабермас за мястото на биотехнологиите при решаване на въпросите на живота и смъртта.
Keywords: biopolitics, biotechnologies, human cloning, body, bare life
BEYOND LIFE AND DEATH – THE BIOPOLITICS AND THE POWER OF THE BIOTECHNOLOGIES
Abstract. In the following article different problems of the biopolitics are investigated. The biopolitics is a power which decides on the questions of life and death. The biotechnologies and their development, the solving of questions in which cases and under what conditions they to be used set up new and new biopolitical questions. The J. Habermas position on the role of the biotechnologies in solving the questions of life and death is presented and analysed.
Dr. Mariya Koleva
South-West University “Neofit Rilski”